Blijvende hersenschade door psychose

13-10-2020 20:45 190 berichten
Weet iemand of je blijvende schade over kunt houden door een langdurige niet opgemerkte psychose?
Vandaag is mn ex opgenomen ivm een strafbaar feit en een stevige psychose, ze heeft eerder psychoses gehad die ook heftig waren maar niet zo als deze. Vermoeden is ook dat deze psychose niet gisteren is begonnen. Kan ze blijvende schade overhouden aan een psychose? De reden dat ik dit weet is omdat mijn nummer nog steeds op haar crisiskaart staat en daarom hebben ze mij gelukkig gebeld.
En ik had al eerder gezien dat het niet goed ging, maar ik kon buiten kijken niks voor haar doen.
Uiteraard wil ik haar helpen maar ik weet niet hoe. Morgen mag ik als het goed is bij haar.
Iemand enig idee of tips?
Alle reacties Link kopieren
Nee, dat kan niet
https://www.psychosenet.nl/online-spree ... -psychose/

Sterkte maar weer, het houdt niet op. Zijn de kinderen veilig?
Zij geloven niet in schizofrenie? En dat vind jij een betrouwbare site Lila Linda?
Alle reacties Link kopieren
[...]

Dat is lastig te zeggen, soms zijn mensen na een psychose bv vergeetachtig, of vinden ze het lastig op gang te komen. Natuurlijk kunnen mensen herstellen, soms is dat een lange weg. Goed luisteren en praktische hulp is vaak fijn. oordelen en onder druk zetten (wat helaas vaak gebeurt) juist niet
moderatorviva wijzigde dit bericht op 13-10-2020 22:11
Reden: OP verwijderd, het quoten van de OP is niet toegestaan.
56.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-10-2020 20:50
Zij geloven niet in schizofrenie? En dat vind jij een betrouwbare site Lila Linda?
het is een van de meest betrouwbare sites op dat gebied. er wordt veel geschreven door ervaringsdeskundigen, maar ook door professionals
Alle reacties Link kopieren
Sinned, wat vreselijk voor jou en voor je ex. Lief dat je haar wilt bezoeken zodra dat kan.

Aan elke psychose kan iemand hersenschade overhouden. Maar dat die kans er is, zegt natuurlijk niet dat het per se bij jouw ex ook zal gebeuren. En het zegt ook niet precies wat voor schade het bij haar zou kunnen veroorzaken, dat kan zich bij verschillende personen weer heel verschillend uiten.

Je kunt hier https://wijzijnmind.nl/psychische-klach ... j-psychose wat tips vinden en ervaringsverhalen mbt omgaan met iemand die psychotisch is.

Je zou ook een hulplijn kunnen bellen en daar je verhaal doen, wellicht hebben ze daar ook goede tips. Sensoor bijvoorbeeld, ik ga even zoeken of die nog bestaat en bereikbaar is nu.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Vraag dit aan de behandelaar van de ex. Ze hoeven je geen antwoord op gerichte vragen over je ex te geven maar wat algemene vragen kunnen zij wel behandelen.
Lijkt me beter dan een een zooitje dames en heren zonder echte kennis en vareg website linkjes.
noorderlicht76 schreef:
13-10-2020 20:51
het is een van de meest betrouwbare sites op dat gebied. er wordt veel geschreven door ervaringsdeskundigen, maar ook door professionals
Ik vind een site die dat soort bewoordingen gebruikt totaal niet betrouwbaar overkomen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-10-2020 20:50
Zij geloven niet in schizofrenie? En dat vind jij een betrouwbare site Lila Linda?
Psychosenet is een betrouwbare site, Luci.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-10-2020 20:50
Zij geloven niet in schizofrenie? En dat vind jij een betrouwbare site Lila Linda?
Lees even verder, het gaat om schizofrenie als 'stempel', zoals.autisme ook niet altijd gelijk.is, maar een spectrum
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-10-2020 20:52
Ik vind een site die dat soort bewoordingen gebruikt totaal niet betrouwbaar overkomen.
Luci dit topic lijkt me even niet de plek voor theoretische discussies over een onderwerp waar je duidelijk geen verstand van hebt.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Vraag ernaar bij haar hulpverleners als je ginds bent.
Je ex kampt met een ernstig psychisch probleem, voor advies moet je dan niet op een forum zijn.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-10-2020 20:52
Ik vind een site die dat soort bewoordingen gebruikt totaal niet betrouwbaar overkomen.
Dat kan, maar ik kan je met heel wat zekerheid zeggen dat dat wel het geval is
Ik heb een broer die shizofrenie heeft en heel heel psychoses in het verleden heeft gehad. Hij is zeker wel veranderd in gedrag en zelfs in eq en iq. Maar daar geloven zij niet in. Ik zal het even doorgeven aan hem. Dat zijn hersenenen helemaal niet beschadigd zijn. En aan zijn behandelteam. En alle in het verleden.
Alle reacties Link kopieren
Sensoor heet tegenwoordig de Luisterlijn.

Hier kun je informatie vinden over hoe je met ze kunt chatten of bellen, Sinned.
https://www.deluisterlijn.nl/

Als je nu al graag tips wilt en behoefte hebt om even je verhaal te doen kun je gewoon contact met ze opnemen. Het is nogal wat, als je ineens zo'n telefoontje krijgt. Dan kan het heel fijn zijn om daar even je verhaal kwijt te kunnen en je vragen te kunnen stellen.

Sterkte. Ook voor je ex.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
13-10-2020 20:56
Ik heb een broer die shizofrenie heeft en heel heel psychoses in het verleden heeft gehad. Hij is zeker wel veranderd in gedrag en zelfs in eq en iq. Maar daar geloven zij niet in. Ik zal het even doorgeven aan hem. Dat zijn hersenenen helemaal niet beschadigd zijn. En aan zijn behandelteam. En alle in het verleden.
nee, dat is niet het punt, zie wat lilalinda ook zegt, ze verzetten zich tegen het label, niet tegen het bestaan van symptomen en het lijden van mensen met deze symptomen. daarnaast benadrukken ze dat er veel dingen van invloed zijn op het krijgen van een psychose (zoals bv trauma en gebruik van cannabis) en richten ze zich op herstel. niet boos om worden, het is geen miskenning van patienten en hun familie
Alle reacties Link kopieren
en on topic: sterkte TO
Alle reacties Link kopieren
Luci waarom ga je niet naar napraat als je zo nodig wilt discussiëren? Dat is ervoor en volgens mij weet jij dat topic prima te vinden.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
lilalinda schreef:
13-10-2020 20:48
Nee, dat kan niet
https://www.psychosenet.nl/online-spree ... -psychose/

Sterkte maar weer, het houdt niet op. Zijn de kinderen veilig?
Ze zijn hier, ze had me zondag gebeld met een warrig verhaal dat ze bij mij veilig waren, dat ze dacht dat de man waarmee ze samenwoont aan onze dochter had gezeten want ze had tekenen gezien, wat voor tekens was mij niet duidelijk maar ik mocht de kinderen niet brengen en vandaag is ze blijkbaar de confrontatie aan gegaan en daarna is ze opgeladen want die tyfyslijer heeft de wouten gebeld en aangifte gedaan, maar ze was kennelijk zo in de war dat ze na 6 uren in de cel naar dezelfde instelling is gebracht waar ze eerder ook zat. Morgen mag ik naar haar toe. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik wil haar helpen, ze is de moeder van mn kinderen.
Alle reacties Link kopieren
wat vind je precies lastig? welke rol je hebt? hoe is jullie contact normaal?
Alle reacties Link kopieren
Sinned77 schreef:
13-10-2020 21:03
Ze zijn hier, ze had me zondag gebeld met een warrig verhaal dat ze bij mij veilig waren, dat ze dacht dat de man waarmee ze samenwoont aan onze dochter had gezeten want ze had tekenen gezien, wat voor tekens was mij niet duidelijk maar ik mocht de kinderen niet brengen en vandaag is ze blijkbaar de confrontatie aan gegaan en daarna is ze opgeladen want die tyfyslijer heeft de wouten gebeld en aangifte gedaan, maar ze was kennelijk zo in de war dat ze na 6 uren in de cel naar dezelfde instelling is gebracht waar ze eerder ook zat. Morgen mag ik naar haar toe. Ik weet niet wat ik moet doen. Ik wil haar helpen, ze is de moeder van mn kinderen.
Ach die arme kinderen weer onveilig
Heb je hulp voor ze?
Alle reacties Link kopieren
Dana schreef:
13-10-2020 21:01
Luci waarom ga je niet naar napraat als je zo nodig wilt discussiëren? Dat is ervoor en volgens mij weet jij dat topic prima te vinden.
Nou ja zeg! De dingen die Luci zegt horen niet bepaald in napraat. Ze discussieert hier omdat dat mág binnen een topic. Wat is je probleem?
Misschien lijkt het soms alsof mensen blijvende hersenschade hebben, omdat er bij/ na psychoses vaak langdurig medicatie gebruikt wordt die invloed heeft op cognitieve processen, zoals geheugen, maar ook op stemming.
Alle reacties Link kopieren
Sinned, dit is echt een heel moeilijke situatie. Voor jou, voor je ex en ook voor jullie kinderen. Ik zou je echt aan willen raden om de Luisterlijn te bellen.

Het is echt belangrijk dat je nu even met iemand kunt spreken hierover. Een forum als dit is daar wat minder geschikt voor.

Sterkte.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Alle reacties Link kopieren
Een langdurende psychose met heftige symptomen kan zeker blijvende schade aanrichten. Herstel duurt een poos en soms blijvende problemen met geheugen, verwerkingssnelheid ed, zeker als er meerdere psychoses zijn geweest. Sommige mensen hollen er op IQ ook echt op achteruit.

Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven