Heel veel angst door klimaat

10-08-2021 10:11 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik maakte me er al langer zorgen over, maar sinds gisteren neemt het me helemaal over: angst m.b.t. de klimaatverandering. We hebben drie kinderen (met de kennis van nu zou ik daar andere keuzes in maken...) tussen 9 en 14 jaar. Ik maak me vooral voor hun toekomst ontzettend veel zorgen. Het zit continu in mijn hoofd en ik maak mezelf helemaal gek. Ik heb een angststoornis, waarmee het de laatste tijd vrij goed ging. Ik kon dingen steeds beter relativeren. Op dit gebied lijkt er echter niets te relativeren te zijn. Ik probeer natuurlijk zelf mijn steentje bij te dragen: zonnepanelen, veel fietsen, weinig vlees etc., maar ja: druppel op gloeiende plaat. Hoe gaan anderen met deze onzekerheid om? Liever in dit topic geen doemscenarios's: ik weet hoe urgent het is. Het gaat me er vooral om te horen hoe anderen hiermee omgaan, mentaal gezien, in de hoop dat ik daar wat van kan opsteken.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er ook niet op te wachten om te verdrinken in de ondergelopen polder. En dat we met z'n zoveel-miljoenen op die paar plekken gaan bivakkeren die nog wél boven water staan.

Maar ik leef nu wel zo lang dat ik weet dat dat wat je vreest meestal niet gebeurt. En als het wel gebeurt dan komt het heel anders dan je verwachtte.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Niqqi schreef:
10-08-2021 20:26
Maar de afdruk van Europeanen is wel immens. Een groot deel van de vervuiling uit China komt indirect door onze koopdrang.
Zo beschouwd kan je dan ook beweren dat het stikstofoverschot komt door de andere landen (bijvoorbeeld Italië) die al dat varkensvlees hier kopen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Lariba schreef:
10-08-2021 10:31
Juist niet. Juist omdat ik ontzettend veel van ze houd zou ik ze de ellende waar zij mogelijk mee te maken gaan krijgen, graag besparen.
Dat zegt helemaal niets over hoe blij ik met hen ben nu ze er zijn.
Sterker…ik zou zelfs durven beweren dat ik grote gezinnen in het belang van het klimaat niet verstandig vind. Niet eens beredeneerd vanuit de gedachte wat deze kinderen te wachten staat. Maar vanuit de gedachte wat deze hoeveelheid aan nieuw geproduceerde bevolking met de aardbol doet.

Kun je als moeder of vader wel de wens hebben een groot gezin te produceren. Je denkt op dat moment allesbehalve aan de toekomst. De toekomst van deze kinderen, maar ook de toekomst van de gehele bevolking.
En daar waar voor het individu de eigen situatie doorgaans op eerste plek staat, is voor het grote geheel dat individu totaal ondergeschikt en onbelangrijk.

Maar daar komt dan de egoïstische insteek te voorschijn die mensen doorgaans bezigen.
Alle reacties Link kopieren
Kolletje1 schreef:
10-08-2021 10:11
Op dit gebied lijkt er echter niets te relativeren te zijn.
Hier zit denk ik de kern van je probleem in. Als je dit gelooft of hieraan vasthoudt, tsja, dan zou ik ook 'gek' worden in jouw plaats. Dan fok je jezelf steeds verder op en vertel je jezelf daarbij ook eigenlijk nog dat dat terecht is en niet anders kan. En creëer je een loop van gedachten die daarbij passen, met steeds grotere paniekgevoelens. Maar relativering bestaat wel degelijk, mits je beseft dat je geen grote invloed hebt op de wereld. Dingen als:
* Het heeft alleen zin je zorgen te maken over zaken waar je wel grip op hebt, zoals je eigen voetdruk op het klimaat
* Je hebt alleen het hier en nu (en in het hier en nu is geen overstroming en kun je je kinderen zien spelen en genieten, kijk!), we weten nu eenmaal niet hoe de toekomst eruit gaat zien

Het is maar net hoe en waar je de focus op legt, en dat heeft dan weer invloed op je angstproblematiek.

Welke vaardigheden heb je geleerd in therapie die je in het algemeen hebben geholpen bij je angsten?
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Hier veel angst, maar ook heel veel woede. Op al die mensen die het niet boeit, die het baggetaliseren. Op het kabinet die het echt al helemaal geen reet interesseert en met hun domme kop vrolijk 'haha lekker barbecuen!' roept.

Zeer sterke kinderwens, maar ik zie niet in hoe ik die wens met mijn volle verstand in vervulling kan laten gaan.

Mijn werk heeft er ook mee te maken, dus aan mensen die zeggen dat het wel los zal lopen en we meevalt heb ik niets, die kan ik wel schieten.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
La_Galette schreef:
10-08-2021 17:58
Voortplanting is gewoon een biologisch gegeven, we zijn hier om onze soort voort te zetten. Waarom denk je dat zelfs in de armste gebieden van Afrika kinderen geboren worden?

@TO; behalve dan doen wat je nu al doet, wat levert het je op om je er zo druk over te maken? Je kan niet meer doen dan je steentje bijdragen.
Maar waarom moeten sommigen mensen zoveel kinderen? Er lopen al teveel mensen rond, die allemaal vervuilen.
En wat betreft Afrika gaan de meeste mensen al snel dood door honger of ziekte. Vaak heeft het krijgen van meer kinderen daar ook te maken met geen aanwezigheid van voorbehoedsmiddelen.
De vervuiling door de Westerse wereld delen is velen malen erger, dus dat kun je niet vergelijken met Afrika. De droogte ect in landen zoals Afrika wordt ook mede veroorzaakt door rijkere landen.

Ik zelf heb geen kinderwens en deze zal er ook nooit komen denk ik ( dus biologisch is er dan iets mis met mij?) Ken iemand met 4 kinderen. Die ze niet eens zonder toeslagen in leven kan houden. Echt zielig. Dan kun je wel voortplanten, maar wat is het nut?
LaFolie schreef:
11-08-2021 07:26
Herkenbaar. Hier veel angst, maar ook heel veel woede. Op al die mensen die het niet boeit, die het baggetaliseren. Op het kabinet die het echt al helemaal geen reet interesseert en met hun domme kop vrolijk 'haha lekker barbecuen!' roept.

Zeer sterke kinderwens, maar ik zie niet in hoe ik die wens met mijn volle verstand in vervulling kan laten gaan.

Mijn werk heeft er ook mee te maken, dus aan mensen die zeggen dat het wel los zal lopen en we meevalt heb ik niets, die kan ik wel schieten.
Gewoon blijven leven! Komt vast helemaal goed!
Alle reacties Link kopieren
Ik las trouwens dat de waddeneilanden mogelijk verdwijnen door de klimaatverandering. Als iemand die nog op het lijstje had, dan zou ik er nu naar toe gaan.

Verder zullen er ook best andere dingen veranderen, maar de mens is ook uitstekend in staat zich aan te passen.
EHV1981 schreef:
11-08-2021 12:38
Ik las trouwens dat de waddeneilanden mogelijk verdwijnen door de klimaatverandering. Als iemand die nog op het lijstje had, dan zou ik er nu naar toe gaan.

Verder zullen er ook best andere dingen veranderen, maar de mens is ook uitstekend in staat zich aan te passen.
Dan zoeken we andere Waddeneilanden, komt goed!
Alle reacties Link kopieren
Jeroen1990 schreef:
11-08-2021 12:02
Gewoon blijven leven! Komt vast helemaal goed!

Dat is dus precies de mentaliteit die ons in de ellende gebracht heeft. Nee, het komt niet goed en nee, niet gewoon blijven leven. Doe niet zo simpel zeg.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
LaFolie schreef:
11-08-2021 13:50
Dat is dus precies de mentaliteit die ons in de ellende gebracht heeft. Nee, het komt niet goed en nee, niet gewoon blijven leven. Doe niet zo simpel zeg.
Excusez-moi! Maar zo simpel is het wel. China, India en de VS stoten samen 50% van de wereldwijde co2 uit. En China bouwt nog rustig verder met kolencentrales. Alles wat wij besparen in Nederland (en de rest van de EU) wordt door China weer tenietgedaan.
Wij hebben inmiddels genoeg gedaan in Europa. Dus gewoon fijn leven, is beter.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip als je er zo veel last van hebt: beperk en screen je media gebruik.

Goed voor jezelf zorgen betekent ook bepalen wat je tot je neemt en door wie.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet over lekker op vakantie op de (nieuwe) wadden omdat het daar net zo warm wordt als in Zuid-Frankrijk. Het gaat zelfs niet over angst om dood te gaan. Het gaat over angst voor honger en armoede.

Als mensen vluchten omdat hun land onder water staat of in de fik, waar gaan die mensen heen denk je, en waar worden ze hartelijk welkom geheten?

Hoe duur denk je dat je H&Metjes worden als Bangladesh onder water staat?

Sorry Kolletje, ik wil je niet de put in praten - integendeel - maar die mafkezen die hier volhouden dat er niks aan de hand is, zijn het andere uiterste.
Alle reacties Link kopieren
Jeroen1990 schreef:
11-08-2021 14:08
Excusez-moi! Maar zo simpel is het wel. China, India en de VS stoten samen 50% van de wereldwijde co2 uit. En China bouwt nog rustig verder met kolencentrales. Alles wat wij besparen in Nederland (en de rest van de EU) wordt door China weer tenietgedaan.
Wij hebben inmiddels genoeg gedaan in Europa. Dus gewoon fijn leven, is beter.
Prima. Maar dan geen spullen meer bestellen uit China hè? Dan hou je het in stand. Niet meer naar de Action en geen nieuwe telefoon meer. Ok?
xynix wijzigde dit bericht op 11-08-2021 14:19
0.64% gewijzigd
Kolletje1 schreef:
10-08-2021 17:47
Bedankt voor alle reacties. Ik denk zeker dat mijn angststoornis mijn reactie heftiger maakt. Maar anderzijds ís het ook gewoon heel heftig en is het toch nog maar de vraag of er iets kan gebeuren dat de boel kan vertragen? In theorie vast wel, maar in de praktijk? Ik wil de heftigheid niet ontkennen, maar hier wel beter mee omgaan. Ik kan moeilijk nu jaren in paniekstand leven. Iemand vroeg waar ik nou precies bang voor ben: ik heb in mijn hoofd vastgezet dat het in 2050 zo ongeveer niet meer goed leefbaar is hier op aarde, en ik heb al allerlei visioenen van mijn kinderen die honger hebben, dorst, meegesleurd worden door het water etc. Zo erg dat ik daar steeds aan moet denken, en het me verlamt. Als dit in deze mate aanhoudt, zal ik inderdaad weer hulp zoeken. Het vliegt me enorm aan.
Maar als je echt denkt dat in 2050 de aarde niet meer goed leefbaar is, dan lees je enorme overdrijvingen van de situatie en daar zou ik dan ook even mee stoppen.
xynix schreef:
11-08-2021 14:17
Prima. Maar dan geen spullen meer bestellen uit China hè? Dan hou je het in stand. Niet meer naar de Action en geen nieuwe telefoon meer. Ok?
Nou nou, ik laat me niet voorschijven wat ik wel en niet mag kopen. U bent toch zeker niet van de klimaatpolitie?
xynix schreef:
11-08-2021 14:17
Prima. Maar dan geen spullen meer bestellen uit China hè? Dan hou je het in stand. Niet meer naar de Action en geen nieuwe telefoon meer. Ok?
Overigens ga ik niet naar inferieure winkels als Action.
Jeroen1990 schreef:
11-08-2021 14:08
Excusez-moi! Maar zo simpel is het wel. China, India en de VS stoten samen 50% van de wereldwijde co2 uit. En China bouwt nog rustig verder met kolencentrales. Alles wat wij besparen in Nederland (en de rest van de EU) wordt door China weer tenietgedaan.
Wij hebben inmiddels genoeg gedaan in Europa. Dus gewoon fijn leven, is beter.

Maar het hele probleem bij opwarming van de aarde is nou juist dat het leven dan niet meer zo fijn is voor ons. Straks krijgen we behalve de hittegolven en overstromingen ook droogte en voedselschaarste, en massa-emigratie. Het is maar wat je fijn noemt.
Ik denk dat de huidige generatie mensen nog niet hoeft te vrezen voor afname van welvaart. Maar kinderen die nu geboren worden zullen er wel op achteruit gaan denk ik. Dan nog zal het wel langer duren dan 100 jaar voor de wereld echt naar de klote is. Het proces is ook niet meer te stoppen tenzij we de wereldbevolking weer wat inkrimpen.
RikM schreef:
11-08-2021 14:35
Maar het hele probleem bij opwarming van de aarde is nou juist dat het leven dan niet meer zo fijn is voor ons. Straks krijgen we behalve de hittegolven en overstromingen ook droogte en voedselschaarste, en massa-emigratie. Het is maar wat je fijn noemt.
Gewoon hogere dijken bouwen tegen overstromingen. Tegen een hittegolf kunnen we ons beschermen dankzij airco's (en ja, wel met zonnepanelen :)) En voedselschaarste ben ik niet bang voor, mits de overheid niet de hele landbouwsector het land uitfaseerd. Dat zou pas crimineel zijn. Gewoon positief blijven, is mijn motto. Maar ik merk dat er veel doemdenkers zijn hier, helaas.
Potpourri schreef:
11-08-2021 14:46
Ik denk dat de huidige generatie mensen nog niet hoeft te vrezen voor afname van welvaart. Maar kinderen die nu geboren worden zullen er wel op achteruit gaan denk ik. Dan nog zal het wel langer duren dan 100 jaar voor de wereld echt naar de klote is. Het proces is ook niet meer te stoppen tenzij we de wereldbevolking weer wat inkrimpen.

Dat zou wel eens heel erg tegen kunnen vallen. De hittegolven zijn op sommige plaatsen nu al niet te harden.
RikM schreef:
11-08-2021 15:33
Dat zou wel eens heel erg tegen kunnen vallen. De hittegolven zijn op sommige plaatsen nu al niet te harden.
Ben je er geweest?
Potpourri schreef:
11-08-2021 14:46
Ik denk dat de huidige generatie mensen nog niet hoeft te vrezen voor afname van welvaart. Maar kinderen die nu geboren worden zullen er wel op achteruit gaan denk ik. Dan nog zal het wel langer duren dan 100 jaar voor de wereld echt naar de klote is. Het proces is ook niet meer te stoppen tenzij we de wereldbevolking weer wat inkrimpen.
Én die wereldbevolkingstoename aan banden leggen.

Ik weet dat het allemaal niet zo simpel is, maar elk gezin zich maximaal 1 keer laten vermeerderen met een kind zou best een goed idee zijn. Gezinnen zonder kinderen of met maximaal 1 kind scheelt al enorm.
Jeroen1990 schreef:
11-08-2021 15:38
Ben je er geweest?

Nee, moet dat dan?
xynix schreef:
11-08-2021 14:14
Het gaat niet over lekker op vakantie op de (nieuwe) wadden omdat het daar net zo warm wordt als in Zuid-Frankrijk. Het gaat zelfs niet over angst om dood te gaan. Het gaat over angst voor honger en armoede.

Als mensen vluchten omdat hun land onder water staat of in de fik, waar gaan die mensen heen denk je, en waar worden ze hartelijk welkom geheten?

Hoe duur denk je dat je H&Metjes worden als Bangladesh onder water staat?

Sorry Kolletje, ik wil je niet de put in praten - integendeel - maar die mafkezen die hier volhouden dat er niks aan de hand is, zijn het andere uiterste.
Je bent iemand die al angstig is irreële angst aan het aanpraten. En dan noem je anderen mafkezen???

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven