Persoonlijke ontwikkeling

22-11-2020 09:00 12 berichten
Hallo allemaal,

Graag wil ik aandacht gaan besteden aan mijn persoonlijke ontwikkeling. Ik ben begin twintig en heb hier nooit eerder heel bewust bij stil gestaan: tijd om er verandering in te brengen.
Bijvoorbeeld zou ik graag mijn zelfkennis willen vergroten en ik zou sterker in mijn schoenen willen komen te staan. Het is niet zo dat ik nu niet lekker in mijn vel zit, het gaat prima met mij. Maar het zal mij wel helpen om relaxter te leven.

Echter weet ik niet zo goed waar te beginnen hiermee. Ik hoor dus graag jullie tips van boeken of trainingen die bijdragen aan de persoonlijke ontwikkeling.
En, als jullie dit willen delen, hoor ik ook graag wat voor waardevolle persoonlijke ontwikkeling jullie hebben doorgemaakt.
Persoonlijke ontwikkeling is zoals het woord al zegt, heel persoonlijk.
Doe wat bij jou past, waarin wil je je ontwikkelen? Waar loop je tegenaan?
Wat heb je dan nodig om hier mee om te gaan?

Je kunt er boeken over lezen, trainingen volgen, naar een psycholoog gaan, gaan mediteren of yoga doen en nog veel meer natuurlijk. Het is maar net wat bij jou past.
anoniem_63e725841dfb3 wijzigde dit bericht op 22-11-2020 09:30
4.07% gewijzigd
Zelfkennis?

Over wat precies mbt jezelf?
Alle reacties Link kopieren
gewoon ouder worden, komt vanzelf
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gewoon een echt leerzame cursus doen, daar heb je meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben recentelijk weer gaan schilderen in een online klasje. Erg leuk om te doen. Daarnaast ga ik nog andere cursussen oppakken, waaronder meditatie.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, je brengt het een beetje algemeen en .......vaag.
Persoonlijke ontwikkeling is een heel breed begrip. En kan van alles en nog wat omvatten. Zo te lezen wil je iets maar heb je geen idee hoe.
Heb je bepaalde interesses die je uit kunt diepen? Heb je wel eens verhalen gehoord van anderen of dingen gezien op tv bijv die je erg intrigereen?
Of blijft het algemeen, dat je meer zelfkennis wil en sterker in je schoenen wil komen te staan?
Je kunt meer over jezelf leren door een cursus communicatie te doen. Zo krijg je feedback over je verbale en non verbale gedrag maar anderen. En wat dat over jezelf kunt zeggen.
Je kunt intuitief gaan schilderen zodat je kontakt maakt met je binnenwereld en dat weergeeft op papier.
Je kunt een cursus massage doen en leren wat het betekent om anderen aan te raken of aangeraakt te worden en hoe je daar instaat.
Je kunt een cursus assertiviteit training doen waarbij je veel leert over jezelf.
Zo zie je, er zijn heeeeel veel mogelijkheden maar het moet iets zijn waar je interesse ligt.
Vraag broers/zussen om eerlijk hun mening over je te geven, zij weten meer over je te vertellen en verbeterpunten aan te geven dan een cursus.
Luci_Mster2 schreef:
22-11-2020 09:29
Zelfkennis?

Over wat precies mbt jezelf?
Ik wil zeker zijn van wie ik ben, wil zijn en waar ik voor sta. Ik denk dat ik mezelf dan minder door andermans mening laat beïnvloedden doordat ik toch wel weet dat ik zelf de juiste keuzes maak.
Verbinder schreef:
22-11-2020 12:58
Hoi, je brengt het een beetje algemeen en .......vaag.
Persoonlijke ontwikkeling is een heel breed begrip. En kan van alles en nog wat omvatten. Zo te lezen wil je iets maar heb je geen idee hoe.
Heb je bepaalde interesses die je uit kunt diepen? Heb je wel eens verhalen gehoord van anderen of dingen gezien op tv bijv die je erg intrigereen?
Of blijft het algemeen, dat je meer zelfkennis wil en sterker in je schoenen wil komen te staan?
Je kunt meer over jezelf leren door een cursus communicatie te doen. Zo krijg je feedback over je verbale en non verbale gedrag maar anderen. En wat dat over jezelf kunt zeggen.
Je kunt intuitief gaan schilderen zodat je kontakt maakt met je binnenwereld en dat weergeeft op papier.
Je kunt een cursus massage doen en leren wat het betekent om anderen aan te raken of aangeraakt te worden en hoe je daar instaat.
Je kunt een cursus assertiviteit training doen waarbij je veel leert over jezelf.
Zo zie je, er zijn heeeeel veel mogelijkheden maar het moet iets zijn waar je interesse ligt.
Ik ben me er van bewust dat mijn vraag algemeen is omdat persoonlijke ontwikkeling heel erg breed is. Daarom schrijf ik ook dat ik niet zo goed weet waar te beginnen.
Ik ben erg blij met jouw voorbeelden, daar heb ik wat aan!
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Tip: ga ook eens naar de bibliotheek. Die hebben ook een uitgebreid aasortiment aan boeken over persoonlijke ontwikkeling. Lees de titel van de verschillende boeken en kijk wat je aanspreekt. Of pak er gewoonweg eentje uit de schappen en kijk hem even in en zie of dat je aanspreekt.
Ik kan je wel mijn titels geven, die veel voor mij betekenen maar dat hoeft niet zo voor jou te zijn:
Eckhart Tolle- de kracht van het nu
- een nieuwe aarde
Debbie Ford- 21 day consciousness cleanse
Guy Finley- Het geheim van loslaten
Byron Katie- Loving what is
Petrea King- Your life matters
Jani King- Transformation of the species, An act of faith
Esther& Jerry Hicks- Ask and it is given
Alle reacties Link kopieren
Deze sites hebben ook wat voorbeelden van boeken over jezelf en groei.

https://jouwpersoonlijkegroei.nl/boeken-top-10/

http://bertstoop.nl/psychisch/jezelf.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven