Kun je een duurzame relatie hebben met een borderliner?

19-10-2021 22:25 80 berichten
Ik zal proberen mijn verhaal wat beknopt te houden. Ik heb mijn vriend waar ik een lange afstandsrelatie mee heb 2,5 jaar geleden ontmoet. De eerste paar maanden was het super, maar na een aantal maanden werd mijn vriend vaker geïrriteerd, hatelijk en zei hele pijnlijke dingen. Voor mijn gevoel uit het niets. Van de een op andere dag vond ie dat we niet meer zoveel moesten bellen en dat ik hem met rust moest laten. Uiteraard kwam dat rauw op me dak, want ik zag het niet aankomen. Eigenlijk al dezelfde avond was hij weer 'normaal' en poeslief. Hij begon sindsdien zijn afspraken niet na te komen en als ik er wat van zei dan kreeg ik ellende over me heen. Zo ging dat met veel dingen. Het is lastig als je niet samen bent, want ik kon niet zomaar naar hem toe om te praten. Ik moest eigenlijk maar wachten tot hij weer was afgekoeld. Dat gebeurde ook altijd en dan was alles weer koek en ei. Toch ging ik erg twijfelen aan deze relatie en aan hem. Of hij wel van me hield. Ik werd er depressief van en ik kon gewoon mijn vinger er niet opleggen wat het was. Ik moest vaak op tenen lopen, oppassen wat ik zei, want hij kon ineens heel kwaad worden. Hij reageerde bijna altijd zo als hij stress had. Ik begon steeds meer een patroon te zien. Iets triggerde hem, ik luisterde niet, of ik liet hem vallen of ik zei iets wat hem niet beviel en hij werd woest en ging schreeuwen en hij was angstaanjagend. Het gebeurde steeds vaker. Nadat hij me een keer aanviel (uit het niets, er was geen ruzie) heb ik de politie gebeld en hij is meegenomen. Nadat ie was vrijgelaten gaf hij mij de schuld van alles. Ik kon dit niet accepteren, maar hij bleef me berichten sturen en daarna was hij weer de oude en zag ik weer leuke man die hij ook is. Zijn goede vrienden hadden het inmiddels gehoord en ze wilden hem niet meer zien. Ze hebben maanden niet met hem gesproken. Na een paar weken hebben we elkaar toch gezien en ik ben weer voor hem gevallen. Er was veel veranderd in hem. Een soort bewustwording. Hij was heel goed bezig met zichzelf verbeteren. Aangeven wanneer hij voelde dat hij 'lastig' werd. We hadden afgesproken dat ik weg zou lopen of gewoon niet ingaan als hij toch een boze bui had waarvan we allebei wisten dat hij dan onredelijk was en nare dingen schreeuwde. Dit heeft ons erg geholpen. Ik heb het zonder dat hij het weet zijn moeder verteld en ik heb een hele goede band met haar. Hij is altijd al zo geweest. Het fijne is dat ik altijd bij haar terecht kan. Ze woont bij hem om de hoek. Ik ben dan ook regelmatig bij haar geweest als hij het moeilijk had. Het is de laatste maanden echt heel goed gegaan. In principe nooit ruzie, ik ken hem door en door en voel hem goed aan. Ook hij begint zichzelf beter in te houden. En we praten erover. We hebben veel lol, zijn vrienden en moeder zien ook een verbetering. Ze zeggen dat het door mij verstandigheid komt en geduld en ik weet hem wat dat betreft minder triggers te geven (dan bv zijn exen). Hij zegt ook alles bij mij gevonden te hebben en ik zou de ware voor hem zijn. Echter....afgelopen weekend was hij bij met een goede vriend van ons. Hij was ineens omgeslagen nadat we uit waren geweest. Hij wilde weg en had honger. Hij is weggelopen (om niet te gaan flippen) en ik ben met die vriend met een taxi naar huis gegaan. Toen hij thuis kwam was hij woest, we begrepen hem niet, luisterden niet, voelde zich niet gehoord. Hij was niet aanspreekbaar. Telefoon kapot gegooid en we waren ook best bang dat ie wat zou doen. Deze keer duurde zijn boosheid een paar uur. De laatste maanden was dat altijd van korte duur. Uiteindelijk hebben we het uitgesproken en hebben we heel veel gepraat over alles. Dat was echt heel erg fijn. Ik weet dat hij ook niet zo wil zijn en dat hij heel erg zijn best doet om sowieso niet gewelddadig te worden naar mij toe. Hij gooit dat wel met andere dingen. Maar hij is zich bewust van. Ik kan er mee leven als het een keer in een paar maanden gebeurd, maar ik weet het verloop niet. Die vriend kwam met een linkje over Borderline. En hij heeft zeker 5 van de kenmerken. Ik ben uiteraard geen psychiater, maar alles wat ik lees is zo herkenbaar. De puzzelstukjes vallen op zijn plaats. Maar het maakt me bang en onzeker. Naast woede (wat sterker dan hemzelf is) is hij ook impulsief, onvoorspelbaar, verslavingsgevoelig (seks, drugs, geld uitgeven) mood swings zomaar uit het niets en is heel erg afhankelijk van mijn moeder en vrienden. Maar kan zeker tegen zijn moeder ook zulk gedrag vertonen. Ik maak me zorgen dat deze relatie zonder hulp niet standhoudt. Veel van de tijd hebben we het echt heel leuk, maar hij heeft veel problemen die hij echt wel ziet en erkent, maar hij doet er niks mee. Is een succesvolle relatie met een borderliner mogelijk. Hij is overigens tegen de 40.
Het zal zeker mogelijk zijn, een duurzame relatie met iemand die bordeline heeft. Tuurlijk. Maar dat heeft te maken met hoe naar het gedrag is, ziekteinzicht na echte diagnose en juiste hulp en de mate van de problemen.

Maar niet met hem als ik het zo lees en waarom zou je het willen ook?
Nee
Alle reacties Link kopieren
Klinkt leuk. Ik zeg : nooit meer weg doen.



Tsjongejongejonge
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik zou er met een boogje omheen lopen. En als ik jou verhaal zo lees… Pff, wat een gezeik. Zonde van je leven.
Alle reacties Link kopieren
De ene borderliner is de andere niet. Maar een duurzame relatie is heel erg lastig. En gaat bijna altijd ten koste van de ander. Dat zie je bij jou nu al.

In jouw verhaal met zoveel ellende en zelfs geweld moet je dit absoluut niet willen. Jij verdient toch wel beter dan iemand die zo met je omgaat? Ook is een toekomst met bijvoorbeeld kinderen geen optie. Die zullen hier ernstige schade door ondervinden net als jij nu.
Alle reacties Link kopieren
Borderline? Klinkt eerder als een psychopaat.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Wat? Ik vind het niet zo netjes, al die dingen die jij met zijn dierbaren achter zijn rug om bespreekt. Dat is niet respectvol. Hij is je vriend. Niet iemand waar je voor hoeft te zorgen of een plan van aanpak voor hoeft te maken.
En moet je voor de grap eens op elke andere psychische aandoening kijken. Dan heeft hij daar waarschijnlijk allemaal ook heel veel trekken van. Heeft hij dat dan allemaal? Waarschijnlijk niet. Ik geloof echt dat ik woest zou worden als mijn partner dit allemaal over mij zou denken en zeggen en overleggen met MIJN netwerk. Je hoeft geen label aan zijn gedrag te plakken. Dat is allerminst jouw taak. Jij hoeft alleen te vertellen waar jouw grenzen liggen in wat je accepteert van hem. En je hoeft niet bij hem te blijven als het niet goed voelt.

Je bent echt zo verkeerd bezig.
Vindt hij zelf dat híj een probleem heeft?
Iemand zei dat dit eerder als een psychopaat klinkt. Bij borderline kan dit antisociale gedrag zeker ook voorkomen. Ik zou een streep hieronder zetten en zeker geen kinderen met deze man krijgen. Veel te onvoorspelbaar en onveilig.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
19-10-2021 23:24
Borderline? Klinkt eerder als een psychopaat.
Als je wist wat dat betekent, zou je dit niet zeggen. Ik lees nergens het gedrag van een psychopaat. Lees je eens in voor de grap.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
19-10-2021 23:24
Borderline? Klinkt eerder als een psychopaat.
Nee, klinkt als iemand met emotie regulatie problematiek. Wordt veel minder vaak onderkend bij mannen. Voetstuk plaatsen/afzeiken is een heel herkenbaar patroon.
Staat je vriend open voor therapie? Er zijn tegenwoordig wel wat behandelopties gelukkig.

In dit stadium van jullie relatie (2,5 jaar is best lang, maar jullie wonen niet samen en hebben geen kinderen) zou ik hem eerst maar eens aan zichzelf laten werken. Pas op dat hij je dan niet gaat manipuleren en dreigen met ellende.
leslieknope wijzigde dit bericht op 19-10-2021 23:34
30.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En antwoord op de titel: Er zijn genoeg mensen die een leven lang samen zijn met iemand die aan borderline lijdt.
Maar los daar van denk ik niet dat er veel mensen zijn die langdurig met deze man kunnen samen zijn.
De vraag in je titel is dan ook vrij nutteloos.
Zooo, mja ik denk niet gelijk borderline... Het klinkt psychotisch. Ik begrijp niet waarom je dit zou willen, maar oké hij is zo liiii-eeeefff!
Wie wil er nou een vriend waar voor je de politie moet bellen en die dingen stuk maakt? Hoezo probeer je in patroon in zijn gedrag te ontdekken? Ben je dan niet de hele tijd op eieren aan het lopen als je hem niet wil “triggeren” zoals je het zelf noemt.
Je kan wel afspraken maken over hoe hij zich gedraagt als hij zou gaan flippen, maar puntje bij paaltje heeft hij helemaal geen grip op zijn emoties/boosheid etc.
Alle reacties Link kopieren
neuh, dit gaat niet leuker worden hoor. Je mag er ook een punt achter zetten.
Alleen zijn is heus niet verkeerd en wie weet een leuke man in de toekomst?
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
De vraag is welke diagnose en problematiek heb jij dat je dit pikt en een goede relatie voor jezelf vind??? Een beter milieu begint bij jezelf dus even langs de psych maar?
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
19-10-2021 23:28
Als je wist wat dat betekent, zou je dit niet zeggen. Ik lees nergens het gedrag van een psychopaat. Lees je eens in voor de grap.
Ik ben niet achterlijk, ik weet wel wat psychopathie is. De man viel haar aan uit het niets en hij moest door de politie ontzet worden. Vervolgens gaf hij haar de schuld. Dat klinkt behoorlijk psychopaat.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
Als jij jezelf dit aan wilt doen.. ga je gang.. maar ik heb mijn vraagtekens mbt je eigenwaarde.
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
19-10-2021 23:44
Ik ben niet achterlijk, ik weet wel wat psychopathie is. De man viel haar aan uit het niets en hij moest door de politie ontzet worden. Vervolgens gaf hij haar de schuld. Dat klinkt behoorlijk psychopaat.
Je baseert je diagnose op alleen die gebeurtenis?
Nogmaals, lees je in :) .
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
19-10-2021 23:44
De vraag is welke diagnose en problematiek heb jij dat je dit pikt en een goede relatie voor jezelf vind???
Dit dus. Wat is er met jouzelf aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Of bedoel je psychotisch, Deslager?
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
19-10-2021 23:55
Dit dus. Wat is er met jouzelf aan de hand?
Dit dacht ik ook meteen. Ik vermoed ook echt wel dat TO in haar plaats belast is met iets. Anders laat je niet zo met je omspringen.
Alle reacties Link kopieren
Saivash schreef:
19-10-2021 23:56
Of bedoel je psychotisch, Deslager?
Nee ik bedoel psychopathie. Niet te verwarren met sociopathie. Geen empathisch vermogen, stemmingswisselingen, manipulatief en egoïstisch.
Iedere dag is gehaktdag
Alle reacties Link kopieren
DeSlager schreef:
20-10-2021 00:06
Nee ik bedoel psychopathie. Niet te verwarren met sociopathie. Geen empathisch vermogen, stemmingswisselingen, manipulatief en egoïstisch.
Hmmnee ik zie het niet. Maar goed. Ieder zijn mening dan maar.
Alle reacties Link kopieren
Maakt het uitvwaar zijn gedrag vandaan komt? Feit is dat hij zo is. Zie je een tokomst met zo'n man? De stemoel maakt het niet ineens beter leefbaar ofzo
Hij klinkt niet leuk en ook wat gevaarlijk. Borderline of welke diagnose dan ook maakt hem niet uneens een ander mens, of de situatie dragelijker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven