Wel of niet verhuizen naar Zuid Limburg?

20-11-2011 13:32 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man en ik denken er al een aantal jaar over om naar Zuid Limburg te verhuizen. Mijn man kan waarschijnlijk met z'n werk overgeplaats worden naar Heerlen. Nu horen we de laatste tijd erg veel negatieve verhalen over mensen die naar Limburg zijn verhuist. Je wordt er weggepest of niet geaccepteerd als Hollander. Het is natuurlijk wel een grote stap om van uit de randstad( Rotterdam) naar Zuid Limburg te verhuizen. Wie is ook vanuit de randstad of een ander deel van Nederland naar Zuid Limburg verhuist. En wat is jullie ervaring?

Ik hoop dat iemand me kan helpen!!
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je het dialect kent. Anders wordt het heel lastig....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervarings verhaal voor je, maar woon zelf in Rotterdam en mijn familie van moeders kan woont/komt allemaal uit Zuid-Limburg. Een familie lid heeft een tijdje in Heerlen gewoont en vond het vreselijk. Veel criminaliteit, ongezellig...

Ik zelf merk een groot verschil tussen m'n even oude familie die in Limburg zijn opgegroeid, en mijn broertje en ik die in de omgeving van Rotterdam zijn opgegroeid. Het is echt een andere cultuur.

Zeker in kleine dorpjes.. In een klein dorp waar een familielid een huis had gekocht is zij nog net niet verketterd. Ze zat niet op zondag in de kerk en is kunstenares, dus ze werd niet geaccepteerd. En dat zij is dan een 'echte' limburger...
Alle reacties Link kopieren
In elke groep krijg je met al dan niet acceptatie te maken, maar lees vooral ook eens dit topic! Daar heb je denk ik wel wat aan...
Ik kom oorspronkelijk uit Noord Limburg en ben blij dat ik uit de provincie weg ben.

Hoe zuidelijker je gaat hoe erger het wordt. Ik vind zuid limburgers erg vervelende, stugge, achterbakse mensen (tuurlijk zijn er ook uitzonderingen). Heel onsympathiek. Jammer, want de natuur is er prachtig.

Maar ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.

Heerlen is verschrikkelijk, veel (drugs)criminaliteit inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft het dialect niet te kennen. Ik heb even een quote van mezelf opgevist:quote:Ligeia wrote on 13 July 2011 @ 17:01:

Ervaringen zijn ervaringen, maar op basis van één of tien of honderd dezelfde ervaringen, kun je het toch nog altijd niet maken om een hele groep weg te zetten met een aantal vaste kenmerken. Dat zie je nu wel, het hoeft zomaar eens niet te kloppen.



Ik zeg al mijn hele leven 'pardon'. (Ja, wanneer van toepassing dan. ) Nooit problemen mee gehad.

Dialect kunnen verstaan, is handig, maar moeten spreken is echt onnozel. Mensen die dat van je verwachten, hebben een update nodig.

Als je echt vrienden wit maken, let je natuurlijk vanzelf al op wat je zegt en hoe je overkomt. Als grapjes niet aankomen, dan zijn ze misschien niet leuk óf is de ontvanger niet de vriend die je zoekt. Ik neem namelijk aan dat elk slecht ontvangen grapje wel uitgelegd kan worden en die uitleg ook geaccepteerd kan worden door weldenkende mensen.



Buiten mijn provincie ben ik op verschillende manieren benaderd en behandeld, positief en uitermate negatief. 't Ligt helemaal aan jezelf hoe en of je dat op waarde schat. Ik heb dat zelf nooit opgehangen aan achtergrond, maar aan de betreffende persoon die zich bediende van dat bepaalde gedrag of uitlating. Incidenten maken nog geen algemeen profiel, vind ik...
Alle reacties Link kopieren
Ik kom oorspronkelijk uit Limburg maar woon alweer jaren in de randstad. De cultuur is gewoon heel anders (meer bourgondisch). Heerlen vind ik trouwens een vreselijke stad...

Leer het dialect, meld je aan voor de plaatselijke (carnavals/sport) vereniging en doe mee met lokale activiteiten. Volgens mij word je dan prima geaccepteerd.
Alle reacties Link kopieren
Heerlen is juist een stuk rustiger geworden qua criminaliteit en drugsoverlast. Op cultureel gebied begint het juist weer meer te bloeien. Heerlen is een gemeente die hard werkt aan armoedebestrijding en cultuur. Saai is het wel een beetje, maar dat vang je als bruisende persoonlijkheid dan weer gemakkelijk op...
Alle reacties Link kopieren
quote:Miek_ wrote on 20 November 2011 @ 14:00:

Ik kom oorspronkelijk uit Limburg maar woon alweer jaren in de randstad. De cultuur is gewoon heel anders (meer bourgondisch). Heerlen vind ik trouwens een vreselijke stad...

Leer het dialect, meld je aan voor de plaatselijke (carnavals/sport) vereniging en doe mee met lokale activiteiten. Volgens mij word je dan prima geaccepteerd.Als je sanity je lief is, mijd je die carnavalspraktijken natuurlijk als de pest. Fok dat dialect (zeker in Heerlen is dat niet nodig) en doe alleen mee met activiteiten die je liggen. Kom op nou!...
Alle reacties Link kopieren
Ik weet het niet, maar het lijkt me juist dat als je geforceerd erbij gaat lopen proberen te horen (dialect spreken terwijl je dat niet kunt, carnavalsvereniging) je juist minder snel geaccepteerd zult worden. Beter soort van geaccepteerd als buitenbeentje dan je uiterste best doen erbij te horen en achter je rug uitgelachen worden omdat je veel te hard je best doet (dit gestoeld op ervaringen in een klein dorp in Gelderland)

Ik zou wel in een wat grotere plaats gaan wonen om te beginnen, denk ik. Waarom niet gewoon naar Maastricht?
Alle reacties Link kopieren
We willen niet in Heerlen gaan wonen ergens in de omgeving. Zodat mijn man makkelijk naar zijn werk in Heerlen kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf Limburgs maar ik vind dat er nogal een groot verschil is tussen zuid Limburgers en Noord Limburgers...

De mensen van zuid Limburg (vanaf Sittard ongeveer) zijn wel een ander soort mensen. Ik kan ze natuurlijk niet over 1 kam scheren maar dat is wat mij opvalt. Maastricht daarintegen vind ik wel weer erg leuk! Ik zou dan eerder in omgeving Maastricht gaan wonen dan in Heerlen, Kerkrade enz. Dat is half duits.....
Alle reacties Link kopieren
je hoeft trouwens echt geen dialect te spreken! Dat wordt sowieso al steeds minder hoor.... Oudere mensen wat de oorlog hebben meegemaakt spreken wel erg plat omdat zij zo opgegroeid zijn en niet veel ABN hebben gesproken in die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Als je het dialect niet kent kom je niet heel ver. Limburgers praten toch onderling veel in dialect, ook in werksituaties. Ik doe het zelf ook als ik bij mijn ouders ben en ik ben niet eens in dialect opgevoed. Veel woorden en uitdrukkingen vanuit het dialect gebruik ik desondanks wel. Mijn vriend verstond er in het begin niets van als wij in Limburg waren maar nu verstaat hij het prima. Spreken is geen noodzaak, maar het verstaan en begrijpen zeker wel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders zijn 35 jaar geleden naar limburg verhuist als 'hollanders' en zijn dat in hun dorp nog steeds..... Ik ben er geboren, maar ben altijd ' de hollander' gebleven om het simpele feit dat mijn ouders geen dialect spraken. Ik sprak wel dialect, maar toch bleef ik hollander. Ben buiten limburg gaan studeren, maar die zachte G nooit meer helemaal kwijtgeraakt tot nu toe. Alleen voor die zachte G zou ik mijn kinderen niet willen laten opgroeien in limburg. Als ik limburgers in de ploitiek hoor kan ik ze nooit echt serieus nemen..... Het klinkt echt nergens naar.



Sorry limburgers, heb 18 jaar in jullie provincie gewoond, ben er geboren, heb er carnaval gevierd, mijn schooltijd doorgebracht, jullie dialect geleerd, maar jullie zijn me altijd als ' de hollander' blijven zien . Wat rest is mijn nog steeds een beetje aanwezige zachte G............
Ik woon nu sinds 3 maanden in een klein dorp in Zuid-Limburg maar heb helemaal niet het idee dat ik niet geaccepteerd word. Iedereen behandelt mij gewoon hetzelfde zoals mijn vriendin (wel een Zuid-Limburgse) en is altijd even vriendelijk. Heb geen behoefte me echt met de plaatselijke sport- of carnavalsvereniging te gaan bezighouden maar ook niet het idee dat iemand dit van me verwacht.

Misschien dat het gevoel nog komt dat ik er niet bij hoor maar tot nu toe heb ik daar geen last van, ook niet in de 2 jaar daarvoor dat ik hier vooral in de weekenden kwam.

Ik kan het dus wel aanbevelen, en het heuvellandschap is prachtig.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp de negatieve geluiden, maar mijn eigen ervaring is ook voornamelijk goed. Ik heb er in het toerisme gewerkt en tijdelijk gewoond. Op die manier kom je wellicht ook met 'andere' mensen daar in aanraking. Toch heb ik in Heerlen een geweldig gezellige salsa dansschool gevonden bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
En niet te vergeten inderdaad, het prachtige landschap en de schilderachtige, stil-in-de-tijd-dorpjes.

N.b. Die dorpjes daar moet je gaan wandelen /fietsen/ rondrijden maar natuurlijk niet gaan wonen. Heerlen lijkt mij een prima keus, mits in een leuke straat /wijk.
Ik woon ook in zuid-limburg. Kom Uit midden- limburg. Wij wonen in Hulsberg, een dorp, waar genoeg te doen is en qua ligging ideaal. Op 12 km afstand van Heerlen rn Maastricht. Ik vind de mensen hier helemaal niet stug, maar juist erg gastvrij. Hier kun je gewoon de voordeur laten openstaan zonder dat er iemand binnenkomt. Het is een niet te klein dorp. In de hele kleine dorpen heb je wel dat je echt geaccepteerd dient te worden.

Het dialect hoef je echt niet te leren om erbij te horen, jezelf een beetje openstellen voor vanalles en dan komt dat zeker goed!!
Alle reacties Link kopieren
Ben erg bekend in Heerlen, en het valt reuze mee. Afhankelijk van de wijk waar jullie willen gaan wonen. Maar dat is overal lijkt me zo.

Ook ik vind de mensen erg gastvrij en vriendelijk. Ook in de winkels en horeca gelegenheden. Dialect hoef je niet te kennen hoor, stel je open op en ga kennis maken met de buurt.



Doe mee aan Limburgse gebruiken zoals de carnaval enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:fantastissima schreef op 20 november 2011 @ 15:09:

En niet te vergeten inderdaad, het prachtige landschap en de schilderachtige, stil-in-de-tijd-dorpjes.

N.b. Die dorpjes daar moet je gaan wandelen /fietsen/ rondrijden maar natuurlijk niet gaan wonen. Heerlen lijkt mij een prima keus, mits in een leuke straat /wijk.Welke niet al te kleine dorpen zijn ook aan te raden?
Alle reacties Link kopieren
Hulsberg zoals hierboven, of Gulpen, Valkenburg (is dan weer meer een stad en super toeristisch, moet je van houden)



Wil je liever in een dorp wonen dan? Waarom als ik vragen mag?
Valkenburg is inderdaad toeristisch, leuk om het begin, maar op een gegeven moment is het niet meer Zo leuk. Zelf heb ik een paar jaar in valkenburg (centrum) gewoond. Toen we eenmaal voor een koophuis gingen zijn we in Hulsberg uitgekomen. Alles dichtbij en ook ben he zo weer in valkenburg. De huizenprijzen liggen hier ook een stuk lager dan in valkenburg.
Ik ben geboren en getogen in Zuid Limburg, in het heuvelland rondom Maastricht.

Het doet me pijn te lezen dat Limburgers worden gezien als stugge achterbakse mensen.

Ik vind juist dat Limburgers nog oog hebben voor hun buren en dorpsgenoten. Er is veel meer een gemeenschapsgevoel. Een bezoek aan de supermarkt betekent vaak een praatje met een bekende. Ik mis dat eigenlijk best, hier in anonimiteit van een grote provinciestad.

Als ik mijn moeder op zoek die er nog steeds woont, voelt dat nog steeds als thuiskomen en geniet ik als ik zie hoe mensen er met elkaar omgaan.
O ja, en dialect hoef je echt niet te kennen hoor, begrijp niet waar die verhalen vandaan komen.

Ik heb overigens wegens studie en werk man op veel plekken in NL gewoond, maar ik vind de mensen in Zuid Limburg met kop en schouders boven de rest uitsteken qua gastvrijheid , hartelijkheid en aardig zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven