Bemoeizorg in schakelen?

23-06-2021 21:58 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk onderwerp voor mij, ik hoop op mensen met ervaring en goede tip:
Ik heb na een aantal ingewikkelde jaren met mijn moeder geen contact meer met haar, nu ongeveer 10 jaar. Ze heeft borderline.

Nu werd ik afgelopen dinsdag op mijn werk gebeld: ze heeft een herseninfarct gehad. Ze is op indicatie van de huisarts naar het ziekenhuis gebracht en opgenomen op de stroke unit , waar na onderzoek een infarct is geconstateerd. Echter is ze daar op eigen intiatief na 2 dagen weer vertrokken. Haar vriend heeft haar opgehaald en thuis af gezet.

Echter ze kan helemaal niet eens meer lopen. Dit hoorde ik van omstanders/buren.

Haar buurvrouw is een vriendin van mij die is haar huis in geweest om wat spullen te pakken. Het schijnt dat het enorm vervuild is, poep aan/in bed, op de grond, etensresten overal etcetc.. zij trekt haar handen er vanaf.. logisch .. ik zit al de hele avond te kijken en zoeken naar een wijkagent daar in de buurt, bemoeizorg etcetc.. best lastig als je eigenlijk geen contact wil, maar dit gaat me ook te ver 😌

Wie heeft tips voor mij: hoe pak ik dit aan.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Bemoeizorg, huisarts, gemeente, maatschappelijk werk zou je kunnen benaderen
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij haar huisarts beginnen. De wijkagent kan hier niets mee.
Je kan je moeder aanmelden bij de WMO van de gemeente waar zij woont. Dit kan vaak online en of telefonisch.

Zij sturen iemand langs die een beslissing maakt over welke voorzieningen aangevraagd dienen te worden.

Voorbeelden van voorzieningen zijn bijvoorbeeld traplift, schootmobiel, schoonmaak, bij onze gemeente ook bemoeizorg of andere vormen van individuele begeleiding voor mensen met een ggz achtergrond. Die laatste voorziening daar ben ik zelf werkzaam in.

Ik denk dat het belangrijk is dat je bij de aanmelding al je voorkeur voor Iets als bemoeizorg uitspreekt omdat het iets zegt over de ggz problematiek van je moeder / met de combinatie dat ze zorg mijdt, zo te lezen.

Sterkte, komt toch weer even binnen zulk nieuws lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
He bah, wat een lastige situatie voor je. Ik heb geen tips, maar even een dikke :hug:.
Alle reacties Link kopieren
Wat een snelle berichten, bedankt!

Zwaan: wat is het WMO?

En kan dit zonder dat bekend wordt bij mijn moeder dat ik op de achtergrond mee kijk / aan stuur?
We hebben te veel met elkaar mee gemaakt nl, ik heb thuis 2 kinderen die hiervan niets hoeven mee te krijgen wmb ..
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Zwaanzweeftaan schreef:
23-06-2021 22:05


Sterkte, komt toch weer even binnen zulk nieuws lijkt mij.
Indd .. Dank! 😘
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
🙏mijn grote angst.
Denk aan jezelf en besteed het zsm uit. Welke gemeente gaat het om? Sowieso wijkagent achterhalen als je adres weet kun je via politie.nl kijken wie het is. Niet ingevuld > 09008844. bellen .
Zij kunnen iemand langssturen vanuit bv ggz die vast al betrokken zijn ook gezien haar geestelijke toestand?

Daarnaast de huisarts zal een signaal moeten krijgen dat ze eerder uit ziekenhuis vertrok en dus nazorg moeten regelen in samenwerking met ziekenhuis.

Ik lees jouw vriendin is buurvrouw. Zet haar evt in om te melden bij wijkagent/huisarts , doet ze vast met liefde.
Niemand heeft met gemak geen contact met z’n ouder(s) ..
Sterkte ✨✨
Alle reacties Link kopieren
Aanvulling :
🙏Uit handen geven .. voor jouw eigen rust..


Wijkagent kan zeker schakelen met zorg . WMO melding kan niet anoniem .
Je zou kunnen kijken of er iemand in de omgeving deze kan doen . Die gaat idd kijken welke zorg evt noodzakelijk is.
In mijn gemeente ( grote stad zuid Holland ) werkt wijkagent met WMO consulenten samen.
Politie signaleert en kan zeker doorschakelen naar hulp .
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel oppassen dat je niet voor het karretje wordt gespannen van de een of andere organisatie. Dochter is in beeld dus die kan het wel doen…
Alle reacties Link kopieren
Ik zou huisarts benaderen en hem verdere lijnen laten uitzetten. Als dit niet gebeurd zou ik het crisis interventie team van jou woonplaats bellen.
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
23-06-2021 22:19
Ik zou wel oppassen dat je niet voor het karretje wordt gespannen van de een of andere organisatie. Dochter is in beeld dus die kan het wel doen…
Precies mijn angst.

Al schieten de trannen me voor het eerstvandaag in de ogen vw je begrip. Dank! 🙏🏼
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Laurisch, het gaat om de gemeente Haarlemmermeer, ik woon zelf in Gelderland.

Ik vind het moeilijk om uit handen te geven, maar weet uit eerdere ervaring met mijn moeder dat het voor iedereen (ook haarzelf) betere is, helaas.
Computer says nooooo
He gat wat naar Summer. Ik zou, als je weet wie jouw moeders huisarts is, deze inschakelen en anders bemoeizorg inschakelen.

Het voor een karretje laten spannen moet je meteen afhouden. Vermelden dat de relatie tussen jouw moeder en jou niet goed is en dat je dat emotioneel niet aan kan. Lees dat de afstand ook een rol mee kan spelen. Je hebt ook nog je werk en je gezin dus pas goed op jezelf.
Voordat ik emigreerde kwam ik alleen voor de administratie en soms wat boodschappen eens in de 14 dagen.
De thuiszorg snapte mij prima waarom.

Sterkte🌹
anoniem_6526f7babb6d6 wijzigde dit bericht op 23-06-2021 22:29
10.63% gewijzigd
https://www.zeist.nl/zorg-onderwijs-en- ... spreekuren

Dit is een voorbeeld website van bijvoorbeeld de wmo van de gemeente zeist.

Uiteraard als je wmo en 'desbetreffende' gemeente intypt op Google + aanmelden dan kom je op een soort gelijke website uit, daar staat vermeldt wat ze doen (gemeentes zijn sinds 2015 verantwoordelijk voor het regelen van dit soort zorg) en staat ook altijd wel duidelijk op de website hoe je contact kan leggen.

Ik zou via een telefonisch gesprek met een wmo consulent van zo'n wijkteam eerst maar eens vertellen over waarom jij hier niets in kan betekenen / wat het probleem is. Aan hun min of meer het feit om er iemand op af te sturen en een inschatting te maken vab wat voor hulp er nodig is.

Een andere voorziening waar zij ook in beschikken is trouwens wijkverpleging.

Goed alle gemeentes regelen het net weer iets anders sinds 2015, maar dit is mijn ervaring.

Bij de h.a. een melding doen dat er iets nodig is na ontslag (En hem dit bij de wmo laten regelen) of het je buurvrouw laten doen zijn ook goede tips die hier gegeven worden.

Feit is overigens wel dat een h.a. na ontslag 'accuut' iets moet regelen en de WMO soms wat wachttijd heeft. Misschien niet gewenst gezien de acute situatie bedenk ik mij nu..
Melisande2 schreef:
23-06-2021 22:19
Ik zou wel oppassen dat je niet voor het karretje wordt gespannen van de een of andere organisatie. Dochter is in beeld dus die kan het wel doen…

Hoewel ik deze angst vanuit een familie lid kan begrijpen, is de praktijk gelukkig vaak niet zo. Hulpverleners kennen deze doelgroep en begrijpen dat familieleden / het sociale netwerk van iemand met forse geestelijke problematiek ergens afgehaakt zijn vanwege de problematiek van die persoon. Dáár is hulpverlening voor.

Het staat en valt bij de situatie toelichten en je grens uitspreken.
Alle reacties Link kopieren
O Wat ik me ook nog bedenk… heeft je moeder een huurwoning? Vanuit daar kan je een melding doen dat het vervuild is, ze gaan kijken en vanuit daar regelen in sommige gevallen de woningbouw verdere hulp als zijnde begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
De huisarts bellen. Die heeft namelijk a) zicht op de hulp in de regio en b) de mogelijkheid om een huisbezoek af te leggen bij je moeder. Leg uit dat je je op basis van de verhalen (zichzelf uit ziekenhuis ontslagen, vervuild huis) ernstige zorgen maakt, maar dat de afstand en de psychische toestand van je moeder maken dat je niet langs kunt gaan.

Huurt ze? Want dan zou je ook nog de verhuurder in kunnen seinen, die heeft ook mogelijkheden om je moeder te dwingen hulp te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
De ggd Kennemerland heeft een afdeling zorg en overlast. Die zou je kunnen inschakelen… overigens is dit wel vrijwillig, ze zijn gewend met zorgmijder om te gaan maar als je moeder echt niet wil dan houdt het op een gegeven moment op. Zij kunnen nog wel de ggz inschakelen voor zorg als moet.
ach.. ik doe ook maar wat..
Alle reacties Link kopieren
Veel GGD-s hebben een meldpunt bemoeizorg.

GGD kennemerland heeft een meldpunt zorg en overlast zie ik. Daar kun je melding doen.

Edit: mosterd. Maar beter een keer te veel dan te weinig :)
Alle reacties Link kopieren
Melisande2 schreef:
23-06-2021 22:19
Ik zou wel oppassen dat je niet voor het karretje wordt gespannen van de een of andere organisatie. Dochter is in beeld dus die kan het wel doen…

Nou, dit ging dus ook door mijn hoofd..
Alle reacties Link kopieren
Sterkte ermee.

Je kunt volgens mij het beste de huisarts vragen om een huisbezoek als je je zorgen maakt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Bel eerst haar huisarts inderdaad, die is voor haar ook bekend. Bemoeizorg vanuit / ggd kondigde in de regio waar wij het eens nodig hadden voor een huisgenoot bezoek aan. Probeerde het een keer en vervolgens niet weer. Zal per regio verschillen, maar hier gebeurde dus weinig.

Wie heeft jou ingelicht dat ze in het ziekenhuis lag? Kan je daarmee samenwerken? Als het goed is is het tegenwoordig wel makkelijker (juridisch) als familie ook bemoeizorg te regelen voor iemand. Je kunt prima aangeven dat je verder niet met haar in contact wil.

Veel sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Waar zit die vriend in het verhaal?

Hoe komt het dat die haar wél tegen dokters-advies ophaalt en dan in lamentabele toestand thuis alleen achterlaat?


Ik zou de huisarts dus niet alleen vragen om langs te gaan, maar ook eens te polsen hoe het zit qua relatie.
(Ik neem aan dat WMO minder scheutig en snel zal ingezet worden als er nog een partner rondloopt / geregeld langskomt.)
wissewis wijzigde dit bericht op 23-06-2021 23:05
18.58% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Pindakaasjes schreef:
23-06-2021 22:47
Nou, dit ging dus ook door mijn hoofd..
Mee eens! Misschien kan anders die vriendin/buurvrouw een melding maken? Zij heeft de situatie tenslotte ook gezien. En ik neem niet aan dat een organisatie snel probeert de buren hiermee op te zadelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven