Als je switcht van antidepressiva..

22-10-2021 18:33 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Moet je dan weer zo’n 4-6 weken wachten voordat het werkt? Of ‘kent’ je lichaam dan het principe en werkt het sneller?

Kan het nu niet navragen bij behandelaar en is verder ook geen vraag van leven of dood ofzo.

Ik ben geswitcht van AD, sinds een week. Van ssri naar snri. En ik vraag me af of het kan dat ik na een week wat positief (ik bedoel niet bijwerkingen) effect merk. Of dat dat echt placebo is.

Hoe zijn jullie persoonlijke ervaringen?
wattenbolleke wijzigde dit bericht op 22-10-2021 19:01
9.77% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me sterk dat je lichaam het herkent en daardoor sneller reageert. Je moet volgens mij een spiegel opbouwen. Wel kan t natuurlijk dat een andere AD sneller of beter aanslaat en je misschien daarom nu al effect merkt?? Maar geen ervaring
Zwetser
Alle reacties Link kopieren
Ben een keer gewisseld. Van de eerste werd ik vreselijk slaperig. De vervanging moest ik enkele weken aan wennen maar had niet het bijverschijnsel slaperig. Overleg met je arts.
Mocht het een placebo-effect zijn, wees er dan blij mee, want het laat je je beter voelen, toch?
Alle reacties Link kopieren
In principe krijg je een switch plan, waarbij ze proberen zo lang mogelijk je spiegel van middel 1 te benutten, zodat je niet helemaal vanaf 0 hoeft te beginnen met middel 2.

De halfwaardetijd van SSRI’s is lang. Of het ook echt kan binnen een week durf ik niet te zeggen en is afhankelijk van de middelen die je krijgt, de dosering en hoe snel jij metaboliseert.

Maar denk dat wat Cateau zegt vooral heel zinnig is: jij merkt effect. Placebo of SNRI, dat maakt eigenlijk helemaal niet uit. Dit helpt dus kennelijk.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt echt aan welke AD je slikt. Ikzelf had een veel te lage nortilen waarde (ben zwaar depressief opgenomen, bloedspiegel geprikt en dat kwam uit mijn bloedwaardes na mijn maagverkleining neem ik medicatie niet meer goed op) flink en snel gaan ophogen en binnen 10 dagen was ik weer thuis en inderdaad mijn bloedspiegel was al flink verhoogd.
Geen placebo effect dus want dit was gewoon meetbaar. De psychiater was niet verbaasd deze AD staat erom bekend snel opgenomen te worden/effect te hebben.

Maar elk moment dat je je beter voelt is mooi meegenomen dus lekker van genieten. Een placebo effect is ook effect he ik denk dat dit effect bij heel veel ziektes onbewust ondersteund.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wat zegt je behandelaar?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dit vraag ik me ook af.
Ik ben aan afbouwen met setraline en ga volgende week aan escitalopram beginnen (heb ik eerder al 13 jaar geslikt).
Ik vraag me ook af of mijn lichaam sneller weer gewend zal zijn aan de escitalopram.
Ik zit nu op 50 mg setraline en stap direct over op 10 mg escitalopram.
Ik kom van 125 mg setraline maar volgens mij is de halfwaardetijd maar 48 uur.
Maar misschien kan het zo zijn dat het toch sneller opgepakt word omdat ik niet helemaal vanaf 0 ga opbouwen? :huh:
Anders worden het vast nog een stuk of 4 shit weken.
Alle reacties Link kopieren
Avea schreef:
07-11-2021 11:30
Dit vraag ik me ook af.
Ik ben aan afbouwen met setraline en ga volgende week aan escitalopram beginnen (heb ik eerder al 13 jaar geslikt).
Ik vraag me ook af of mijn lichaam sneller weer gewend zal zijn aan de escitalopram.
Ik zit nu op 50 mg setraline en stap direct over op 10 mg escitalopram.
Ik kom van 125 mg setraline maar volgens mij is de halfwaardetijd maar 48 uur.
Maar misschien kan het zo zijn dat het toch sneller opgepakt word omdat ik niet helemaal vanaf 0 ga opbouwen? :huh:
Anders worden het vast nog een stuk of 4 shit weken.
Ik ben nog niet gewend aan de nieuwe. Volgens mijn psychiater kan het wel wat eerder werken omdat je lichaam niet vrij is van medicatie. Volgens haar zijn de onderzoeken alleen op ‘cleane’ mensen gedaan en niet op mensen die switchen. Maar haar ervaring was dat het wel kon, dat het al iets deed. Maar het echte effect duurt echt zo’n 8 weken.

De langste stap is sertraline 50 volgens mij. Daarna kun je naar iets nieuws over. Heb ik ook gedaan. Er zijn switchtabellen online te vinden. Die gebruikt de psychiater ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik slikte Prozac, maar kwam aan.

Op advies van een bevriende psychiater bouwde ik af met de Prozac en bouwde ik weer op met Moclobemide. So far so good. Niets aan de hand.

Lang verhaal kort, en niets afgevallen: op een gegeven moment brak de depressie toch door de Moclobemide heen; ophogen, van alles erbij geprobeerd. Ik gaf aan: ik wil stoppen met Moclobemide en terug naar de Prozac. Wat een drama.

Ik leefde die periode op 6x daags een oxazepam 10 mg om de boel rustig te houden, af te bouwen en weer op de bouwen. Na opnieuw gestart te zijn met Prozac was ik er na 6 weken weer.

Mijn beslissing: ik switch nooit meer. Mijn huidige psychiater zegt ook: Never change a winning team. En die kilo's. Ach, die heb ik liever dan ik een depressie heb.
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
07-11-2021 11:36
Ik ben nog niet gewend aan de nieuwe. Volgens mijn psychiater kan het wel wat eerder werken omdat je lichaam niet vrij is van medicatie. Volgens haar zijn de onderzoeken alleen op ‘cleane’ mensen gedaan en niet op mensen die switchen. Maar haar ervaring was dat het wel kon, dat het al iets deed. Maar het echte effect duurt echt zo’n 8 weken.

De langste stap is sertraline 50 volgens mij. Daarna kun je naar iets nieuws over. Heb ik ook gedaan. Er zijn switchtabellen online te vinden. Die gebruikt de psychiater ook.
Bedankt voor je antwoord .
Ahhhhhh wel balen.
Ja klopt, ik volg een afbouwschema in samenspraak met de huisarts.
Van haar moet ik dan eerst een week 50 mg en mag ik dus zaterdag overstappen.
Ik vind het nu al best moeilijk, maar ga het dus waarschijnlijk nog moeilijker krijgen want als ik nu op 50 mg zit en Ga overstappen en de escitalopram slaat de eerste 4 weken nog niet aan dan zit ik dus eigenlijk die 4 weken op praktisch 0 werkende stof? En dat is nog lager dan dat ik nu heb met die 50 mg natuurlijk.
Nou ja niks aan te doen, we zien het wel .
Alle reacties Link kopieren
Jij trouwens ook veel succes gewenst met afbouwen / opbouwen.
We moeten maar proberen vast te houden aan dat het tijdelijk ff moeilijk is. 💪
avea wijzigde dit bericht op 07-11-2021 19:27
2.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tutjewutje schreef:
07-11-2021 11:43
Ik slikte Prozac, maar kwam aan.

Op advies van een bevriende psychiater bouwde ik af met de Prozac en bouwde ik weer op met Moclobemide. So far so good. Niets aan de hand.

Lang verhaal kort, en niets afgevallen: op een gegeven moment brak de depressie toch door de Moclobemide heen; ophogen, van alles erbij geprobeerd. Ik gaf aan: ik wil stoppen met Moclobemide en terug naar de Prozac. Wat een drama.

Ik leefde die periode op 6x daags een oxazepam 10 mg om de boel rustig te houden, af te bouwen en weer op de bouwen. Na opnieuw gestart te zijn met Prozac was ik er na 6 weken weer.

Mijn beslissing: ik switch nooit meer. Mijn huidige psychiater zegt ook: Never change a winning team. En die kilo's. Ach, die heb ik liever dan ik een depressie heb.

Herkenbaar!
Ik had een behandelaar die heel makkelijk van alles wilde uitproberen omdat hij dacht dat het eea nog beter zou zijn voor bijv (ook ) mijn pms klachten.
Ik slikte al 13 jaar naar tevredenheid de escitalopram. Het kon beter maar nu achteraf zie ik pas in dat het zo slecht nog niet ging.
Afbouwen en weer opbouwen heeft gewoon impact.
Dus helemaal eens met jouw stelling. Maar dat merk je helaas pas achteraf.
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
22-10-2021 22:03
Dat ligt echt aan welke AD je slikt. Ikzelf had een veel te lage nortilen waarde (ben zwaar depressief opgenomen, bloedspiegel geprikt en dat kwam uit mijn bloedwaardes na mijn maagverkleining neem ik medicatie niet meer goed op) flink en snel gaan ophogen en binnen 10 dagen was ik weer thuis en inderdaad mijn bloedspiegel was al flink verhoogd.
Geen placebo effect dus want dit was gewoon meetbaar. De psychiater was niet verbaasd deze AD staat erom bekend snel opgenomen te worden/effect te hebben.

Maar elk moment dat je je beter voelt is mooi meegenomen dus lekker van genieten. Een placebo effect is ook effect he ik denk dat dit effect bij heel veel ziektes onbewust ondersteund.

Bloedspiegel staat niet 1:1 gelijk aan effect.
Ik was al een tijd gestopt met Nortrilen maar dat wist m’n behandelaar niet en ik moest spiegel prikken. Drie dagen voor het prikken was ik dus weer even gaan slikken (normale dosis), en m’n spiegel was zoals die moest zijn.
Alle reacties Link kopieren
Avea schreef:
07-11-2021 19:21
Bedankt voor je antwoord .
Ahhhhhh wel balen.
Ja klopt, ik volg een afbouwschema in samenspraak met de huisarts.
Van haar moet ik dan eerst een week 50 mg en mag ik dus zaterdag overstappen.
Ik vind het nu al best moeilijk, maar ga het dus waarschijnlijk nog moeilijker krijgen want als ik nu op 50 mg zit en Ga overstappen en de escitalopram slaat de eerste 4 weken nog niet aan dan zit ik dus eigenlijk die 4 weken op praktisch 0 werkende stof? En dat is nog lager dan dat ik nu heb met die 50 mg natuurlijk.
Nou ja niks aan te doen, we zien het wel .

Dit snap ik niet helemaal. Je stapt neem ik aan over omdat de sertraline toch al niet doet wat het zou moeten doen?
Alle reacties Link kopieren
OohBoy schreef:
07-11-2021 19:51
Dit snap ik niet helemaal. Je stapt neem ik aan over omdat de sertraline toch al niet doet wat het zou moeten doen?

Het deed niet genoeg idd maar zeker wel wat, maar van setraline heb ik op z'n hoogst op 150 mg gezeten (bijna max dosis) terwijl escitalopram 10 mg voldoende was.
Gezien bij hogere dosis ook allerlei bijwerkingen komen kijken, ga ik weer terug naar escitalopram.
Maar nu ik zo laag zit met setraline heb ik natuurlijk wel ontwenningsverschijnselen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven