Frustratie

13-01-2021 11:44 209 berichten
Wat kan jou écht frustreren? En dan bedoel ik eigenlijk niet de "Jezus wat irritant", maar echt púre frustratie.

Ik zei namelijk in het topic "Doden van een dier anders bestraft dan doden van mens" dat ik het snap dat iemand zó gefrustreerd is door mens of dier dat je deze wil doden, of wil mishandelen (uit kwaadheid dus). (Dit betekent niet dat iemand die dat kan begrijpen dit ook zelf doet!) Natuurlijk nooit zomaar, maar als er vooraf al het een en ander is gebeurd, een opstapeling. Sommige mensen knappen op een gegeven moment. Dan kan alles de spreekwoordelijke druppel zijn.

Heb jij dat (die pure frustratie dus) weleens ervaren en schrok je daarbij van jezelf?
Ooit een ex gehad die ook met dingen kon gooien en soms een gat in de muur. Bij mij nooit gebeurd maar hij vertelde mij dat hij dat kon doen. Na mij kreeg hij een relatie met een vrouw met kinderen. Uiteindelijk sloeg hij de kinderen en kwam het tot een scheiding.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
13-01-2021 21:42
Soms ligt het dicht bij elkaar.
Bij de meeste mensen juist niet
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
13-01-2021 12:16
De meeste mensen kennen wel frustraties, maar hebben een rem. Onze beschaving heeft ons geleerd dan niet direct tot doden over te gaan.
Vrijwel elke ouder is wel eens gestoord geworden van zijn huilende baby of zanikende puber. Of je hebt een onredelijke baas, of een maandenlang klussende buurman. Maar dan ga je een blokje om, of je huilt even uit.
Precies. Ik heb weleens frustratie maar dat is meer onmacht. Dan heb ik eerder zin om mezelf te slaan. 'waarom snap ik jou niet' dat gevoel.
Muurbloempje115 schreef:
13-01-2021 12:05
Als je uit pure frustratie een dier kan doden, dan heb je gewoon hulp nodig. Je wil niet weten hoeveel frustraties ik heb gehad met mijn hond toen hij nog pup was. Meubels gesloopt, hing continu met zijn scherpe puppytandjes in mijn enkels en armen en had elke dag bloedende polsen. Heb er nog littekens van. Groef het hele gazon omver. En alles ging kapot wat maar kapot kan. Dit elke dag, maandenlang. En weinig slapen, er was altijd wat in het begin. Maar ik hield me altijd in en ik zou hem nóóit fysiek pijn doen. Kwestie van even op je wang bijten.
Hoe heb jij die frustratie die je voelde hierover geuit?
eva-luna schreef:
13-01-2021 18:27
Je brengt het nu alsof het iets positiefs is dat jij je wat dat betreft in andere mensen kunt ‘verplaatsen’, zoals jij dat noemt. Ik vind dat helemaal niet positief.
Want waarschijnlijk kun jij dat juist omdát je empathieloos bent. En klinkt het niet als je in iemand verplaatsen, maar jezelf herkennen (alleen kun jij blijkbaar net die rem vinden).
Dat is toch hetzelfde als empathie tonen? Want empathie tonen is toch dat je het gevoel van de ander herkent?

En dus heb ik ergens wel een beetje empathie. Ik vind dat juist wel positief voor mij.
lilalinda schreef:
13-01-2021 21:11
ik denk dat iedereen wel eens iets door de kamer gesmeten heeft
Maar een ding stukmaken is een heel andere grens, dan een mens
Ik heb weleens tegen de containers aangetrapt, in bijzijn van de pup, omdat hij het bloed onder m'n nagels vandaan haalde omdat hij wegliep terwijl ik hem buiten wilde wassen want hij was vies.
En ik heb regelmatig eigenaars van honden hun hond fysiek zien corrigeren tijdens het wandelen als zij niet wilden luisteren. En wij deden en doen ook aan fysieke correctie, alleen is dat nu een heel stuk minder nodig dan toen hij nog een pup was.

(En nee, die fysieke correctie betekent niet slaan!)
Alle reacties Link kopieren
Apart. Ik heb met héél veel (verschillende) diersoorten gewerkt en werkelijk nog nooit de neiging gehad ze iets aan te doen. Zelfs als er om me heen een soort apocalyps van opstandige dieren plaats vond niet. Ik denk dat je niet in de buurt van dieren moet komen als ze je zo kunnen frustreren. Zelfde voor kinderen.

Het enige wat mij frustreert zijn oprecht domme, asociale mensen. Daar word ik dan verbaal te hard tegen. En apparaten die niet meewerken, dan moet ik soms even tot 100 tellen ja.

Maar een dier of kind iets aan willen doen? Beetje vreemd.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
14-01-2021 07:20
Dat is toch hetzelfde als empathie tonen? Want empathie tonen is toch dat je het gevoel van de ander herkent?

En dus heb ik ergens wel een beetje empathie. Ik vind dat juist wel positief voor mij.
Nee is niet hetzelfde. Empathie is het vermogen zich in anderen te verplaatsen.

Dat is wat anders dan 'dat heb ik ook'. Want dan gaat het weer over jezelf ipv over hoe iets voor een ander is.

Alles op jezelf betrekken riekt meer naar egocentrisme dan naar empathie.
AudiR8 schreef:
14-01-2021 07:20
Dat is toch hetzelfde als empathie tonen? Want empathie tonen is toch dat je het gevoel van de ander herkent?

En dus heb ik ergens wel een beetje empathie. Ik vind dat juist wel positief voor mij.
Empathie is denk ik meer jezelf kunnen inleven in wat een ander doormaakt en ook meeleven met de persoon ongeacht of je het zelf direct hebt meegemaakt of herkent.

Misschien zou je anger management kunnen volgen voor het geen jij ervaart mbt vervelende kinderen en dieren.
LaFolie schreef:
14-01-2021 09:25
Apart. Ik heb met héél veel (verschillende) diersoorten gewerkt en werkelijk nog nooit de neiging gehad ze iets aan te doen. Zelfs als er om me heen een soort apocalyps van opstandige dieren plaats vond niet. Ik denk dat je niet in de buurt van dieren moet komen als ze je zo kunnen frustreren. Zelfde voor kinderen.

Het enige wat mij frustreert zijn oprecht domme, asociale mensen. Daar word ik dan verbaal te hard tegen. En apparaten die niet meewerken, dan moet ik soms even tot 100 tellen ja.

Maar een dier of kind iets aan willen doen? Beetje vreemd.
Mijn kat heeft me nog nooit gefrustreerd. M'n vroegere hamsters ook niet. De cavia's die ik heb gehad ook niet. Echt puur alleen de pup tot nu toe. Kinderen ook niet dus, die vind ik vaak irritant, maar geen van hen heeft me ooit zo gefrustreerd.
Alle reacties Link kopieren
AudiR8 schreef:
14-01-2021 10:35
Mijn kat heeft me nog nooit gefrustreerd. M'n vroegere hamsters ook niet. De cavia's die ik heb gehad ook niet. Echt puur alleen de pup tot nu toe. Kinderen ook niet dus, die vind ik vaak irritant, maar geen van hen heeft me ooit zo gefrustreerd.
Misschien past een pup niet bij je
Ik heb er nooit een gehad, maar ik weet bij voorbaat ook al, dat ik er nooit eentje wil. Lijkt me vreselijk
AudiR8 schreef:
14-01-2021 07:20
Dat is toch hetzelfde als empathie tonen? Want empathie tonen is toch dat je het gevoel van de ander herkent?

En dus heb ik ergens wel een beetje empathie. Ik vind dat juist wel positief voor mij.

Nee.

Niks positiefs aan.
lilalinda schreef:
14-01-2021 10:40
Misschien past een pup niet bij je
Ik heb er nooit een gehad, maar ik weet bij voorbaat ook al, dat ik er nooit eentje wil. Lijkt me vreselijk
Het blijkt idd dat ik geen hondenmens ben, maar een kattenmens. Ik wist dit niet van tevoren, want ik vond andermans honden altijd hartstikke leuk. Vooral puppy's. Maar ik had werkelijk geen flauw idee dat ze zo irritant en frustrerend konden zijn. Daar kwam ik pas achter toen we een puppy aanschaften.
PoezzinBoots schreef:
14-01-2021 11:26
Nee.

Niks positiefs aan.
Agree to disagree. Ik vind namelijk van wel. :)
AudiR8 schreef:
14-01-2021 11:34
Agree to disagree. Ik vind namelijk van wel. :)

Wat je vindt moet je naar de politie brengen.

Het IS namelijk gewoon niet hetzelfde.
In de gevangenis zitten mensen, die tijdens een zwarte waas, iets heel ernstigs hebben gedaan, wat zij normaal gesproken nooit zouden doen.
Bijv mensen die bij thuiskomst hun partners met een ander in bed betrappen en vervolgens iemand doodslaan.
Ik kan het me in sommige gevallen voorstellen. Maar goedkeuren? Nee. Dat is iets anders.

Muv dierenmishandeling. Dat kan ik me totaaaal niet voorstellen.
PoezzinBoots schreef:
14-01-2021 11:40
Wat je vindt moet je naar de politie brengen.

Het IS namelijk gewoon niet hetzelfde.
Maar dát zei ik dan ook niet met mijn agree to disagree. ;) Dat zei ik op dat jij het niet positief vindt en ik wel.
hanke321 schreef:
14-01-2021 09:44
Nee is niet hetzelfde. Empathie is het vermogen zich in anderen te verplaatsen.

Dat is wat anders dan 'dat heb ik ook'. Want dan gaat het weer over jezelf ipv over hoe iets voor een ander is.

Alles op jezelf betrekken riekt meer naar egocentrisme dan naar empathie.
Eens, totaal niet hetzelfde.
AudiR8 schreef:
14-01-2021 11:34
Het blijkt idd dat ik geen hondenmens ben, maar een kattenmens. Ik wist dit niet van tevoren, want ik vond andermans honden altijd hartstikke leuk. Vooral puppy's. Maar ik had werkelijk geen flauw idee dat ze zo irritant en frustrerend konden zijn. Daar kwam ik pas achter toen we een puppy aanschaften.
Zoek een goed huisje voor die arme puppy.
...
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 14-01-2021 13:34
98.65% gewijzigd
Noia schreef:
14-01-2021 11:43
In de gevangenis zitten mensen, die tijdens een zwarte waas, iets heel ernstigs hebben gedaan, wat zij normaal gesproken nooit zouden doen.
Bijv mensen die bij thuiskomst hun partners met een ander in bed betrappen en vervolgens iemand doodslaan.
Of tijdens een psychose bijv.

Ik geloof dat iedereen een moord kan begaan. Je moet maar net zó getriggerd worden door omstandigheden dat je knapt. Iedereen kan namelijk knappen. En als iemand beweert van niet, dan is diegene simpelweg nog nooit zó erg getriggerd.

Sommige mensen kunnen wat dat betreft meer hebben dan anderen. Maar ernstig slaapgebrek kan een mens al doen knappen. Bij mij had er in 2 specifieke situaties niks meer moeten gebeuren of ik was ook geknapt. Daardoor weet ik dat ik serieus op moet passen qua chronisch slaapgebrek. Want ik weet dat het in me zit...
Of doe een cursus anger management.


Hoe waren jouw ouders Audi?
Luci_Mster2 schreef:
14-01-2021 13:13
Zoek een goed huisje voor die arme puppy.
Het is geen puppy meer, en ik ben niet alleen. Ik heb een vriend die zich al aan hem gehecht heeft en die 'm niet weg wil doen. (En die helaas niet heeft geluisterd naar mij.) Gelukkig is onze hond nu uit de puppypuberteit en een stuk minder irritant qua niet luisteren/blaffen en heeft hij nooit van alles kapot gebeten. Dus ik kan het nu beter handelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven