Een konijn icm katten?

05-05-2011 23:32 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een kennis van mij vertelde laatst over haar konijn en dat konijnen zulke leuke beesten zijn. Nu mijn buurman een konijntje in de tuin heeft rondhuppelen valt het mij ook op hoe leuk ze eigenlijk zijn en lijkt het me leuk om er zelf ook 1 te nemen. Maar ik weet dat voor veel konijnen niet goed gezorgd wordt en ik wil het wel een goed tehuis kunnen geven. Ik weet er weinig van want ik ben niet bekend met die dieren. Ik weet wel dat ze genoeg ruimte moeten hebben om te spelen en dat een goed, ruim hok belangrijk is. En aandacht natuurlijk.



Ik heb een grote tuin en zou het konijn graag in de tuin willen houden. Met een groot hok en een ren en het dan iedere dag even vrij laten rondlopen. Maar ik heb wel 2 katten en weet helemaal niet of dat wel samengaat. Natuurlijk dek ik de ren af, maar ik zou het ook wel leuk vinden voor het dier als het op zijn tijd even vrij kan rondlopen en lekker kan rennen. Maar worden de katten dan niet jaloers, waardoor er problemen kunnen onstaan?



En hoeveel geld ben je ongeveer kwijt aan zo'n dier en weet iemand een goed hok? Ik wil me echt goed laten voorlichten, want ik wil dat het diertje een goed leven krijgt.



Tips en ervaringen zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
mijn ervaring met n konijn en twee katten zijn goed,niks geen jaloersheid ze speelden met elkaar.

als je niets weet van konijnen kun je daar over lezen of andere konijnen eigenaars erover vragen.

als je echt een lief konijn wilt neem dan een franse hangoor die zijn heel mak en veel liever als die kleine zenuwachtige bijtertjes.

dievan ons lag vaak op schoot en liep ons overal achterna,hij kwam ook als we hem riepen.het was een slim dier.

hoeveel je kwijt bent kan ik niet inschatten wij hadden hem gratis omdat de eigenaar wilde dat hij een goed adres zou krijgen.

o ja ga naar een fokker of asiel, niet naar n dierenwinkel of tuincentrum
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
ha een konijnenvriendin welkom. Kom vooral kijken op het konijnenfoto's topic. Daar ook alles over huisvesting.



Een paar belangrijke dingen. Een konijn is een prooidier en een kat is een jager, daar heb je al een heel groot probleem. Ze begrijpen elkaar niet en zijn niet aan elkaar toevertrouwd

Konijnen kan je niet solitair houden dat is echt zielig. Zorg us altijd voor een koppeltje. Er gaat heel veel mis met het houden van konijnen, lees dus alles over koppelen op konijnen.nl of de site van de bunnybunch

De kosten kunnen best hoog zijn. Ze eten dagelijks vers voer, hooi en brok. Dat is nog te overzien maar de dierenarts is een fikse kostenpost. Denk dan aan castratie, inentingen twee keer per jaar, medicijnen en acute problemen.
Alle reacties Link kopieren
als je toch kiest voor konijnen haal dan een koppeltje uit het asiel of de opvang. Ze worden op grote schaal gedumpt.
Ja dat allemaal ja
Alle reacties Link kopieren
ha Twomp. Knijnengek
Alle reacties Link kopieren
onze katten gaan erg goed samen met onze konijnen. Onze konijnen lopen dagelijks even vrij in de tuin. Dan gaat de kat lekker in hun hok liggen en dat vinden ze prima. Het is zelfs een keer voorgekomen dat kat per ongeluk bij hun opgesloten zat.

Heeft de hele nacht bij hun in het hok gezeten, en sóchtends zat ie heel zielig voor het gaas... Maar na die overnachting ging ie de volgende dag gewoon weer in het hok liggen.
Ik bedacht ook nog: er zijn blikken kattenvoer met konijnenvlees. Dat zegt toch genoeg???
Alle reacties Link kopieren
haha, grappig verhaal prettywoman.



Maar katten en konijnen gaan over het algemeen dus niet samen? Het konijn van de buurman zat hier een dag in de tuin en dat vonden de katten prima. Maar misschien hebben ze hem tijdelijk gedoogd



IK denk er ook over om een koppel te nemen ja, ga vandaag even langs de konijnenopvang. Dat er veel mis gaat bij het huisvesten van die dieren was me inmiddels wel duidelijk ja. Ik wist zelf eerlijk gezegd ook helemaal niet dat het het best moeilijke beesten zijn.

Ik ga ook even op het andere topic kijken, bedankt voor de tips tot nu toe in ieder geval!
Ik durf mijn konijn niet zonder toezicht los te laten lopen in m'n tuin, omdat buurkatten die passeren opeens de uitstraling van 'n tijger krijgen als ze 'n konijntje zien huppelen. Zou dus ook zorgen dat je katten er niet bij kunnen en 'm alleen los laten als je zelf tijd hebt om in de buurt te blijven. Want niet alleen jouw eigen katten zijn 'n risico, ook eventuele buurkatten.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal ik dan maar goed in de gaten houden.

Vind de keuze van een hok wel moeilijk trouwens. Hoe weet je nou welk hok geschikt is?
Alle reacties Link kopieren
Zorg ervoor dat de konijnen voor hun dagelijkse uurtje beweging niet afhankelijk zijn van het vrij lopen in de tuin. Je moet er altijd zelf bij blijven. Niet alleen voor jouw katten maar ook ivm roofvogels en andere jagers. Konijnenhokken die je in de winkel ziet zijn heel erg ongeschikt. Een kippenhok met ren biedt meer soelaas. Het dak van de ren moet dicht zijn zodat er geen masters of ratten inkunnen. Dat geeft ook altijd drama. Kijk goed hoe ze in de opvang zitten. Mijn konijnen hebben per koppel een hok van 2,5 bij 3,5. Een kippenhok vormt de basis en dat hebben we uitgebouwd met volierepanelen. Een flinke kostenpost hoor!
Alle reacties Link kopieren
Konijnen hebben minimaal drie uur vrij bewegen nodig om gezond te blijven. Anders krijgen ze problemen met hun darmen. Een dodelijk probleem. Dus het hok moet groot genoeg zijn om te rennen, springen, dus verdiepingen aanleggen en graven.



Ook belangrijk is de plek van het hok. Je Moet de koelste plek in de tuin zoeken. Dus im de schaduw. Veel konijnen sterven van de hitte als het boven de 25 graden is. Wij geven ze dan ijselementen
Alle reacties Link kopieren
Ikzelf heb 2 konijnen en 5 katten. De konijnen lopen van 's ochtends tot 's avonds los in de tuin evenals de katten. Dit gaat hartstikke goed. Katten en konijnen gaan hartstikke goed samen.

Ze maken er ook een spel van. Kat achter konijn, konijn rent achter kat aan. Te komisch. Toevallig zat vanochtend 1 van mijn katten een konijn te likken.



In het begin was het even sluipen en heel veel nieuwsgierigheid, maar er is nooit wat gebeurd (heb vanaf 2007 konijnen en de katten had ik al. Alleen de katten zijn intussen wat meer geworden). Dit is nieuwsgierigheid. Alle 2 de konijnen komen bij mij uit een konijnenopvang waar ook gewoon katten rondliepen.

Geen zorgen, maar blijf er in het begin even bij! Het is zo'n leuk schouwspel.
Alle reacties Link kopieren
bedenk ook dat als je je konijnen los wilt laten in de tuin, jeje tuin moet aanpassen. Veel tuinplanten zijn giftig en de konijnen zullen er toch van eten
Alle reacties Link kopieren
PS. Als je nog geen verstand van konijnen hebt, laat jezelf dan heel goed informeren. NIET bij een dierenwinkel, maar bij een konijnenopvang!
Alle reacties Link kopieren
quote:meds schreef op 06 mei 2011 @ 09:22:

bedenk ook dat als je je konijnen los wilt laten in de tuin, jeje tuin moet aanpassen. Veel tuinplanten zijn giftig en de konijnen zullen er toch van etenWat konijnen niet mogen eten ze niet. Ik heb een buxus staan die niet goed voor ze is, maar hier hebben ze nog nooit van gegeten! Heel veel planten laten ze links liggen.
Alle reacties Link kopieren
@Sunny je moet er altijd bijblijven bij jou is het tot nu toe goed gegaan. Maar ik ken genoeg verhalen waar het dramatisch afloopt. Misschien gedogen ze elkaar, ze zullen nooit 'vrienden' worden omdat dat een menselijke eigenschap is. Konijnen hebben konijnen nodig als gezelschap en geen kat
Alle reacties Link kopieren
@Sunny wat een bijzondere konijnen heb je dan. Buxus is misschien voor jouw konijnen niet lekker genoeg. Klimop is heel giftig daar zijn ze dol op. En zo zijn er veel meer planten en onkruiden die konijnen gewoon eten maar die giftig zijn . Sommige direct giftig, anderen tasten langzaam de lever aan. Konijnen kunnen al gauw 10 jaar worden en kleine rassen soms wel 15. Helaas worden in NL tamme konijnen wegens slechte verzorging en onwetendheid gemiddeld 1 jaar.
Alle reacties Link kopieren
en kijk echt even op www.konijnen.nl
Alle reacties Link kopieren
@meds: Misschien heb ik inderdaad gewoon heel veel geluk met ze (gelukkig).

@Boebele: Hou er rekening mee dat konijnen groepsdieren zijn en minimaal met 2 moeten samenleven. Het beste kan je een ram en voedster nemen. Ook kan je ze niet zomaar bij elkaar plaatsen. Ze moeten gekoppeld worden op een neutrale plaats.
Alle reacties Link kopieren
Er komt toch wel veel bij kijken geloof ik..

Vooral die planten lijkt me bijna niet te doen. Moet ik dan mijn hele tuin gaan leeghalen? Geen idee wat voor planten er in mijn tuin staan, laat staan welke giftig zijn...
Alle reacties Link kopieren
de verhalen komen weer boven in mn herrinnering.

wij hadden janus een franse langoor die we kregen als jonkie.

m,n man was nog bezig aan t hok dus de eerst dagen moest hij in huis.gelijk vriendjes met de katten en ons.zo deed hij netjes z,n behoefte in de kattenbak,gaf ik de katten eten duwde hij ze opzij en vrat het op.

m,n man die de gewoonte had bij thuiskomst de krant te lezen,dat vondt janus niet goed.hij sprong boven op de krant want hij wou kroelen.hij ging ook heerlijk in onze nek zitten om geaaid te worden.dat deed hij ook nog toen hij groot en zwaar was!

los buiten lopen was geen probleem,we hadden zo,n 1.000 m2 meter tuin dus we konden hem niet altijd zien.een keertje z,n naam roepen en hij kwam aanrennen.

helaas is hij op 4 jarige leeftijd overleden hij kreeg een hartaanval en was dood.

daarna wilden we nooit meer n konijn, janus was alles voor ons geweest.
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
Wat een verhalen zeg allemaal, in mijn beleving viel dat allemaal wel mee.

Ik heb vroeger ook een konijntje gehad en woonde toen bij mijn ouders op 3 hg. Het beestje had een groot hok van 1 meter en wat ik mij er nog van kan herrineren was het beestje nooit ziek, nooit ingeent en was zover ik kon beoordelen niet eenzaam want hij had mij om mee te spelen

Veel nichtjes van mij hadden ook een konijn en die verbleef dan vaak in de tuin in het hok of onder toezicht rondhuppelend in de tuin. Volgensmij zijn ook die konijnen nooit ingeent en toch redelijk oud geworden 8 jaar.

Het kan natuurlijk nooit kwaad om een konijn wel in te enten maar volgensmij gaat dat meer op voor konijnen die buiten komen?



Ik heb nu katten en volgensmij zou dat prima gaan als er een lief dwergkonijntje bij zou komen.

Die katten van mij zijn zo niet wild dat ze er vast niet opkomen om erop te gaan jagen



Je goed inlezen voordat je eraan begint dat lijkt mij sowieso verstandig!



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben me aan het inlezen ja en ben toch wat huiverig geworden.

Zometeen maar even langs de konijnenopvang. Zou graag een verwaarloosd diertje een nieuw huis willen geven. Twee zou natuurlijk beter zijn, maar dat vind ik weer meteen zo veel...

Er zijn misschien ook konijntjes die het alleen ook prima vinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven