Koken op gas: wat zijn de kosten daar eigenlijk van?

30-12-2010 21:14 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen Google-wonder en kan er dus nergens iets over vinden.

Wat verbruik je aan gas als het gaat om het koken van een avondmaaltijd?

Ik wil zelf bonen gaan koken/erwten gaan koken, maar die staan al snel een uur op. Hoeveel gas verbruik je dan?
Niet veel.



Waarom wil je dit weten? Ik heb hier nog nooooooit over nagedacht wat het kost om mijn eten te koken.
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik ook niet, je moet toch eten! Lekker belangrijk wat het dan kost!
Alle reacties Link kopieren
Wikipedia schrijft:



Kosten (huishoudelijk gebruik)

Eén m3 gas kost uitgaande van een gemiddeld verbruik van 2650 m3 per jaar in 2006 bijna 45 cent per m3. Dit is exclusief transportkosten, energiebelasting (EB) en vastrecht.



Vastrecht is het vaste bedrag dat voor de gasaansluiting betaald moet worden. Gemiddeld bedraagt het vastrecht ongeveer ¤ 120 per jaar.
Alle reacties Link kopieren
Gas kost over het algemeen geen drol. Dus ik denk niet dat je je daar al te druk over moet maken.
Alle reacties Link kopieren
Iets actueler: http://www.energie.nl/index2.html?stat/trends029.html
Alle reacties Link kopieren
En Wikipedia zegt ook;



Een gemiddeld Nederlands huishouden verbruikte in 2005 circa 1600 m3 gas per jaar. Het gasverbruik daalde in de laatste jaren door verbeterde isolatie van woningen en de toename van het aandeel HR-ketels in huishoudens. Het gemiddeld verbruik lag in 1996 bijvoorbeeld nog rond de 2100 m3. Ook de warmere winters van de laatste jaren lijken hierbij een rol te spelen. Alhoewel 83 % van de huishoudens op gas kookt vraagt koken slechts 3 % van het gasverbruik. De warmwatervoorziening neemt 19 % van het verbruik voor zijn rekening. Verwarming van het huis vraagt 78 % van het gasverbruik. (cijfers 2001)
Alle reacties Link kopieren
Goh nog nooit over nagedacht..
Alle reacties Link kopieren
Wij koken op gas. Betalen nog geen 9 euro per maand aan gas..
De verwarming vreet heel wat meer gas. 35 m3 per dag, momenteel. (Afgelopen nacht vroor het -11, en de laatste weken zijn we niet boven de -5 uitgekomen).



Elektrisch koken is volgens mij het duurste, de elektrische oven mag van Moppeman alleen in het weekend aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ratteke schreef op 30 december 2010 @ 21:25:

Waarom wil je dit weten? Ik heb hier nog nooooooit over nagedacht wat het kost om mijn eten te koken.



Ik ook niet, maar ik ben aan het kijken of ik bewuster kan leven. Zowel qua gezondheid, maar ook qua portemonnee. Producten zoals bonen kun je uit blik/pot eten en dan zijn de opwarmkosten volgens mij te verwaarlozen. Gezonder is zelf bonen weken en dan koken. Maar dat kost je al snel een uur. Ik vroeg me af hoeveel gas je dan verbruikt? En zo ook met rijst en pasta.



De prijs voor gas is me wel duidelijk, maar niet hoeveel gas nou daadwerkelijk verbruikt.



quote:Zuigstengel schreef op 30 december 2010 @ 21:27:

Nou, ik ook niet, je moet toch eten! Lekker belangrijk wat het dan kost!Nou, dat vind ik dus wel. Niet alleen voor mijn portemonnee, maar ook qua duurzaamheid.
Alle reacties Link kopieren
Je kan beter de verwarming een graadje lager draaien en bonen in blik kopen volgens mij. Die bonen zijn voordat ze in het blik kwamen ook bereid en er is een blik voor gemaakt en zo kun je nog wel een aantal dingen opnoemen....
Alle reacties Link kopieren
quote:Christiane04 schreef op 30 december 2010 @ 21:43:

[...]





Ik ook niet, maar ik ben aan het kijken of ik bewuster kan leven. Zowel qua gezondheid, maar ook qua portemonnee. Producten zoals bonen kun je uit blik/pot eten en dan zijn de opwarmkosten volgens mij te verwaarlozen. Gezonder is zelf bonen weken en dan koken. Maar dat kost je al snel een uur. Ik vroeg me af hoeveel gas je dan verbruikt? En zo ook met rijst en pasta.



De prijs voor gas is me wel duidelijk, maar niet hoeveel gas nou daadwerkelijk verbruikt.[...]



Schrijf je gasstand op. Ga een uur koken en kijk wat je hebt verbruikt. Kun je het exact uitrekenen.

Nou, dat vind ik dus wel. Niet alleen voor mijn portemonnee, maar ook qua duurzaamheid.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel gas je verbruikt hangt ook nog af van welke pit je gebruikt (grootte) en hoe hoog je het gas draait. Ik denk dus niet dat je een heel duidelijk antwoord gaat vinden.
Alle reacties Link kopieren
Een gezin verbruikt per jaar gemiddeld 1800m3 gas.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1973 schreef op 30 december 2010 @ 21:56:

Een gezin verbruikt per jaar gemiddeld 1800m3 gas.Dat vraagt TO niet, ze wil weten hoeveel gas een pan bonen koken kost.
Ik snap je punt. Maar zou je niet beter op andere dingen kunnen besparen dan op de hoeveelheid gas die er nodig is om je eten te koken?

Denk idd aan de verwarming. Hoe warm je doucht. Hoe lang je doucht.

Hoe is je huis geïsoleerd, dat soort dingen. Welke kleren koop je en waar. Hoe ga je naar de winkel? Fiets, lopen, auto of het OV?
Alle reacties Link kopieren
quote:Doi schreef op 30 december 2010 @ 21:58:

[...]





Dat vraagt TO niet, ze wil weten hoeveel gas een pan bonen koken kost.Gaat TO 365 dagen per jaar bonen koken?
Alle reacties Link kopieren
quote:Doi schreef op 30 december 2010 @ 21:58:

[...]

Dat vraagt TO niet, ze wil weten hoeveel gas een pan bonen koken kost.Nou ja, ongeveer dan. Ik hoef het niet tot op de eurocent te weten, maar vroeg me gewoon af, hoeveel het nou eigenlijk kost om op een duurzame manier je eten te bereiden.
Met een snelkookpan kun je de kooktijd flink verkorten. Of korte tijd koken en daarna de pan onder je dekbed/slaapzak/stapel jassen zetten.

Hoe lang zou je gekookte bonen eigenlijk in de koelkast kunnen bewaren? Het lijkt me het efficiëntst om in een keer veel bonen te koken, maar als ze na een paar dagen bedorven zijn is dat ook weer zonde.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ratteke schreef op 30 december 2010 @ 21:59:

Ik snap je punt. Maar zou je niet beter op andere dingen kunnen besparen dan op de hoeveelheid gas die er nodig is om je eten te koken?

Denk idd aan de verwarming. Hoe warm je doucht. Hoe lang je doucht.

Hoe is je huis geïsoleerd, dat soort dingen. Welke kleren koop je en waar. Hoe ga je naar de winkel? Fiets, lopen, auto of het OV?Dat zijn ook zeker dingen die ik mezelf afvraag. En daar zijn voor mij zeker verbeterpunten te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Nogmaals:



Schrijf je gasstand op. Ga een uur koken en kijk wat je hebt verbruikt. Kun je het exact uitrekenen.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva1973 schreef op 30 december 2010 @ 22:01:

[...]

Gaat TO 365 dagen per jaar bonen koken? Nee
Alle reacties Link kopieren
quote:luna30v schreef op 30 december 2010 @ 22:02:

Nogmaals:



Schrijf je gasstand op. Ga een uur koken en kijk wat je hebt verbruikt. Kun je het exact uitrekenen.Goeie tip. Ga ik doen. Bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
Op zich kost gas niet echt veel, maar het is (bij ons) wel het grootste gedeelte van de rekening (gas en electriciteit samen) en door alle bijkomende kosten toch nog een aardig bedrag.

Maar als 78% op gaat aan verwarmen zou ik eerder een houtkachel nemen dan moeilijk lopen doen over gasgebruik voor het koken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven