Opname Verslaving Bang

31-07-2021 12:59 14 berichten
Hoi

Ik moet een opname doen. Ik ben verslaafd aan pijnstillers, opiaten. Ik krijg een vervangend middel. Wat uiteindelijk ook afgebouwd moet worden.

Ik ben doodsbang. Ik ben bang voor mensen en sociale dingen. Ik moet in een groep. Gezamenlijk eten en groepsgesprekken en alles. Ik heb de diagnose ontwijkende/vermijdende persoonlijkheidsstoornis wat het moeilijk maakt.

Ben nu zo gestressed over hoe ga ik over komen, mensen gaan me raar vinden, ipv me richten op waar ik voor ga, afkomen van deze verslaving.

Iemand tips voor me? Ik wil dit echt niet verpesten en eerder weg gaan. Heb dit namelijk een meer geprobeerd en ben na 2 dagen gevlucht omdat ik het zijn in een groep niet aankon.
iedereen in de groep heeft wat en niemand is met jou bezig
jij wilt er van af
ga er voor
sterkte
cafe-lungo schreef:
31-07-2021 13:00
iedereen in de groep heeft wat en niemand is met jou bezig
jij wilt er van af
ga er voor
sterkte

Ja dat is ook zo en verstandelijk gezien weet ik dat ook. Moet dat maar blijven herhalen als mijn gevoelens de overhand nemen. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Ha Coco,

Ga je in een detox? Heb daar zelf ook gezeten begin dit jaar, ook wegens een medicijnverslaving. Iedereen zit daar voor een bepaalde verslaving. Mijn ervaring is dat je goed begeleid wordt. Ik vond het ook doodeng, maar het heeft mij heel veel goeds gebracht.
Alle reacties Link kopieren
Alle mensen daar komen voor hetzelfde toch? Van een verslaving afkomen? Dus hard aan het werk met zichzelf. Blijf daaraan denken!
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad de mensen die daar komen hebben een ook een hele lijst met dingen waar ze zich druk om maken en daar sta jij niet op, echt.

Veel succes <3
Alle reacties Link kopieren
Wat ga je anders doen deze keer? Heb je daar een plan voor? Hoe kan de socio of de verpleging die daar is je helpen? Is het wat om te vragen of je een buddy mag hebben de eerste tijd, zodat je wat meer veiligheid ervaart in de grote groep?

Kijk, je gaat daar niet heen om je fijn te voelen. Allereerst kom je van het middel af en dat is op zijn zachts gezegd onaangenaam (waarvoor veel lof en respect!) Daarnaast komen emoties en onhebbelijkheden van jou extra hard weer omhoog omdat je die ook met je middel hebt onderdrukt.

Je zult dus ook hard aan de bak moeten. Met oefeningen, met schrijven, met vaardigheden toepassen. Met keihard onvoorwaardelijk accepteren dat jij je zo voelt en zo bang bent. Dat je daarin niet slecht bent, er niks fout is...hoe ongemakkelijk je je ook voelt. En dat als je dat ongemakkelijke gevoel waarneemt bij jezelf je hartstikke trots mag zijn dát je dat voelt ipv er voor weg te rennen.

In eerste instantie word je overgezet lees ik en pas daarna langzaam afgebouwd. Dat betekent ook dat er momenten zijn dat je kunt aangeven hoe het gaat, of dosering net iets langzamer omlaag kan bijvoorbeeld. Of sneller, als je denkt dat aan te kunnen.

Neem een eigen dekbedhoes of kussensloop mee. Geeft net wat visuele geborgenheid als je je op je kamer terugtrekt.

Gebruik de faciliteiten voor je eigen herstel ipv van jezelf te eisen dat je iets moet kunnen waar je van overtuigd bent dat je het niet kan. Even cru gezegd, ga voor eigenbelang ipv voor acceptatie.
hanke321 wijzigde dit bericht op 31-07-2021 14:39
0.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zet door en ga de confrontatie aan wie weet dat dit je van het ongemakkelijke gevoel afhelpt wbt met een groep mensen samen zijn. Doorbreek alle (denkbeeldige) drempels zoals vechten tegen je verslaving en in groepsverband zijn. Het is voor je eigen bestwil en je kunt het.
Alle reacties Link kopieren
Maak lijstjes.

Een lijstje met wat je mee gaat nemen om je veilig te voelen (dekbed, eigen muziek, iets om te doen, fijne douchegel…).

Een lijstje met redenen waarom je van de opiaten af wil, zodat je daar op terug kunt vallen als je het moeilijk hebt.

Een lijstje met dingen die jou kunnen helpen als je het moeilijk hebt, en hoe de verpleging je daarbij kan helpen.

Wat betreft het eten en de groepsgesprekken: vraag of je eerst een of twee dagen de kat uit de boom mag kijken. Wel reageren als je iets gevraagd wordt, maar verder kijk en luister je alleen. Dan heb je de dynamiek een beetje door, en kun je misschien tijdens het eten met wat neutrale onderwerpen (hobby’s, favoriete eten, huisdieren, films, series) een beetje meepraten. Tijdens de groepsgesprekken zou je vragen kunnen stellen. Dan doe je mee, maar op een veilige manier. Ook van al deze dingen kun je een lijstje maken.
Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Hele dikke :hug: voor jou..

Veel zinnigs al gezegd, lees het.. neem het mee..
Nou ja.. dat dus..
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het met je begeleiding en psycholoog. Normaal gezien hebben ze begrip voor je angsten en zullen ze je ermee helpen.

Heel veel succes. You can do this!!!!
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het belangrijk hoe jij overkomt? Of dat je raar zou zijn? Je bent daar voor jezelf. Heel knap dat je al zo ver bent gekomen dat je hiervoor open staat!
Zodra je binnenkomt, zou ik gelijk je zorgen bespreken. Komt iedereen tegelijk nieuw binnen op dezelfde dag of zijn andere mensen er al wat langer? De andere mensen zie je na de opname waarschijnlijk toch nooit meer. Iedereen die daar komt, heeft wel iets maar met zijn allen hetzelfde doel.
Alle reacties Link kopieren
Was die keer eerder op dezelfde plek? Moet je echt samen eten? Ik mocht in de kliniek (depressie) op mijn kamer eten als het niet ging.

Ik functioneert ook niet in groepen, maar mij viel het enorm mee. Iedereen is inderdaad met zichzelf en zijn eigen problemen bezig, en hoe jij overkomt maakt verder niemand zich druk om.

Ik had tussendoor genoeg tijd om me terug te trekken, of op mijn kamer of door te wandelen. Weet jij al hoe het programma in elkaar zit? Misschien helpt je dat een beetje?
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven