Gek van paniek worden

28-12-2020 06:35 609 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben een vrouw van 38 en heb sinds 4 weken paniek ben van de een op de andere dag overvallen door een paniekaanval kon alleen maar denken dat ik knettergek werd.
Naar de huisarts geweest en een verwijzing naar een psycholoog gekregen waar ik pas eind januari terecht kan.
Maar iedereen heeft het over aanvallen maar het lijkt wel of die paniekaanval niet wegzakt soms wat meer soms wat minder maar het vreselijk gevoel blijft.

Als ik mijn ogen opendoe bam meteen paniek trillen als een malle huilen.
Ik kan niet meer ben zo moe ervan en vooral heel ongelukkig.
Als het even wat afzakt kan ik alleen maar denken oh jee als er maar geen aanval komt weer.
Wat is dit in vredesnaam?

Kan niks eten binnenhouden sta stijf ervan.

Ik sta iedere dag huilend onder de douche en trillend
Hoe kom ik hiervan af ?
Alle reacties Link kopieren
Wat naar. Weet je de oorzaak ? Ben je overwerkt of heb je iets traumatisch meegemaakt bijvoorbeeld?

Er zijn een paar dingen die je kan proberen. Allereerst moet de focus van je paniek af, want je draait jezelf nu min of meer in dit cirkeltje. Mediteren hielp bij mij goed, wandelen is ook een fijne. Desnoods samen met iemand als je het niet alleen durft.

Kalmerende middelen zijn een slecht idee voor de lange termijn, maar voor een paar dagen kunnen ze wel de cyclus doorbreken. Het verraderlijke aan paniek is dat je vaak snel paniek gaat krijgen om de paniek en dan draai je door.

Heeft je huisarts geen praktijkondersteuner? Eind januari is niet zo heel ver weg, maar als je het echt niet trekt, is zo iemand fijn om de tijd te overbruggen.

Probeer je gedachten te rationaliseren en uit te denken. Waar ben je bang voor? Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Soms helpt het wanneer je de boel in je hoofd terugbrengt tot realistische proporties.

Kijk wat jij nu nodig hebt. En dan echt, niet om de paniek te voeden. Lief zijn voor jezelf, maar niet toegeven aan je angsten. Dus wel naar buiten gaan en dat rondje lopen ipv onder de bank te gaan liggen. O en geen koffie of zwarte thee hielp bij mij ook, cafeine wakkert de boel alleen maar aan. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Terug naar je huisarts. Vandaag weer bellen.
Alle reacties Link kopieren
Huisarts is met vakantie ....kalmerende pillen kreeg ik niet
Spuit 111 heb jij dit ook gehad ?

Ik kan wel tegen de muren opkruipen eerlijk gezegd

Nu vanaf 6 uur al aan de gang.

Ik kan niet echt zeggen waardoor het komt.
Aandacht verleggen maar hoe dan het raast maar door tv kijken ofzo lukt me niet
Alle reacties Link kopieren
Je huisarts heeft een vervanger. En jij hebt hulp nodig en mag die dus bellen.
Alle reacties Link kopieren
Wat vervelend! Het blijven hangen van het gevoel ken ik wel.

Probeer uit te vinden wat helpt. Voor mij zijn dat mantra's opzeggen of liedjes zingen om mijn gedachten te kalmeren, wandelen om mijn lijf te voelen ( ondertussen goed om je heen kijken en ruiken, je zintuigen bewust ervaren helpt ook om je gedachten te controleren), koken (of iets anders makkelijks waarbij je wel even concentratie nodig hebt om je focus te verleggen) en vooral ook op mijn ademhaling letten en deze te vertragen. (Zijn oefeningen voor, ik vind zelf tot zeven tellen en dan steeds langzamer tellen het makkelijkst als ik in de paniek zit).

Soms werkt het het beste om het maar uit te zitten. Ik ga dan zelf in bed liggen en probeer te observeren wat er gebeurt. Doordat je je er dan niet tegen verzet evt het vaak beter weg.

En inderdaad, probeer of de huisarts overbruggingszorg kan leveren. Zo niet, is misschien de luisterlijn een optie? Soms kan dat fijn zijn om je door het moment geen te helpen.

Sterkte!
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
Hoi Zonneregen, ik herken dit. Heb dit ook gehad. Bij mij waren de paniekaanvallen allerlei gevoelens die ik onderdrukte. Maar daar kwam ik later pas achter. Hoe gaat het nu met je? Ik weet nog dat ik zo graag in die tijd geruststelling wilde dat dit ook weer voorbij zou gaan maar durfde het niemand te vragen. Dus bij deze: het komt echt goed.
Het kan ook te maken hebben met grote veranderingen in je leven of overwerkt zijn. En bij mij was er niet echt iets groots gebeurd maar achteraf allemaal gevoelens die ik geen plek had gegeven. Als je geruststelling nodig heb mag je mij ook dm’en als je daar behoefte aan heb.

Liefs 💛
Zonenregen schreef:
28-12-2020 07:52
Huisarts is met vakantie ....kalmerende pillen kreeg ik niet
Spuit 111 heb jij dit ook gehad ?

Ik kan wel tegen de muren opkruipen eerlijk gezegd

Nu vanaf 6 uur al aan de gang.

Ik kan niet echt zeggen waardoor het komt.
Aandacht verleggen maar hoe dan het raast maar door tv kijken ofzo lukt me niet
Terugbellen en vragen naar een afspraak met de vervanger. Gewoon nu.

Echt helemaal niemand hier kan je iets vertellen waardoor jij je echt beter gaat voelen. Je hebt echte hulp nodig.
Alle reacties Link kopieren
Heb gebeld en krijg 10 Pams verder niks

De mensen die tips geven over tellen en mantra’s moet je dat dan de hele tijd doen ?
Aangezien het de hele dag oplaait
Het lijkt wel een dwanggedachte ik krijg paniek dat zinnetje gaat maar door

Idd het gevoel dat het zo blijft zorgt voor nog meer paniek
Palmboom heb je een pb gedaan
Alle reacties Link kopieren
Heeft de huisarts lichamelijke aandoeningen uitgesloten? Heeft hij bijvoorbeeld naar je hart geluisterd?
Bel familie, heb je nog ouders?
10 Pams? En verder niks?
Geen advies gevraagd/gekregen? Geen opvolging afgesproken?
Alle reacties Link kopieren
*LaDolceVita* schreef:
28-12-2020 08:35
Heeft de huisarts lichamelijke aandoeningen uitgesloten? Heeft hij bijvoorbeeld naar je hart geluisterd?
Ja toen ik daar was alles goed alleen hoge hartslag
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
28-12-2020 08:35
Bel familie, heb je nog ouders?
Nee helaas niets
Zonenregen schreef:
28-12-2020 08:39
Nee helaas niets
Als in dat ze echt dood zijn? Alle familie?

Of denk je dat je niemand kan bellen voor hulp?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
28-12-2020 08:36
10 Pams? En verder niks?
Geen advies gevraagd/gekregen? Geen opvolging afgesproken?
Nee moest volgende week naar eigen huisarts
Alle reacties Link kopieren
Zoals je het schrijft herken ik dat wel van heel vroeger; ik weet natuurlijk niet zeker of we het over hetzelfde hebben. Ik was dan bang voor de angst.

Het is overgegaan. Dus dat kán. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
28-12-2020 08:39
Als in dat ze echt dood zijn? Alle familie?

Of denk je dat je niemand kan bellen voor hulp?
Ouders overleden en broer en zus vinden aanstellerij
Alle reacties Link kopieren
Mij hielp mijn handen wassen met koud water vooral over de polsen heen.. voeten op koude grond door blijven ademen..
Vooral niet in bed blijven liggen of niets doen. In beweging gaan of blijven zetten mijn hoofd "uit"..
Alle reacties Link kopieren
Wat mij hielp toen ik een tijdje overspannen was, waren ademhalingsoefeningen met een filmpje, bijv deze: https://m.youtube.com/watch?v=8zWkqx6gO_8
Daar kon ik me goed op concentreren.
Sterkte!
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
K79 schreef:
28-12-2020 08:42
Mij hielp mijn handen wassen met koud water vooral over de polsen heen.. voeten op koude grond door blijven ademen..
Vooral niet in bed blijven liggen of niets doen. In beweging gaan of blijven zetten mijn hoofd "uit"..
Ik probeer ook wel bezig te blijven maar dat gevoel en die gedachten gaan maar door
Alle reacties Link kopieren
is er een link met je hormonen? tegen eind van je cyclus erger??
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
28-12-2020 08:51
is er een link met je hormonen? tegen eind van je cyclus erger??
Geen idee slik al jaren de pil door
Alle reacties Link kopieren
Zonenregen schreef:
28-12-2020 08:53
Geen idee slik al jaren de pil door
en als je stopt met de pil?
Alle reacties Link kopieren
Daar gaan we weer hysterisch word ik ervan

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven