Frustratie

13-01-2021 11:44 209 berichten
Wat kan jou écht frustreren? En dan bedoel ik eigenlijk niet de "Jezus wat irritant", maar echt púre frustratie.

Ik zei namelijk in het topic "Doden van een dier anders bestraft dan doden van mens" dat ik het snap dat iemand zó gefrustreerd is door mens of dier dat je deze wil doden, of wil mishandelen (uit kwaadheid dus). (Dit betekent niet dat iemand die dat kan begrijpen dit ook zelf doet!) Natuurlijk nooit zomaar, maar als er vooraf al het een en ander is gebeurd, een opstapeling. Sommige mensen knappen op een gegeven moment. Dan kan alles de spreekwoordelijke druppel zijn.

Heb jij dat (die pure frustratie dus) weleens ervaren en schrok je daarbij van jezelf?
lilalinda schreef:
13-01-2021 14:16
Maar wat wil je nu precies met dit topic??
Ik raak een beetje geïrriteerd van die vraag - sorry. Moet een topic per se ergens naar toe leiden? Daarbij lijkt het me duidelijk als je de OP leest? Daar staan duidelijke vragen in? 🤷🏻‍♀️
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
13-01-2021 13:51
Even iets rechtzetten: Ik zeg nergens dat ik begrip heb voor de mishandeling op zich. Ik zei dat ik heel goed kan begrijpen dat iemand knapt en tot de daad van kinder- of dierenmishandeling overgaat, vanwege frustratie.

Je spreekt jezelf tegen.
Je begrijpt wél dat iemand en ander mens of dier kan mishandelen of vermoorden uit frustratie.

Ik begrijp best dat iemand kan knappen, maar niet dat iemand dan vervolgens overgaat op mishandeling of moord.
Metallover schreef:
13-01-2021 14:29
Je spreekt jezelf tegen.
Je begrijpt wél dat iemand en ander mens of dier kan mishandelen of vermoorden uit frustratie.

Ik begrijp best dat iemand kan knappen, maar niet dat iemand dan vervolgens overgaat op mishandeling of moord.
Dan nog zeg ik niet dat ik begrip heb voor de mishandeling op zich. Want dat is namelijk niet zo. Dat mag niet van de wet en moreel gezien.

Ik zei dat ik de frustratie begrijp waardoor iemand overgaat tot die daad.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
13-01-2021 14:31
Dan nog zeg ik niet dat ik begrip heb voor de mishandeling op zich. Want dat is namelijk niet zo. Dat mag niet van de wet en moreel gezien.

Ik zei dat ik de frustratie begrijp waardoor iemand overgaat tot die daad.
en dat hebben maar weinig mensen, veel mensen kennen heus de frustratie, maar maar weinig mensen hebben er begrip voor dat je dan je vrouw/hond/kind dood slaat
AudiR8 schreef:
13-01-2021 12:19
Dit klopt en dat snap ik ook. Maar de aanleiding is dan wel de puppy, als die er niet zou zijn zou je nooit die frustratie hebben.

Wat een simpele gedachtengang.
AudiR8 schreef:
13-01-2021 14:22
Moet een topic per se ergens naar toe leiden?
Nee hoor! Zie het vorige

Heb je een leren bank TO?
"Ik begrijp het wel, maar ik heb er geen begrip voor"

Clown Bassie?
Alle reacties Link kopieren
Bassie is zelf een begrip.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk grip op grijpgraag begrip te krijgen.
Damned if I don’t
Ik denk dat iedereen wel in staat is tot bepaalde handelingen als je echt tot het uiterste wordt gedreven. En dan heb ik het niet over een puppy die je bank stuk kauwt en daarna ook nog in de kamer poept, maar als je bijvoorbeeld net bent ontslagen op je werk, je partner is bij je weg, er ligt een aanmaning van de deurwaarder op de deurmat en vervolgens kaffert iemand bij de AH je uit voor een onbenulligheid, dan kan dat laatste de druppel zijn. Niet om iemand dood te slaan natuurlijk, maar om je controle te verliezen over wat je zegt en in een extreem geval misschien ook over wat je doet.

Heb het zelf nog nooit gehad, maar ik heb mezelf dan ook aangeleerd dat ''moeilijkdoenerij'' van mensen primair eigenlijk aandoenlijk en grappig is, dan blijf je altijd ver weg van frustratie en zie je eerder de humor van in hoe mensen zich soms gedragen....
lilalinda schreef:
13-01-2021 14:32
en dat hebben maar weinig mensen, veel mensen kennen heus de frustratie, maar maar weinig mensen hebben er begrip voor dat je dan je vrouw/hond/kind dood slaat
Ik heb voor meer dingen begrip waar niet iedereen begrip voor heeft. Omdat ik me kan verplaatsen in bepaalde personen/situaties. En ik ben nou niet echt een mens met empathie. Sterker nog: ik ben vrijwel empathieloos. Best vreemd eigenlijk dat ik me bij die dingen wel kan verplaatsen in iemand anders.
Mumper schreef:
13-01-2021 14:56
"Ik begrijp het wel, maar ik heb er geen begrip voor"

Clown Bassie?
De nationaal politiecommandant bezigt dit soort uitspraken ook hoor. Niet per se clownesk:

Als mensen met z'n tienen rustig binnen zitten, zal de politie niet optreden. "Dat mogen wij ook niet. Maar als er overlast is, zullen wij wel optreden. We zien dat mensen corona-moe worden, begrijpen we, al hebben we er geen begrip voor. De bereidheid om zich aan de regels te houden loopt terug. Als wij keuzes moeten maken gaat de veiligheid van politie en hulpverlening voor."
PoezzinBoots schreef:
13-01-2021 14:52
Wat een simpele gedachtengang.
Soms is het leven (zo) simpel toch? Want wat klopt er niet aan wat ik zei? Of laat ik het zo vragen: waarom vind je dit een simpele gedachtengang?
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste vriend kon zo onredelijk zijn en mij het bloed onder mijn nagels vandaan halen, tot ik wanhopig was. Op zo'n moment heb ik weleens de wens gehad hem te doden. Als ik toen een pistool in mijn handen had gehad, zou het gekund hebben dat ik hem uit pure, diepe en uiterste frustratie had neergeschoten. Dat ik die aandrang alleen al voelde, heb ik hem heel erg kwalijk genomen. Want ik ben helemaal geen agressief type.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ViezeHond schreef:
13-01-2021 15:00
Moeilijk grip op grijpgraag begrip te krijgen.
Ik geef je in alles gelijk vanaf nu want ik wil niet geslagen worden (of misschien toch wel...)
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
13-01-2021 15:01
Ik heb voor meer dingen begrip waar niet iedereen begrip voor heeft. Omdat ik me kan verplaatsen in bepaalde personen/situaties. En ik ben nou niet echt een mens met empathie. Sterker nog: ik ben vrijwel empathieloos. Best vreemd eigenlijk dat ik me bij die dingen wel kan verplaatsen in iemand anders.
Ik heb begrip voor frustratie, niet voor moord
Dat is wat beschaving, beschaving maakt. Dat je je op het juiste moment inhoudt
Dat je niet moordend en verkrachtend door het leven gaat
Karratha schreef:
13-01-2021 15:01
Ik denk dat iedereen wel in staat is tot bepaalde handelingen als je echt tot het uiterste wordt gedreven. En dan heb ik het niet over een puppy die je bank stuk kauwt en daarna ook nog in de kamer poept, maar als je bijvoorbeeld net bent ontslagen op je werk, je partner is bij je weg, er ligt een aanmaning van de deurwaarder op de deurmat en vervolgens kaffert iemand bij de AH je uit voor een onbenulligheid, dan kan dat laatste de druppel zijn. Niet om iemand dood te slaan natuurlijk, maar om je controle te verliezen over wat je zegt en in een extreem geval misschien ook over wat je doet.

Heb het zelf nog nooit gehad, maar ik heb mezelf dan ook aangeleerd dat ''moeilijkdoenerij'' van mensen primair eigenlijk aandoenlijk en grappig is, dan blijf je altijd ver weg van frustratie en zie je eerder de humor van in hoe mensen zich soms gedragen....
Precies zoiets bedoelde ik ook. Als je een aantal bepaalde nare dingen opgestapeld krijgt in korte tijd dan kan je knappen en iemand die de druppel is een flinke mep verkopen.

Vooral (chronisch) slaapgebrek zorgt ervoor dat mensen knappen. En ik kan dat weten want ik heb zulk slaapgebrek gehad en ik ben echt bijna geknapt toen. Dat scheelde niet veel...
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
13-01-2021 15:04
Ik geef je in alles gelijk vanaf nu want ik wil niet geslagen worden (of misschien toch wel...)
Afbeelding
Damned if I don’t
Afbeelding
AudiR8 schreef:
13-01-2021 15:01
Ik heb voor meer dingen begrip waar niet iedereen begrip voor heeft. Omdat ik me kan verplaatsen in bepaalde personen/situaties. En ik ben nou niet echt een mens met empathie. Sterker nog: ik ben vrijwel empathieloos. Best vreemd eigenlijk dat ik me bij die dingen wel kan verplaatsen in iemand anders.
Je brengt het nu alsof het iets positiefs is dat jij je wat dat betreft in andere mensen kunt ‘verplaatsen’, zoals jij dat noemt. Ik vind dat helemaal niet positief.
Want waarschijnlijk kun jij dat juist omdát je empathieloos bent. En klinkt het niet als je in iemand verplaatsen, maar jezelf herkennen (alleen kun jij blijkbaar net die rem vinden).
Mumper schreef:
13-01-2021 14:55
Heb je een leren bank TO?
Dat is een goede vervanging :idee:

Als je dan heel gefrustreerd bent, en je hebt zo'n bank bij de hand, dan steek je daar een paar keer een mes in. Het voelt best echt en gaat er toch geen mens of dier dood.

Kijke kijke en de rest erbij verzinnen, die insteek.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
13-01-2021 12:19
Dit klopt en dat snap ik ook. Maar de aanleiding is dan wel de puppy, als die er niet zou zijn zou je nooit die frustratie hebben.
De aanleiding is dan niet de puppy, maar jouw gebrek aan het reguleren van je emoties.

Ik raak werkelijk nooit gefrustreerd op mens of dier. Wel op printers. Maar daar doe ik niemand kwaad mee.
Ik ken iemand die zijn stofzuiger helemaal heeft in elkaar getrapt.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
13-01-2021 20:21
Ik ken iemand die zijn stofzuiger helemaal heeft in elkaar getrapt.
ik denk dat iedereen wel eens iets door de kamer gesmeten heeft
Maar een ding stukmaken is een heel andere grens, dan een mens
lilalinda schreef:
13-01-2021 21:11
ik denk dat iedereen wel eens iets door de kamer gesmeten heeft
Maar een ding stukmaken is een heel andere grens, dan een mens
Soms ligt het dicht bij elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven