Behoefte aan een opgeruimd leven

24-01-2021 23:53 36 berichten
Ik ben altijd al een chaoot geweest maar nu ik alleen maar thuis zit door corona is het 10x erger. Ik baal ervan dat ik alles rommelig maak zonder dat ik het door heb. Ik heb niet door dat ik troep maak: ik laat kastjes openstaan, lades openstaan, gooi dingen onbewust op de grond. Als ik dan later bijvoorbeeld weer binnenloop zie ik pas wat een ravage het is. Ik wil opgeruimd en georganiseerd leven maar weet niet hoe. Ik weet niet hoe ik dat moet oppakken. Als ik de troep zie krijg ik een soort error in mijn hoofd en ruim het dan niet op. Heeft iemand tips? Of boeken voor een opgeruimd leven?

Daarnaast merk ik dat ik door corona steeds luier word. Ik lig steeds vaker lang in bed. Hierdoor doe ik de dingen niet die ik wíl doen of zelfs moet doen. Zit veel op de laptop en telefoon nutteloos rond te kijken en voor ik het weet is het weer een uur verder. Ik vraag me dan af waarom dóé ik dit in godsnaam maar na tijdje doe ik het weer omdat ik soms gewoon geen energie heb om iets anders te doen.
Mijn droomdag is gewoon lekker vroeg opstaan (ik ben een student, heb weinig colleges dus kan eigenlijk altijd uitslapen), een wandeling maken, boeken lezen, lekker eten maken, studeren, opruimen (!!). Maar het gekke is dat deze dingen die ik in mijn hoofd heel graag WIL, niet doe omdat ik me zo suf en loom voel. Het leven voelt soms een beetje doelloos voor mij. Ik wil mij niet loom, lui, energieloos voelen maar het lukt me niet om mij te verzetten. Iemand hier ook tips/boeken voor?

Ik zal nu vast veel reacties krijgen dat ik een luie donder ben maar het voelt echt als een soort error. Ik kan me niet meer tot dingen toezetten zoals ik vroeger wel deed.
anoniem_64bd65f2302fd wijzigde dit bericht op 25-01-2021 00:09
0.12% gewijzigd
Begin met een vaste tijd naar bed en een vaste tijd opstaan.
Geen alcohol.
Elke dag een laatje of plankje opruimen. Wat je niet gebruikt weg.
Kijk of je met een paar mensen de app Ommetje kan gaan gebruiken.
Enz.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je heel goed.... Tot Een aantal jaren terug was ik ook zo, soms bijna hoarder achtig. Ik heb dat de afgelopen jaren kunnen veranderen. Wil je graag helpen, nu alleen erg moe. Dus kom erop terug!
Ik kijk uit naar je antwoord!


LīlyRose
De vaste tijden naar bed zouden inderdaad misschien kunnen helpen. Ik vind het alleen heel moeilijk om te slapen buiten mijn ritme. Ik slaap vaak pas laat. Altijd al een nachtvlinder geweest.. Ik ga kijken naar de ommetje app. Bedankt voor je bericht!
Alle reacties Link kopieren
Voel je je wel goed verder? Ga anders eens langs de huisarts met je verhaal, misschien heb je een tekort aan het een of ander.
En verder.. als je elke dag iets doet, heb je aan het eind van de week heel wat gedaan. Dus maak een lijstje met taken voor elke dag, en zorg dat je die af kunt vinken En geniet ondertussen ook van het even niks doen.
Lanavries schreef:
25-01-2021 00:02
Ik kijk uit naar je antwoord!


LīlyRose
De vaste tijden naar bed zouden inderdaad misschien kunnen helpen. Ik vind het alleen heel moeilijk om te slapen buiten mijn ritme. Ik slaap vaak pas laat. Altijd al een nachtvlinder geweest..
Gaat op zeker helpen. Een vast ritme wil niet zeggen dat je er om 22.00 in moet liggen. Maar van 24- 9 is een mooie tijd.
Ritme en regelmaat helpen echt.
Alle reacties Link kopieren
De app 'Ommetje' is al genoemd; ik ken hem niet, maar ik kan je bewegen heel erg aanraden. Ga een half uur wandelen en kijk hoe je je dan voelt. Het helpt letterlijk om de boel in beweging te krijgen in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Maak een dagplanning. Om 9 uur opstaan om half 10 ontbijt. Van 10 tot 11 studeren van 11 tot half 12 beetje niksen of op je telefoon. Van half 12 tot half 1 opruimen van half 1 tot 1 uur studeren. Van 1 tot half 2 lunchen daarna ern wandeling enzovoort.

Lukt het je om je daar wen week aan te houden dan beloon je jezelf met een klein cadeautje.
Alle reacties Link kopieren
Begin je dag eens met die wandeling. Meteen na het aankleden. Dan ‘mag’ je daarna nutteloos op je laptop hangen. Zet een wekker na bijvoorbeeld een uur en zet de wekker dan voor 10 minuten en ga even met je ogen dicht zitten. Of kijk naar buiten. Word je bewust van jezelf.

Wat ook heel goed helpt om op te ruimen, is een bepaalde tijd je wekker zetten. Zeg 10 minuten. In die tijd kijk je rond in één kamer in je huis en ruim je op. Niet langer, ook niet korter.

Wat je leuk vindt, doe je langer, wat je minder leuk vindt, doe je korter. Desnoods maar 5 minuten.
Alle reacties Link kopieren
Tip voor je eerste uurtje schermtijd morgen: opruimgoeroe Marie Kondo op Netflix. Ze heeft ook een boek uitgegeven, voor het geval je toch liever leest.

Of kijk eens naar Fly Lady, voor je dagelijkse schoonmaakroutine.
Ik ben gewoon afgestapt van dat idee dat je vroeg op moet staan om “wat aan je dag te hebben” en ik omarm gewoon dat ik een nachtmens ben. Slordig ben ik ook, het lukt mij niet om dingen structureel op een vaste plek te leggen. Ik woon niet groot en het wordt bij mij al snel een troep. Kleed ik me om, dan ligt er een hoopje kleding, heb ik wat gegeten, dan staan er een bord en glas. Ik vecht er niet meer tegen en ruim liever een paar keer flink op dan volcontinu tegen m’n natuur in een soort ideaalbeeld na te streven. Wat een rust.
Alle reacties Link kopieren
Met thuis werken en huis opruimen vind ik ook door elkaar lopen.
Mij heeft het geholpen om de kookwekker/telefoon om de 90 min te laten afgaan.
Dan werk / ruim ik op 90 min geconcentreerd, strek mijn benen en neem wat te drinken en ga weer door met de volgende 90 min zodat ik mijn werk dag goed door kom en mijn huishouden op geruimd is.
Ik laat mijn werk en huishouden niet door elkaar lopen voor de goed orde.
Ik maak wel eerst een klus af.
Herkenbaar. Dit is een vicieuze cirkel die je zult moeten doorbreken, als je het anders wilt. Maak een planning en begin daarbij niet te ambitieus. Dus in tegenstelling tot alle wensen uit je OP, kies 3 dingen en zet daar een tijdstip voor. Dagdoelen :). Bedenk je ook dat je geen uren hoeft te wandelen, maar dat een kwartiertje ook al een grote stap is. Elke keer dat het goed gaat, kun je er voor de volgende dag iets bij doen.

09.30u Buiten wandelen
12.00u Boek lezen
18.00u Koken

Begin daar eens mee.


Ik ga dit topic eens uit het slop trekken:

coronavirus-covid-19/het-grote-plan-je- ... /459461/76
Het boek ‘atomic habits’ is wellicht interessant voor je. Het gaat over hoe je met hele kleine stapjes dichter bij je doelen kan komen en gewoontes kan aanleren die je graag wilt.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je met iemand afspreken dat je bijv. elke ochtend om 9 uur 'samen' (videobellend) gaat studeren? En dan ook helemaal aangekleed en wel. Ik denk dat het helpt om op die manier al een beetje structuur in je dag aan te brengen. En daar kan je dan gaandeweg andere dingetjes aan toevoegen: elke dag om 11 uur een rondje lopen buiten. Om 14 uur een half uurtje het huis door om op te ruimen, etc. Maar ik zou wel klein beginnen en niet meteen een heel dagschema op papier zetten waar je je meteen op dag 1 perfect aan moet houden: de kans is namelijk groot dat dat niet precies lukt en dat je dan gedemotiveerd bent en denkt 'laat ook maar'.
novaviva schreef:
25-01-2021 04:40
Ik ben gewoon afgestapt van dat idee dat je vroeg op moet staan om “wat aan je dag te hebben” en ik omarm gewoon dat ik een nachtmens ben.
Dan neem ik aan dat jij niet om 9 uur op je werk hoeft te staan. Of heel weinig slaap nodig hebt.
Heb je misschien ADD?
Wat hier hielp:

- ouder worden
- dichte kasten
- elke 2 maanden een kamer of kast 'structureel opruimen' (dus niet alleen maar in de kast en deurtje dicht, maar alles bekijken op of je het nog nodig hebt en waar het dan moet wonen), naar de stort met overtollige spullen en/of de restafvalkliko
- vaste opruimmomentjes inlassen. Niet uren achter elkaar. Maar ik doe de afwasmachine en het aanrecht bijvoorbeeld als het eten op het vuur staat. De kattenbakken doe ik 's ochtends nadat ik ze eten heb gegeven. De bank / kussens doe ik vlak voor ik tv ga kijken. Het bed opmaken doe ik als ik tegen 10 uur de was ophaal van boven. Zo doe je steeds kleine dingen tussendoor.

Maar minstens zo belangrijk is accepteren dat niet iedereen even netjes is en dat het soms ook een leeftijdsding is.
Ik was eens ergens waar het echt hermetisch netjes was dus ik dacht dat zij (zij verzorgde dat) van nature gewoon heel netjes was, maar ze vertelde me dat dat ook pas was sinds de kinderen groot waren. Daarvoor zag ze het niet / was het niet belangrijk genoeg in het grotere geheel der dingen etc. Dat deed me echt goed, want vanaf dat moment zag ik mezelf niet meer als hopeloos geval.
moentje_ schreef:
25-01-2021 08:43
Heb je misschien ADD?
Zoveel mensen hebben moeite met het behouden van een ritme door de lockdown, geen vaste dagbesteding en ritme. Dat hoeft helemaal niets met een stoornis te maken te hebben.
Ik had hier last van toen ik depressief was. Nu ik dit niet meer ben, kost het me erg veel minder moeite. Ben je somber? Je bericht komt wat gelaten, moe en passief, op me over. Ik kan me er nu met Corona alles bij voorstellen, als dat zo is.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat wat jij ervaart/ voelt heel veel mensen hebben. En nu met corona helemaal.

Je moet jezelf niet als lui zien. Dat werkt alleen maar demotiverend.
Stel je hebt een klein kind die iets nog niet zo goed kan. Daan ga je toch ook niet lopen foeteren dat het een luie donder is? Dan help je het kind en doet het samen. Nu kan je helaas moeilijk samen komen dus moet het alleen doen.

Als je een berg troep voor je ziet is het ook moeilijk om eraan te beginnen als je van nature een chaoot bent.

Misschien helpt het je om van links naar rechts te werken. En maximaal bv zolang een liedje duurt waar je graag naar luistert. (Wij zetten hier in huis Nijntje opruimen op, maar dat is natuurlijk superkinderachtig voor jou als student. Maar voor onze kinderen werkt het nog goed; daarna is de woonkamervloer speelgoedvrij.)

Je pakt eerst datgene op wat het meest links in je kamer ligt of staat waar het niet hoort.
Is het was? Loop naar de wasmand en gooi het erin.
Is het een pen? Leg hem op je bureau. (Dat zal vast ook rommelig zijn maar dat maakt niet uit. Daar kom je vanzelf ook)

In een paar minuten kan je best al veel op de goede plek leggen.

Kleine stapjes. Jezelf NIET veroordelen.
Niet denken dat je een luie donder bent.

Andere mensen zeggen dat dus ook niet (En al deden ze het wel, nou en?!!) maar JIJ zegt het tegen jezelf. Vast heel vaak in je gedachten.
Je bent gewoon iemand die nog moet leren opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent geen luie donder hoor. En je hoeft niet meteen ADD te hebben, zoals hierboven wordt genoemd. Ik denk dat het voor veel mensen herkenbaar is. Vooral in het ritme waar we nu in zitten. Van veel ondernemen (naar je werk, leuke dingen, drukke dagen) krijg ik energie en kan ik gemakkelijker nog een afwasje meepakken daarna. Nu zit je thuis in een sleur die je moet proberen te doorbreken. Kleine stapjes zetten! Kies een kast/ la en begin gewoon. Elke keer dat je iets hebt afgerond, geeft dat weer energie.

En fly lady kun je op YouTube bekijken. Volgens mij zei zij ook dat je je gewoon moet aankleden in de ochtend alsof je naar buiten gaat. Schoenen aan. Dat geeft je hersenen een seintje dat maakt dat je actiever ben dan wanneer je in je huispakkie en dikke sokken de dag begint.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Een opgeruimd leven is een groot doel, gerekend vanaf waar je nu staat. Maak vandaag of morgen eens een klein beginnetje. Ergens beginnen, één klusje oppakken en dat afmaken. Niet ernaar streven dat alles opgeruimd moet zijn. In kleine stapjes vooruit. En als je één klusje hebt gedaan kun je kijken wat je daarna gaat doen. En elke dag even naar buiten in de zon.

Het boekje ‘ik heb de tijd’ van Paul Loomans vond ik erg praktisch en bemoedigend. Hij heeft 7 aanwijzingen voor rust in je dagelijkse bezigheden:
1. doe 1 ding tegelijk en maak het af
2. Sta stil bij wat je doet en aanvaard de handeling
(... een aantal wat minder urgente aanwijzingen)
7. Kies spontaan wat je gaat doen
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me toch heel erg moeilijk als je een slaapprobleem hebt om dan toch om 8u je wekker te zetten ook al heb je om 4u nog geen oog dicht gedaan gewoon omdat het "zo hoort"... Ik kies dan toch liever voor genoeg slaap...
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Ook ik ben een complete chaoot, al weten veel van mijn collega's dit overigens niet van mij. Je kunt me letterlijk volgen in huis: deuren open, kastjes open, lampen aan, etc. Het is verschrikkelijk.

Om die reden maak ik gebruik van allemaal slimme handigheden. De lampen in de gang, de overloop, de wc en de badkamer zijn allemaal voorzien van bewegingsmelders. De lades in de keuken waar mogelijk van veren, zodat ze automatisch terugglijden in het blok.

En daarnaast natuurlijk gewoon een schop onder m'n hol.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven