Me sociaal en emotioneel kwetsbaar voelen en gesloten zijn

13-02-2021 19:14 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb lang afgewogen of ik dit wel of niet zou plaatsen.
Een groot deel van mijn leven heb ik al last van het feit dat ik moeilijk voor mezelf kan opkomen en mezelf erg snel kan terugtrekken.
Het lijkt alsof ik last heb van minderwaardigheidsgevoelens hierin.
Soms schaam ik mij hier best wel voor.
Je kunt mijn gedrag ook min of meer als subassertief beschouwen.
Heb het gevoel dat ik te weinig ruggengraat en karakter toon en me daardoor laat overlopen.
Vooral met bijv dominante personen heb ik erg veel moeite.
Voel me al erg snel de onderliggende partij en onbewust heb ik de neiging om meegaand en pleasend hierin te zijn.
Ook stel ik me te afhankelijk op naar bepaalde mensen.
Dat heeft wellicht ook te maken met mijn vorm van autisme.
Voel me op emotioneel en sociaal vlak enorm kwetsbaar.
Mijn incasseringsvermogen kan zwak zijn en ik kan moeilijk met opmerkingen omgaan die naar of kwetsend kunnen zijn.
Kan hier erg (over)gevoelig in zijn.
Het lijkt net alsof ik een soort van 'beschermings-laag' mis.
Angsten, spanningen en onzekerheid spelen hierin een grote rol.
Zou graag een soort van training hierin willen gaan volgen.
Heb het hierover ook met mijn psychiater gehad.
En wat zei de psychiater dan?
Alle reacties Link kopieren
Mijn psychiater heeft momenteel helaas geen concreet aanbod, qua training.
Zelf wil ik gaan weer meer aan mindfulness gaan doen en ga tevens in maart een soort Tai Chi-cursus volgen.
En hopelijk komt er binnenkort nog meer.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar wat je beschrijft. Ik heb de neiging, nu wel steeds minder door meer bewustwording door de jaren heen, om als ik in contact ben met autoritaire/dominante mensen (waar ik allergisch voor ben) bezig te gaan met of ik niet de loser ben. Of ze me wel aardig vinden. Als ik dat gevoel weer krijg, dan is dat voor mij een seintje dat ik mijn eigenwaarde niet van zo iemand af moet laten hangen en me in het gesprek mag mengen met mijn eigen mening (met zowel ruimte voor die van de ander). Ik ben alert op om mensen niet naar de mond te gaan praten en mijn eigen interesses/normen/waarden/gevoelens overboord te gooien. Iets wat ik vroeger veel deed vanwege pestverleden en buiten worden gesloten door mensen. Nu ben ik steeds minder bezig met of mensen me wel leuk en/of aardig vinden. Ik weet wat ik aan mijn vrienden heb. Een nuttig advies wat ik laatst nog in een podcast hoorde:

Luister niet naar mening van mensen waar je toch geen advies aan zou vragen.
Alle reacties Link kopieren
aardbei35;
Bedankt voor je mooie en treffende reactie.
Zelf moet ik er ook alert op zijn om mensen niet naar de mond te praten oid.
Heb zelf ook een pestverleden gehad en hier ook erg lang last van gehad.
Dit heeft mijn zelfbeeld waarschijnlijk ook een flinke knauw gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Lastige situatie. Ik ben het tegenovergestelde, onbewust dominant en ik laat niemand over mij heen lopen. Ben voor niet of niemand bang. Dat is ooit anders geweest toen ik nog jong was (ook gepest). Maar met de jaren (rond mijn 20ste) besefte ik mij een aantal dingen. Iedereen is onzeker, en ik ben intelligenter en bezit meer kennis dan de meeste mensen. Maar ik besef me ook hoeveel ik niet weet. Dit alles bij elkaar geeft mij een oneindig zelfvertrouwen.

Wat heeft mij deze inzichten gegeven? Door buiten mijn comfort zone te gaan. In mijn geval was dat werk in de vorm van klantenservice. Daar leer je wel hoe je mondig kan zijn, met persoonstypes om moet gaan, etc.

Wat ook schijnt te werken voor een beter zelf vertrouwen, maar wat op dit moment wel een beetje lastig is, is een vechtsport gaan beoefenen. En daarnaast is een algemene goede conditie van het lichaam goed voor de geest en geeft zelfvertrouwen. En genoeg slaap zodat je mentaal fit bent.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie schreef:
13-02-2021 21:09
Wat heeft mij deze inzichten gegeven? Door buiten mijn comfort zone te gaan. In mijn geval was dat werk in de vorm van klantenservice. Daar leer je wel hoe je mondig kan zijn, met persoonstypes om moet gaan, etc.

Wat ook schijnt te werken voor een beter zelf vertrouwen, maar wat op dit moment wel een beetje lastig is, is een vechtsport gaan beoefenen. En daarnaast is een algemene goede conditie van het lichaam goed voor de geest en geeft zelfvertrouwen.
Voor mensen met autisme ligt dit anders. Vechtsporten kunnen inderdaad een goede manier zijn om je mentale weerbaarheid te vergroten, maar dan moet je als persoon met autisme wél tegen fysieke onverwachte aanrakingen kunnen. Het brengt veel prikkels met zich mee die mensen zonder autisme kunnen wegfilteren, maar iemand met autisme kan dat niet. Snel afgeleid zijn om bijvoorbeeld de omgeving in de gaten te houden helpt dan ook niet mee. Probleem is dat mensen met autisme geen filter hebben waar iemand zonder autisme dat wel heeft; die onthoudt onbelangrijke details niet. Bij iemand met autisme wordt alles geregistreerd. Het werken als call-center medewerker zou ik iemand met autisme niet aanraden: te weinig voorspelbaarheid, veel lawaai (helemaal in een kantoortuin: veel andere gesprekken, rinkelende telefoons, tikken op toetsenborden, aanwezigheid van veel andere medewerkers die op hun beurt zonder dat ze er erg in hebben ook prikkels geven zowel verbaal als non-verbaal etc.), veel wisselende klantencontacten met veel schakelen tussen bijvoorbeeld mensen die zeuren, uitzondering willen, verbale agressie en emotionele manipulatie. Dat put iemand met autisme behoorlijk uit.

Wat mij heeft geholpen is te beginnen met gevoel van angst in sociale contacten met autoritaire/dominante mensen op te merken. Wat voel ik in mijn lijf en waar? Wat denk ik dan: wil ik aardig worden gevonden en kopieer ik dan stemintonatie en mimiek van de ander alsmede ook de interesses van de ander (naar de mond praten)? Ja? Dan alleen luisteren naar de ander en als ik niet weet wat ik wil zeggen als in een reactie dan kan ik zeggen dat ik nog niet weet wat ik van iets vind of dat ik er anders over denk.
Alle reacties Link kopieren
RoamingZombie en aardbei35;
Bedankt voor jullie reacties.
Vind deze zeer interessant om te lezen.
Vechtsport lijkt mij trouwens best wel interessant.
Heb alleen vaak wel wat last van mijn voeten (wondjes, eczeem etc).
Hierdoor heb ik in het verleden ook wondroos gehad.
Dit is ook wel erg lastig.
Toch lijkt het me wel erg tof om ooit vechtsport (weer) te gaan doen.
In een ver verleden heb ik jiujitsu gedaan.
Dit vond ik wel pittig en ik had ook erg veel moeite met de heupworp (vooral om neer te komen).
Toch vond ik het wel leerzaam en het gaf me ook wel zelfvertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
En een assertiviteitstraining? Het zijn wel typische groepstrainingen en dus meer iets voor na corona.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Een assertiviteitstraining zou ook inderdaad nog tot de mogelijkheden kunnen behoren.
Heb dit in het verleden echter wel al gedaan.
Toch wel leerzaam, alhoewel je in de praktijk vaak toch wel hele andere en ook lastigere situaties kunt tegenkomen.
Verder heb ik het vermoeden dat er op psychosociaal vlak een groot probleem bij mij speelt en dat ik moeilijk met negatieve prikkels kan omgaan.
Hiermee bedoel ik bijvoorbeeld vervelend gedrag en/of nare opmerkingen oid.
Moet hierin ook veel adequater en weerbaarder zien te gaan worden.
Alle reacties Link kopieren
Hier even een soort van 'update'.
Heb me aangemeld voor de weerbaarheidstraining en hoop binnenkort hiermee te gaan beginnen.
En ik hoop ook echt dat dit me goed zal doen en me zal gaan aanzetten tot veranderingen etc.
Ik merk momenteel dat ik me nog steeds erg kwetsbaar voel en het lijkt ook alsof ik moeilijk kan incasseren.
Hiermee bedoel ik ondermeer vervelende situaties en/of nare opmerkingen oid.
Moet hierin ook een andere mindset gaan ontwikkelen.
En ook meer positiviteit gaan creëren bij mijzelf.
Alle reacties Link kopieren
Ronin76 schreef:
23-02-2021 09:43
Hier even een soort van 'update'.
Heb me aangemeld voor de weerbaarheidstraining en hoop binnenkort hiermee te gaan beginnen.
En ik hoop ook echt dat dit me goed zal doen en me zal gaan aanzetten tot veranderingen etc.
Ik merk momenteel dat ik me nog steeds erg kwetsbaar voel en het lijkt ook alsof ik moeilijk kan incasseren.
Hiermee bedoel ik ondermeer vervelende situaties en/of nare opmerkingen oid.
Moet hierin ook een andere mindset gaan ontwikkelen.
En ook meer positiviteit gaan creëren bij mijzelf.
Knap van je dat je zoveel zelfinzicht hebt. Ik hoop dat je gaat leren om een ander filter voor een vervelende situatie te ontwikkelen zodat eea niet meer zo 'hard' binnen komt bij jou :heart:
Alle reacties Link kopieren
hoi aardbei35,

Dank je wel voor je mooie reactie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven