Hoe verander je je gedrag?

02-08-2021 12:09 124 berichten
Alle reacties Link kopieren
Best confronterend om dit te schrijven. Maar ik loop nogal tegen de feiten aan. Op werkgebied ben ik nog nooit ergens níet-gedesillusioneerd weggegaan. Ik val altijd door de mand. Er werd over me heen gelopen, ik werd subtiel gekleineerd en buitengesloten, ik kwam niet uit de verf en ik werd niet op waarde geschat. Logisch, want diep van binnen zie ik mezelf ook als iemand die weinig voorstelt en gedraag ik me daarnaar, dus waarom zou een ander dat anders zien?

Dit rijtje hoort helaas bij mij: negatief zelfbeeld, sociale angst en eigenlijk wel vrij angstig in het algemeen, soms somber, onzeker, vermijding, vermoeden van autisme (zoon heeft wel die diagnose), slechte houding (ineengedoken)… Ik zou het wel anders willen en dat moet ik uiteraard zelf doen. Maar het lukt me domweg niet.



Ik heb in het verleden heel wat hulp gezocht: huisarts, psychiater en medicatie als anti-depressiva geprobeerd, cognitieve gedragstherapie, fysiotherapie, assertiviteitstraining, haptonomie, meditatie, hypnotherapie, individuele coaching-sessies… De inzichten zijn er echt wel, maar het lukt me niet om mijn gedrag en houding zo te veranderen dat het eigen wordt. Want ik voel het ook niet natuurlijk. Dus waar begin ik. Er heel bewust mee bezig zijn kost me bakken met energie en uiteindelijk val ik toch weer terug in ingesleten gedrag. Het ziet er nu naar uit dat ik opnieuw vastloop op mijn werk en dus is er ook weer het besef dat ik hulp moet zoeken. Iemand goede raad en/of ervaring met wat hielp?
vivinnetje schreef:
02-08-2021 13:18
Wel een goeie vraag. Ja, ik denk het wel. Want ik ken niks anders dan dit, het voelt ergens veilig en bekend zoals ik nu in het leven sta. Dus wat ik net ook al even las (sorry, ik houd jullie reacties nauwelijk bij, maar wel heel fijn trouwens!!) of ik bang ben voor succes... Ja, ergens dus wel. Onderaan de ladder staan voelt veilig.
Dan wordt het hoog tijd dat je jezelf een uitdaag om wel iets te verliezen te durven hebben. Al is het maar een kleinigheidje, dan is het begin er en ik durf te wedden dat dat naar meer smaakt.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-08-2021 13:10
Tja, ik vind jouw verhaal heel apart, dat een keertje meegesleept worden door een vriend je hele leven heeft bepaald.

Nou ja, dat snap ik wel. Soms moet je iets ervaren voor je het leuk gaat vinden. Iets waar je uit jezelf niet zo aan denken wordt vaak aangedragen door een ander. Of iets over een sport lezen in het plaatselijke krantje en dan een keertje meedoen. Wat mij betreft is het exact hetzelfde als zelf iets gaan zoeken om te gaan doen en dan te ervaren. Hoewel er genoeg dingen zijn die je echt vanuit jezelf doet. In mijn geval is dat bijvoorbeeld schrijven. Daarin hoefde ik niet aangespoord te worden. Maar beiden kunnen enthousiast maken toch?
spell68 schreef:
02-08-2021 13:18
Dat is ook zo. Heb je wel eens een persoonlijkheidstype test gedaan?

Op 16personalities.com kun je dat doen. Bepaalde persoonlijkheidstypes hebben last van wat jij omschrijft. Je kunt daar wel aan werken, maar als het je natuur niet is dan wordt het wel lastiger natuurlijk.
Ben je je letters weer dumpen? :D
vivinnetje schreef:
02-08-2021 13:24
Nou ja, dat snap ik wel. Soms moet je iets ervaren voor je het leuk gaat vinden. Iets waar je uit jezelf niet zo aan denken wordt vaak aangedragen door een ander. Of iets over een sport lezen in het plaatselijke krantje en dan een keertje meedoen. Wat mij betreft is het exact hetzelfde als zelf iets gaan zoeken om te gaan doen en dan te ervaren. Hoewel er genoeg dingen zijn die je echt vanuit jezelf doet. In mijn geval is dat bijvoorbeeld schrijven. Daarin hoefde ik niet aangespoord te worden. Maar beiden kunnen enthousiast maken toch?
Misschien...

Ik heb een doel nodig.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
02-08-2021 13:21
Dan wordt het hoog tijd dat je jezelf een uitdaag om wel iets te verliezen te durven hebben. Al is het maar een kleinigheidje, dan is het begin er en ik durf te wedden dat dat naar meer smaakt.

Ja, ik herken dit... En is ook al eens ter sprake gekomen tijdens een coachingssessie. Ik verbaasde haar toen door mee te doen met een cursus improviseren (toneel). Want dat is zó buiten mijn comfortzone. En ja, het was een goede ervaring. Ik was verbaasd omdat ik mezelf zo gaf en compleet open was over hoe eng ik het vond en hoe prettig de omgang met de anderen was. Maar het beklijfde niet. Ik weet niet hoe ik die succeservaring kon doorvertalen naar IRL op de werkvloer bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
02-08-2021 13:25
Ben je je letters weer dumpen? :D
Oh ja! Echt wel! Werkt heel goed om relaties gezond te houden.

Dat is lang geleden zeg. Hoe is het met je?
Alle reacties Link kopieren
k
pikachu wijzigde dit bericht op 07-07-2022 23:35
99.80% gewijzigd
hoi
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
02-08-2021 13:18
Dat is ook zo. Heb je wel eens een persoonlijkheidstype test gedaan?

Op 16personalities.com kun je dat doen. Bepaalde persoonlijkheidstypes hebben last van wat jij omschrijft. Je kunt daar wel aan werken, maar als het je natuur niet is dan wordt het wel lastiger natuurlijk.

Ja, die test heb ik wel eens gedaan. Ik ben bemiddelaar (INFP-T). En ik herken me zeker in die omschrijving!
spell68 schreef:
02-08-2021 13:18
Dat is ook zo. Heb je wel eens een persoonlijkheidstype test gedaan?

Op 16personalities.com kun je dat doen. Bepaalde persoonlijkheidstypes hebben last van wat jij omschrijft. Je kunt daar wel aan werken, maar als het je natuur niet is dan wordt het wel lastiger natuurlijk.
Leuke site! Ik blijk een protagonist te zijn. Who knew...
vivinnetje schreef:
02-08-2021 13:29
Ja, ik herken dit... En is ook al eens ter sprake gekomen tijdens een coachingssessie. Ik verbaasde haar toen door mee te doen met een cursus improviseren (toneel). Want dat is zó buiten mijn comfortzone. En ja, het was een goede ervaring. Ik was verbaasd omdat ik mezelf zo gaf en compleet open was over hoe eng ik het vond en hoe prettig de omgang met de anderen was. Maar het beklijfde niet. Ik weet niet hoe ik die succeservaring kon doorvertalen naar IRL op de werkvloer bijvoorbeeld.
Blijven proeven, op zoek naar meer smaken.
spell68 schreef:
02-08-2021 13:33
Oh ja! Echt wel! Werkt heel goed om relaties gezond te houden.

Dat is lang geleden zeg. Hoe is het met je?
Ja, ik zag je opeens. :D

Veel i en a hier. Nog steeds bezig met slowwalken op de hardloopband of eigenlijk alweer. Tijdens corona heb ik niets gedaan aan sport. Dat merk ik wel. Bij jou ook nog alles hetzelfde?

On topic:
Klein beginnen, niet te veel willen en vooral jezelf accepteren.
Alle reacties Link kopieren
vivinnetje schreef:
02-08-2021 13:42
Ja, die test heb ik wel eens gedaan. Ik ben bemiddelaar (INFP-T). En ik herken me zeker in die omschrijving!
Dat dacht ik al. Ik herkende meteen een ex collega van me in je verhaal.
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
02-08-2021 13:46
Ja, ik zag je opeens. :D

Veel i en a hier. Nog steeds bezig met slowwalken op de hardloopband of eigenlijk alweer. Tijdens corona heb ik niets gedaan aan sport. Dat merk ik wel. Bij jou ook nog alles hetzelfde?

On topic:
Klein beginnen, niet te veel willen en vooral jezelf accepteren.
i en a, wat was dat ook alweer?

Ik heb buiten voor de deur getraind met wat dumbells en ik heb het hardlopen op de hei ontdekt. Dat doe ik ook veel nu. Die paar maanden minder zwaar trainen heeft me goed gedaan, want ik breek al mijn records de laatste weken.

On topic; ik heb mijn vrouwelijke trainingsmaatje de afgelopen 5 jaar helemaal zien veranderen qua fysieke houding, gedrag, keuzes, grenzen stellen en, als ik haar mag geloven, dan is ze heel trots op zichzelf en is de zelfhaat ook veel en veel minder. Het doet echt wat met een mens.
Alle reacties Link kopieren
spell68 schreef:
02-08-2021 13:47
Dat dacht ik al. Ik herkende meteen een ex collega van me in je verhaal.

Haha, misschien zijn wij wel ex-collega's! :-)

Maar ik ben wel benieuwd hoe dat dan ging... moest die het veld ruimen of ging hij/zij zelf weg? En vooral: hoe zag jij die persoon en hoe ging je daarmee om? Maakte hij/zij irritaties bij je los?
spell68 schreef:
02-08-2021 13:52
i en a, wat was dat ook alweer?

Ik heb buiten voor de deur getraind met wat dumbells en ik heb het hardlopen op de hei ontdekt. Dat doe ik ook veel nu. Die paar maanden minder zwaar trainen heeft me goed gedaan, want ik breek al mijn records de laatste weken.

On topic; ik heb mijn vrouwelijke trainingsmaatje de afgelopen 5 jaar helemaal zien veranderen qua fysieke houding, gedrag, keuzes, grenzen stellen en, als ik haar mag geloven, dan is ze heel trots op zichzelf en is de zelfhaat ook veel en veel minder. Het doet echt wat met een mens.
Het i-tje weet je wel.
De a is wel interessant voor TO, omdat zij een t-tje is. Als ze toch bezig is met letters dan kan ze onderstaande link ook wel lezen.
https://www.16personalities.com/article ... -turbulent

Records in gewicht bedoel je? Of snelheid/ Dat laatste denk ik niet.
Ik train tegenwoordig ook een beetje thuis. Airwalker, een slide and glideding en pols-en enkelband gewichten. Alles op m’n elfendertigst.
Alle reacties Link kopieren
Wordt het dan niet eens tijd voor een goede diagnostiek als je het vermoeden van ASS hebt? Wat houdt je tegen?
Weet je in elk geval waar je aan toe bent en hoe je met bepaalde dingen aan de slag kunt (bv cognitieve gedragstherapie).

Niet de oplossing voor alles maar maakt wellicht de dingen wat beter te accepteren voor jezelf als blijkt dat je vermoedens kloppen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Alle reacties Link kopieren
Dit zou mijn verhaal kunnen zijn. Ook ik heb enorm veel therapie gehad, maar het beklijft niet. Ik heb geen oplossing maar wil je laten weten dat je niet de enige bent.
Alle reacties Link kopieren
Vind dit topic echt zeer interessant.
Ook erg veel herkenbare punten, zoals autisme, vermijdingsgedrag, gebrek aan assertiviteit etc.
Zelf vind ik het ook waanzinnig moeilijk om mezelf te veranderen (blijf vooral ook hangen in analyseren, piekeren/rumineren etc).
Wil TO sowieso ook erg veel succes hiermee wensen.
Alle reacties Link kopieren
TO: heb je wel eens aangegeven op je werk dat je wat hulp nodig hebt om gezien te worden? Het is namelijk voor een manager wel heel makkelijk om iemand te verwijten 'niet zichtbaar' te zijn. Maar een echt goede manager heeft ook oog voor de stilleren onder ons die vaak, juist omdat ze lang observeren (want ze zeggen niks) hele goede ideeën hebben. Maar dan moet je als manager wel openstaan voor de stillere onzekere types en actief hun mening vragen of ze wat meer begeleiden zodat ze zelfvertrouwen krijgen (als dat er aan ontbreekt).

Kijk, natuurlijk is het goed om aan jezelf te werken, maar het is ook de bedoeling dat we met zijn allen wat meer oog hebben voor diversiteit in karakters en dat niet alleen de rode luid roeptoeterende mensen alle credits krijgen.

Wat voor gesprekken heb je op je werk en durf je daar open te zijn over wat lastig voor je is en ook open te zijn/te vragen om wat jij nodig hebt om goed te functioneren?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
02-08-2021 14:16
Het i-tje weet je wel.
De a is wel interessant voor TO, omdat zij een t-tje is. Als ze toch bezig is met letters dan kan ze onderstaande link ook wel lezen.
https://www.16personalities.com/article ... -turbulent

Records in gewicht bedoel je? Of snelheid/ Dat laatste denk ik niet.
Ik train tegenwoordig ook een beetje thuis. Airwalker, een slide and glideding en pols-en enkelband gewichten. Alles op m’n elfendertigst.
Tuurlijk, introvert en assertive. Duhuh.

Jij was een INTJ toch?

Qua kracht vnl. Snelheid met hardlopen niet zo, want ik probeer de afstand te vergroten. Sprint ook niet, want ik moet weer opbouwen na de lockdown. Ik kan inmiddels wel een cleane handstand. Je moet iets om doelen te bereiken.

Het maakt niet uit wat je doet als je maar iets doet.
Alle reacties Link kopieren
Dit patroon wordt ook wel type-D persoonlijkheid genoemd.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Type_D-persoonlijkheid

Het vervelende is dat het idd moeilijk te veranderen is.

Ik heb een poosje gewerkt met mensen met burnout, als iemand dan zo'n type persoonlijkheid had (zoals bleek uit een persoonlijkheidstest) dan betekende dat meteen een slechte prognose en dat we gingen inzetten op kleinere doelen. Een baan meer in de luwte, geen klantcontact bijvoorbeeld. Om de stress wat te beperken.

Zelf geloof ik dat mensen wel kunnen veranderen en soms zelfs heel abrupt, zoals na een bijna dood ervaring soms gebeurt. Maar dan moet er wel een prikkel zijn.
spell68 schreef:
02-08-2021 14:50
Tuurlijk, introvert en assertive. Duhuh.

Jij was een INTJ toch?

Qua kracht vnl. Snelheid met hardlopen niet zo, want ik probeer de afstand te vergroten. Sprint ook niet, want ik moet weer opbouwen na de lockdown. Ik kan inmiddels wel een cleane handstand. Je moet iets om doelen te bereiken.

Het maakt niet uit wat je doet als je maar iets doet.
Soms blijft het ook alleen maar kijken naar de apparaten, wat in principe ook onder doen valt. :P

Volgens die test wel, maar de T zou misschien ook nog wel een F kunnen zijn of het is de N die de T op een F doet lijken.
Je zou een lettertopic moeten openen.

Een handstand is moeilijk. Tegen de muur kan iedereen, maar zo los is nog aardig ingewikkeld. Goed van jou. Beetje yoga achtig.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis een therapievorm in t rijtje. Eentje die mij momenteel heel erg verrast en me na nu 3 sessies al op een andere manier naar mezelf laat kijken.

Psycho motorische therapie.

Mocht je een nieuw traject in willen gaan dan is een verzamelpraktijk waar ze dit ook doen een idee om naar uit te kijken.
Been there, done that, got the T-shirt.
Maar wat voor banen heb je dan? Want als je in de sales zit of je moet brainstormen in een team of je bent erg afhankelijk van je team dan zit dit in de weg lijkt me. Er ziin genoeg banen met minder contact met anderen of die op wat vergaderen na redelijk solistisch zijn.

Dit gaat niet om ‘gedrag veranderen’ want dit gaat verder dan gedrag. Gedrag veranderen betekent dat je vanaf nu opeens andere dingen gaat zeggen en doen en dat lukt wel even, maar als je het onderliggende patroon niet pakt is dat van korte duur of het werkt niet want nep.

En wat bedoel je met onderdanig? Het kan toch niet zo zijn dat jij telkens alleen maar nare mensen treft op elke werkplek? Heb je een voorbeeld? Wat gebeurt er dan als jij over je heen laat walsen? Wat is ‘over je heen walsen’?
Alle reacties Link kopieren
safrat schreef:
02-08-2021 15:48
Soms blijft het ook alleen maar kijken naar de apparaten, wat in principe ook onder doen valt. :P

Volgens die test wel, maar de T zou misschien ook nog wel een F kunnen zijn of het is de N die de T op een F doet lijken.
Je zou een lettertopic moeten openen.

Een handstand is moeilijk. Tegen de muur kan iedereen, maar zo los is nog aardig ingewikkeld. Goed van jou. Beetje yoga achtig.
Oh, jij bent zeg maar heel goed in visualiseren. Daar groeien de spieren ook al van!

Als die T een F wordt dan zijn functie 2 en 3 omgedraaid in volgorde, maar ook in intro- en extravertie. Dat levert een heel ander persoonlijkheidstype op.

Ik kon de handstand met een beetje hulp, maar ik ben twee weken geleden met hem los te doen en dat gaat nu. Leuk dat soort dingen. Nu is het doe een one armed handstand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven