Beetje te veel

23-10-2021 16:03 197 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het gaat weer goed.
ballenbak888 wijzigde dit bericht op 18-09-2022 12:56
98.27% gewijzigd
Ik denk dat je met je huidige vriend een goed gesprek moet hebben. Jij bent nu kapotmoe, omdat de verdeling niet eerlijk is. Ga samen kijken wat er aan taken gedaan moeten worden en verdeel de taken naar rato. En alles wat niet kan, moet uitbesteed worden (schoonmaak, boodschappen laten bezorgen, tuinman).
Mijn man en ik werken allebei 36uur en hebben zorgtaken en huishoudelijke taken verdeeld.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt thuis geen team.
Je hebt thuis 1 kind meer.
Wonen jullie samen? Zo ja, ruzie maken over een betere verdeling van het huishouden.
Zo nee, dan kan hij geen extra huistaken in je afwezigheid op je nek laden.

Alleen dan kun je alle ballen hoog houden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Als je je man steeds moet vragen dan moet dat maar. En zet je pubers in. Mijne gaat zo de boodschappen doen. DT hij daarbij flink wat te kanen voor zichzelf inslaat neem ik voor lief. Ook is hij verantwoordelijk voor het uitruimen van de afwasmachine en voor de vuilnis, de kranten en het glas wegbrengen. Zijn kamer is ook helemaal voor hem, inclusief nest verschonen en kast netjes houden. Verder is heel strak plannen mijn redding geweest toen zoon nog klein was.
En eens in de zoveel tijd hulp in huis. Wat ook heeft geholpen is om drastisch te ontspullen. Ik heb heerlijk leeg huis. Ook simpele trukjes als een mandje met schoonmaakspray en keukenpapier of doekjes in badkamer om de wastafel snel schoon te maken als je er toch bent, helpt ook. Wat nog steeds probleem is, is eten. Ik vind koken kut en verzinnen wat je nu weer moet eten. Ook de was vliegt mij wel eens aan met al dat sporten van m’n zoon.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk drie dagen en dat vind ik ideaal, zowel toen ik nog geen kind had als nu ik er wel eentje (een kleine nog) heb. Ik vind het een prettig idee dat ik meer dagen vrij ben dan dat ik werk. Financieel kan het gelukkig ook, ons uitgavenpatroon is op twee parttimers ingericht. Dus ik vind parttime werken doodnormaal maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zichzelf het prettigste bij voelt.

Waarom ben je destijds meer uren gaan werken? Voor je carrièreperspectief, ivm de functie, voor het geld, of nog iets anders? En geef je dat graag op zodat je het huishouden weer zonder ergernis kan runnen? Zo niet, dan zijn er natuurlijk ook andere opties. Huishoudelijke hulp, betere afspraken met je partner en je kinderen lijken me ook oud genoeg om wat huishoudelijke taken uit te voeren.

Los hiervan: Heb je je ergernis over het huishouden (en het feit dat je hierdoor zelfs twijfelt over je werk) al eens op een neutraal moment met je partner besproken?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend is gewend dat ik alles in huis oppak. Mijn vriend wil best wel maar het lukt hem niet zo. Daarom hebben we (na veel zeuren van mijn kant) besloten dat hij iets doet als ik het vraag. Ik weet niet waarom hij niet kan bedenken dat er boodschappen gedaan moeten worden of de was gedaan moet worden. Maar we hebben van alles geprobeerd. Hij ziet het niet. Daarom was het makkelijker dat ik alles in huis deed en hij de voertuigen onderhield.
Maar ik trek het niet.
Alle reacties Link kopieren
ollie-ollie schreef:
23-10-2021 16:27
Ik werk drie dagen en dat vind ik ideaal, zowel toen ik nog geen kind had als nu ik er wel eentje (een kleine nog) heb. Ik vind het een prettig idee dat ik meer dagen vrij ben dan dat ik werk. Financieel kan het gelukkig ook, ons uitgavenpatroon is op twee parttimers ingericht. Dus ik vind parttime werken doodnormaal maar iedereen moet natuurlijk doen waar hij/zij zichzelf het prettigste bij voelt.

Waarom ben je destijds meer uren gaan werken? Voor je carrièreperspectief, ivm de functie, voor het geld, of nog iets anders? En geef je dat graag op zodat je het huishouden weer zonder ergernis kan runnen? Zo niet, dan zijn er natuurlijk ook andere opties. Huishoudelijke hulp, betere afspraken met je partner en je kinderen lijken me ook oud genoeg om wat huishoudelijke taken uit te voeren.

Los hiervan: Heb je je ergernis over het huishouden (en het feit dat je hierdoor zelfs twijfelt over je werk) al eens op een neutraal moment met je partner besproken?
Ik ben meer gaan werken omdat ik zo graag een koophuis wilde. Ieder jaar werd de huur maar duurder.
Maar als jullie uitgave patroon is ingericht op 2 parttimers, hebben jullie dan een koophuis en kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Elke keuze heeft zijn voor en nadelen. Sorry ik weet niet goed hoe ik moet reageren op een topic als deze. Kinderen krijgen heeft een bepaalde verantwoordelijkheid. Als je wilt inleveren en meer tijd wil spenderen aan je kinderen dan is dat helaas een gevolg. (lees minder salaris). Heb zelf geen kinderen dus je zal denken makkelijk oordelen maar ik heb als alleenstaande ooit overwogen om via een donor een kind te krijgen maar ben ervan afgestapt mede door redenen die je nu zelf aankaart. Elke keuze brengt een verantwoordelijkheid met zich mee. Als je minder wilt werken dan doe je 1 auto de deur uit, als je te duur woont dan probeer je iets goedkopers te vinden. Als je te weinig verdient dan probeer je meer inkomen te genereren door een opleiding te volgen. Nogmaals ik snap dat niet alles mogelijk is maar als er wel mogelijkheden zijn die passen in jouw 'ideale' situatie dan ga je daaraan werken , lukt dat niet dan moet je voor nu de negatieve gevolgen accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
23-10-2021 16:21
Mijn man en ik werken allebei 36uur en hebben zorgtaken en huishoudelijke taken verdeeld.
Geniet je dan ook echt van het leven? Is er echt tijd voor elkaar of voor de kinderen?
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 16:30
Mijn vriend is gewend dat ik alles in huis oppak. Mijn vriend wil best wel maar het lukt hem niet zo.
Dus je hebt er een kind bij? Hoezo lukt het hem niet. Hij kan toch in zijn agenda zetten dat hij elke dag maandag en vrijdag stofzuigt? Hij kan toch op dinsdag de wasmachine aanzetten en op woensdagochtend alles ophangen?
anoniem_636f8b86cbe89 wijzigde dit bericht op 23-10-2021 16:47
24.95% gewijzigd
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 16:30
Mijn vriend is gewend dat ik alles in huis oppak. Mijn vriend wil best wel maar het lukt hem niet zo. Daarom hebben we (na veel zeuren van mijn kant) besloten dat hij iets doet als ik het vraag. Ik weet niet waarom hij niet kan bedenken dat er boodschappen gedaan moeten worden of de was gedaan moet worden. Maar we hebben van alles geprobeerd. Hij ziet het niet. Daarom was het makkelijker dat ik alles in huis deed en hij de voertuigen onderhield.
Maar ik trek het niet.
Ik kan me zo moeilijk voorstellen dat een volwassen iemand met normale verstandelijke vermogens niet kan leren dat kleding die gedragen in de wasmand gegooid wordt niet door magie ineens weer schoon en opgevouwen in de kast ligt en daarbij ook niet kan leren hoe een wasmachine werkt.
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 16:37
Geniet je dan ook echt van het leven? Is er echt tijd voor elkaar of voor de kinderen?
Ja natuurlijk. Wat is dat voor gekke vraag? Man en ik hebben samen 4 vrije middagen: hij 2 en ik 2. Dat betekent dat er 4 middagen iemand thuis is, die huishoudelijke taken kan doen, boodschappen doet en eten kookt, kind naar sport en clubjes brengt en nog tijd voor zichzelf overhoudt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een zoontje van 3 en ben zwanger van de tweede. Ik werk 28 uur (nu met verlof). Ik zou graag 24 uur werken maar dat wil mijn werkgever niet.

Ik vind vrije tijd belangrijker dan geld en we kunnen het ook missen.

We verdienen leuk, hebben samen een auto, een koophuis op een salaris en doen niet hele gekke dingen.

Ik zou echt geen 32 of 36 uur willen werken naast een gezin. Mijn partner werkt wel 36 uur.
Alle reacties Link kopieren
ff Praktisch: pubers en je vriend hun eigen huishoudelijke taken laten doen, maak een rooster waar iedereen zich aan houdt.
Is de 2e auto echt nodig?
Alle reacties Link kopieren
Hoe deed jouw vriend zijn huishouden toen jij hem nog niet kende?
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 16:30
Mijn vriend is gewend dat ik alles in huis oppak. Mijn vriend wil best wel maar het lukt hem niet zo. Daarom hebben we (na veel zeuren van mijn kant) besloten dat hij iets doet als ik het vraag. Ik weet niet waarom hij niet kan bedenken dat er boodschappen gedaan moeten worden of de was gedaan moet worden. Maar we hebben van alles geprobeerd. Hij ziet het niet. Daarom was het makkelijker dat ik alles in huis deed en hij de voertuigen onderhield.
Maar ik trek het niet.
Je moet dus 1 puber meer aansturen.
Je bent dus niet samen verantwoordelijk voor het huis, maar jij. En als jij het vergeet, dan gebeurt er dus niets.

Heeft je vriend nog nooit op zichzelf gewoond?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
23-10-2021 16:46
Ja natuurlijk. Wat is dat voor gekke vraag? Man en ik hebben samen 4 vrije middagen: hij 2 en ik 2. Dat betekent dat er 4 middagen iemand thuis is, die huishoudelijke taken kan doen, boodschappen doet en eten kookt, kind naar sport en clubjes brengt en nog tijd voor zichzelf overhoudt.
Excuses, was niet bedoeld als aanval. Ik vind het gewoon ontzettend knap. Als ik in de middag boodschappen doe, kook, huishouden doe, kinderen naar clubjes breng enz heb ik geen tijd meer voor mezelf. En als ik dat niet heb voel ik me niet gelukkig.
Dus ik bewonder je.
Heb je een vast schema van taken die gedaan moeten worden? Zo niet, maak er dan één en hang die op op een centrale plek. En dan vraag je je vriend elke dag dingen van dat schema te doen. Keurig binnen de huidige afspraak van 'vriend is niet volwassen en weet alleen wat er moet gebeuren als mama, pardon vriendin, vraagt om iets te doen'.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
23-10-2021 16:50
Je moet dus 1 puber meer aansturen.
Je bent dus niet samen verantwoordelijk voor het huis, maar jij. En als jij het vergeet, dan gebeurt er dus niets.

Heeft je vriend nog nooit op zichzelf gewoond?
Mijn vriend heeft niet echt op zichzelf gewoond. En dat eventjes toen hij een eigen plekje had en ik zei dat ik niet meer langs kwam als zijn huis vies was en de boodschappen niet gedaan waren deed hij iedere dag het noodzakelijke. Hij kan niet vooruit denken. Dus hij rende ieder dag even voor iets makkelijks door de supermarkt en zodra hij geen sokken meer had deed hij een wasje. Ik wou soms dat ik zo makkelijk was. Ik wil alles goed geregeld en baal als ik een keer iets vergeet in de supermarkt.

Op dit moment staat hij te koken, ik mag dus niet klagen. Maar daar is van mij een flinke huilbui aan vooraf gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Brengt vriend jouw kinderen ook naar clubjes? Dit kun je ook verdelen met hem.
Alle reacties Link kopieren
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 16:58
Op dit moment staat hij te koken, ik mag dus niet klagen. Maar daar is van mij een flinke huilbui aan vooraf gegaan.
Hoezo mag je niet klagen? Hoeveel keer kookt hij per week? Doet hij de afwas als jij hebt gekookt?
Ballenbak888 schreef:
23-10-2021 16:50
Excuses, was niet bedoeld als aanval. Ik vind het gewoon ontzettend knap. Als ik in de middag boodschappen doe, kook, huishouden doe, kinderen naar clubjes breng enz heb ik geen tijd meer voor mezelf. En als ik dat niet heb voel ik me niet gelukkig.
Dus ik bewonder je.
Dus ga je dat voor jezelf regelen. Ik denk niet dat het zin in je werkuren, maar in de combinatie van werk, zorg en huishouden. .En daarin de scheve verhouding tussen wat jij doet, wat je vriend doet en wat je kinderen doen.

Hoe oud zijn de pubers? (je vriend niet meegerekend)
Als jij van jezelf al niet meer mag klagen als hij één ding doet, ben je heel snel tevreden. Althans, zo zal hij dat opvatten. Laat je hem wel weten hoe erg je hiermee zit?
boekenlegger0 schreef:
23-10-2021 16:58
Brengt vriend jouw kinderen ook naar clubjes? Dit kun je ook verdelen met hem.
En creëer bij het wegbrengen/ophalen ook tijd voor jezelf. Als ik 'rijdienst' heb, dan ga ik tijdens de training van mijn dochter wandelen, even winkelen of op de tribune zitten met een kop koffie en een boek. Mijn man vindt het dan weer heerlijk om bij een dubbele training (lees: anderhalf uur wachten) in alle rust boodschappen te doen of te fietsen (dan neemt hij de mountainbike mee).

Geen gehaast, maar verplichte tijd voor onszelf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven