Overdenken van situaties

02-12-2021 19:50 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een issue op mijn werk. In verband met herkenbaarheid kan ik er niet teveel op ingaan. De issue moet uitgepraat worden en wordt hierin gesteund en begeleid door mijn LG.
Toch zit ik op alle rustige momenten van de dag me al heel druk te maken hoe dit gaat verlopen, haal ik scenario’s in mijn hoofd, zit ik al te bedenken wat ik kan zeggen enz. Jullie herkennen het vast wel 😅
De uitkomst is niet allesbepalend voor me en zal het uiteindelijk alleen maar wat opleveren, maar, ik vind lastige gesprekken gewoon zenuwslopend en heb moeite met kritiek (kan het intussen wel goed incasseren en het als leermoment zien, dat wel maar blijft een gevoelig punt). Dus maak ik me er dágen van tevoren al ongezond druk om.

Specifieke vraag: wat doen jullie om er niet zo lang mee bezig te zijn en dus de stress buiten de deur te houden? Ik voel me er echt gewoon beroerd van.
Ik heb geprobeerd de emoties eronder te doorvoelen maar resulteert dus in het overdenken. Ademhalingsoefeningen helpen tot ik er mee stop, dan begint het weer. Kinderen liggen nu op bed en ga me nu even afleiden met Netflix. Iemand nog waardevolle tips?
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je leidinggevende je steunt, waarom koppel je dan het gevolg: het is alles bepalend er aan?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
02-12-2021 19:51
Wanneer je leidinggevende je steunt, waarom koppel je dan het gevolg: het is alles bepalend er aan?
Het is juist NIET allesbepalend schrijft ze.
Alle reacties Link kopieren
Dat nadenken heeft een positieve functie. Het bereid je ook voor op een aantal mogelijke scenario's waardoor je ook albast hoe je wilt kunnen reageren kan bepalen. Dus pieker.. en vind je oplossingen alvast, dan kan je je straks als het telt voorbereid uiten.

Hoort erbij als iets belangrijk voor je is.

Sterkte alvast bij het gesprek.

Ps. Hopelijk heb me hier iets aan.
Alle reacties Link kopieren
Netflix kan maar je hoofd afleiden kan ook.. een puzzel maken, kledingkast ordenen.. etc.., geef jezelf desnoods even wat andere (hoofd)taken door iets te gaan doen. Kerstboom alvast opzetten ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Mijn mantra herhalen helpt mij: Alles gaat voorbij. Het wordt vanzelf de dag na dat gesprek en uiteindelijk oud nieuws.
Alle reacties Link kopieren
paney schreef:
02-12-2021 21:12
Dat nadenken heeft een positieve functie. Het bereid je ook voor op een aantal mogelijke scenario's waardoor je ook albast hoe je wilt kunnen reageren kan bepalen. Dus pieker.. en vind je oplossingen alvast, dan kan je je straks als het telt voorbereid uiten.

Hoort erbij als iets belangrijk voor je is.

Sterkte alvast bij het gesprek.

Ps. Hopelijk heb me hier iets aan.
Dit werkt voor mij ook. Ik accepteer dat ik moet piekeren en ga dat ook echt even doen. Er goed over nadenken en scenario's doorlopen. Ergens waar ik rust heb (in bed ofzo). 9 van de 10 keer is het de dag erna veel minder erg.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik doe, is het ‘oefenen van hoe het gesprek zou kunnen verlopen’ verbinden aan een tijdslimiet en aan een plaats. Mijn vriendin gaat wandelen als ze iets wil overdenken, ik ga in bad liggen. Ik praat soms zelfs hardop. Als het water koud wordt, stop ik ermee. Gaan mijn gedachten daarna nog aan de haal met het probleem, dan zet ik ze stop zodra ik het merk. Wat ik ook wel eens doe, is er met een ander over praten want soms zit je in je eigen hoofd in een cirkeltje te draaien en kan een ander je een nieuwe richting geven.
Alle reacties Link kopieren
Net als een tandartsafspraak, je maakt je niet druk tot je in die stoel zit, pas dan hoor je hoe de rest verloopt. Ik doe het ook maar ik hou mezelf ook vaak voor dat er weinig is wat ik kan doen tot dat moment, dat maakt in ieder geval dat ik het ook af en toe vergeet maar ik wil het ook achter de rug hebben. Het is altijd een shit situatie als je niet weet hoe iets gaat verlopen.
Alle reacties Link kopieren
Wat zeg je zoal tegen je kind als hij/zij buikpijn heeft van de zenuwen of iets niet durft?

Die dingen zeg ik tegen mezelf. Daardoor is er altijd iemand bij me die me steunt en me sowieso een kanjer vindt :monkey:

Ik moet zeggen dat het me helpt want ik heb het allemaal nooit meer zo erg als voorheen, piekeren doe ik tegenwoordig veel minder.

Misschien werkt het bij jou ook! Wanneer is je gesprek?
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar! Voor mij helpt praten met mijn vriend het beste, want hij kan al mijn gepieker altijd heel goed relativeren. Mijn gedachten op papier opschrijven helpt ook altijd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven