Bijna-doodervaringen (BDE's)

05-07-2020 21:28 439 berichten
Over de hele wereld worden bijna-doodervaringen gemeld. Wat vind jij ervan?

Onderstaand filmpje (met ondertiteling) vond ik mooi om te delen. De presentatie begint met een algemene inleiding over doodgaan en gaat dan nader in op bijna-doodervaringen oftewel BDE's.

https://www.youtube.com/watch?v=mMYhgTgE6MU
Alle reacties Link kopieren
Interessant! Geloof er zeker in. Ken zelf ook 2 mensen die een BDE hebben gehad, en ze staan daarna beide anders in het leven. Accepterend, dankbaar, en niet bang (meer) voor de dood.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben twee keer bijna dood geweest en voor BDE's zijn zeer eenvoudige medische verklaringen.
Oftewel: ik geloof er niks van.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Wat een super interessant filmpje! En mooi ook, kippenvel. Ik geloof er zeker in.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Helaas, een BDE is een (tijdelijk) tekort van zuurstof in de hersenen. Straaljagerpiloten trainen in een soort centrifuge om niet buiten bewustzijn te raken als ze met veel MAG te maken krijgen. Zij hebben dezelfde ervaringen als iemand met een BDE. Je hersenen doen dus iets heel raars en iets heel chemisch maar heeft niets met het hiernamaals te maken.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik vind: een heel mooi idee dat het zo kan gaan. En ik geloof dat het heel geruststellend is als je dat zelf hebt meegemaakt of als getuige dat meemaakt.

Het lijkt alleen niet op mijn ervaringen met de dood. Ik zou wel willen dat ik het zo had meegemaakt als in dat filmpje beschreven.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Lastig iets van te vinden. Voor wat betreft de BDE's beschrijft hij ervaringen die veel voorkomen. En dat er geen verklaring voor is. Als die er wel is, ik ben benieuwd. Bijvoorbeeld, hoe kan iemand herhalen wat gezegd is terwijl die toen geen hersenactiviteit had?

Het eerste deel verbaast me maar ook weer niet. De meeste mensen geven aan 'plotseling' dood te willen gaan (als in hartaanval, auto-ongeluk). Maar de meeste gaan 'langzaam' dood door af te takelen en enigszins op te krabbelen.
Geronimo2 schreef:
05-07-2020 22:32
Helaas, een BDE is een (tijdelijk) tekort van zuurstof in de hersenen. Straaljagerpiloten trainen in een soort centrifuge om niet buiten bewustzijn te raken als ze met veel MAG te maken krijgen. Zij hebben dezelfde ervaringen als iemand met een BDE. Je hersenen doen dus iets heel raars en iets heel chemisch maar heeft niets met het hiernamaals te maken.
Die zweven ook boven hun lichaam?
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
05-07-2020 22:38
Lastig iets van te vinden. Voor wat betreft de BDE's beschrijft hij ervaringen die veel voorkomen. En dat er geen verklaring voor is. Als die er wel is, ik ben benieuwd. Bijvoorbeeld, hoe kan iemand herhalen wat gezegd is terwijl die toen geen hersenactiviteit had?

Het eerste deel verbaast me maar ook weer niet. De meeste mensen geven aan 'plotseling' dood te willen gaan (als in hartaanval, auto-ongeluk). Maar de meeste gaan 'langzaam' dood door af te takelen en enigszins op te krabbelen.
Als iemand geen hersenactiviteit heeft is ie (hersen)dood.
Die komt daar niet van terug.

Mensen die een BDE hebben gehad hadden nou juist nog wel hersenactiviteit.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-07-2020 22:51
Als iemand geen hersenactiviteit heeft is ie (hersen)dood.
Die komt daar niet van terug.

Mensen die een BDE hebben gehad hadden nou juist nog wel hersenactiviteit.

Waarom wordt dan in het filmpje aangegeven van niet?
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Dit is wel interessant Snug;

https://youtu.be/O_ZASBrJKJU
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-07-2020 22:51
Als iemand geen hersenactiviteit heeft is ie (hersen)dood.
Die komt daar niet van terug.

Mensen die een BDE hebben gehad hadden nou juist nog wel hersenactiviteit.
Dat viel mij ook op, dat is raar aan wat hij zegt. Aanvulling: maar ik denk dat hij bedoelt dat de hogere functies zijn uitgevallen nu ik erover nadenk? Stamreflexen enzo blijven echt best lang intact bij een hartstilstand enzo dacht ik.

En wat ik ook vreemd vind is die ‘complete loss of fear of dying.’ De meeste patiënten die ik heb gezien in een terminale fase waren niet zozeer bang voor de dood, maar bang om alles achter te laten.
lux- wijzigde dit bericht op 05-07-2020 23:01
15.91% gewijzigd
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel interessant en geloof er ook wel in. Ik vind het ook bijzonder dat ze allemaal dezelfde fases omschrijven.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
05-07-2020 22:49
Die zweven ook boven hun lichaam?
ja, dat schijnt zo te zijn. Maar als je dan aan die mensen die gezweefd hebben vraagt naar specifieke zaken in de buurt van het plafond en zo (spinnenwebben, scheuren in de muur) dan kunnen ze daar niets van opnoemen. Het is dus een state-of-mind en niet écht!
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-07-2020 22:51
Als iemand geen hersenactiviteit heeft is ie (hersen)dood.
Die komt daar niet van terug.

Mensen die een BDE hebben gehad hadden nou juist nog wel hersenactiviteit.
Bewijs?

Het is niet zomaar iemand die het zegt.
deel van omschrijving van de video schreef:Thomas Fleischmann has been an emergency physician since 1982. Since 2005 he has worked as the director of emergency medical units in Germany and Switzerland. As well as being a fellow of the British College of Emergency Medicine and the European Society for Emergency Medicine, Dr. Fleischmann holds a Master of Health Business Administration. In addition to frequently holding speeches about emergency medicine topics, he is also the editor of two textbooks on emergency medicine and has written many academic papers on the topic.
Hij zegt het hier:
https://youtu.be/mMYhgTgE6MU?t=471 (video van OP, nu met timestamp naar dat moment).
Alle reacties Link kopieren
sunshineandblueskies schreef:
05-07-2020 22:55
Waarom wordt dan in het filmpje aangegeven van niet?
Geen idee.

Wat ik wel weet is dat sowieso veel termen door elkaar gebruikt worden.

Bijv als er bij een EEG geen activiteit gemeten wordt betekent dat niet dat de hersenen helemaal niet meer werken, maar ik zie wel dat dat soms zo omschreven wordt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
05-07-2020 23:03
Bewijs?

Het is niet zomaar iemand die het zegt.


Hij zegt het hier:
https://youtu.be/mMYhgTgE6MU?t=471 (video van OP, nu met timestamp naar dat moment).
Ja, dat kan hij wel zeggen, maar 'totaal geen hersenactiviteit' betekent hersendood.
En dat is onomkeerbaar.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
05-07-2020 23:02
ja, dat schijnt zo te zijn. Maar als je dan aan die mensen die gezweefd hebben vraagt naar specifieke zaken in de buurt van het plafond en zo (spinnenwebben, scheuren in de muur) dan kunnen ze daar niets van opnoemen. Het is dus een state-of-mind en niet écht!

Heel eerlijk gezegd zou ik in levende staat ook niet zo op die dingen letten :P

Maar waarschijnlijk voelt het als zweven. Ik vind het vooral bijzonder dat ze precies weten wat de artsen zeiden en deden.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
05-07-2020 23:04
Bijv als er bij een EEG geen activiteit gemeten wordt betekent dat niet dat de hersenen helemaal niet meer werken, maar ik zie wel dat dat soms zo omschreven wordt.
Lijkt me onwaarschijnlijk dat "geen hersenactiviteit" een onnauwkeurige diagnose is. Zo'n uitspraak moet onafhankelijk zijn van gebruikte scan.

Lastig dit.
Solomio schreef:
05-07-2020 22:22
Ik ben twee keer bijna dood geweest en voor BDE's zijn zeer eenvoudige medische verklaringen.
Oftewel: ik geloof er niks van.
Dit.
Ik ben ook een keer bijna/zo goed als dood geweest. Verdronken als kind, maar door reanimatie weer tot leven gekomen. Ik zweefde niet buiten mijn lichaam.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
05-07-2020 23:02
ja, dat schijnt zo te zijn. Maar als je dan aan die mensen die gezweefd hebben vraagt naar specifieke zaken in de buurt van het plafond en zo (spinnenwebben, scheuren in de muur) dan kunnen ze daar niets van opnoemen. Het is dus een state-of-mind en niet écht!
Kan mij zo indenken dat als ik mijzelf had zien liggen dat ik ook niet was gaan loeren naar spinnenwebben op het plafond. Dat kan ik mij alleen indenken van mijn eigen moeder, dat zij een BDE zou hebben en dan ging klagen over stof op de bovenkant van deuren.

Maar ik volg je in ‘State of mind’. Het is ook niet heel erg moeilijk om enigszins te kunnen voorspellen welke activiteiten artsen en verpleging ontplooien en wat er zoal gezegd wordt. Tenzij er echt een gesprek ontstaat over de keuze van de onderbroek van de patiënt en deze dat weet na te vertellen.
Ik was niet bij bewustzijn maar weet 100% zeker dat er tig infusen in mij zijn geramd, dat er met spoed zaken zijn nagetrokken, dat de bloed saturatie het primaire focuspunt was en dat er neurologen hebben getikt op diverse onderdelen en met lampen in mijn ogen hebben zitten schijnen om de reflexen te checken. En ik wist voordat ze mij dat vertelden dat er mensen met mij in een bed als een gek naar een CT-scan zijn gerend en daar mijn hoofd hebben gescand. En dan ben ik niet eens een fan van ziekenhuisseries of die bloederige RL emergency docu’s. Dan had ik vast meer weten te vertellen zonder daar ook maar een seconde van mee te hebben gekregen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik zit even te lezen en de BDE wordt ook in verband gebracht met dezelfde processen als die optreden tijdens de REM-slaap, epilepsie en de neurotransmitters die vrijkomen bij bepaalde dissociatieve drugs. Schijnbaar zijn BDE’s of delen daarvan opwekbaar met elektroshocktherapie en bepaalde medicijnen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
madamzonderm schreef:
05-07-2020 23:08
Lijkt me onwaarschijnlijk dat "geen hersenactiviteit" een onnauwkeurige diagnose is. Zo'n uitspraak moet onafhankelijk zijn van gebruikte scan.

Lastig dit.
Ik snap niet wat je bedoelt hiermee.

Maar om bijv vast te stellen of iemand hersendood is doen ze meerdere onderzoeken, zowel naar de 'hogere' hersenfuncties als naar de meer basale.
Pas als die allemaal niet meer werken kun je zeggen dat er geen hersenactiviteit meer is.

En dan is iemand dus dood, niet bijna dood.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
humanista schreef:
05-07-2020 23:02
ja, dat schijnt zo te zijn. Maar als je dan aan die mensen die gezweefd hebben vraagt naar specifieke zaken in de buurt van het plafond en zo (spinnenwebben, scheuren in de muur) dan kunnen ze daar niets van opnoemen. Het is dus een state-of-mind en niet écht!
Dan denk ik toch dat het twee verschillende fenomenen zijn, want juist bij bde wordt beschreven wat men niet had kunnen weten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven