Van een vol naar een leeg huis

11-09-2011 11:02 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,



wie is er ook zijn huis aan het opruimen en wel zodanig dat het huis langzaam van 'vol' naar 'leeg' gaat. Ik ben al zo'n half jaar aan het opruimen en weggooien, had een vol huis met een volle zolder. Vier kinderen, ouders overleden (dus extra spullen vanuit de erfenis in huis gekregen) dus had nogal wat bij elkaar verzameld.



Wat ik graag zou willen is zo'n mooi, beetje leeg, rustig minimalistisch huis. Niet te leeg want dan wordt het kil maar wel met zo min mogelijk tierlantijnen, geen meters boeken in de kast etc. Een huis wat makkelijk op te ruimen en schoon te houden is. Ik heb het afgelopen jaar echt al heel veel weggegooid, weg gegeven en op Marktplaats gezet maar het proces is nog lang niet af. Ben nu wel zover dat ik kasten kan gaan verkopen, gewoon simpelweg omdat ze inmiddels leeg zijn. Maar ben tegelijkertijd ook nog lang niet klaar.

Wie is er ook bezig op te ruimen, vind je het moeilijk of ben je van nature geen bewaarder? En hoe reageert je omgeving op het opruimproces?

Overigens merk ik nu al dat het letterlijk en figuurlijk meer lucht geeft in huis en ik voel me daar lekkerder bij.
Ja, ben er mee bekend. Heb al mijn boeken in de kelder gestald, het is daar schoon en droog, dus het kan. Al jaren koop ik niets meer voor in huis, want het is gewoon compleet. Een prulletje er bij en de balans is weg. Het is precies goed zo.

Vreselijk, overvolle rommelige huizen. Die rommeligheid gaat in je systeem zitten, je wordt er, zeg maar, zelf ook rommelig van.





Behalve dan mijn garderobekamer, dat is net het domein van de lorreboer.
Ze zeggen niet voor niets 'een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd'. Rotzooi maakt veel mensen onrustig, dus het is goed op zijn tijd op te ruimen.



Ik leef volop in de rommel wegens een gebrek aan kastruimte. We zijn een poosje geleden verhuisd van een 'normale eengezinswoning' naar een woning met allemaal schuine wanden op de 1e verdieping. Ik heb bij de verhuizing al flink opgeruimd, maar er blijft natuurlijk altijd wel wat over. We zullen nu eerst inbouwkasten moeten laten maken, voordat we genoeg ruimte hebben om alles netjes weg te werken en dat is nog niet gelukt. Maar ik kan niet wachten tot het zover is!
Alle reacties Link kopieren
ik ben een paar maanden geleden verhuist en heb nog weinig spullen over, ondanks dat ik een echte bewaarder ben. Moeilijk proces om te beslissen wat ik echt wilde houden, deze 4 dozen met spullen die ik nooit zal gebruiken maar me wel heel dierbaar zijn (lees: krantenknipsels, eerste loonstrookje, erfenisjes, enz.) staan op zolder en ik denk dat ze daar tot een evt. volgende verhuizing zullen blijven staan. Eigenlijk helemaal niet nodig om te bewaren, maar het is me zo dierbaar...

Verder is mijn huis leeg qua tierelantijntjes.

Grote goedgekozen meubels, 4 schilderijen, 2 kastjes aan de muur met mijn 2 verzamelingen en een paar kaarsen, thats it.

In mijn woonkamer heb ik wel een altaartje met opsmuk, maar dat mag best vind ik...

Houdt helemaal niet van woningen die steeds in een ander thema aangekleed worden, of waar je dood wordt gegooid met troepjes, volle vensterbanken, enz...
Alle reacties Link kopieren
Ik hou ook wel van een opgeruimd huis, maar hier en daar wat tierlantijnen vind ik het toch wel een stuk gezelliger maken. Die tierlantijnen moeten wel aan bepaalde voorwaarden voldoen. Die met emotionele waarde heb ik het liefst en ze moeten mooi zijn, iets toevoegen. Bij mij zal je geen vaasje van de Action zien staan bijvoorbeeld of zo'n kant-en-klaar droogboeketkrans op de tafel, ieuw!

Ik heb ook vier kinderen en moet zeggen dat die dan weer een heleboel lelijke spullen naar binnen slepen: steppen, skeelers, poppenwagens, playmobielhuizen etcetera. Bovendien kom ik om in 4x winter- en zomergarderobe en drieduizend paar schoenen van de kinderen. Waar moet ik het allemaal laten.

Maar ik doe mijn best. Vooral van onze slaapkamer heb ik mijn domein gemaakt. Heel rustig en wit.
Vooral van onze slaapkamer heb ik mijn domein gemaakt. Heel rustig en wit.



Ja, vind ik ook belangrijk. Mijn slaapkamer is helemaal creme en met de dekbedhoezen hou ik het ook rustig, want daar kun je nogal eens de mist mee in gaan, dat je ineens een discokamer hebt vanwege de felgekleurde hoes.Rust en romantiek, dat is mijn motto.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen maar sleep wel mijn eigen geschiedenis mee in dozen



Ik heb wat moeilijke jaren gehad met daarbij een aantal ongeorganiseerde verhuizingen waarbij alles ingepakt werd en mee ging. (Normaal is er voor een verhuizing een grote opruiming, maar die had ik niet altijd). Sommige dozen hebben een tijd bij mijn opa op zolder gestaan, anderen bij een opa van een vriendin.

Als ik in die tijd spullen nodig had waar ik niet bij kon, kocht ik het nieuw. (Meeste spullen die ik nodig had stonden niet in berging hoor)



Ik heb wel bij mijn vorige verhuizing alle dozen een keer doorgespit en het meest overbodige weggegooid. Maar veel ook niet.



En nu staan ze te staan, in een hoek van de slaapkamer. Het is nog een beetje te pijnlijk om alles uit die tijd weer door mijn handen te laten gaan en op te ruimen. Dus ik heb geaccepteerd dat ik dat pas hoef te doen als ik het gevoel heb dat ik dat aankan. (oude boeken weggooien, dat soort dingen)



Maar van de dingen die ik in het hier en nu gebruik, moet ik ook eens beter gaan bedenken waar ik ze opruim. Sommige dingen hebben geen vaste plaats en dat is lastig.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ivy, speelgoed van kinderen hoort er wel bij natuurlijk, ze moeten de kans krijgen om lekker te spelen en kind te zijn!

Goed dat je van je slaapkamer jouw domein hebt gemaakt. Dat geeft vast rust...

Die droogbloemenkrans enzo waar jij het over hebt is een beetje wat ik bedoel. Brr... Neem dan een mooie bos echte bloemen ofzo?
Ik ben wel een bewaarder, maar een verbroken relatie doet soms wonderen. Mijn hele huis 'moet' over de kop. Mijn dochtertje heeft nieuw behang gekregen op haar slaapkamer. En nu 'moet' mijn slaapkamer ook nieuw behang en de muren van de woonkamer mag ook wat aan gebeuren.



Kleertjes van mijn dochter op marktplaats gezet, keuken indeling veranderd. Boeken tweede hands op bol gezet. Oud speelgoed mag weg etc etc.



Voor mij dus ook: een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd. Ik ben alleen nog lang niet klaar
Voor mij geldt ook dat een opgeruimd huis het beste werkt, want als ADHD-er zijnde word ik er onrustig van een chaos om me heen en ik wil dan gelijk gaan opruimen en ordenen. Nu hoeft dan niet en dat geeft eindeloos veel rust.



Daarbij ben ik ook een slechte huisvrouw dus zonder overdadige spullen en tierlantijntjes in de woonkamer ben ik veel sneller klaar met schoonmaken. Even een swiffer over de houten vloer en een kledingroller over de meubels tegen de kattenharen en klaar ben ik.



Mijn slaapkamer is ook heel rustig en enigszins romantisch met weinig meubels en als enige eye catcher een antiek Frans stijlenbed met een Toile de Jouy sprei erop.



Bij mij zijn er 2 grote opruimmomenten geweest: toen ik stopte met samenwonen en het gezamenlijke huis verliet liet ik daar alles achter: boeken, cd's, tijdschriften, enz. Die heb ik zelf nooit meer aangevuld, dus die "rommel" heb ik niet meer.



En het 2e moment was toen ik een erfenisje van mijn oma kreeg en ik het allegaartje aan meubels kon vervangen tot een mooi fris en nieuw geheel. Ik zou het echt doodzonde vinden om daarin weer allerlei "troep" neer te zetten, dus zijn alle spullen met zorg gekozen en op elkaar afgestemd. Alleen mis ik nog mooie schilderijen, heel lastig te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Oh wat leuk al die reacties en veel herkenbaar.



Hier is ook onze slaapkamer heel rustig. Ik wil in de slaapkamer nog wel andere gordijnen want die zijn heel druk maar verder inderdaad drie dezelfde kasten (twee voor mij, een voor man). De muren zijn lichtblauw, het beddegoed meestal wit evenals bed, kasten en nachtkastjes. Doordat ik veel kleren heb weggegooid (zakken vol, alleen bewaard wat echt goed staat en lekker zit) kunnen de meeste tassen en sportspullen ook in de kasten. Onze kasten zijn van Ikea en ik ben tegenwoordig dol op de kastinrichting daar met van die schoenrekken e.d.

Hier mogen de kinderen ook gewoon spelen hoor, we hebben zelfs de luxe van een speelkamer die dan ook altijd rommelig is maar ik merk wel dat het speelgoed langzaam al minder begint te worden (de jongste is bijna 7 en vanaf een jaar of 10 is het toch vooral computer, nog wel wat lego e.d. maar veel minder meuk dan vroeger).

Zo te horen gaat iedereen opruimen van 'live changing moments', scheidingen, verhuizingen e.d. Bij mij was het 'slechts' een boek dat ik las dat inderdaad aangaf dat ruimte in je huis ruimte in je hoofd geeft. Ik kocht veel om een gevoel van onvrede, verveling weg te werken en ik ben zo blij dat ik daar nu min of meer vanaf ben.

@ Moonlight, je schrijft dat je de dozen pas open wil maken als je het aan kunt. Ik heb ook een heleboel verdrietige dingen weggegooid. Waarom moet je eigenlijk spullen houden als je telkens als je ze open maakt of ziet, er verdrietig van wordt. Ik ben blij dat ik die spullen nu niet meer tegen kom. De belangrijkste heb ik natuurlijk wel bewaard (bijv. overlijdensaktes en de teksten van de begrafenis van mijn ouders) maar op een apart plekje. Verder heb ik ook een nostalgiedoos gemaakt. Daar zitten babysokjes in maar ook een stukje van het doek van het tentje waarmee we zoveel mooie vakanties hebben gemaakt bijv.). Al die andere dingen waar ik verdrietig van werd (bijv. mijn agenda's van de middelbare school want dat was een nare periode) heb ik weggegooid. Kom ik het nooit meer tegen, hoef ik er ook niet meer verdrietig om te worden.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, het huis zo "leeg" mogelijk willen. Wij zitten middenin een verhuizing en ik had graag veeeel weggedaan maar ja, ik kan dan wel van het opruimen zijn, ik ben niet de enige persoon in dit huishouden . Het credo "ik wil alleen in huis wat ook echt gebruikt wordt" gaat niet voor iedereen op. Heerlijk, opruimen en dingen wegdoen, totaal geen moeite mee. Maar goed, eerst maar eens op orde komen en dan hopen dat mijn betere helft ook de geest krijgt en dat er dan veel boeken/tijdschriften etc. het huis mogen verlaten.. Ik lees hier mee in ieder geval!
Alle reacties Link kopieren
Hoi Mirjam,



is hier ook het geval. Mijn man heeft heel lang tegengestribbeld dus heb ik alleen opgeruimd wat van mij was. Het grappige is dat hij nu plots soms mee gaat doen. Laatst wilde hij plots alle glazen weggooien en vervangen door een soort nieuwe. Hij is wel een echte bewaarder maar ziet waarschijnlijk nu langzaam aan ook wel de voordelen van weggooien.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Eindelijk, na jaren opruimen ben ik zover dat we alle ruimtes in het huis gebruiken kunnen. Ik heb nu een eigen werkplek. Het liefst keil ik alles weg, maar manlief is nog steeds van het bewaren tot in het eindeloze. Wat is dat toch met mannen en vasthouden aan spullen?



shisensa welk boek heb je gelezen?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik word zelf altijd onrustig van mensen met verzamelingen. Zo kende ik iemand die klokken en klokjes verzamelde..het hele huis stond ermee vol..aaaahh, daar word je toch echt "getikt" van...



Man klaagde vanochtend nog dat de knieschotbergingen in het het nieuwe huis, alweer helemaal vol staan..(ja, met zijn boeken en tijdschriften van jaren her..), dus ik hoop dat hij ooooit (en het liefst ook binnenkort) echt gaat opruimen. Wij hebben zelfs geruime tijd externe opslagruimte gehuurd (omdat we ons huis-in-de-verkoop leeg wilden presenteren). Zal je zien dat uiteindelijk het grootste gedeelte van de dozen, weg mag, en dat we ze dus binnenkort het huis weer uitsjouwen...aargh.
Ooh ja, mannen en nutteloze troep bewaren, daar kan ik boeken over vol schrijven (die ik dan snel weer weggooit ).
Alle reacties Link kopieren
En het ergste is... 't is vaak ook nog kapot als je het wil gebruiken, blijk je al die 15 jaar een kapotte lichtbak in huis gehad te hebben voor je weet-maar-nooit.



Zo hebben wij ook 3 miljoen schroefjes (potten vol) voor-je-weet-maar-nooit. 3x raden hoe vaak een schroefje past en 3 x raden wat er dan gebeurt...
Alle reacties Link kopieren
Hihi, maar denk je dat als ze een schroefje nodig hebben ze naar die potten gaan, nee hoor, mijn man rijdt dan gewoon naar de bouwmarkt en koopt voor 2 euro een nieuw doosje schroefjes.



@Wiekje, ik heb het boekje 'Coach jezelf naar succes' gelezen. Het is erg Amerikaans en hier en daar een tikje te 'Secret-achtig' maar er staan wel heel veel waarheden in. Een stuk gaat over ruimte maken in je leven en daar hoort opruimen bij.

Daarna raakte ik geïnspireerd en ben nogal wat websites gaan lezen over een meer minimalistische levensstijl (o.a. Zen habits en Becoming minimalist). Het opruimen van je huis is daar natuurlijk maar een stukje van maar het inspireert me wel om meer rust te creëren op allerlei vlakken in mijn leven.
Alle reacties Link kopieren
Shisensa dank! Ik ga even googlen! En fantaseren over een leeg huis! Wow, goed dat je zo ver gekomen bent!
Alle reacties Link kopieren
quote:wiekje schreef op 12 september 2011 @ 08:14:

En het ergste is... 't is vaak ook nog kapot als je het wil gebruiken, blijk je al die 15 jaar een kapotte lichtbak in huis gehad te hebben voor je weet-maar-nooit.







O, shit.... zó herkenbaar
Alle reacties Link kopieren
Even een upje, want ik heb me er eindelijk toe gezet om mijn kasten op te ruimen omdat er een nieuwe komt. Ik woon hier nu vijf jaar en zeker op mijn 22e nam ik het niet zo nauw met dingen eerst schoonmaken voordat ik ze wegzette.. dus ik heb de neiging om een mondkapje op te zetten haha!



Echt vies is het. Heb al drie vuilniszakken vol zooi weggegooid en twee wassen gedraaid. En mijn skates teruggevonden waarvan ik dacht dat een vriendinnetje ze nog had! Moet nu nog een halve schap en dan is het gewoon klaar. Dan durf ik mijn kast weer open te doen en aan mijn vriend te laten zien, want die heeft hem nog nooit van binnen gezien..
Yep, same here. Maar wat je zegt: laat het niet zo'n onpersoonlijk superverantwoord VT-wonen huis worden. Tenzij je zo'n type bent natuurlijk. Ik zie mensen wel eens doorslaan en dan wonen ze in een etalage: nergens ligt ook maar een krant of tijdschrift of wat dan ook. Volle bende is één ding, maar steriele OK is weer het andere. Maar ik herken wel je gevoel dat het ook in je hoofd ruimte geeft. Ik ben zelf vrij gemakkelijk in dingen wegdoen/weggeven, dat helpt ook! Succes verder!
Alle reacties Link kopieren
Reageer jij nou op de to? Volgens mij heeft die haar huis allang schoon..
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Momenteel heel herkenbaar.

Op dit moment zit ik in de troep omdat we met de na-weeen van een verhuizing zitten. Er zijn nog allerlei dingen niet af, dus ik kan nog niet alles een plekje geven. Bovendien moest er weer vanalles verplaatst worden doordat er nog wat werkzaamheden gedaan moesten worden. Kortom, als ik het net netjes heb, ontploft de boel weer en kan ik weer opnieuw beginnen. En ik word er gek van! Ik hou van rust en netjes. En ik kan het ook wel. Maar nu blijf ik aan de gang.



En ik ga nu niet van een vol huis naar een leeg huis, maar ik zoek wel een balans om het rustig in te richten... en dan moet ik de rest ook nog ergens laten. Wat kan weg, wat kan blijven. Wil ik het ooit nog gebruiken, of kan het naar de spullenhulp of op marktplaats?

Kortom, een on going process, waar ik gelukkig ineens plenty tijd voor heb, omdat ik mn baan kwijt ben.



Ik zoek trouwens wel een balans tussen knus en huiselijk en 'leeg'. Ik wil niet zo'n heel strak design huis, ook al hou ik ook wel van strak. Maar een paar gezellige, klassieke dingen.



@shishensa: wat fijn dat je man nu ook gaat meedoen!

@ivy... kun je geen hele leuke opbergkisten nemen voor het speelgoed van de kinderen? Aan het einde, voor het slapen gaan even alle speelgoedjes in de kist (ieder zijn eigen kist) en dan lekker slapen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven