Paniek

08-01-2021 23:00 17 berichten
Ik wil even van me afpraten. Ik ben in paniek. Zomaar opeens.

Ik heb een erg zwaar jaar erop zitten met gezinsuitbreiding, moeilijke familieomstandigheden, postnatale depressie gehad (goede hulp gehad en uiteindelijk maar 6 maanden geduurd), Corona en ben ondertussen bezig met afstuderen met 3 kleine kinderen en nu wederom in een lockdown zoals iedereen.

En ik zie nu bij de NOS dat dit misschien wel “de stilte voor de storm” zou kunnen zijn. Mijn moeder zit midden in haar chemo’s, maar haar bloedwaarden verslechteren ineens snel (levensverlengende behandeling), ik werk in de zorg dus spannend, mijn kinderen zijn nog klein, 2x 11 mnd en 1 van 5, en mijn oudste is erg ongelukkig en begint duidelijk psychische problemen te ontwikkelen (hebben we hulp voor ingeschakeld). En ik lig in mijn bed en kan niet eens huilen, ik voel me zo door en door gespannen en “aan” staan.

Het helpt om het even te spuien. Iemand nog een lief woord voor me over? Ik kan het goed gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Een heel dikke knuffel van mij! Je staat hierin niet alleen. Daar heb je zelf niets aan, maar goed om te weten dat je niet de enige bent die deze gevoelens heeft. Het is ook veel allemaal. Stapje voor stapje doe je wat je kunt. Super dus dat jullie hulp voor je dochter hebben ingeschakeld. En blijf lief voor jezelf. Pak je momentjes. En bedenk elke avond minstens vijf dingen die je die dag hebt gedaan waar je blij over bent: van een knuffel aan je kind geven (heel waardevol) tot een taak van je takenlijstje. Zo leer je focussen op wat wel goed gaat in plaats van wat allemaal tegenzit. Maar, vooral voor nu: een heel dikke knuffel!
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet zo goed wat te zeggen om je te helpen maar MEID wat heb jij veel op je bord!
Heel begrijpelijk als je even in paniek raakt! Sterkte en een hele dikke :hug:
Alle reacties Link kopieren
Jeetje joh dat is ook nogal wat allemaal. Adem in adem uit, probeer wat te relativeren en rustig te worden. Lekkere borrel? Heel veel sterkte!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Lieve Jonathan...
Ja je zit in een heel lastig pakket.
Ik wil je veel digitale knuffels geven.

Het klinkt misschien erg banaal wat ik schrijf, maar hou het vol en probeer naar de positieve kanten te kijken. En begin vooral met trots op jezelf te zijn dat je in die erg moeilijke situatie de boel draaiende kunt houden. En dat je soms zelf erg moeilijk mee hebt, normaal is. En dat het mag zijn, want dit zijn normale emoties.
Ga wel kijken naar dat wat je al bereikt hebt en geniet daarvan.
Dank voor de lieve woorden, ik lees ze allemaal. Heb even geen puf voor antwoord geven maar weet dat ik het heel fijn vind om me even niet zo alleen te voelen.
Jeetje, wat een verhaal. Je hebt een bewogen jaar achter de rug zo te lezen, en een hoop zorgen. Kun je die zorgen delen met je partner? Of misschien met een lieve vriendin? Soms kan alleen al je verhaal doen je een beetje verlichten. Heb je de mogelijkheid om, binnen de maatregelen en zorg voor je gezin, tijd te nemen voor een beetje ontspanning? Want constant in de stress/zorgen houd je niet vol. Ik geef je een dikke digitale afstandsknuffel :bigkiss:
Wat erg allemaal postnatele depressie ben je goed uitgekomen gelukkig.
Corona is inderdaad heel vervelend voor iedereen. Hopelijk gaan de vaccinaties helpen en komt het over een half jaar terug allemaal goed. Kunnen we weer normaal leven en de kinderen terug naar school.
Is je oudste depressief vanwege corona of waardoor heeft ze nu psychische problemen?
Je hebt een zware situatie echt waar..een tweeling babys is zo al zwaar en in deze moeilijke tijd helemaal. Krijg je steun van je partner of van familie?
Je moet echt ook tijd kunnen vrijmaken voor jezelf al is het maar 1 avond in de week dat je iets kunt doen wat je fijn vind.
Hou vol het komt echt goed allemaal.
Alle reacties Link kopieren
:hug:
Dat kun je nu wel ff gebruiken, denk ik.

Kan me voorstellen dat het nu ineens even allemaal hard binnenkomt
en je ineens overvalt. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren
O jeemig wat heftig. :hug:

Nee je bent niet de enige. Het is een bizarre tijd en 'normaal' zou je situatie al heftig zijn.

Kan je nog terugvallen op therapie van je pnd als je behoefte heb aan geen gesprek? Of anders via de huisarts gesprek vragen meg een praktijkondersteuner?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Corona is voor ons allemaal een lange angstige rit. Als je daarbovenop ook nog eens zo'n zwaar jaar hebt door hele andere gebeurtenissen is het heel normaal als het je soms aanvliegt. Wees lief voor jezelf. Als ik jou was zou ik kijken of je met je partner oid kan organiseren dat je dit weekend een dag precies kan doen waar je behoefte aan hebt, wat dat dan ook is (bij je moeder zijn, in bed liggen, alleen op pad, whatever).

Sterkte :heart:
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
08-01-2021 23:20
Dank voor de lieve woorden, ik lees ze allemaal. Heb even geen puf voor antwoord geven maar weet dat ik het heel fijn vind om me even niet zo alleen te voelen.
Je bent niet alleen! :hug:
Het komt goed ❤️
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Vind je het gek joh! Niemand gaat hier fluitend door heen. Ik heb een pnd gehad en je merkt dat het een zwakke plek blijft. Ik had bijvoorbeeld erge paniekaanvallen en bij stress voel ik het weer opkomen. Daarvoor nooit last van gehad. Het is dus heel logisch dat dat bij jou ook weer even een terugslagje geeft. Zeker met alle stress van thuis.

En met 3 kleine kinderen is het sowieso zwaar. Zorg goed voor jezelf, goed eten, proberen rust te vinden, taken verdelen met je partner.
Dan zal je merken dat je vrij snel hersteld van de spanning en voel je je ook beter.

Sterkte, ik snap dat je je rot voelt
Alle reacties Link kopieren
Een dikke knuffel voor jou. Wat een heftig verhaal! Waar heeft jou dochter last van? Wat goed dat je hulp hebt ingeschakeld. Hopelijk heb je een goede nachtrust gehad en voel je je weer iets beter.
Alle reacties Link kopieren
Het is heel zwaar en moeilijk maar je doet je best. Probeer niet te ver vooruit te kijken; één dag tegelijk is iets wat je kan behappen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tsjonge wat moeilijk allemaal :hug:
Ik hoop dat je vannacht toch nog een beetje hebt kunnen slapen. Let op jezelf en trek op tijd aan de bel als het niet gaat!

Heb je momenten voor jezelf? Dat je even niet aan hoeft te staan?
Redelijk goed geslapen gelukkig, maar ik voel de spanning wel. Ik ga eerst even hardlopen en dan is hopelijk mijn angst wat afgevloeid. Gelukkig wel een een rustige ochtend gehad met de kinderen, heb mezelf weinig laten 'moeten'. Man werkt fulltime en kan, omdat hij kostwinner is, weinig aanpassingen doen. Met te weinig uren komen we financieel ook in de problemen, dus we proberen daarin de verstandige keuzes te maken. Maar ik voorzie heel veel mantelzorgen in de toekomst en bij voorbaat breekt het zweet me uit. Dat moet ik inderdaad maar gewoon per dag bekijken, want het heeft geen zin om daar nu over te stressen. Dank allemaal, heel fijn om even te ventileren, want ik doe dat thuis weinig, vanwege de stress in het huishouden, die al hoog is :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven