Huursubsidie

25-10-2007 01:51 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende maand ga ik verhuizen (amsterdam) naar een andere buurt. De huur zit nog onder de 600 euro per maand, en aangezien ik student ben lijkt huursubsidie mij perfect.



Het huurcontract zal wel op naam van mijn vriend komen, alleen heeft deze voorgaande jaren zijn belasting niet helemaal in orde gehad, en heeft hij een tijd geen ziekenfonds betaald. Wij hadden toen nog geen relatie, en nu is zijn administratie weer in orde. Kan ik als partner ( sta ingeschreven bij de gemeente Amsterdam) huursubsidie aanvragen of kan alleen de hoofdhuurder dit aanvragen? Mijn vriend werkt freelance, moet hij dan ook alles doorgeven wbt inkomsten? Of kan de huursubsidie ook alleen op mijn naam? Ben namelijk benieuwd hoe hij wordt beoordeeld omdat hij niet altijd netjes op tijd zijn rekeningen heeft betaald. Ik ben daarin wel heel netjes, gelukkig is hij dat nu ook. Maar eenmaal een notitie, dan blijft er vrij lang een kruisje achter je naam staan zei mijn moeder altijd.
Alle reacties Link kopieren
Voor zover ik weet is deze huur te hoog om voor huursubsidie in aanmerking te komen. Volgens mij moet je huur dan ruim onder de 500 euro zitten?
Alle reacties Link kopieren
We zitten rond de 400 bruto per maand, en op internet las ik dat je onder de 630 moet zitten om in aanmerking te komen voor huursubsidie.
Alle reacties Link kopieren
Moet ik studiefinanciering ook mee rekenen? Ben namelijk met een proef berekening bezig.
Alle reacties Link kopieren
Naar mijn weten kan alleen de hoofdhuurder subsidi aanvragen en als je pech hebt verdient je vriend teveel en krijg je het niet omdat de huur dan te laag is.
Alle reacties Link kopieren
Huursubsidie staat los van betalingsachterstanden of zo. Er wordt alleen gekeken naar het inkomen, en de hoogte van de huur. En volgens mij kan inderdaad alleen de hoofdhuurder het aanvragen, maar wordt er wel gekeken naar het inkomen van alle bewoners.
Alle reacties Link kopieren
In Amsterdam zijn de regels voor het aanvragen van huursubsidie anders.

De huur kan maar maximaal 475 zijn.

Dit werd mij in 2005 verteld, lijkt me dat er nu nog geen andere regels zijn gekomen.

Jij moet zelf de huurder zijn. Is je vriend hoofdhuurder dan heb jij geen enkele kans op een huursubsidie.

Overigens wordt het inkomen opgeteld van jullie allebei.

En freelance werk is werk, dus dat moet je opgeven.
Als je vriend de hoofdhuurder is moet hij het aanvragen. Volgensmij is het idd niet afhankelijk van betalingsachterstanden, maar idd alleen van inkomen.



Dan wordt er idd naar het inkomen van jullie beiden gekeken.

Hoe het in amsterdam werkt weet ik niet, maar in Utrecht werd op basis van je inkomen en leeftijd een maximale huur berekend. Wilde je een woning die duurder was, dan kreeg je geen huursubsidie, omdat die niet bij je inkomen paste. In theorie kun je voor elke woning die ondr de vrije sectorgrens zit huursubsidie aanvragen, maar of je het ook krijgt is dan afhankelijk van je inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen ook net samen en ik heb net huursubsidie aangevraagd. Zolang je onder de 23 bent mag de huur niet boven de 340 euro zijn hier. En alleen de hoofdhuurder mag huursubsidie aanvragen. Ze kijken ook niet naar hoe je je rekeningen betaald, het gaat puur om hoeveel je verdient en hoe hoog de huur is.
Alle reacties Link kopieren
Huursubsidie is huurtoeslag geworden en dat wordt niet door de gemeente uitgevoerd maar door de belastingdienst. Dus al die regeltjes zijn voor iedereen hetzelfde, en dat verschilt niet per gemeente. Schulden en BKR-registraties hebben er helemaal niks mee te maken.



Ervan uitgaande dat jij en/of je vriend ouder zijn dan 23 gelden de volgende regels: KLIK



Stufie telt niet mee voor je inkomen.
-
Alle reacties Link kopieren
deels waar, wel wordt er naar de salaris gekeken van andere inwonende(partner-man) als je man-partner boven een bepaalde bedrag verdient dan mogen jullie nog niet eens onder een bepaalde bedrag huren en heb je GEEN recht op huur subsidie

(is bij mij ook zo)



xxx
Alle reacties Link kopieren
Heel fijn al die info! Super bedankt, het huurcontract komt op naam van mijn vriend, ben nu bezig met de jaaropgave.





Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven