Problemen in sociale omgang

11-01-2021 09:05 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb veel problemen in omgang met mensen.
Doordat ik veel last heb van onzekerheid en pleasegedrag, ben ik onvoldoende weerbaar en bijt te weinig van me af.
Vaak zeggen mensen dat ze me aardig en sociaal vinden; ik vind juist echter dat ik erg kwetsbaar ben op sociaal vlak.
Vriendschappen vind ik ook erg moeilijk om te onderhouden en ik lijk ook steeds verkeerde verwachtingspatronen te creëren.
De laatste jaren heb ik veelal ook gemerkt dat ik niet zozeer problemen heb in het aangaan van vriendschappen, maar dat ik deze moeilijk kan onderhouden en vasthouden.
Door mijn autisme (ASS) heb ik grote moeite om mensen in te kunnen schatten en ook om te kunnen aanvoelen wat voor mensen daadwerkelijk bij mij passen.
Veelal ging ik in het verleden voor kwantiteit, vooral in de zin dat ik veel vriendschappen moest hebben, ook naar de buitenwereld toe (ik voelde hierin een bepaalde druk).
Daar ben ik steeds meer op terug gekomen en ik ben tot de conclusie gekomen dat kwaliteit en inhoud veel belangrijker is/zijn geworden voor mij.
Tevens heb ik gemerkt dat ik in het verleden vriendschappen heb gehad die steeds meer energie begonnen te vreten en soms zelfs giftig waren.
Ik ben hier vaak erg naïef in geweest en heb te lang hierin geen grenzen gesteld en deze duidelijk en tijdig aangegeven.
Doordat ik vrij gesloten kan zijn, heb ik dit altijd ook erg moeilijk gevonden.
Hierover heb ik het ook met mijn hulpverleners (coach en psychiater).
Heb in het verleden ook wel sociale vaardigheidstrainingen gevolgd.
In de praktijk loop ik echter toch wel tegen problematische situaties aan.
Ook vind ik sociale omgang sowieso best lastig, bijv ook in andere situaties zoals op de werkvloer enz.
Tegenwoordig ben ik wel veel meer tevreden over mijn vriendenkring.
Toch ben ik bang dat bepaalde situaties met vriendschappen zich kunnen gaan herhalen, zoals uit elkaar kunnen groeien, scheefgroei, conflicten etc.
Het is ook belangrijk dat ik meer karakter en ruggengraat toon hierin en meer zelfrespect ga krijgen/ontwikkelen.
Te lang liet ik alles maar op zijn beloop, vond alles wel 'best' en gaf totaal geen enkele tegengas oid.
Daardoor konden spanningen, irritaties etc ook steeds meer en meer gaan oplopen.
Hier begint langzaam wel verandering in te komen en vooral ook meer bewustzijn.


Wie heeft nog meer moeite met sociale omgang oid?
Even een kort berichtje aangezien ik zo naar een afspraak moet.
Er loopt op dit moment een topic over weinig vriendschappen/ problemen met sociale contacten.
Misschien dat je daar ook herkenning kan vinden? :)

relaties/weinig-geen-vrienden-kletstopi ... #p32367525
Alle reacties Link kopieren
Waarin had je tegengas moeten geven, achteraf ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Borrelhap schreef:
11-01-2021 10:25
Even een kort berichtje aangezien ik zo naar een afspraak moet.
Er loopt op dit moment een topic over weinig vriendschappen/ problemen met sociale contacten.
Misschien dat je daar ook herkenning kan vinden? :)

relaties/weinig-geen-vrienden-kletstopi ... #p32367525
Bedankt nog voor je link.
Gelukkig heb ik niet zozeer het probleem dat ik weinig vrienden heb.
Heb echter wel het probleem dat ik deze vaak moeilijk in stand kan houden.
Voel me hierin vrij vaak erg machteloos
Wat dat betreft heb ik wel problemen met sociale contacten,
Dit kan echter ook gelden voor op de werkvloer etc.
Qua assertiviteit zit het niet goed bij mij en bijt te weinig van me af ook.
Alle reacties Link kopieren
Dubbel gepost
Alle reacties Link kopieren
Ronin76 schreef:
12-01-2021 08:06
Bedankt nog voor je link.
Gelukkig heb ik niet zozeer het probleem dat ik weinig vrienden heb.
Heb echter wel het probleem dat ik deze vaak moeilijk in stand kan houden.
Voel me hierin vrij vaak erg machteloos
Wat dat betreft heb ik wel problemen met sociale contacten,
Dit kan echter ook gelden voor op de werkvloer etc.
Qua assertiviteit zit het niet goed bij mij en bijt te weinig van me af ook.
In dat topic gaat het er ook over dat sommigen het lastig vinden om vriendschappen te onderhouden. Misschien heb je er toch iets aan?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
12-01-2021 08:21
In dat topic gaat het er ook over dat sommigen het lastig vinden om vriendschappen te onderhouden. Misschien heb je er toch iets aan?
Dat is zeker zo.
Heb inmiddels ook een reactie in dit topic geplaatst.
Alle reacties Link kopieren
Naast het feit dat ik vriendschappen erg lastig en complex vind, moet ik toch ook laten weten dat ik sociale omgang in het algemeen erg moeilijk toch wel vind.
In deze huidige crisis-tijden vind ik het dan ook lastig om mening te geven over verschillende situaties die spelen in deze wereld.
Ondermeer op de werkvloer merk ik dat ik dit lastig vind, alhoewel ik verder best prettige collega's heb.
Ben niet zo makkelijk met het verkondigen van mijn mening en uit zelfbescherming ben ik hier dan ook erg voorzichtig en terughoudend mee.
Ook in familiaire kring ben ik toch wel op mijn hoede.
Ieder heeft weer zijn eigen standpunten en mening en dat respecteer ik ook.
Ben toch wel wat vermijdend als het aan komt op confrontaties, moeilijke onderwerpen etc.


Wie vind sociale omgang nog meer lastig, ook in deze huidige tijden van crisis etc?
Alle reacties Link kopieren
Heb altijd erg veel last gehad van sociale angst.
Kom moeilijk voor mezelf op en kan vrij gesloten en introvert zijn.
Tevens heb ik veel last van angst, onzekerheid en gevoelens van minderwaardigheid.
Ik lijk mezelf vaak te maskeren met een pleasende en behagende houding.
Vind moeilijke confrontaties, nare opmerkingen en vooral conflicten erg moeilijk.
Bij laatstgenoemde kan ik me erg gekwetst voelen en ook last hebben van schuldgevoelens.
Heb moeite om te incasseren en kan erg gevoelig zijn.
Heb in het verleden ook erg last gehad van problemen op de werkvloer en voelde me vaak anders.
Vind het ook erg moeilijk om mensen echt goed te kunnen inschatten en heb veel moeite met veranderingen (zowel bij mezelf, als bij anderen).
Qua interesses, hobby's etc ben ik verder wel tevreden.
En hopelijk kan ik over een tijdje weer naar de sportschool en tevens wil ik nog een soort van Tai Chi-achtige training gaan doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven