Mentaal erg opzien tegen werken

26-01-2021 22:28 49 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen

Ik ben een dame van 23 en sinds juli afgestudeerd.
Hierna duurde het een voor ik een baan kon vinden, waardoor ik langere tijd thuis gezeten heb. Ik werkte altijd nog parttime in de horeca, maar dit kan ook al een tijdje niet meer.

Sinds 2 weken heb ik een baan voor 32 uur in de week, alleen zie ik hier elke dag weer erg tegenop. De collega's zijn gezellig, werktijden prima, ik ben woensdags vrij en het werk is niet erg om te doen. Het enigste nadeel is dat het werk ver onder mijn niveau is. (ongeschoold werk, HBO opleiding afgerond)
En toch zit ik vaak huilend op de bank, geen zin om naar het werk te gaan en gestrest over alles. Hierdoor krijg ik ook weer last van mijn maag waardoor ik ook slecht slaap.
Ik wil het liefste slapen, of op de bank liggen, iets wat natuurlijk totaal niet hoort bij een net-afgestudeerde jonge vrouw. Mijn gedrag dan is meer zoals een luie puber, tv kijken en niets doen.
Ik tel de uren af op het werk tot ik weer naar huis kan, maar daar zit ik mij alleen maar zorgen te maken over de volgende werkdag.

Wat ook meespeelt is dat ik woon in een stad waar ik geen vrienden/familie heb, zelfs niet in de buurt. Ik heb ook geen auto tot mijn beschikking en het OV is erg duur. Hierdoor kan ik dus niet vaak naar mijn ouders of vrienden toe. Ook is mijn vriend, met wie ik samenwoon, doordeweeks intern op zijn opleiding (ivm corona en reizen).
Hierdoor zit ik dus helemaal alleen doordeweeks.

Ik maak mij zorgen dat ik mentaal niet in een goede plaats zit en dat ik mijzelf door geen hulp te zoeken alleen nog maar verder weg help.
Echter vind ik ook dat ik mij niet zo aan moet stellen, en dat ik al lang blij mag zijn dat ik een baan heb waar ik nog een vrije dag heb ook.

Graag hoor ik jullie advies, is het verstandig hier met iemand over te praten (professioneel)? Of heeft iemand tips om te zorgen dat ik mij niet meer zoveel zorgen maak over het werken?

Alvast bedankt iedereen!
Het enigste nadeel is dat het werk ver onder mijn niveau is. (ongeschoold werk, HBO opleiding afgerond)

Echt? ;-)


Ga gewoon op zoek naar wat anders, voor nu heb je werk en leuker/beter passend werk kan je zoeken. Kan misschien even duren. Maar bedenk, zat mensen doen werk dat ze niet per se leuk vinden. Gewoon om te kunnen eten en wonen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom ga je niet bij je familie in de buurt wonen en daar werk zoeken.
Zoek je niet naar passend werk dan?
Alle reacties Link kopieren
Doorenvogel schreef:
26-01-2021 22:37
Waarom ga je niet bij je familie in de buurt wonen en daar werk zoeken.
Daar zijn mijn vriend en ik druk mee bezig, alleen huurwoningen zijn op dit moment erg lastig te krijgen helaas...
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
26-01-2021 22:38
Zoek je niet naar passend werk dan?
Ik ben nog steeds aan het zoeken naar werk wat ik leuk vind. Ik heb een erg niche opleiding gedaan, waar ik nadien wel spijt van heb. Ik ben ook aan het kijken naar omscholing, maar dit kost geld, waarvoor natuurlijk gewerkt moet worden...
Ja, vervelend maar dat is gewoon hoe het werkt. Gewoon even doorzetten en gaan zoeken, je weet nooit wat je tegenkomt eerdaags.
Luci_Mster2 schreef:
26-01-2021 22:48
Ja, vervelend maar dat is gewoon hoe het werkt. Gewoon even doorzetten en gaan zoeken, je weet nooit wat je tegenkomt eerdaags.
Dit. De vuilnisman vindt zijn werk vast ook niet verdiepend en veel voldoening geven. Maak het zelf leuk :)
Alle reacties Link kopieren
Moet je niet ook heel erg wennen aan het vaste ritme? Ik vind de start in een nieuwe baan ook vermoeiend, en voor jou is het je eerste echte baan én je hebt hiervoor maanden thuis gezeten.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doorzetten. Ik lees niets geks. Werken is echt heel anders dan studeren. En niet altijd leuk. Als je geluk hebt, is het meestal wel leuk. Maar voor heel veel mensen is het niet zo leuk. Behalve dan dat je er geld mee verdient.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je niet moet onderschatten dat een nieuwe baan (ja, ook ongeschoold werk) veel van je vraagt. De kans dat je daardoor moe bent en dus veel slaapt/op de bank ligt lijkt mij vrij groot.

Daarnaast is het zo dat jij van je werk geen energie terugkrijgt, iets wat bij werk wat bij je past vaak wel het geval is.

Wat ik zou doen: blijven werken, maar ook gaan bedenken wat echt bij je past. Kun je als zzp’er aan de slag met jouw niche? Of zou je passen in een sector waar men bereid is de omscholing voor jou te betalen? Dan kun je mogelijk eerder aan de slag. Onderzoek ook eens of een traineeship iets voor jou is, dat is werken en leren in een, voor hbo en hoger.

Gebruik de woensdag om dit soort dingen te onderzoeken, mogelijk krijg je daar ook weer wat energie van.
Alle reacties Link kopieren
Je doet werkervaring op, je laat zien wat je kunt en dat je wilt werken. Dat staat heel goed op een cv. En dat het niet gelijk je droombaan is, dat kan. Maar het brengt je wel een stapje dichterbij je droombaan. Zie het als een investering in jouw eigen toekomst. Je maakt de kans op een leuke baan veel groter door nu even door de zure appel te bijten.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een student die het laatste jaar (jaren?) weinig uitgevreten heeft en nu in shock is van de realiteit van het werkende plebs?
Lizzy75 schreef:
26-01-2021 23:01
Je doet werkervaring op, je laat zien wat je kunt en dat je wilt werken. Dat staat heel goed op een cv. En dat het niet gelijk je droombaan is, dat kan. Maar het brengt je wel een stapje dichterbij je droombaan. Zie het als een investering in jouw eigen toekomst. Je maakt de kans op een leuke baan veel groter door nu even door de zure appel te bijten.
Zat mensen krijgen nooit een droombaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik begon rond mijn 23e met mijn eerste 'echte' baan. Ook gezellige collega's, maar mede omdat je net begint heb je nog niet de super uitdagende klussen.
Ook moet je wennen aan een nieuw ritme.
En dan zit jij ook nog in de coronacrisis waardoor alles ook weer anders is.
Ik moet mijzelf ook vaak aanzetten om aan het werk te gaan, en ik werk al een aantal jaar.
Toen ik net begon ben ik na een aantal maanden ook wel eens huilend thuisgekomen en viel ik soms om acht uur al in slaap op de bank.
Wat ik wil zeggen is; ik denk dat je moet wennen aan de omschakeling, die wordt vaak nogal onderschat. Ik had graag gehad dat iemand mij daarvoor had gewaarschuwd toen ik net begon.
kijk het even een paar maanden aan. En ga dan op zoek naar iets anders als het echt niks is. En wat lekker dat je op woensdag vrij bent!
OV is erg duur, woon je niet in NL?
Zoek een andere baan. En kun je niet terug verhuizen naar de omgeving waar je je sociaal leven hebt?
Alle reacties Link kopieren
Je bent 23 jaar, je kan alle kanten op, naast werk sporten, een film, dans, schilder cursus volgen, inschrijven voor studie, baan in het buitenland.. En je ligt jankend op de bank... Als je zelf niets leuks, zinnigs, creatiefs in te brengen hebt in je werk, is het een heel saai bedrijf ( gauw op zoek naar iets wat bij je past) of ben jij gewoon een super saai persoon. Ik ken geen enkele 20 jarige die geen plannen heeft.
sharing* wijzigde dit bericht op 26-01-2021 23:09
Reden: letter erbij
0.47% gewijzigd
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Je werkt nog maar twee week, zit opeens in een heel ander ritme. Ik kan me best voorstellen dat dat even schakelen is. Je noemt een boel positieve aspecten aan je werk. Leuke collega's, prima werktijden en het werk is misschien niet super uitdagend, maar je geeft aan dat je het ook niet vervelend vind.
Ik zou het nog even aanzien en als het niet went/ niet bevalt gewoon rustig naar ander werk zoeken, terwijl je dit even uit zit.
het is natuurlijk wel heel vervelend dat je zo vaak moet huilen - volgens mij speelt er meer dan 'werk'. De hele situatie is lastig.
Zijn er vrienden waar je je verhaal kwijt kan? En als het zo blijft dan lijkt het me inderdaad verstandig eens met een professional te praten, zo regelmatig huilen is helemaal niet leuk tenslotte. Daar zijn die mensen voor.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
Ik zou eens gaan praten met je huisarts/psycholoog.

Over je baan: een baan waarbij je altijd je uren aftelt zit niet juist,
Bij een geschikte baan kijk je net naar de tijd die je nog hebt om iets af te krijgen.
Ging het in de horeca beter?
Alle reacties Link kopieren
Luci_Mster2 schreef:
26-01-2021 23:02
Zat mensen krijgen nooit een droombaan.
Jammer voor die mensen, maar voor TO kan alles nog. Ze is 23.
Lizzy75 schreef:
26-01-2021 23:12
Jammer voor die mensen, maar voor TO kan alles nog. Ze is 23.
Ik zeg nergens dat het niet kan. Maar het is geen gegeven en zo deed jij het wel overkomen. En TO heeft al niet zo realistisch beeld van werk en volwassen zijn blijkbaar.
Ik begrijp je helemaal. Je denkt nu dat het werkende leven er uit zal zien als deze baan, dat nog 40 jaar en je vindt er nu al niks aan en je twijfelt nu ook nog of je het überhaupt wel kan. Je eerste baan is eigenlijk vooral om te leren werken, hoe werkt hiërarchie, je plek binnen het geheel, collega's die een gesloten cirkel lijken, het ritme en als je werk doet wat je niet leuk vindt, dan duren de dagen eeuwig.

Het gaat echt beter worden en je bent echt niet de enige die jankend thuis heeft gezeten vanwege een baan en met Covid-19 kom je in een andere werkwereld terecht dan tot voor één jaar geleden bestond. Het is er sowieso niet makkelijker of overzichtelijker van geworden. Zie het als een beter betaalde stage, je leert nu wat werken is en vanuit een baan solliciteer je zoveel beter dan vanuit werkeloosheid. A. omdat je ervaring hebt en b. omdat je een rustigere uitstraling hebt bij een sollicitatie (je hebt al een baan, dus inkomen, dus als je afgewezen wordt is het geen drama.

Kom op, je mist je vriend, je thuis, corona en voor het eerst gaan werken volgen coronarichtlijnen, je mag best een potje janken en het niet leuk vinden. Troost je zelf met iets wat je fijn/lekker vindt, naar bed en morgen gewoon weer gaan en bedenk dat dit misschien voor een half jaar is en dan kan je al weer solliciteren.
Alle reacties Link kopieren
Als je je werk over laten we zeggen een maandje of 1.5 nog steeds niks vind en je je er echt rot door voelt zou ik gaan kijken voor iets anders.

Mijn vorige baan vond ik de eerste 2/3 maanden leuk, maar het werd steeds minder. Ik leerde niks nieuws meer, er zat geen uitdaging in en ik kon binnen het bedrijf ook niet verder groeien naar een andere functie op korte termijn (ook werk onder mijn niveau). Ik ben na 4 maanden gaan zoeken naar iets anders.

Ik heb nu via via een baan gevonden die qua niveau juist een geweldige uitdaging voor me is, waar ik zeker de komende jaren nog veel kan leren. Voorheen keek ik de minuten weg en zag ik écht op tegen de maandag. De hele sfeer van dat bedrijf doet me achteraf ook denken aan een bijbaantje ipv een ‘volwassen’ baan (klokken voor pauzes, commentaar als je 1 minuut later bent, elke week controleren en bespreken of je wel genoeg werk hebt geleverd).

Nu zie ik absoluut niet meer op tegen de maandag. Ik ben 9/10 keer verbaasd dat het al 17 uur is ipv dat ik vanaf 14 de minuten wegkijk. En ik sta echt niet elke dag op met een ‘joepie weer lekker werken’ gevoel, maar die enorme tegenzin en buikpijn die ik bij mijn vorige baan had is weg.

Kijk het even aan, misschien moet je nog wennen aan het nieuwe leven wat een bijna fulltime baan met zich meebrengt. En als het over een paar weken niet verbeterd ga je op zoek naar wat anders. Overigens is de specifieke hbo studie die je hebt gedaan niet altijd belangrijk. Voor veel banen vragen ze alleen maar of je hbo niveau hebt en niet of je een specifieke opleiding hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Wat (voor baan) zou je willen als je het zelf voor het uitkiezen zou hebben?

Woon je nu bij je vriend in zijn huis?
Je zou ook nog kunnen kijken of je van maandag tot vrijdag een baan in de buurt van je ouders (en andere bekenden?) kan vinden en dan ma-vr bij je ouders blijven logeren?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven