Betrap je jezelf wel eens op oneerlijke gedachten?

23-01-2021 12:38 148 berichten
Ik zat zojuist lekker in het zonnetje vanuit mijn appartement naar buiten te kijken. Ik zag dat een auto parkeerde, en dat het een gezinnetje betrof die met een makelaar naar een appartement hier kwam kijken.

De vader van het gezin, een man van ca. 40 jaar liep erg moeilijk en krom, met een loopstok. En hij had een trainingsbroek aan. Ik merkte dat ik bij mezelf meteen dacht : Pfff lekker dit, wat een armoedig figuur, komt dat hier wonen?!

Meteen corrigeerde ik mezelf, want het slaat natuurlijk nergens op. Misschien is die man wel militair geweest en op een mijn gestapt in Uruzgan. Of misschien heeft hij wel botkanker. En eigenlijk : welke reden het ook is : krom met een wandelstok lopen is, ook op die leeftijd, helemaal niet ''armoedig''. Het zou je zelf maar overkomen, en dat mensen je dan zo bekijken. Dat is toch heel unfair. Maar vaak als we zelf een situatie niet kennen, is het niet altijd even makkelijk om in te leven / te begrijpen.

Soms heb ik wel eens van die onlogische gedachtes die er kennelijk ooit (in mijn jeugd) een keer ingesleten zijn. Jonge mensen met een wandelstok die mank lopen, vind ik al gauw ''gek''. Bij iemand in een rolstoel ben ik soms geneigd te denken dat je niet al te ingewikkeld tegen die persoon moet praten. Misschien zit het zelfs wel dieper ingebakken dan in mijn jeugd, want in de middeleeuwen waren mensen met een lichamelijk mankement soms behekst en werden ze wel eens in brand gestoken. Misschien is het zelfs een evolutionair dingetje. Maar alsnog totaal verkeerd natuurlijk.

Nog een voorbeeld: Ik was vroeger als kind trots dat we in een groot huis woonde en dat mijn vader piloot was, terwijl : dat is natuurlijk helemaal niet mijn eigen verdienste, dus hoezo ben ik daar trots op?

Dat soort onlogische en oneerlijke gedachten. Ik ben benieuwd of en in hoeverre jullie die wel eens ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Dagelijks. Maar als ik me er daarna maar van bewust ben en de andere kamt belicht voel ik me weer wat beter.
Al lijkt het me ook wel eens heerlijk simpel leven om gewoon compleet ongenuanceerd ergens over te oordelen en daar volledig achter te staan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerder het omgekeerde en zwaai rustig naar iemand die blind is. Ik zwaai ook aan de telefoon wanneer ik gedag zeg.

Ik vind je gedachten eerlijk gezegd nogal onaangenaam en het komt ook wat wereldvreemd en verwend over.

Denk je echt dat pech jou niet kan overkomen, omdat je daar evolutionair tegen beschermd bent, omdat je uit een gezin komt met een hoog inkomen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
23-01-2021 12:43
Ik heb eerder het omgekeerde en zwaai rustig naar iemand die blind is. Ik zwaai ook aan de telefoon wanneer ik gedag zeg.

Ik vind je gedachten eerlijk gezegd nogal onaangenaam en het komt ook wat wereldvreemd en verwend over.

Denk je echt dat pech jou niet kan overkomen, omdat je daar evolutionair tegen beschermd bent, omdat je uit een gezin komt met een hoog inkomen?
Nee, dat zeg ik toch ook niet? Het is vaak een soort instinct-gedachte, gevolgd door een rationele gedachte. Ik vind het ook raar, dat ik die instinct gedachte soms heb. Vraag me dan ook wel eens af waar dat vandaan komt. Het komt op als een scheet zeg maar, zomaar onvoorbereid. Het zit kennelijk diep ergens in gebakken ofzo. Ben er ook zeker niet trots op.
Ik vind het eerder getuigen van kortzichtigheid.
Alle reacties Link kopieren
ik vind het heel menselijk.
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, als ik een dik persoon een patatje oid zie eten. Dan denk ik ja joh neem er nog 1. Maar daarin ben ik absoluut niet de enige want iedereen denkt dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook heel menselijk en leuk dat je er (hier) voor durft uit te komen. Ik probeer zulke gedachten gelijk weer te verbannen maar het is juist wel goed om er eens bewust over na te denken en actief tegenin proberen te gaan.

Volgens mij is het vooral opvoeding: hoe thuis over anderen wordt gepraat beïnvloedt je de rest van je leven en het betekent hard werken en vooral open staan voor meningen die later in je leven op je pad komen om daar verandering in te brengen. Ik merk dat aan de vooroordelen die mijn dochter (helaas) heeft door de arrogante "grappen" die bij mijn ex-man thuis worden gemaakt. Vroeger ging ik hierin mee omdat ertegenin gaan ruzie betekende. Nu hoef ik dat niet meer en kan ik de andere kant belichten. Over een jaar of tien zullen we het resultaat van dit experiment kunnen zien. :)
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
beetjegek schreef:
23-01-2021 12:48
Ja hoor, als ik een dik persoon een patatje oid zie eten. Dan denk ik ja joh neem er nog 1. Maar daarin ben ik absoluut niet de enige want iedereen denkt dat.

:facepalm:
syrinxx schreef:
23-01-2021 12:46
ik vind het heel menselijk.
Ja maar op viva zitten altijd heel veel bovenmenselijke mensen op de 1 of andere manier....

Toch vind ik het ergens wel erg. Want inderdaad : je kan zomaar morgen opeens bijvoorbeeld een ziekte in je been krijgen, en dan een amputatie, en dan zijn er dus mensen die zo naar je kijken... Terwijl je er niks aan kunt doen en het verder natuurlijk niks afdoet aan je waarde als mens en je kwaliteiten.

Een kwestie van onbekend maakt onbemind, maar ik schrik soms wel eens van mezelf dat ik kennelijk dat soort denkpatronen nog heb. Er volgt daarna weliswaar een rationele gedachten die e.e.a. nuanceert, maar de basisgedachte is er nog wel.
anoniem_64afa34a434dc wijzigde dit bericht op 23-01-2021 12:53
8.23% gewijzigd
Heb ik ook, goed dat je je er bewust van bent juist. Zo maak je van impliciete overtuigingen expliciete en dan kan je er pas iets mee/ aan doen.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
23-01-2021 12:48
Ja hoor, als ik een dik persoon een patatje oid zie eten. Dan denk ik ja joh neem er nog 1. Maar daarin ben ik absoluut niet de enige want iedereen denkt dat.
Bestellen ze cola. Gewone cola. Dan denk ik: waarom geen light?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ja,dat heeft iedereen. Ook de mensen die zeggen dat het niet zo is.
Madeliefjees schreef:
23-01-2021 12:53
Bestellen ze cola. Gewone cola. Dan denk ik: waarom geen light?
Oh die is simpel, light is niet te zuipen.
Alle reacties Link kopieren
Dit was vroeger een favoriete bezigheid van mij. Met iemand samen bij de Hema koffie en gebak en dan uitkijken over het winkelend publiek en dan samen zoveel mogelijk bedenken wat voor levens, gezinssamenstelling, beroepen en relaties de mensen volgens ons zouden kunnen hebben.

Er zijn zelfs tv programma's over he, die over dit soort gedachten gaan.

- Wie van de 3
- I can see your voice
- Hotter then my daughter.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ja ik herken dit ook. Is trouwens ook niet gek, maar heeft te maken met onze twee 'systemen' waarmee we denken en beslissingen nemen. Lees 'Thinking, fast en slow' maar eens.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch geen instinct? Dat is gewoon een vooroordeel. En ja, die heb ik ook.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
23-01-2021 12:43
Ik heb eerder het omgekeerde en zwaai rustig naar iemand die blind is. Ik zwaai ook aan de telefoon wanneer ik gedag zeg.

Ik vind je gedachten eerlijk gezegd nogal onaangenaam en het komt ook wat wereldvreemd en verwend over.

Denk je echt dat pech jou niet kan overkomen, omdat je daar evolutionair tegen beschermd bent, omdat je uit een gezin komt met een hoog inkomen?
Wereldvreemd en verwend? Omdat TO soms een oneerlijke gedachte heeft en zich daar bewust van is? Kan je uitleggen waarom dat wereldvreemd en verwend is?

Ik denk dat heel veel mensen die gedachten hebben maar dat maar een klein deel zich erna bewust van is dat het kortzochtig is.
Bulbul schreef:
23-01-2021 12:51
Ik vind het ook heel menselijk en leuk dat je er (hier) voor durft uit te komen. Ik probeer zulke gedachten gelijk weer te verbannen maar het is juist wel goed om er eens bewust over na te denken en actief tegenin proberen te gaan.

Volgens mij is het vooral opvoeding: hoe thuis over anderen wordt gepraat beïnvloedt je de rest van je leven en het betekent hard werken en vooral open staan voor meningen die later in je leven op je pad komen om daar verandering in te brengen. Ik merk dat aan de vooroordelen die mijn dochter (helaas) heeft door de arrogante "grappen" die bij mijn ex-man thuis worden gemaakt. Vroeger ging ik hierin mee omdat ertegenin gaan ruzie betekende. Nu hoef ik dat niet meer en kan ik de andere kant belichten. Over een jaar of tien zullen we het resultaat van dit experiment kunnen zien. :)
Yup, mijn moeder vond al gauw iemand of zelfs een naam ordinair. Corry Konings* vond ze ook ordinair, ik kan die vrouw niet eens meer als niet-ordinair zien.
*nouja, ze is het ook wel een beetje ;-D
Alle reacties Link kopieren
Ja ik denk wel eens zulke dingen, en mensen denken dat omgekeerd over mij ook.

Ik heb geen recht op veroordelen van andermans oordeel, want ik doe het zelf ook. Maar het is wel prettig als mensen (inclusief ikzelf) openstaan voor het heroverwegen van je mening.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Ik was als tiener/begin twintiger heel kortzichtig. Vond het werk van mijn moeder als thuiszorgmedewerkster maar een kneuterig baantje : billen wassen van oude vieze mensen, en ik vond mezelf heel wat omdat ik vwo deed en naar de universiteit ging.

Zelf ben ik er wel grotendeels overheen gegroeid, al heb ik inderdaad nog soms wel bepaalde gedachten uit reflex. Sommige leeftijdsgenoten zijn nog steeds net zo oordelend als toen ze 18 waren. Maar veel verwende 18 jarigen uit de regio waar ik ben opgegroeid overschatten zichzelf ook nog heel erg en denken dat ze allemaal piloot/advocaat/miljonair gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Bij dikke mensen op een fiets met hulp motortje... de gedachte; GA FIETSEN..
Daarna denk ik... niet mee bemoeien.
Misschien vind ze het heerlijk om vet te zijn.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
23-01-2021 12:48
Ja hoor, als ik een dik persoon een patatje oid zie eten. Dan denk ik ja joh neem er nog 1. Maar daarin ben ik absoluut niet de enige want iedereen denkt dat.

:blabla:
Praat voor jezelf, niet voor anderen en al zeker niet voor mij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Heel menselijk. Goed dat je zo goed kan relativeren.
Alle reacties Link kopieren
Dit heeft alles met je opvoeding en omgeving te maken.

Mijn zoon kreeg in de brugklas vh gymnasium te horen dat zij de bovenkant van de samenleving moeten worden.... je begrijpt dat ik een mail hierover naar de leraar hebt gestuurd.

Natuurlijk is jouw mail eerlijk, maar ik ben heel bij dat ik jouw eerste oordeel over jonge mensen in een rolstoel niet heb. Sterker nog, we wonen naast een instelling voor mensen met niet aangeboren hersenletsel.

Aan jou dus de taak om je (toekomstige) kinderen dus heel anders op te voeden dan dat je zelf bent opgegroeid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven