Spanningsklachten, al heel lang

28-09-2021 09:17 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds mei 2019 een burnout. Inmiddels werk ik, na 2 jaar, weer mijn contract uren (= 22 uur).

Het gaat aardig..maar nog steeds enorme spanningsklachten. Als er iets gebeurt waar ik moeilijk mee kan dealen of wat wat meer stress geeft schiet de spanning in de lucht :
Hartkloppingen, hoofdpijn, druk op de borst, gespannen lichaam.
Het maakt niet uit of de stress thuis of op het werk is.

Inmiddels al veel therapieën verder , oa cognitieve gedragstherapie, dit loopt nog, haptonomie, fysiotherapie.

Soms ben ik zo moedeloos dat dit steeds terug komt, inmiddels al 2 jaar sta ik niet relaxed in het leven.
Het woord angststoornis is nu ook pas gevallen, hier wordt nog verder ingedoken door therapeut om te kijken of ik dit heb.

Maar welk label er ook op komt, ik wil zo graag weer "normaal' mee doen.
Herkenbaar voor iemand?
Alle reacties Link kopieren
De spanning kan dagen aanhouden, is soms even weg...heb al allerlei tools zoals wandelen, slapen , g-schema, meditatie, dingen opschrijven of uitspreken.
Enz enz enz 🤣
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde. Wil me weer zorgeloos als vroeger voelen, niet overal zo zwaar aan tillen, maar het lukt niet echt. Als hier tips komen lees ik graag mee.
Alle reacties Link kopieren
Tot op zekere hoogte herkenbaar. Burn-out gehad in 2017 en nooit weer de oude geworden. Drukte en te druk, daar schiet ik van in de stress, met als gevolg slecht of niet slapen, hartkloppingen, koortslippen enz. Ik weet het ook niet meer. Heb recentelijk weer een therapie afgerond. En dan gaat het weer even goed met de handvatten die ik heb meegekregen. Helaas gaat het vaak niet lang goed. Dus ik lees graag mee voor tips. Succes, ik weet hoe je je voelt.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
"Fijn" dat ik niet de enige ben. Zo naar he! Veel sterkte ook voor jullie
Alle reacties Link kopieren
alles wat je aandacht geeft groeit en bloeit. en zo te lezen ben je er nog heel erg mee bezig.

misschien gaan focussen op andere zaken, dingen die wel goed gaan en accepteren dat je niet zo belastbaar bent. Klinkt makkelijker gezegd dan gedaan. Maar door er mee bezig te zijn raak je ook meer gefrustreerd waardoor dit weer meer spanningen geeft.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Je alarmsysteem staat te strak afgesteld. Daarom zie je overal gevaar en is je lijf continue alert op gevaar. En dat breekt je op.

Mooi dat mensen ernaar gaan kijken, om te zien hoe je minder strak afgesteld kunt gaan raken. Sterkte!
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Sommige dingen kosten tijd om te helen. Natuurlijk wil je dat helemaal niet, want je hebt er last van en het belemmerd je dus wil je dat het gisteren al voorbij was. Ooit, toen in mijn leven de hel los gebarsten was, en ik dat niet trok, heb ik een periode gehad waar de ene paniekaanval volgde op de andere. Ik hyperventileerde me helemaal suf. Medicatie hielp een heel klein beetje. Maar pas toen ik achterliggende problematiek aanpakte werden die aanvallen minder. Inmiddels ben ik heel wat jaartjes verder, ik heb al decennia geen paniekaanvallen meer gehad en ik gebruik helemaal geen medicatie. Waar ik eerder al in paniek raakte wanneer ik bv in een winkel op de hoek stond reis ik nu (dwz voor corona) de wereld over. Je bent aan het werk aan jezelf, en dat is hartstikke goed. Ook al zie je nog geen of weinig resultaat, je bent hartstikke goed bezig. Geef het tijd. Kop op. Je lijf en geest vertellen je nu dat je even pas op de plaats moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Erg herkenbaar.
Heb hier ook veel last van.
En dit ontaard vaak ook in heftige zweetbuien.
Vooral als ik aan het fietsen ben.
Heb erg veel zorgen en kan veel piekeren over verschillende problemen etc.
Voel me vaak erg 'gevangen'.

Vind trouwens de reactie van ditbenik88 ook erg treffend en nuttig.
Wandelen, schrijven, meditatie en yoga kan ook erg goed helpen.
Zelf wil ik vanaf volgende week ook weer gaan sporten (fitness).
Alle reacties Link kopieren
Ronin76 schreef:
28-09-2021 11:35

Vind trouwens de reactie van ditbenik88 ook erg treffend en nuttig.
Wandelen, schrijven, meditatie en yoga kan ook erg goed helpen.
Zelf wil ik vanaf volgende week ook weer gaan sporten (fitness).
ditbenik88 is ook de to. Is haar eigen advies ;-)
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
MockTurtle schreef:
28-09-2021 11:40
ditbenik88 is ook de to. Is haar eigen advies ;-)
Oops; even overheen gelezen en niet goed opgelet :-$
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem hihi. Je krijgt veel tools aangereikt vanuit psychologische hulp maar helaas is er niet iets wat echt werkt voor mij.

De tijd uitzitten...ooit komt het vast goed.
Alle reacties Link kopieren
Moest je weer volledig werken of kan dit eventueel ook gehalveerd worden zodat je meer rust hebt? En wellicht ook minder spanning?
Stress en lichamelijke klachten zijn altijd een gevolg. Stress is geen oorzaak van lichamelijke klachten. Vaak komen er negatieve signalen vanuit de organen via het zenuwstelsel waardoor het lichaam gaat reageren (door bv stress/vermoeidheid)
Alle reacties Link kopieren
Magnesium kan goed tegen lichamelijle reacties op spanning helpen.

Sporten en dan bedoel ik niet wandelen of pilates maar krachttraining of jezelf helemaal naar de .... fietsen bij spinning helpt mij ook wel.

Seks helpt :whistle: (bij mij)
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven