huis verkopen - hoever zak je?

11-06-2011 00:00 35 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben al ruim een jaar ons huis te koop. Nette buitenwijk, randje van Leiden, dicht bij alles, inclusief natuur. Prima staat van onderhoud. Heel recente keuken, leuk tuintje op het zuiden.



In maart zijn we 6% met de prijs gezakt. Dat heeft wat meer response gegeven maar 't loopt nog steeds niet hard.



Ondertussen hebben we een ander (opknap) huis gevonden dat we aan het verbouwen zijn. We hebben zeker geen actute geldnood maar ja, we willen dit jaar toch wel verkopen.



We hebben nu mensen gehad die serieus geintesseerd zijn. Dit is een prima huis voor hun qua locatie, grootte, aantal kamers, enz.



Nu hebben ze een bod gedaan dat nog eens 9% onder de huidige vraagprijs. De huidige prijs is ongeveer in lijn met de prijsstijgingen / dalingen van de 10 jaar waarin het huis van ons was. Maar de kandidaat koper zegt: volg het nieuws; volgens de laatste inschatting van een ING hypotheek expert gaan de prijzen de komende 2 jaar nog 10% omlaag dus ik wil niet meteen tegen een verlies aankijken.



Tja, daar is iets voor te zeggen maar 6% en dan nog eens 9%.... en we hebben op zich al een redelijke prijs als je naar vraagprijzen om ons heen kijkt.



Ik heb een beetje van 'hup,weg is weg, we verdienen er nog steeds wat aan en de krantenberichten zijn inderdaad niet hoopgevend. M'n man is meer van laten we nog max. een half jaar wachten. Maar ja, als er dan geen beter bod komt...



Moeilijk hoor. Wat denken jullie?
Alle reacties Link kopieren
De voorwaarden om een hypotheek te krijgen worden slechter, de rentes stijgen, en dus gaan de huizenprijzen zakken, helaas.



De verkoper van ons huis ging uiteindelijk accoord, toen we de onderhandelingen sloten, en de mededeling deden dat het huis nog steeds onze belangstelling had, en dat we over een half jaar misschien nog zouden terugkomen met een lager bod.

Twee uur later was het van ons.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
het scheeld je ook weer een half jaar dubbele hypotheek
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nog een beetje door onderhandelen, kijken of het nog iets omhoog kan, maar echt wel verkopen.



Er is geen enkel teken dat de markt komende tijd gaat verbeteren. Het stuwmeer onverkochte huizen is echt enorm groot aan het worden.

Ook lopen de kosten van twee huizen gewoon door.



Omdat je het al tien jaar hebt loop je in ieder geval geen verlies op.

Ook de stress die je kunt vermijden om voor onbepaalde tijd met dubbele lasten te zitten lijkt mij veel waard!
Alle reacties Link kopieren
10% zakken is nog heel optimistisch, de prijzen gaan zeker nog 20 tot 30% omlaag dus tel uit je winst
De koper wil kennelijk nu een huis kopen. Als hij een daling verwacht en geen verlies wil, dan moet hij dat maar afwachten. Jij wilt nu gewoon je huis verkopen voor wat het nu waard is en niet voor wat het straks misschien waard zal zijn. Toch?



Ik zou het bod dus niet accepteren. Zakken met de prijs kun je altijd nog doen als het echt gaat dringen en voor die 9% kun je nog een flinke tijd een dubbele hypotheek betalen als het moet.
Alle reacties Link kopieren
9% onder je vraagprijs is een reëel bod, als je huis al een jaar te koop staat moet je dat heel serieus overwegen. De kans dat je een beter bod krijgt is klein
Alle reacties Link kopieren
verkopen.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang kun je de overbruggingshypotheek opbrengen voor dit prijsverschil? En wat is je alternatief als je dit jaar niet verkoopt? Kun je het verhuren?



Je man wil nog een half jaar wachten. En dan? Aan wie wil hij het huis over een half jaar verkopen? Kijk eens wat er in de buurt allemaal te koop staat. Jouw kopers gaan echt geen half jaar wachten, want er is meer aanbod dan ooit.



En wat als je huis over anderhalf jaar nog niet verkocht is? Zou je dan niet willen dat je het toch maar gedaan had?



Ik zeg: doen!
Ik moet helemaal niks!
Alle reacties Link kopieren
Ja lastig hoor, ik zou op dit moment ook zeggen verkopen. Het wordt er voor de verkopers niet beter op.



Ik ben sinds woensdag ook eigenaar van een huis dat ik in totaal voor 55.000 minder gekocht heb dan de originele vraagprijs. Het huis heeft iets meer dan 2 jaar te koop gestaan. Vervelend voor de verkopende partij maar uiteraard een voordeel voor ons.
Alle reacties Link kopieren
Verkopen. De de markt is er niet naar om er meer voor te krijgen. Reken maar eens uit wat je kwijt bent als je een half jaar langer dubbele lasten hebt, en is er over een half jaar ook een koper?
Alle reacties Link kopieren
Ons huis heeft 3 jaar te koop gestaan. Na anderhalf jaar in de verkoop hebben wij voor het eerst een bod gekregen van ruim 10% onder de vraagprijs. Afgewezen en intussen zijn we weer anderhalf jaar verder en uit pure ellende de woning maar uit de verkoop gehaald. In die periode 2 bezichtigingen gehad!

Wij blijven voorlopig zitten waar we zitten en hebben gelukkig geen ander huis gekocht.
Wat is er mis met onderhandelen? Je kunt toch 'n tegenvoorstel doen? Koper zegt 9%, dan zeggen jullie bijv. 5. Hij zegt 8, jullie 6 en dan maak je 't af op 7%. Da's altijd nog beter dan 9.
Wat Elninjoo zegt.

Alleen voor de rust in mijn hoofd zou ik er al vanaf willen.
Alle reacties Link kopieren
Onderhandelen kan altijd.

Bij ons is het helaas niet gelukt, het is een kopersmarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp dat jullie ook voor die 9% minder geen verlies lijden op het huis? Dan zou ik nog wat proberen te onderhandelen en dan verkopen. Een huis aanhouden kost ook geld. Stel dat het huis nog een half jaar te koop staat en je kan het dan voor deze prijs verkopen (dat is ook maar afwachten), dan ben je per saldo slechter af omdat je dat half jaar nog kosten hebt gemaakt.



De tijd dat je enorme bedragen overhield aan de verkoop van een huis is - helaas - echt voorbij.
Alle reacties Link kopieren
De marktprijs is wat kopers voor je huis willen geven, niet wat jij er voor wilt hebben.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de onderhandeling in gaan en kijken of je rond de 7% kan uitkomen.



Als je wil verkopen, moet je genoegen nemen met een prijs die lager ligt dan je zelf in gedachten had. Nu kun je het verkopen. Je weet niet wanneer de volgende koper op je pad komt en wat deze gaat bieden.



Je vraagprijs is misschien volgens de prijsstijgingen en dalingen. Alleen is dat niet het enige waar je naar moet kijken. Als je nu verkoopt tegen die prijs, wat heeft dat voor financiele gevolgen voor jullie? Verkoop je onder je hypotheek bedrag?



Bij het kopen van je opknapper heb je misschien ook wel goed kunnen onderhandelen, dan kun je nu je huis ook tegen een lagere prijs verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Verkopen, maar misschien kan je nog met een tegenbod komen.



Maar verkopen is wel een prioriteit, vooral als je al een ander huis hebt.
Alle reacties Link kopieren
Bij verder onderhandelen loop je ook het risico dat de kopers afhaken. Als je een tegenbod doet, verwerp je daarmee hun laatste bod.



Toen wij ons huis verkochten, ruim 3 jaar geleden, wilde de makelaar nog wel verder onderhandelen. Misschien had hij er nog 1000 of 2000 euro extra uit kunnen halen. Ik vond dat dus niet opwegen tegen het risico dat we ze kwijt zouden raken. Overbruggen kostte ons ¤1000 per maand, dus ik was blij dat we konden verkopen.



En dit was dus nog voor de huizenmarkt volledig instortte.



Je huis heeft pas een bepaalde verkoopwaarde als iemand het er ook daadwerkelijk voor wil betalen.
Ik moet helemaal niks!
Maar Nicky, dat is dus wel afhankelijk van wat de kopers nu aangegeven hebben.



TO: met hun bod nog iets los gelaten over onderhandelingsmogelijkheden? Of juist niet?

Wij hebben wel eens iemand de deur gewezen die toch verder liep te zeiken nadat we duidelijk hadden aangegeven dat het een eindvoorstel betrof. Die had dus pech.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de vele reacties.



Ik denk dat we nog wel een beetje ruimte hebben om te onderhandelen met deze koper maar meer dan 1-2% denk ik echt niet. Ze huren om dit moment een huis en hebben de tijd. Tijd die gezien de markt in hun voordeel werkt. We hebben 3 andere bezichtigingen gehad deze laatste maanden maar of 'het andere huis moet eerste verkocht worden' of 'de bank doet erg moeilijk.



De makelaar legt eigenlijk de beslissing ook bij ons: "ja, er kan een beter bot komen maar het kan ook nog 6-8 maanden duren"



We gaan hier intern maar eens een stevige discussie hebben. Peace of mind is een hoop waard.
quote:Suze02 schreef op 11 juni 2011 @ 09:09:

Maar Nicky, dat is dus wel afhankelijk van wat de kopers nu aangegeven hebben.



TO: met hun bod nog iets los gelaten over onderhandelingsmogelijkheden? Of juist niet?

Wij hebben wel eens iemand de deur gewezen die toch verder liep te zeiken nadat we duidelijk hadden aangegeven dat het een eindvoorstel betrof. Die had dus pech.

Tja, het kan ook tactiek zijn. Ik heb vorige maand een huis gekocht, bod gedaan en kreeg meteen zogenaamd een eindvoorstel. Toch nog weer 5000 lager geboden en daar gingen ze wel op in..

Ik zou het huis wel gewoon verkopen denk ik, je weet niet eens of er het komende half jaar überhaupt een verkoper is..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou kijken wat de consequenties zijn als je ingaat op dit bod (of mss iets hoger als je nog kan onderhandelen). Verlies of niet en wat doet dat met je maandlasten.



Het huis aanhouden is op dit moment zoo onzeker, je weet totaal niet waar het schip gaat stranden. Vergeet niet dat je naast je hypotheeklasten ook nog de verantwoorlijkheid voor je oude huis hebt -je moet het netjes houden, regelmatig checken, tuin bijhouden, etc) en natuurlijk de andere vaste lasten. Want ondanks dat je niets tot weinig gebruikt, de aansluiting kost ook geld.
Alle reacties Link kopieren
Ehm meds, bron?? Ik heb dit nog nergens gehoord.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven