Gedachtes blokken, hoe?

13-01-2021 10:20 36 berichten
Ik ga door een moeilijke periode (liefdesverdriet).
Hij zit nog heel veel in mij hoofd. Alle mooie herinneringen.
Nou wil ik dat niet. Hij moet juist UIT mijn hoofd.
Nou lees ik her en der dat je, zodra de gedachte opkomt, je aan iets anders moet denken.
En dan vooral aan iets leuks.
Ik vind dat superlastig!
Ik vind nl. niks leuk momenteel door de leegte en het verdriet.

Hoe deden jullie dat en waar dacht je aan?

Oja, ik heb het verdriet ook wel toeglaten hoor, veel gehuild en veel opgeschreven.
Maar ik weet dat ik door moet en dat wil ik ook!
Alle reacties Link kopieren
Ga iets doen. Een wandeling kan helpen.

Een ikea-kast in elkaar zetten zou mij behoorlijk afleiden, want daar moet ik nog een beetje bij nadenken.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Ja, zulke dingen doe ik ook wel, ik loop hard, ga met de hond wandelen maar opeens lijken er zoveel uur in een dag te zitten :roll:
Alle reacties Link kopieren
zorg dat je bezig bent, nuttig of niet nuttig. Denk hierbij aan schoonmaken, puzzelen, gamen, een cursus doen, tekenen, schilderen, bakken, koken etc.

sterkte met je liefdesverdriet. en probeer voor ogen te houden dat het echt overgaat, maar het kost ook gewoon tijd.
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Bedankt juffrouw_m, ja bezig blijven is wel belangrijk. Maar ook als ik bijv. blad ga opruimen in de tuin blijven de gedachtes komen.
Hoe kan ik die nou ombuigen?
Vreet de koelkast leeg.
Online schaken.
Alle reacties Link kopieren
Neem het per dag, of zelfs per uur als dat nodig is. Probeer het verdriet niet te verdringen, maar maak 'kleine' doelen voor jezelf. Zoals inderdaad lekker douchen, de hond uitlaten en probeer tijdens die activiteiten ook bewust ervan te zijn dat je ze doet. Concentreer je op wat je hond aan het doen is, of hoe de blaadjes eruitzien die je in de tuin opraapt. En als je moet huilen, of verdrietig wordt, lekker toelaten hoor. Ik heb met mijn liefdesverdriet menig avond uren op de bank zitten janken. Het wordt vanzelf beter, met de tijd :)
Alle reacties Link kopieren
Activiteiten die je niet met hem hebt gedaan doen
Andere herinneringen opbouwen. Als je een tijdje met iemand bent geweest zit iemand in je systeem dus je systeem resetten kan helpen.
Of expres dingen doen die hij niet leuk vond of waar je de kans niet toe kreeg. Ik had een ex die iets had met afwas laten staan, die ging altijd afdrogen. Heerlijk om mijn afdruiprek weer tevoorschijn te halen en alles lekker te laten staan en NIET MEER AF TE DROGEN.
En domme soaps op tv te kijken en meidenfilms. Dan denk je ook nog een beetje na over die ex maar dan meer in het 'lekker dat je opgezouten bent' idee.
Cateautje schreef:
13-01-2021 10:40
Vreet de koelkast leeg.
Grappig hoor.
Ik heb een hele grote knoop in mijn buik dus dat wordt 'm sowieso niet.
Bellinis schreef:
13-01-2021 10:46
Neem het per dag, of zelfs per uur als dat nodig is. Probeer het verdriet niet te verdringen, maar maak 'kleine' doelen voor jezelf. Zoals inderdaad lekker douchen, de hond uitlaten en probeer tijdens die activiteiten ook bewust ervan te zijn dat je ze doet. Concentreer je op wat je hond aan het doen is, of hoe de blaadjes eruitzien die je in de tuin opraapt. En als je moet huilen, of verdrietig wordt, lekker toelaten hoor. Ik heb met mijn liefdesverdriet menig avond uren op de bank zitten janken. Het wordt vanzelf beter, met de tijd :)
Lieve reactie, bedankt.
Ik neem me idd dingen voor, zoals 'vandaag ga ik geen herinneringen opschrijven, zodat ik niet blijf malen daarover', en ik 's nachts niet huilen en zo.
Tv kijken lijkt me ook wel wat te helpen, lekkel verstand op nul. Niet echt een goeie bezigheid maar soit.
Ja, idd geen dingen doen die ik met hem deed, maar dat is heel lastig want we werkten samen, zal je altijd zien :roll:
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
13-01-2021 10:35
Bedankt juffrouw_m, ja bezig blijven is wel belangrijk. Maar ook als ik bijv. blad ga opruimen in de tuin blijven de gedachtes komen.
Hoe kan ik die nou ombuigen?
ombuigen is vaak lastig, wat ik wel eens doe is mezelf toch een x aantal minuten de tijd geven (timer aan!) waarin ik die gedachtes de vrije loop mag laten gaan, maar daarna moet ik van mezelf aan andere dingen denken, ik probeer dan m'n fantasie te gebruiken, aan boeken en films te denken of te fantaseren over een toekomstige reis of gebeurtenis.
'we are all a little broken. but the last time I checked, broken crayons can still color.'
Henk-en-Roelie schreef:
13-01-2021 10:41
Online schaken.
Check, mate :-) ☑️
juffrouw_m schreef:
13-01-2021 10:51
ombuigen is vaak lastig, wat ik wel eens doe is mezelf toch een x aantal minuten de tijd geven (timer aan!) waarin ik die gedachtes de vrije loop mag laten gaan, maar daarna moet ik van mezelf aan andere dingen denken, ik probeer dan m'n fantasie te gebruiken, aan boeken en films te denken of te fantaseren over een toekomstige reis of gebeurtenis.
Ja, ik heb van de zomer wel iets om naar uit te kijken en heb gesolliciteerd op een nieuw baantje, dat is wel leuk om over na te denken, nu maar hopen dat ik wordt uitgenodigd voor een gesprek.
Maar de zomer duurt nog wel lang :|
De hoop moet ook weg, dat vind ik ook een lastige. Rationeel weet ik dat we nooit meer samen komen maar emotioneel houd ik hoop. Zo stom :roll:
BosscheBol1984 schreef:
13-01-2021 10:47
Grappig hoor.
Ik heb een hele grote knoop in mijn buik dus dat wordt 'm sowieso niet.
Niet grappig bedoeld, integendeel. Alles dat nu geopperd wordt zijn dingen waar je energie in moet steken en dat gaat hem niet worden, echt niet, maar als je langzaam maar zeker jezelf voedt met lekkere dingen, al krijg je ze in de eerste instantie niet weg, dan kom je weer op krachten en krijg je meer weerstand tegen die achtbaan waar je inzit. Echt, vreet de koelkast leeg en bombardeer die knoop in je maag, want die knoop is ook een oorzaak van hoe je je voelt.
BosscheBol1984 schreef:
13-01-2021 10:55
De hoop moet ook weg, dat vind ik ook een lastige. Rationeel weet ik dat we nooit meer samen komen maar emotioneel houd ik hoop. Zo stom :roll:
Je bent nog verliefd dus dat idee en de hoop dat hij weer contact met je opneemt zal nog wel een tijdje blijven sudderen, of dat je expres naar plaatsen/winkels gaat in de hoop hem daar tegen te komen. Zoveel mogelijk afleiding zoeken, zoals ik al zei; online schaken, maar dammen of Wordfeud zal vast ook goed werken. Je bent dan met het spel bezig en als er een chatfunctie bij zit kun je er ook nog lol trappen :D
Wat je niet moet doen is romantische films gaan kijken of liedjes beluisteren uit de tijd dat je nog met hem was.
O en wat natuurlijk het aller aller beste helpt is knetterverliefd worden op een ander maar dat gaat ook al niet op commando.

p.s. als je niet kunt schaken kan ik het je wel leren op die site, moet je een pb sturen en dan help ik je daarmee.
Henk-en-Roelie schreef:
13-01-2021 11:06
Je bent nog verliefd dus dat idee en de hoop dat hij weer contact met je opneemt zal nog wel een tijdje blijven sudderen, of dat je expres naar plaatsen/winkels gaat in de hoop hem daar tegen te komen. Zoveel mogelijk afleiding zoeken, zoals ik al zei; online schaken, maar dammen of Wordfeud zal vast ook goed werken. Je bent dan met het spel bezig en als er een chatfunctie bij zit kun je er ook nog lol trappen :D
Wat je niet moet doen is romantische films gaan kijken of liedjes beluisteren uit de tijd dat je nog met hem was.
O en wat natuurlijk het aller aller beste helpt is knetterverliefd worden op een ander maar dat gaat ook al niet op commando.

p.s. als je niet kunt schaken kan ik het je wel leren op die site, moet je een pb sturen en dan help ik je daarmee.
Ja, als ik ga hardlopen loop ik niet persé langs plekken waar hij eventueel heel mss langskomt maar hoop er toch op.
En muziek is idd een hele grote no-go! Net als geur! Ik had nog een shirt die naar hem rook, zelfs na wassen nog dus die heb ik maar helemaal achter in de kas gesmeten.
Wordfeud zal ik eens kijken!
Schaken boeit me niet maar bedankt voor de tip ;-D
Cateautje schreef:
13-01-2021 10:57
Niet grappig bedoeld, integendeel. Alles dat nu geopperd wordt zijn dingen waar je energie in moet steken en dat gaat hem niet worden, echt niet, maar als je langzaam maar zeker jezelf voedt met lekkere dingen, al krijg je ze in de eerste instantie niet weg, dan kom je weer op krachten en krijg je meer weerstand tegen die achtbaan waar je inzit. Echt, vreet de koelkast leeg en bombardeer die knoop in je maag, want die knoop is ook een oorzaak van hoe je je voelt.
Ja, sorry, dit gaat niet werken voor mij. Zo ga ik eigenlijk niet met eten om.
BosscheBol1984 schreef:
13-01-2021 11:16
Ja, sorry, dit gaat niet werken voor mij. Zo ga ik eigenlijk niet met eten om.
Succes verder.
Er zijn ook wel dingen waar ik trots op ben en vooruitgang mee boek:
Niet meer aan dat shirt ruiken dus
Chat niet meer teruglezen.
Niet meer naar zijn foto's kijken

Maar die gedachtes hè, zo lastig.
Ik zou het niet "gedachtes blokken" noemen, daar krijg je een Roze Olifant van ("denk eens niet aan een Roze Olifant. En waar denk je nu aan?"). Accepteer dat het ook functioneel is dat die gedachtes er zijn: het is een onderdeel van verwerken.
Probeer "lichte" afleiding te doen: fysiek iets doen waar je een beetje aandacht bij nodig hebt maar niet te veel. Zo ben je bezig, maar geef je gedoseerd ruimte aan de verwerking.

Hond leren apporteren
Hout zagen voor de kachel
Evt. legpuzzel maken. En een week later nog een paar keer.
Hardlopen
Buiten fotograferen
Alle reacties Link kopieren
Hallo BosscheBol
Wat een rotperiode is dat he.
Erg herkenbaar. Hoe lang geleden is de breuk?
Aan de ene kant weet je met je verstand dat je verder moet maar je gevoel wil dat eigenlijk helemaal niet. En dat is een gevecht in je hoofd (en hart)
Bij mij is het nu ruim 8 maanden geleden en nog steeds heb ik regelmatig moeilijke momenten. Toch is tijd een van de belangrijkste hulpmiddelen en je realiseren dat je echt los moet komen. Bezig zijn helpt inderdaad als je daar de energie voor hebt. Een muur verven, een stukje fietsen dat helpt mij wel. En ...hoe cliché: netflixen.
Een leuke serie opzoeken.
Probeer wel te blijven eten. Zodat je energie houdt (lichamelijk en mentaal)
Je kan je gedachten niet blokkeren maar steek energie in andere dingen, hoe lastig dat ook is.
Stetkte!
Bedankt voor jullie lieve reacties ook Ceder en Merle.
Ik schrik wel van die 8 maanden eigenlijk o_o , ik vind drie eigenlijk wel genoeg ;-)
Het is nog maar heel recent, nu ongeveer een week of drie.
Ik wil natuurlijk veel te snel. Omdat ik van de pijn af wil!
Legpuzzel kan ik wel proberen!

Vanmiddag gelukkig werken, bij mijn andere baantje dus minder herinneringen al appten we wel veel sowieso, maar dat blijf ik toch overal houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven