Het gevoel hebben dat iedereen tegen me is.

12-01-2021 17:57 21 berichten
Hallo allemaal,

Ik wil eerst even zeggen dat ik heel erg veel heb meegemaakt. Ik heb nog trauma's van mijn jeugd en dergelijke. Ook wil ik even zeggen dat ik nu pas hulp ben gaan zoeken voor die trauma's. Ik ga zoveel mogelijk details vermijden over die trauma's ivm bekendheid.

Ik wil graag weten of jullie ook het zelfde als ik de hele tijd nare gedachtes hebben dat mensen tegen je werken en piekeren en hoe jullie dat hebben opgelost.

Gr me
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heeft geholpen is mezelf bedenken dat je anderen niet kan veranderen. Je kan alleen jezelf veranderen. Soms zijn mensen inderdaad tegen je, maar in dit geval geven jouw trauma’s jou die angst(en).

Goed dat je daar hulp voor hebt gezocht. Wacht het effect van de behandeling even af. Ik neem aan dat je ook hulp krijgt voor onzekerheid en piekeren?
Dit is een veel voorkomend verschijnsel wat mensen hebben als hun leven niet lekker loopt of als zij in een depressie zitten/kampen met trauma's. Ik denk dus dat je hier zeker niet een uitzondering in bent.

Goed dat je hulp hebt gezocht dat is al de eerste stap, een cognitieve gedragstherapeut kan je wellicht helpen in het sturen van deze gedachten en ook bij het verwerken van verschillende trauma's.
Dankjewel allemaal!

Ik hoop echt dat het gaat werken.
Heiress schreef:
12-01-2021 18:04
Dankjewel allemaal!

Ik hoop echt dat het gaat werken.
Hou er rekening mee dat alles stapje voor stapje gaat, maar elke genomen stap is een overwinning!

Heel veel sterkte en succes in je traject.
Dankjewel!
Ik adviseer je het onderwerp mee te nemen in je therapie en daar tot de ontdekking te komen welke mensen je wel en niet (bewust of onbewust) tegenwerken.

Want weet je: soms is het meer dan een gevoel, soms is het gewoon zo.

Daar waar je gevoelens realistisch zijn, kun je mensen uit je leven weren (op zijn minst tot je genoeg kracht hebt om ze geen invloed te laten hebben). En voor de rest leer je omgaan met irreële gedachten.
bia-pia schreef:
12-01-2021 18:41
Ik adviseer je het onderwerp mee te nemen in je therapie en daar tot de ontdekking te komen welke mensen je wel en niet (bewust of onbewust) tegenwerken.

Want weet je: soms is het meer dan een gevoel, soms is het gewoon zo.

Daar waar je gevoelens realistisch zijn, kun je mensen uit je leven weren (op zijn minst tot je genoeg kracht hebt om ze geen invloed te laten hebben). En voor de rest leer je omgaan met irreële gedachten.
Zal ik aangeven bij de psycholoog. Thanks
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ptss en heb dit heel erg vaak.
Wat mij dan voornamelijk helpt is relativeren waarom iedereen tegen me is(of in mijn geval, waarom iedereen boos zal zijn).

Want als er geen reden is, waarom zou het dan echt zo zijn?
Helpt niet altijd want soms zit ik in zo'n zwart gat dat zonder reden het ook logisch zou zijn dat iedereen tegen me is.

Veel sterkte er mee, goed dat je hulp zoekt!
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
En veel mensen doen natuurlijk dingen waar anderen mensen last van hebben.
Al is het maar dat iemand voordringt als er een rij bij een kassa is.

Dat doen ze niet omdat ze jou (of mij) kwaad willen doen, alleen vinden sommige mensen minder belangrijk dat anderen last van ze hebben.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren
bia-pia schreef:
12-01-2021 18:41
Ik adviseer je het onderwerp mee te nemen in je therapie en daar tot de ontdekking te komen welke mensen je wel en niet (bewust of onbewust) tegenwerken.

Want weet je: soms is het meer dan een gevoel, soms is het gewoon zo.

Daar waar je gevoelens realistisch zijn, kun je mensen uit je leven weren (op zijn minst tot je genoeg kracht hebt om ze geen invloed te laten hebben). En voor de rest leer je omgaan met irreële gedachten.
Goed advies. Ik had het tegenovergestelde: ik herkende het niet als mensen me tegenwerkten en ging juist meer mijn best doen. Soms is het gewoon heel gezond om afscheid te nemen van bepaalde mensen of bepaalde situaties te alten voor wat het is.

De kracht van negatieve gedachtes kun je als je nog moet wachten op je therapie, tegengaan door jezelf een aantal vragen te stellen en gedachtes te herkennen als negatief of juist helpend.
Ik ga even Googlen edit gevonden.
Deze vragen van Byron Katie
VRAGEN
Stel je deze 4 vragen bij een doemgedachte die je hebt.

Is het waar?
Bv. Je vriendin vraagt je om te babysitten op haar kinderen, maar je hebt echt geen tijd. Je denkt misschien dat ze boos zal zijn, maar is dat wel zo?
Weet je absoluut zeker dat het echt waar is?
Je denkt dat ze ontstemd zal zijn, maar hoever gaat dat?
Stel je voor dat je negatieve scenario waarheid wordt, wat voel je daarbij? Stress, angst, paniek?

Stel je voor dat je negatieve gedachte weg is, hoe voel je je nu? Kalm, evenwichtig? Dat is het gevoel waar je naar moet streven.
Alle reacties Link kopieren
De kans is groter dat mensen helemaal niet met je bezig zijn dan tegen je zijn.
reficul wijzigde dit bericht op 12-01-2021 20:18
Reden: Typefouten
2.56% gewijzigd
Goed dat je hulp zoekt. Is er nu iets (in het algemeen gevraagd) gebeurd waardoor je nu klaar bent voor hulp? Meestal zie je dat de leraar komt als de leerling er klaar voor is.
anoniem_646c5c3e4d022 wijzigde dit bericht op 12-01-2021 20:48
Reden: Spelling
29.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
12-01-2021 20:16
De kans is groter dat mensen helemaal niet met je bezig zijn dan tegen je zijn.

Dit inderdaad. We vinden onszelf allemaal retebelangrijk en op het moment dat iemand anders er een andere mening op nahoudt, dan vinden we dat ineens heel moeilijk te behappen. Dan zien we dat als een persoonlijke aanval, terwijl dat helemaal niet zo bedoeld is. Het is gewoon een andere mening dan jouw mening, so what?
Alle reacties Link kopieren
Iedereen volgt zijn eigen richting en als dat niet strookt met jouw richting dan kan je een conflict krijgen. Conflicten zijn heel normaal (bijvoorbeeld twee collega's die verschil van mening hebben hoe een klus wordt aangepakt) en als je een prettig gedrag hebt hoeft dat helemaal niet vervelend te zijn. Als jij of die ander reageert met angst of agressie dan wordt dat wel akelig.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ergens wel herkenbaar.
Zelf heb ik in het verleden CGT (Cognitieve Gedragstherapie) gevolgd en dit heeft destijds wel goed gewerkt.
Soms heb ik ook het gevoel dat bepaalde mensen erg tegen me zijn en dat ze me maar een rare snuiter en lastpak vinden.
De laatste tijd boeit het me echter steeds minder en ik laat het steeds meer langs me heen glijden.
Verwarming schreef:
12-01-2021 20:46
Goed dat je hulp zoekt. Is er nu iets (in het algemeen gevraagd) gebeurd waardoor je nu klaar bent voor hulp? Meestal zie je dat de leraar komt als de leerling er klaar voor is.
Ja mijn vriendin heeft me vooral geholpen. En tips gegeven. Want zonder haar zou ik nooit hulp zoeken
Dankjewel allemaal voor de ervaringen en tips!
Alle reacties Link kopieren
Een tip die ik je mee wil geven: communiceer. Zelf heb ik de neiging me zorgen te maken over of en wat/hoe andere mensen over me denken, daar allerlei aannames over te doen en die te geloven als waarheid en daar dus ook op te reageren. Een kettingreactie gebaseerd op iets dat 9 van de 10 keer niet eens terecht of waar is. Dus ik spreek het uit. Ik zeg tegen een vriendin: "Het komt mij beter uit als je na het avondeten komt i.v.m. werk, maar ik vrees dat jij denkt dat ik niet met jou samen wil eten en dat dat je kwetst, is dat zo?" Met als vervolgstap dat ik me daadwerkelijk openstel voor haar antwoord. Want als zij ervoor kiest niet de waarheid te spreken is dat haar keuze, en heb ik er alles aan gedaan om het meest waarheidsgetrouwe antwoord te krijgen, namelijk van haarzelf. Dus ik geloof wat de ander mij vertelt. Zo haal ik de lading uit mijn eigen zorg/aanname/gedachte en kan ik het (makkelijker) loslaten.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
@mcsteamy;
Dat is voor mij ook erg herkenbaar en ik wil me dan ook aansluiten bij wat je geschreven hebt.
Je met altijd voorzichtig zijn met aannames doen.
Reficul schreef:
12-01-2021 20:16
De kans is groter dat mensen helemaal niet met je bezig zijn dan tegen je zijn.
Dit vond ik altijd een goede om te onthouden.
Mensen zijn gewoon met zichzelf bezig, niet met jou.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven