Buitenzonwering

23-04-2011 21:30 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nu het weer mooi weer is zitten mijn man en ik erover te denken om buitenzonwering aan te schaffen. Je hebt screens, rolluiken en uitvalschermen. Een uitvalscherm vind ik minder mooi en lijkt mij gevoelig bij regen en wind. Zijn er lezers die ervaring hebben met screens of rolluiken ? Waarom heb je juist voor dié zonwering gekozen en waar moet ik op letten om een keuze te maken ?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb aan de ramen over de hele breedte uitvalschermen, electrisch bediend van binnen uit. ziet er gezellig uit, mooi licht binnen en alle zicht op de tuin. ook handig als je buiten zit op het terras. voor de hoge ramen in kantoor heb ik screens. die gaan dicht als er veel zon naar binnen schijnt. je kunt er 'doorheen' kijken maar niet echt. dat geeft niet bij de screens in mijn geval want het raam zit hoog.



waar komen ze bij jou te hangen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben sinds vorig jaar rolluiken en zijn er heel blij mee. Onze slaapkamer ligt op het zuiden en we hebben een enorme schuifpui waardoor het bloedheet wordt in de zomer. Aangezien mijn man vaak 's nachts werkt en overdag slaapt was het niet te harden. Door de rolluiken blijft het heerlijk koel in huis. Overdag houden we het dicht en 's avonds zetten we het open om te luchten en 'snachts staat hij op 'ventileerstand' dus met de lamellen iets van elkaar zodat er wel frisse lucht naar binnen kan als het raam open staat.

in onze vorige woning hadden we screens en dat is op zich ook heel fijn, maar deze zijn een stuk kwetsbaarder en qua prijs ontloopt het elkaar niet veel. Onze woonkamer ligt op het noorden dus daar hebben we niet veel last van de zon, dus daar was het niet persé noodzakelijk om een rolluik te nemen, maar toch is het wel fijn, 's ochtends zetten we hem half open zodat de zon niet direct naar binnen schijnt, 's avonds zet ik hem vaak op ventileerstand en de schuifpui open. In de winter is het ook fijn. Ik vond het 's avonds vaak nogal tochten als ik dicht bij het raam zat en daar heb ik nu geen last meer van, het isoleert dus ook goed.
Alle reacties Link kopieren
@Max09 De voorkant van ons huis staat op het zuiden. De zonwering moet komen te hangen op twee slaapkamers en de woonkamer (zij- en voorkant).



@ Layla1969 Kun je de kozijnen nog wel verven wanneer er van die cassettes hangen voor rolluik of screen ? Tegenwoordig zijn er toch ook screens die beter wind zijn bestand of is dit een fabel ?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben rolluiken, die hingen er al, en ik moet zeggen dat ik het ideaal vind.

Het houdt de zon buiten, de warmte en in de winter de kou.

Nu het 's-morgens weer eerder licht is, is het ook fijn dat het bij de kinderen donker blijft. Bij ons zijn de kozijnen prima te schilderen, hoor.



De situatie is trouwens hetzelfde als bij jullie, woonkamer op het zuiden. Als de zon echt fel is en warm, zoals nu, doen we de rolluiken dicht zodra de zon bij woonkamer komt. Zo blijft het nog enigzins koel binnen.
Alle reacties Link kopieren
Hortensia, ik zou het niet weten, want bij ons zijn alle ramen van aluminium dus die hoef ik nooit te schilderen. Maar ik denk dat het wel gaat hoor. Lijkt me vreemd als het niet zo zou zijn.

Voor de kinderen is het inderdaad ook ideaal. Nu het 's avonds langer licht blijft doen we gewoon de rolluiken naar beneden als wij vinden dat het bedtijd is.
Alle reacties Link kopieren
quote:layla1969 schreef op 23 april 2011 @ 23:11:

Hortensia, ik zou het niet weten, want bij ons zijn alle ramen van aluminium dus die hoef ik nooit te schilderen. Maar ik denk dat het wel gaat hoor. Lijkt me vreemd als het niet zo zou zijn.

Voor de kinderen is het inderdaad ook ideaal. Nu het 's avonds langer licht blijft doen we gewoon de rolluiken naar beneden als wij vinden dat het bedtijd is. 's-Avonds werkt dat inderdaad ook errug goed
Wij hebben aan de achterkant een uitvalscherm. Vind het heerlijk, want het houdt veel warmte buiten en je hebt heerlijk schaduw in je tuin. Zo kan je dus makkelijk in de tuin kiezen voor een plek in de zon of de schaduw. Bovendien vind ik het een stuk gezelliger dan bv een rolluik. Ik vind die dingen zo vreselijk, zit je overdag met het licht aan in je woonkamer...nee, veel te donker. Werd ooit wakker bij iemand thuis met rolluiken en ik dacht nog dat het nacht was. Moet wel zeggen dat wij een scherm hebben aan de achterkant en daar zitten ook tuindeuren. Iets anders kan dus al niet haha! Onze tuin ligt op het zuiden en aan de voorkant hebben wij geen zon. Woonkamer is aan de achterkant en onze slaapkamer ook, maar daar heb ik een dakraam in en daar zit gewoon zo'n velux zonwering voor. Daarmee blijft het ook heerlijk koel.

Qua wind en regen, als het regent heb ik geen zonnescherm nodig dus dan is ie al nooit uit. Voor wind heb je een systeem erin zitten dat wind aan kan. Wij hadden er 1 op 5 hoog in onze flat, ging prima zolang het normale wind is en dus niet heel hard.
Alle reacties Link kopieren
*leest mee.



wij overwegen een knikarm scherm op het terras (7m breed, en wil zo groot mogelijke uitval), en screens op de slaapkamers. ik schrok alleen van de prijs van de screens! 1000 euro per raam (100bx210h). van de week nog maar een andere offerte halen.... (waren zipscreens, electrisch bediend)



ohja, rolluiken vinden wij afschuwelijk lelijk. dus die komen er niet.
Wij hebben aan de voorkant markiezen, staan echt prachtig bij ons huis (vrijstaand wit huisje, jaren 20). Aan de achterkant serrezonwerking op de serre (uiteraard) en rolluiken bij de slaapkamer van onze oudste zoon. Ik vind rolluiken niet mooi, maar aan de achterkant van het huis wel acceptabel. In de zomer is het daar nu een stuk koeler, in de winter minder koud en ook belangrijk, minder inbraakgevoelig. En zoals al eerder genoemd, het blijft donkerder op de slaapkamer zodat zoonlief niet om 6 uur wakker wordt.



We gaan binnenkort naar een nieuw huis verhuizen en willen daar aan de achterkant (zuiden) een groot knikarmscherm boven het terras en wederom rolluiken bij de kinderkamers. Niet in de laatste plaats vanwege het anti-inbraak gehalte. Onze benedenverdieping is uitgebouwd en via die uitbouw kan je heel makkelijk bij de slaapkamerramen komen...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een uitvalscherm, werkt prima, je blijft toch fijn zicht houden en het blijft licht in de kamer

Ik heb hem 18 jaar geleden 2e hands gekocht, en nu hangt hij nog steeds.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben aan de voorkant van ons huis een screen voor het raam beneden. We vonden zo'n brede bak (van het rolluik) midden op onze gevel niet zo mooi staan vandaar de keus voor een screen. Op de bovenverdieping hebben we wel rondom rolluiken. De bakken vallen dan wat weg onder de dakgoot en vallen dus minder op. Ik vind de rolluiken voor de slaapkamerramen ideaal om de redenen die al genoemd zijn. Ook het screen beneden doet goed dienst. Aan de achterkant hebben we een knikarmscherm en die biedt wel wat zonwering, maar minder als de screen. Ik heb ooit gelezen dat het knikarmscherm minimaal tot de helft van je raam moet komen (qua hoogte) om voldoende de zon tegen te houden. Dat vonden wij te laag om er nog prettig onder door te kunnen lopen. Verder zit je er wel heerlijk van in de schaduw.
Wij hebben ingebouwde rolluiken, dus geen lelijke bak boven het kozijn oid. En ik vind ze ideaal. Dicht is het gewoon pikkedonker in de kamer (idd handig voor dochter).

En ze hebben een goede isolatiewaarde, dus minder warmteverlies via je ramen 's winters.
Alle reacties Link kopieren
[..]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-05-2016 11:55
Reden: spam
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik zie dat dit topic wel wat oud is. Toch kwam ik er op toen ik naar buitenzonwering zocht. ben ook op zoek naar zonwering. Voor volgende zomer. Woont er iemand in de omgeving deventer die ervaring heeft met https://www.avandermolen.nl/? Ik vind dat ze veel aanbod hebben. Maar deze leek me ook wel goed, iemand ervaring mee? http://www.bestel-zonwering.nl/screens. Moeilijk hoor, het kost best wel duur. Licht er ook aan hoeveel ramen je in je huis hebt... Ik las de tips hier door, daar kan ik al iets mee uit de voeten.
Alle reacties Link kopieren
Nu de zon weer fel begint te schijnen dacht ik hier ook aan Layla! Ik heb geen ervaring met de websites. Persoonlijk ben ik op zoek naar waterdichte zonwering, heeft iemand hier ervaring mee? :hyper:
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben shutters, die zijn waterdicht. Heel fijn en mooier dan rolluiken vind ik.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
20-02-2018 21:15
Wij hebben shutters, die zijn waterdicht. Heel fijn en mooier dan rolluiken vind ik.
Dat ziet er inderdaad stijlvol uit! Waar heb je ze gekocht?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven