Wat maakt dat iemand het stempel narcist verdient?

13-10-2021 23:22 89 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gekke vraag. Narcisme. Maar ik vroeg me af he. Ik lees het vaker:

‘ik zat in een relatie met een narcist’.
‘Mijn baas is een echte narcist’
‘Mijn beste vriendin blijkt een narcist’

Maar wie bepaalt dat? Ik denk nl dat het best vaak onterecht gebruikt wordt. Maar ook dat het net zo vaak niet gezien wordt.

Is het gewoon gevoel dat men die ander een narcist vindt? Als je een goede narcist bent dan kan men het toch nooit diagnostiseren?

Ik bedoel een narcist ligt t niet aan. Die gaat niet (snel) naar een therapeut lijkt me? Die dan zegt ‘goh Jan, ik snap het. Jij bent een klassieke narcist’

Of bij relatietherapie:
‘Nou Henk en Ingrid. Ik kom tot de conclusie dat Henk een narcist is Ingrid. Maar dat gaan we oplossen hoor’.

Wat maakt dat iemand het stempel narcist krijgt?
https://www.psyned.nl/blog/de-n-van-nar ... -je-weten/
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me hier dus gruwelijk aan ergeren. Vooral omdat ze ermee vaak doelen op de persoonlijkheidsstoornis en die vastgesteld moet worden door een professional. Verder kan ik uit ervaring vertellen dat heel vaak de "narcisten" dat dus niet zijn, waarmee ze de werkelijke bagatelliseren.

Persoonlijk frustratie puntje, voor ik helemaal leegloop zal ik stoppen bij de opmerking dat mensen wat dat betreft hun mening over een ander best wat mogen nuanceren ipv er diagnoses uit gooien.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij ben je een pas officieel een narcist wanneer je dat label gekregen hebt na uitgebreide tests afgenomen door een geregistreerde psycholoog of psychiater volgens DSM richtlijnen. Volgens mij is het nu ook een beetje een populaire modeterm om mensen te duiden. Die best narcist kunnen zijn, maar dat label niet officieel gekregen hebben. Volgens mij gaan er uitgebreide persoonlijkheidstests vooraf voor iemand zo’n label krijgt. Net zoals dat voor andere persoonlijkheidsstoornissen geldt. Maar geen psycholoog hier, dus ik gok maar wat.
Alle reacties Link kopieren
BeauCis schreef:
13-10-2021 23:30
Volgens mij ben je een pas officieel een narcist wanneer je dat label gekregen hebt na uitgebreide tests afgenomen door een geregistreerde psycholoog of psychiater volgens DSM richtlijnen. Volgens mij is het nu ook een beetje een populaire modeterm om mensen te duiden. Die best narcist kunnen zijn, maar dat label niet officieel gekregen hebben. Volgens mij gaan er uitgebreide persoonlijkheidstests vooraf voor iemand zo’n label krijgt. Net zoals dat voor andere persoonlijkheidsstoornissen geldt. Maar geen psycholoog hier, dus ik gok maar wat.
Je hebt het goed gegokt. En tegenwoordig is iedereen een narcist die egoïstisch is of veel aan het opscheppen is over zichzelf. En natuurlijk bijna alle exen :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Verwijderd ivm trigger
mrs_williams wijzigde dit bericht op 14-10-2021 06:55
91.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een beetje gezeur, altijd maar dat ´er moet een officiële diagnose zijn´.

Voor mijn part mag je iemand met narcistische trekjes best een narcist noemen.

Een ´narcistische persoonlijkheidsstoornis´ echter is inderdaad een officieel vast te stellen aandoening.

Wikipedia:
Iemand die narcistisch gedrag vertoont is een narcist. De ernstigste vorm ontstaat als het gedrag zich ontwikkelt tot een narcistische persoonlijkheidsstoornis, de pathologische vorm van narcisme.
Alle reacties Link kopieren
BeauCis schreef:
13-10-2021 23:30
Volgens mij ben je een pas officieel een narcist wanneer je dat label gekregen hebt na uitgebreide tests afgenomen door een geregistreerde psycholoog of psychiater volgens DSM richtlijnen. Volgens mij is het nu ook een beetje een populaire modeterm om mensen te duiden. Die best narcist kunnen zijn, maar dat label niet officieel gekregen hebben. Volgens mij gaan er uitgebreide persoonlijkheidstests vooraf voor iemand zo’n label krijgt. Net zoals dat voor andere persoonlijkheidsstoornissen geldt. Maar geen psycholoog hier, dus ik gok maar wat.
Je bent ook pas een verslaafde als je opgenomen bent in de Jellinek?
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Mrs_williams schreef:
13-10-2021 23:39
Mijn ex heeft echt narcistische trekken, weet ik nu, na gesprekken met oa mijn psycholoog, mede door hem ptss aan overgehouden. Maar ik durf het nooit tegen iemand uit te spreken, juist omdat iedereen roept dat zijn/haar ex een narcist is.
Dan ben je toch nog geen narcist? Heel veel mensen hebben wat narcistisch trekken, dat maakt hen allemaal geen narcist.

Erg van je ptss... hopelijk wordt dat gevoel snel minder.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
13-10-2021 23:49
Je bent ook pas een verslaafde als je opgenomen bent in de Jellinek?
Ja dan hoor je er echt bij
Alle reacties Link kopieren
Wel een gediagnosticeerde. Zonder daadwerkelijke diagnose kun je iedereen noemen wat je wil, maar of je er gelijk in hebt is maar de vraag. Mensen roepen van alles. Een vrouw die een korte rok draagt, of een vrouw die niet reageert als iemand haar aandacht zoekt, word ook weleens hoer genoemd en hoeveel daarvan verdienen daadwerkelijk hun geld met seks?
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
13-10-2021 23:49
Je bent ook pas een verslaafde als je opgenomen bent in de Jellinek?
Nee. En je bent ook niet pas een narcist als je daarvoor bent opgenomen. Wél als je aan allerlei criteria voldoet.
Mrs_williams schreef:
13-10-2021 23:39
Mijn ex heeft echt narcistische trekken, weet ik nu, na gesprekken met oa mijn psycholoog, mede door hem ptss aan overgehouden. Maar ik durf het nooit tegen iemand uit te spreken, juist omdat iedereen roept dat zijn/haar ex een narcist is.
Dat iemand narcistische trekken heeft, betekent nog niet dat ie ook narcist ís. Dat is het hem nou juist.
Alle reacties Link kopieren
Iemand heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis als dit door een deskundige is geclassificeerd.

In het dagelijks leven zijn alle exen van vrouwen een narcist en alle exen van mannen een borderliner.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het een gevoel, maar soms ook een sfeer
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
14-10-2021 00:31
Dat iemand narcistische trekken heeft, betekent nog niet dat ie ook narcist ís. Dat is het hem nou juist.

Dit ja.
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren
Bellocci schreef:
14-10-2021 01:38
Iemand heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis als dit door een deskundige is geclassificeerd.

In het dagelijks leven zijn alle exen van vrouwen een narcist en alle exen van mannen een borderliner.
Yup. En als je niet kan loskomen van die narcistische ex (die bij zijn vorige ex trouwens niet narcistisch was, maar een autist), dan moet je in therapie, want dan lijd je aan liefdesverslaving (dat is de nieuwste vorm van bindingsangst).
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat diagnostiek vanuit de psychologie en psychiatrie. De meeste narcisten zijn niet open over hun diagnose, enkele uitzonderingen daargelaten. Verder hebben leken, mensen die er niet voor hebben gestudeerd, het vaak over mensen met narcistische kenmerken of sterk narcistische kenmerken. Dat is geen echte diagnose, maar meer een weergave van wat zij hebben meegemaakt in de relatie.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Gewoonik schreef:
13-10-2021 23:22


Ik bedoel een narcist ligt t niet aan. Die gaat niet (snel) naar een therapeut lijkt me? Die dan zegt ‘goh Jan, ik snap het. Jij bent een klassieke narcist’
Het is een misverstand dat mensen met deze diagnose (of verborgen aanwezigheid van narcisme) geen last hebben van hun gedrag. Deze mensen hebben juist vaak een grote angst en weinig zelfvertrouwen wat zij compenseren door macht willen hebben over zonder daarbij de grenzen van de ander nog in acht te nemen. Omdat geweld niet zeldzaam is, komt het regelmatig voor dat behandeling wordt afgedwongen bijvoorbeeld via een civiele of forensische maatregel of omdat men ziek wordt op het werk na een incident en er een medische expertise wordt ingezet (men is verplicht om aan eigen herstel te werken). Men leert dan beter omgaan met en niet zelden worden mensen dan ook meer open.
viva-amber wijzigde dit bericht op 14-10-2021 06:31
11.56% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Mrs_williams schreef:
13-10-2021 23:39
Mijn ex heeft echt narcistische trekken, weet ik nu, na gesprekken met oa mijn psycholoog, mede door hem ptss aan overgehouden. Maar ik durf het nooit tegen iemand uit te spreken, juist omdat iedereen roept dat zijn/haar ex een narcist is.
Niet om jouw inbreng te kort te doen, maar een psycholoog doet er geen goed aan om iemand in zijn clients leven een stempel op te drukken. Doorgaans kent deze psycholoog de persoon niet, verricht geen onderzoek naar of met de persoon, heeft de gesprekken niet met die persoon. Enkel op basis van hetgeen de cliënt verteld en de psycholoog dus via jouw hoort kan en mag geen enkele stempel gezet worden. Dat is zelfs ethisch niet verantwoord en gewenst.
Alle reacties Link kopieren
Niemand verdient volgens mij een stempel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
retrostar schreef:
14-10-2021 07:11
Niemand verdient volgens mij een stempel.
Verdienen niet.
Maar het is een feit dat diagnoses bestaan, mogelijk gemaakt kunnen worden en in sommige gevallen voor de persoon en zijn omgeving kunnen voorzien in handvaten om het leven dragelijk te maken.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
14-10-2021 07:11
Niemand verdient volgens mij een stempel.
Stempel is toch ook niet het doel? Hooguit geeft een diagnose handvatten en een relevante behandeling. Verder doet het weinig. Je leven is met of zonder diagnose net to stom of leuk als ervoor.
Bellocci schreef:
14-10-2021 01:38
Iemand heeft een narcistische persoonlijkheidsstoornis als dit door een deskundige is geclassificeerd.

In het dagelijks leven zijn alle exen van vrouwen een narcist en alle exen van mannen een borderliner.
Precies dit.
Lang geleden dat er hier voorbeelden zijn langs gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Als iemand zijn leven leidt op een manier die je niet kan harden dan ga je weg. Je moet niet alleen de voordelen willen en dan hopen dat hij de rest van zijn persoonlijkheid kan veranderen voor jou.

En zijn best wat beroepsgroepen waar mensen met narcistische eigenschappen tot heel grootste prestaties komen. Ik denk aan acteurs en topsporttalenten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven