Communicatie probleem met psych

20-09-2020 15:20 21 berichten
Hallo,

Ik kom uit een onveilige situatie. De situatie voelt nog niet helemaal veilig, door externe situaties. Dit zit mijn behandeling in de weg. Het is nu een aantal weken rustig.

Even kort. De therapeute die ik heb, ik ken haar al langer.

Ik ben nu in weer in behandeling om trauma te verwerken.
De laatste sessie verliep niet goed. We hebben het goed afgesloten, dat wel. Ik merk dat er op dit moment problemen zijn in de interactie.

Ik heb het gevoel dat ze geen goed zicht heeft op de situatie waar ik inzit (ik bedoel vanuit mijn perspectief). Ik wil haar graag meenemen daarin. Ik kan nu niet in details treden. Maar ik merkte dat ze ook wat geïrriteerd raakte door wat ik deed. Ik ken haar al langer, en ik loop ook niet zomaar bij haar weg. Ik zit in een lastige periode in mijn leven, en ben even niet de rustige cliënt die ze gewent is van een paar jaar geleden. Maar het voelde niet goed.

Ik heb toen ik thuis was, toch een mail geschreven. Vanuit mijn perspectief. Ik heb aangegeven (ik kan niet in details treden) dat ik dingen kwijt wil, waarbij ik nu het gevoel heb dat hier geen ruimte voor is. En ik van mening ben dat hier wel ruimte voor zou moeten zijn.

Maar eerlijk gezegd, ik voel me er ook echt niet goed bij dat zij geïrriteerd raakte, en wil hier ook graag met haar over hebben. Zodat ik een beetje begrijp waar dit vandaan komt. Omdat ik de neiging heb om dit bij mezelf te zoeken. Ik neig er zelf gewoon naar om dit te vragen, maar ik vroeg me toch af of dit gepast is. Omdat dit toch persoonlijk is.

En of dit mag.
anoniem_638f50e0930ed wijzigde dit bericht op 20-09-2020 15:29
Reden: Veiligheid
5.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de volgende keer dat je bij haar bent aangeven dat je merkte dat zij wat geirriteerd was, wat bij jou er voor heeft gezorgd dat je het gevoel hebt dat je niet hebt kunnen zeggen wat je wilde zeggen.

Termen als niet eerlijk,...etc en dat soort oordelen zou ik niet gebruiken,
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat viva amber zegt.
Zou het jou helpen om te weten waardoor zij geïrriteerd raakte?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ja, dat mag. Niet alles ligt bij jou. En een goede therapeut kan ook haar eigen aandeel erin herkennen en erkennen.

En als je haar al langer kent en haar verder wel goed vindt: mogelijk is het heel snel opgelost als je het de volgende keer ter sprake brengt.
Ik ken het verhaal niet wat je hebt zitten vertellen maar als je voorheen wel tevreden over haar was is het misschien niet verkeerd om het inderdaad ook bij jezelf te zoeken. Soms hebben we zelf een aandeel in het instand houden van negatieve situaties in ons leven, maken we niet zulke verstandige keuzes of doen/zeggen we dingen wat leidt tot nog meer onrust. Misschien raakte zij daardoor ietwat geiriteerd. Een goede psych zou je daarop moeten wijzen in plaats van geirriteerd te zitten wezen maar tja de meeste clienten lopen ook al te makkelijk weg op het moment dat hen een spiegeltje wordt voorgehouden. psychs worden het liefst gebruikt als praatpaal zodra er een beetje tegengas komt en de client zich niet bevestigd voelt in zijn of haar gevoel zijn de rapen gaar.
Dan zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen eerlijk gezegd.
Moreina schreef:
20-09-2020 15:55
Ik ken het verhaal niet wat je hebt zitten vertellen maar als je voorheen wel tevreden over haar was is het misschien niet verkeerd om het inderdaad ook bij jezelf te zoeken. Soms hebben we zelf een aandeel in het instand houden van negatieve situaties in ons leven, maken we niet zulke verstandige keuzes of doen/zeggen we dingen wat leidt tot nog meer onrust. Misschien raakte zij daardoor ietwat geiriteerd. Een goede psych zou je daarop moeten wijzen in plaats van geirriteerd te zitten wezen maar tja de meeste clienten lopen ook al te makkelijk weg op het moment dat hen een spiegeltje wordt voorgehouden. psychs worden het liefst gebruikt als praatpaal zodra er een beetje tegengas komt en de client zich niet bevestigd voelt in zijn of haar gevoel zijn de rapen gaar.
Dan zou ik ook eieren voor mijn geld kiezen eerlijk gezegd.
Heey..
Dit vind ik eigenlijk wel een waardevolle toevoeging. Dit zou het best kunnen zijn. Want het voelt wel oneerlijk. En... Eerlijk gezegd, ze hield me wel een spiegel voor. En vanuit haar optiek heeft ze waarschijnlijk gelijk. Vanuit mijn optiek voel/ zie ik dat (nog) niet zo, omdat het echt een gevoelig onderwerp is. Maar ze zou ook echt moeten weten dat ik niet wegloop. Ook al zijn dan 'de rapen gaar'. Ik zal deze opmerking in mijn achterhoofd houden.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij het beste dat je het de volgende keer gewoon aangeeft dat je merkt dat ze geïrriteerd is.

Misschien is ze helemaal niet geïrriteerd en is het projectie. Misschien is ze geïrriteerd maar staat het helemaal los van jou (pijnlijke teen). Of is ze wel geïrriteerd door iets in het verhaal en dan kan ze dat uitleggen.

Lijkt mij juist heel goed als je dat soort dingen gewoon op tafel legt als je het hebt over de meest persoonlijke zaken.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Een spiegel voorhouden is mijne inziens wel wat anders dan geïrriteerd reageren. In mijn ogen hoort een psycholoog een open houding te hebben en niet-veroordelend te zijn.

Ik zou aankaarten wat je gemerkt hebt (haar reactie) en wat het met je doet.
Alle reacties Link kopieren
UnexpextedMom schreef:
20-09-2020 17:04
Een spiegel voorhouden is mijne inziens wel wat anders dan geïrriteerd reageren. In mijn ogen hoort een psycholoog een open houding te hebben en niet-veroordelend te zijn.

Ik zou aankaarten wat je gemerkt hebt (haar reactie) en wat het met je doet.
Een psycholoog is ook maar een mens.
Als iemand voor een tweede keer hulp zoekt maar zelf een negatieve situatie in stand houdt dan snap ik wel dat die psycholoog daar ook een geïrriteerd gevoel van krijgt. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat ze een stukje menselijkheid laat zien. Het laat wel zien dat de psycholoog het goede met to voor heeft want anders had het de psycholoog niets kunnen schelen. En misschien is dit precies wat to nodig heeft.
Redballoon schreef:
20-09-2020 17:35
Een psycholoog is ook maar een mens.
Als iemand voor een tweede keer hulp zoekt maar zelf een negatieve situatie in stand houdt dan snap ik wel dat die psycholoog daar ook een geïrriteerd gevoel van krijgt. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat ze een stukje menselijkheid laat zien. Het laat wel zien dat de psycholoog het goede met to voor heeft want anders had het de psycholoog niets kunnen schelen. En misschien is dit precies wat to nodig heeft.

Sorry, maar dat ik voor de tweede keer hulp zoek heeft te maken met trauma verwerking. Helaas, voor de tweede maal mee in aanraking gekomen. Door toedoen van iemand anders. Dat wil ik toch even toevoegen. En niet een negatieve situatie die ik dan zelf in stand houd.
hoe weet jij zo zeker dat zij geïrriteerd was ?
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
20-09-2020 17:35
Een psycholoog is ook maar een mens.
Als iemand voor een tweede keer hulp zoekt maar zelf een negatieve situatie in stand houdt dan snap ik wel dat die psycholoog daar ook een geïrriteerd gevoel van krijgt. Ik vind het eigenlijk wel mooi dat ze een stukje menselijkheid laat zien. Het laat wel zien dat de psycholoog het goede met to voor heeft want anders had het de psycholoog niets kunnen schelen. En misschien is dit precies wat to nodig heeft.
Daar ben ik het niet mee eens. Dit zou mij ook een gevoel van onveiligheid geven.

Ik coach mensen en niet-oordelend zijn is een van de basisregels. Het klopt dat we allemaal mensen zijn, maar daarom mag je wel uitspreken wat het met je doet.
clivia52 schreef:
20-09-2020 18:08
hoe weet jij zo zeker dat zij geïrriteerd was ?
Dat weet ik niet helemaal zeker natuurlijk. Dat merkte ik op. Meestal voel ik dit soort dingen wel goed aan. Maar zoals eerder aan gezegd. Het kan ook projectie geweest zijn. Ik ga het de volgende keer aan haar vragen. Dan weet ik het zeker..
.
Alle reacties Link kopieren
Carly83 schreef:
20-09-2020 17:46
Sorry, maar dat ik voor de tweede keer hulp zoek heeft te maken met trauma verwerking. Helaas, voor de tweede maal mee in aanraking gekomen. Door toedoen van iemand anders. Dat wil ik toch even toevoegen. En niet een negatieve situatie die ik dan zelf in stand houd.
Ahh oke, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik had het idee dat je in een foute relatie zit en daardoor schade oploopt.
Als het niet gaat om een negatieve situatie die je zelf in stand houdt dan ben ik het eens met degene hierboven. Dan zou ze niet geïrriteerd moeten gaan doen.
Ik zou dit zeker bespreken met haar. Het kan een hoop ophelderen en dan kun je de beslissing maken of je met haar door wil gaan of dat je een andere psycholoog zoekt.
Veel sterkte gewenst.
Redballoon schreef:
20-09-2020 19:48
Ahh oke, dan heb ik het verkeerd begrepen.
Ik had het idee dat je in een foute relatie zit en daardoor schade oploopt.
Als het niet gaat om een negatieve situatie die je zelf in stand houdt dan ben ik het eens met degene hierboven. Dan zou ze niet geïrriteerd moeten gaan doen.
Ik zou dit zeker bespreken met haar. Het kan een hoop ophelderen en dan kun je de beslissing maken of je met haar door wil gaan of dat je een andere psycholoog zoekt.
Veel sterkte gewenst.
Sorry, maar ik heb even de behoefte om hier op te reageren. Ik vindt deze opmerking namelijk nogal pijnlijk. Mochten er vrouwen/of mannen in een, zoals jij het noemt 'foute' relatie zitten, en hier meelezen. Ik kom idd onlangs uit zo een 'foute' relatie. Waarin de man in kwestie psychisch (bedreigingen ging uiten) , en fysiek geweld gebruikte. In eerste instantie ben je in shock en te angstig om meteen uit de relatie te stappen, waardoor ik de 'negatieve situatie in stand heb gehouden'. Uiteindelijk werd de situatie te gevaarlijk, en heb ik de relatie kunnen stoppen. Vandaar ook het trauma. Niet dat daarmee de veiligheid gewaarborgd is. Maar ik ben nu binnen mijn huis wel veilig.

Mochten er mensen zijn in zo'n situatie en hulp zoeken, ik denk dat elke therapeut begrijpt dat het juist moeilijk is om deze patronen te doorbreken. Het is juist knap dat mensen hulp zoeken om uit deze patronen te komen, terwijl ze in de relatie zitten. Ik wilde dat ik bij machte was om dat op dat moment te doen. En niet pas na de relatie.

De eerste keer in therapie was omdat ik als kind trauma's heb opgelopen, wat ik op volwassen leeftijd moest gaan verwerken.

Ik wil zeker met haar doorgaan, ik wilde gewoon weten hoe, of er een goede manier is om dit aan te kaarten. Maar zoals ik het lees, zouden jullie dit gewoon doen.
anoniem_638f50e0930ed wijzigde dit bericht op 24-09-2020 18:41
3.02% gewijzigd
heel goed dat je dit na gaat vragen
sterkte T.O
Inmiddels is er wat mailcontact geweest over en weer hierover. Ze vond het goed dat ik het heb aangegeven. Ze had het niet zien aankomen. Ze gaf ook duidelijk aan dat zij het voor zichzelf heel naar vond (met uitroepteken) dat ik dacht dat ze me niet begreep. Dit geeft mij natuurlijk een dubbel gevoel (ik wil haar geen naar gevoel geven natuurlijk). Aan de andere kant, ik heb met haar afgesproken geen dingen achterhouden, ook vanuit haar niet (mocht het nodig zijn) en vooral geen 'schijnveiligheid' creëren. Dus ook dit ga ik bespreken. We gaan het er zeker over hebben volgende keer hoe het komt dat ik haar hierin niet kan vinden, en wat we hieraan kunnen doen.

Dit is het meest vervelende dat zulke zaken alleen via mail besproken kunnen worden. En therapeutes zijn nu eenmaal niet ten alle tijden telefonisch bereikbaar als er ergens iets 'uitgepraat' moet worden 😂
Alle reacties Link kopieren
Maar het geeft je ook de kans om alles nog eens na te lezen voordat je op ‘verzenden’ drukt :). Goed dat je het alsnog hebt aangegeven.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
24-09-2020 15:37
Maar het geeft je ook de kans om alles nog eens na te lezen voordat je op ‘verzenden’ drukt :). Goed dat je het alsnog hebt aangegeven.
Das waar. 😂
Ik geef even een terugkoppeling na aanleiding van de Op. Vandaag een face to face gesprek gehad. Ik ben blij dat ik hetheb aangegeven. Mijn therapeute ook. Het is nu duidelijk waar de knelpunten zitten /zaten. We zijn er nog niet helemaal. Ik heb nog een aantal vragen. Volgende keer kunnen we daar weer wat op verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven