Paniek en angst

18-07-2020 19:34 352 berichten
Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik lees wel regelmatig mee hier op het forum. Nu heb ik sinds vorig weekend, nadat het jaren is weggeweest, weer last van angst/paniekaanvallen. Als ik ze heb is het echt heel heftig. Ik heb ook wel een periode achter de rug waarin veel gebeurd is dus het is niet zo heel gek dat het nu opspeelt. Ik ben bij de huisarts geweest en die heeft me iets kalmerends voorgeschreven om even de cirkel weer te doorbreken. Ik zou graag van lotgenoten horen hoe zij weer uit zo'n periode zijn gekomen. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik weet met mijn verstand wel dat het over gaat maar als je er midden in zit lijkt het alsof het nooit meer over gaat. En dat maakt me nog het meest angstig

Hoor graag van jullie!

Elsbels
Ik zit er momenteel midden in. Bij mij waarschijnlijk gecombineerd met overbelasting/burn out. Vreselijk gevoel als je angstig bent en je in paniek voelt.

Ik probeer er zo min mogelijk aan toe te geven, maar dat is ontzettend lastig. Ik heb bijvoorbeeld moeite met auto rijden, maar zal toch naar mijn werk toe moeten. Dus ik dwing mij tot rijden. Ook op vrije dagen ga ik wel eens expres een stuk rijden.

Hoge hartslag, misselijkheid, trillende handen en benen, maar toch doorzetten.

Als ik dat niet doe, ben ik bang dat ik straks helemaal niet meer durf te rijden.

Het kan me overigens ook overvallen als ik gewoon rustig op de bank zit. Vreselijk rotgevoel. Het neemt al je energie.

Ik probeer dan tegen mezelf te zeggen, dat het niet erg is dat ik me zo voel. Ik ga er niet dood aan, flauw vallen bij zo'n adrenaline aanval zal ook niet gebeuren. En ik probeer te accepteren dat het er dan gewoon is, die verschrikkelijke onrust.

Dat helpt wel enigszins.

Heel veel sterkte, ik weet hoe je je voelt!
@mallebeppie..dank voor je reactie. Voor mij is het nu even heel heftig en ik heb nu van de huisarts kalmeringsmiddelen gekregen en ik ga omhoog met mijn antidepressiva.

Bij mij volgt het ook op een hele spannende tijd, vader ernstig ziek geweest, coronastress, vader beste vriendin overleden..(dat bracht ook weer alles van mijn vader omhoog), ernstig ziektegeval in de familie..dus de huisarts zei ook dat het niet gek was dat het dus nu weer de kop opsteekt.

Heb jij dan ook het gevoel dat je alleen maar kan huilen? En hoe kom je er weer uit?

Groetjes
@mallebeppie..dank voor je reactie. Voor mij is het nu even heel heftig en ik heb nu van de huisarts kalmeringsmiddelen gekregen en ik ga omhoog met mijn antidepressiva.

Bij mij volgt het ook op een hele spannende tijd, vader ernstig ziek geweest, coronastress, vader beste vriendin overleden..(dat bracht ook weer alles van mijn vader omhoog), ernstig ziektegeval in de familie..dus de huisarts zei ook dat het niet gek was dat het dus nu weer de kop opsteekt.

Heb jij dan ook het gevoel dat je alleen maar kan huilen? En hoe kom je er weer uit?

Groetjes
Vreemd genoeg voel ik me juist heel 'vlak'. Ik heb nergens zin in, vind even niks leuk. Laat mij maar op de bank zitten, in huis.

Mijn vakantie staat voor de deur: geen zin in, terwijl ik normaal gesproken graag weg ga. Ook nog niks geboekt. Ik wil en durf trouwens nu ook niet ver weg te gaan.

Gisteren drie 'angst' aanvallen gehad. Ook op mijn werk. Ik ben kapot nu. Zelfs spierpijn van het hevige trillen. Ik heb vanmorgen de HA gevraagd om iets kalmerends in geval van nood. Daar word ik nog over terug gebeld.

Ik zou willen dat ik even goed zou kunnen huilen, lucht vaak wel wat op.

Ik voel me schuldig naar mijn dochter. Die zit als puber in de vakantie op gescheept met een moeder die geen energie heeft en er is ook weinig om naar uit te kijken voor haar.
Dat vlakke herken ik oo km wel een beetje tussendoor. Wat mij wel erg helpt ook is de mindfulness app die ik heb gevonden. Als je heel erg gespannen bent helpt het tegen de spanning..echt waar.

Jammer dat je niet kunt huilen..het helpt mij wel meestal. Ik heb nu een verhoging van de kalmeringstabletten gekregen van de huisarts net zo lang totdat de antidepressiva aanslaat. Dat geeft me wel een beetje rust.
Heb Je al wat terug gehoord van de HA?
Ik snap heel goed dat je je schuldig voelt naar je dochter. He. Ik ook naar mijn kinderen maar die zijn nog wel zo klein dat een hoop langs ze heen gaat gelukkig. Heb je wel iemand om mee te praten?
Ja, ik heb al een poosje psychologische hulp. En eigenlijk leek het heel goed te gaan! Maar binnen één week kwam er zoveel bij elkaar, dat het toch teveel was. Ik baal daar dus ook heel erg van... ik ben alleenstaand, dus thuis geen gelijkwaardige gesprekspartner.

Hoe gaat het met het ophogen van je medicatie? Trek je dat een beetje?

Ik heb van de HA wat oxazepam gekregen. Het feit dat ik het in huis heb, vind ik al heel fijn! Geruststellend.
Ja dat ken ik. Het idee dat je wat in huis hebt kan al helpen hè. Wat mij ook geholpen heeft is de mind korrelatie lijn. Daar kun je naartoe bellen en met een hulpverlener praten, chatten kan trouwens ook.

Ik heb alprazalom omdat oxcazepam niet genoeg hielp. Je wordt er wel wat suffig van maar en je concentratie wordt minder. Maar je kunt tenminste de dag doorkomen. Heb je een vriend(in) waar je mee kunt praten en die je kan bellen als het echt even niet wil? Dat is ook fijn als je dat achter de hand hebt.

Is het de eerste keer dat je dit hebt of heb je het vaker gehad?
Alle reacties Link kopieren
Bij mij helpt goede ademhaling.
Afleiding, films, wandelen etc.
Erover praten.
Je grenzen verleggen.
Patrick dank je wel voor je tips!
Elsbels welke app gebruik je ter ontspanning? Daar heb ik ook wel oren naar! Doe je wel eens een yoga nidra oefening? Die zijn ook fijn, vind ik.

Ik heb heel wat jaren terug een burn out gehad met paniek klachten en daarbij kenmerken van depressie. Dat was een vreselijke tijd. Het heeft me 9 maanden gekost om weer te reïntegreren op mijn werk.

Om die reden heb ik, toen ik kort geleden klachten kreeg, al gelijk op de rem getrapt. Toch ben ik nu volledig ziek gemeld, het gaat gewoon even niet meer.

Ik ben wel gevoelig voor dit soort klachten. Het is heel lang goed gegaan. En net als bij jou, is er in mijn leven ook veel gebeurd, met name tussen 2011 en 2015. De verwerking daarvan is nog niet achter de rug(ik ben er mee bezig), maar het is toch teveel geworden.

Hopelijk kun je een beetje genieten van het weekend!

Ik hoop zo meteen zonder angst naar de supermarkt te kunnen pffff....
Alle reacties Link kopieren
Elsbels84 schreef:
22-07-2020 18:48
Dat vlakke herken ik oo km wel een beetje tussendoor. Wat mij wel erg helpt ook is de mindfulness app die ik heb gevonden. Als je heel erg gespannen bent helpt het tegen de spanning..echt waar.

Jammer dat je niet kunt huilen..het helpt mij wel meestal. Ik heb nu een verhoging van de kalmeringstabletten gekregen van de huisarts net zo lang totdat de antidepressiva aanslaat. Dat geeft me wel een beetje rust.
Heb Je al wat terug gehoord van de HA?
Ik snap heel goed dat je je schuldig voelt naar je dochter. He. Ik ook naar mijn kinderen maar die zijn nog wel zo klein dat een hoop langs ze heen gaat gelukkig. Heb je wel iemand om mee te praten?
Hoiii,

Welke app heb je?
mallebeppie schreef:
25-07-2020 10:43
Elsbels welke app gebruik je ter ontspanning? Daar heb ik ook wel oren naar! Doe je wel eens een yoga nidra oefening? Die zijn ook fijn, vind ik.

Ik heb heel wat jaren terug een burn out gehad met paniek klachten en daarbij kenmerken van depressie. Dat was een vreselijke tijd. Het heeft me 9 maanden gekost om weer te reïntegreren op mijn werk.

Om die reden heb ik, toen ik kort geleden klachten kreeg, al gelijk op de rem getrapt. Toch ben ik nu volledig ziek gemeld, het gaat gewoon even niet meer.

Ik ben wel gevoelig voor dit soort klachten. Het is heel lang goed gegaan. En net als bij jou, is er in mijn leven ook veel gebeurd, met name tussen 2011 en 2015. De verwerking daarvan is nog niet achter de rug(ik ben er mee bezig), maar het is toch teveel geworden.

Hopelijk kun je een beetje genieten van het weekend!

Ik hoop zo meteen zonder angst naar de supermarkt te kunnen pffff....
De app die ik gebruik is van VGZ mindfulcoach als je mindfulness in de play store intypt zie je hem al meteen. Je kunt hem herkennen aan een waterlelie. Is dus ook van een zorgverzekeraar dus geen onzin.

Ik doe elke keer voor het slapengaan minimaal 1 oefening en dat helpt met te ontspannen. Zelfs zo goed dat ik gisteren halverwege in slaap ben gevallen en dat voor iemand die twee uur daarvoor nog lag te bibberen in de stoel.

Ook ga ik een therapie volgen die werken met een 100% online methode. 1 keer in de twee weken een gesprek met de psycholoog via beeldbellen en 2 a 3 korte momenten met de online psycholoog per week die checkt hoe het gaat. Als je dan heel erg in een dieptepunt zit kun je meteen ook contact opnemen met een hen, dat leek me wel fijn! En geen wachttijden. 60% wordt minimaal vergoed door je verzekering ongeacht welke polis.

Heel verstandig dat je even thuis zit! Je lichaam geeft ook aan dat het genoeg is..de stoppen slaan gewoon even door. Rust is heel belangrijk en dingen doen waar je blij van wordt of in ieder geval rustig. En accepteren dat er dan soms weer een klotedag tussen zit..gisteren was drama met mij..nu gaat het een stuk beter dus..houd vol.

Ik hoop over een paar weken te kunnen melden dat het een stuk beter gaat!
rammie schreef:
25-07-2020 11:49
Hoiii,

Welke app heb je?
VGZ mindfulness..icoontje met de waterlelie
Alle reacties Link kopieren
Elsbels84 schreef:
25-07-2020 15:27
VGZ mindfulness..icoontje met de waterlelie
Dank je wel..ga het ook proberen. Hier ook veel angst...(geg.angststoornis ) veel paniek...hyperventilatie..hartkloppingen enz.

Komt ooit goed...
rammie schreef:
26-07-2020 17:57
Dank je wel..ga het ook proberen. Hier ook veel angst...(geg.angststoornis ) veel paniek...hyperventilatie..hartkloppingen enz.

Komt ooit goed...
Wat vervelend Rammie! Ik herken het! En het gaat echt wel weer over..het vervelende is dat je eerst heel diep moet zakken blijkbaar...

Heb je psychologische hulp?
Alle reacties Link kopieren
Elsbels84 schreef:
26-07-2020 18:13
Wat vervelend Rammie! Ik herken het! En het gaat echt wel weer over..het vervelende is dat je eerst heel diep moet zakken blijkbaar...

Heb je psychologische hulp?
Heb ook een trauma meegemaakt😞had alle klachten daarvoor al in veeeel mindere mate. Nu 10000x verergerd

Ja,heb ik..maar door corona telefonisch en online module..weet niet of ik er baat bij heb
rammie schreef:
26-07-2020 19:19
Heb ook een trauma meegemaakt😞had alle klachten daarvoor al in veeeel mindere mate. Nu 10000x verergerd

Ja,heb ik..maar door corona telefonisch en online module..weet niet of ik er baat bij heb
Wat naar zeg! Heb je wel steun? Van familie of vrienden die je een beetje kunnen helpen? Heb je kinderen waar je voor moet zorgen? Want dan is praktische hulp ook wel fijn
Alle reacties Link kopieren
hoi hoi
hier ook de hele dag een angst gevoel je wordt er gek van af en toe dan dwanggedachten dat t nooit meer goed komt ,of nooit meer mezelf wordt
hersenen nemen echt een loopje met me
veel huilen ook
wat kan je dit zat worden zeg loop al vanaf januari na stressvolle periode
sinds 3 weken een AD In opbouw
goldster schreef:
27-07-2020 19:31
hoi hoi
hier ook de hele dag een angst gevoel je wordt er gek van af en toe dan dwanggedachten dat t nooit meer goed komt ,of nooit meer mezelf wordt
hersenen nemen echt een loopje met me
veel huilen ook
wat kan je dit zat worden zeg loop al vanaf januari na stressvolle periode
sinds 3 weken een AD In opbouw
Hoi Goldster,

Het is inderdaad vooral heel beangstigend of je ooit weer jezelf wordt. Ik kan je wel zeggen dit is nu de derde keer dat ik dit zó heftig meemaak en steeds was er het heb je dit gaat nooit over, ik word nooit meer mezelf.

Toch ben ik na die perioden wel weer mijn oude zelf geworden hoe diep ik ook zat. Nu is het alle zeilen bij zetten en zorgen dat ik hier weer uit krabbel. Ik probeer dus dat gevoel van het gaat niet over los te laten...mijn verstand weet wel dat het over gaat.

Misschien helpt je dit. Ik merk dat ik mijn ergste dieptepunt weer gehad heb.

Sterkte!
-
anoniem_399903 wijzigde dit bericht op 30-07-2020 23:02
Reden: Privé
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Elsbels84 schreef:
28-07-2020 18:52
Hoi Goldster,

Het is inderdaad vooral heel beangstigend of je ooit weer jezelf wordt. Ik kan je wel zeggen dit is nu de derde keer dat ik dit zó heftig meemaak en steeds was er het heb je dit gaat nooit over, ik word nooit meer mezelf.

Toch ben ik na die perioden wel weer mijn oude zelf geworden hoe diep ik ook zat. Nu is het alle zeilen bij zetten en zorgen dat ik hier weer uit krabbel. Ik probeer dus dat gevoel van het gaat niet over los te laten...mijn verstand weet wel dat het over gaat.

Misschien helpt je dit. Ik merk dat ik mijn ergste dieptepunt weer gehad heb.

Sterkte!
dank je voor je berichtje
was je bewust ergens bang van? dat heb ik namelijk niet .. ja bang dat ik nooit meer stop met met hier aan denken deze periode draag ik de hele dag bij me ben bewust wat ik denk en wat ik voel stress zit ook door me hele lijf heb je ook de hele dag t angstgevoel? en gebruik je medicijnen ik gebruik een ad? een rustgever helpt niet echt de angst is ook t er zo mee bezig zijn... huil ook veel
goldster schreef:
28-07-2020 19:30
dank je voor je berichtje
was je bewust ergens bang van? dat heb ik namelijk niet .. ja bang dat ik nooit meer stop met met hier aan denken deze periode draag ik de hele dag bij me ben bewust wat ik denk en wat ik voel stress zit ook door me hele lijf heb je ook de hele dag t angstgevoel? en gebruik je medicijnen ik gebruik een ad? een rustgever helpt niet echt de angst is ook t er zo mee bezig zijn... huil ook veel
Ja ik slik ad's, al vanaf mijn 15de. Was er nu bijna vanaf en dan zal ook wel meespelen. Het is ook familiair bij ons, helaas. Ik heb nu de kalmeringsmiddelen echt nodig om de dag door te komen, anders slaan de stoppen weer door , door de angst.

Ik ben vooral bang dat er enge/ernstige dingen gebeuren met mij of mijn dierbaren. Een onheilspellend gevoel maakt zich meester van mij. Heb ook wel wat last van hypochondrie..dus speelt ook wel mee.

Jij dan?
Alle reacties Link kopieren
hier boven al verteld wat me angst is ... echt t er steeds mee bezig zijn


ik ben januari na een stress periode van de ene op andere dag in geklapt
veel stress en kreeg de angst gedachten t komt nooit meer goed.er is me eerst verteld je bent overspannen daarna was t een depressie nu hoofdzakelijk angst
zit heel veel in me hoofd over dit alles wat me angst geeft dat dat niet meer stopt
soms gedachten van t komt nooit meer goed .. ik weet wel dat t goed komt onbewust maar die gedachten geeft angst ..ben er de hele dag mee bezig wat ik denk en wat ik voel sta er al mee op en ga er mee naar bed verder is er de hele dag een angst gevoel en veel onrust waar ik ook weer bang van wordt .. er gaat veel door me heen wil me zelf weer zijn .laat me huilen ..net of ik me zelf kwijt ben
geen specifieke angst dus voor iets maar wel t angstgevoel de hele dag maakt me ook erg somber .. en huierig
Alle reacties Link kopieren
helpen de kalmeringsmiddelen je wel goed? gaat de angst de hele dag door bij je ..en dan t piekeren ook erbij over je angsten .. ik gebruik ook lora ..maar doet niet veel maakt de stress in me lijf wat minder maar t denken gaat door

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven