Verhuizing naar verpleeghuis

10-01-2012 13:59 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar zal mijn vader moeten verhuizen naar een verpleeghuis. Even los van alle emotionele rompslomp, brengt het ook een hoop praktische kopzorgen met zich mee. Zoals: wat moet (kan) er allemaal mee? In elk geval zijn oude vertrouwde leunstoel voor bij het raam, zijn bed en (als dat past) de bank en salontafel. Maar er zal bijvoorbeeld ook een kast moeten komen voor zijn kleding, hij woont nu in een huis met ingebouwde kasten.



Wie heeft ervaring met het voorbereiden van zo'n verhuizing? Wat zou je qua inrichting aanraden of afraden? Wat zijn bijvoorbeeld handige kasten voor een bejaarde?
Alle reacties Link kopieren
In een verpleeghuis je eigen bed mee nemen ???



Bedoel je verpleeghuis of een verzorgingshuis ?
Alle reacties Link kopieren
Ik wil je best helpen met t een en ander maar het moet eerst wel duidelijk zijn of hij zijn eigen bed mee mag nemen.



In een verpleeghuis (althans die 10 waar ik gewerkt heb) hebben ze allen een hoog/laagbed standaard van het huis.

Dit omdat de verzorging dan op beter werkniveau kan werken.



Verder niet te veel spullen in een verpleeghuis , de kamers zijn maar klein. Terwijl wanneer je in een verzorgingshuis gaat wonen (woonzorgcentra o.d.) je veel meer eigen spullen mee kan nemen.



Dus graag eerst meer duidelijkheid geven waar je vader exact gaat wonen.. verpleeghuis of een verzorgingshuis(woonzorgcentra)

Welke zzp indicatie heeft hij gekregen van de CIZ ?
Alle reacties Link kopieren
Ga eens kijken in/praten daar.

Misschien hebben ze bedden van het verpleeghuis(hoger dus makkelijker voor het personeel) verder ligt het aan de grootte van de kamer wat er mee kan.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat kasten betreft,zul je eerst moeten weten hoe groot zijn kamer is en dat weet je nog niet.Je kunt definitief wat beslissen als je weet in welk verpleeghuis hij terecht kan,en dan vertellen zij wat hij allemaal mee mag nemen.



Ik wens je succes en sterkte,want het is niet niks om een van je ouders er heen te moeten brengen.
Gaat hij naar een verpleeghuis of verzorgingshuis?
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in een verpleeghuis.

Vaak heb je al kasten voor kleding hangen.



Ben je al met je vader naar een kamer gaan kijken?



Je moet denken aan een kamertje van 3 bij 4 ongeveer waarin het bed staat , de (ingebouwde) kast en een nachtkastje >>van verpleeghuis

Wij hebben hier ook nog inklapbare tafel voor de bewoners en ze delen met 2e 1 badkamer.



Daarin zou misschien nog de stoel passen maar dan staat het behoorlijk vol hoor



Is het geen verzorgingshuiskamer?
Alle reacties Link kopieren
Een verpleeghuis heeft doorgaans standaard bedden. Zolang je niet weet waar je vader naartoe gaat zou ik nog geen kast aanschaffen, misschien is daar ook wel een ingebouwde kast.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Zespri, mijn vader is dement. Hij gaat dus naar een verpleeghuis, maar het is wel een kleinschalige woonvorm met veel vrijheid om zijn kamer zelf in te richten. We mogen ook zelf vloerbedekking leggen, behangen etc.



Ik moet trouwens zo de deur uit en kan dus voorlopig zelf niet reageren (okay, niet zo handig misschien).



De vraag is: wie heeft praktische tips, op basis van eigen ervaring met het verhuizen van een bejaarde?
Alle reacties Link kopieren
Als je zelf vloerbedekking legt of laat leggen, niet hoogpolig, dat is stroef en daar kun je over struikelen (meegemaakt met mijn schoonmoeder), ook geen laminaat of zeil want dat kan glad zijn. Bij mijn moeder, die woont nog zelfstandig, ligt een laagpolige vloerbedekking, ook makkelijk schoon te houden trouwens. Zijn makkelijke stoel moet sowieso mee, hij zal zich toch al ontheemd voelen, de TV en verder zoveel mogelijk persoonlijke spullen waar hij aan gehecht is.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Gaat hij naar een verpleeghuis of een verzorgingstehuis?

Dat maakt nogal verschil.

In een verpleeghuis kun je niet je eigen bed en kledingkasten meenemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoenuverder75 schreef op 10 januari 2012 @ 14:14:

Zespri, mijn vader is dement. Hij gaat dus naar een verpleeghuis, maar het is wel een kleinschalige woonvorm met veel vrijheid om zijn kamer zelf in te richten. We mogen ook zelf vloerbedekking leggen, behangen etc.



Ik moet trouwens zo de deur uit en kan dus voorlopig zelf niet reageren (okay, niet zo handig misschien).



De vraag is: wie heeft praktische tips, op basis van eigen ervaring met het verhuizen van een bejaarde?



Weet je zeker dat hij zijn eigen bed etc mee kan nemen?

Lijkt me heel vreemd eerlijk gezegd.

Een stoel en kastje en wat andere eigen spulletjes oké maar eigen bed lijkt me sterk.

In het verpleeghuis waar ik werk zijn standaard bedden,nachtkastjes en kledingkasten.

Verder is daar wel de mogelijkheid om andere eigen spulletjes mee te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad geen hoogpolig ivm met evt rollator/stok/driepoot en het is ook moeilijk te reinigen.

Vaak hebben ze al een soort van gymzaal vloer erin liggen



Hang hier en daar foto's neer van familie en zijn jeugd

Laat een fotoalbum samen stellen van zijn gezin en jeugd (kan je dan ook samen eens bekijken)en op een plek leggen waar hij het kan zien mocht hij zich eenzaam voelen kan hij er in bladeren.



Heeft hij een verzameling? neem een gedeelte van de verzameling mee en zet/hang het neer
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar mijn schoonmoeder verhuisd van zelfstandige woonruimte naar verzorgingshuis naar verpleeghuis. Wat er mee moest wees zich meestal vanzelf wel. Ga ruim van te voren de ruimte bekijken en overleg met de medewerkers, zij kunnen heel goed adviseren.



Organisatie van de verhuizing zelf was lastig. Schoonmoeder was erg verward, angstig en achterdochtig. Spullen inpakken en verhuizen waar zij bij was, was bijna niet te doen. Maar ze kon ook moeilijk "even" ergens anders heen terwijl de boel werd verhuisd en ingericht. Hopelijk is de situatie van jouw vader wat "beter". Veel sterkte, het is niet niks...
Alle reacties Link kopieren
PLEASE GEEN VLOERBEDEKKING !!!!



Ook niet laagpolig.. drama wanneer er urine , ontlasting e.d in komt te zitten. Gaat enorm STINKEN !!

En onwijs zwaar om een rollator over heen te duwen , laat staan een sta of tillift voor het personeel.



Aub neem laminaat , zeil o.d. (gladheid valt wel mee wanneer je goede kwaliteit neemt)
Alle reacties Link kopieren
Helenita.. wanneer je dit besproken had met t huis had ze waarschijnlijk wel een dagje bij de dagopvang terecht gekund , zodat jullie konden verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben mijn oma een dag opgevangen terwijl de rest van de familie verhuisde. Zij ging naar een verzorgingshuis, maar was al dementerend.



In het verzorgingshuis was er nog wel wat ruimte, maar toch hebben we van een aantal meubels kleinere versies gekocht. Haar eigen meubels waren gewoon te groot en lomp voor zo'n kleine ruimte. We hebben wel haar eigen stijl aangehouden.



Mijn oma was een groot liefhebber van vloerbedekking. Witte wollen vloerbedekking. Dus dat kwam er ook in haar kamer. Daar hebben we flink spijt van gehad, ze kreeg last van incontinentie en die vlekken kreeg je er bijna niet meer uit. En ja, de stank!



We hebben toen zelf een hoog-laag bed gekocht, maar veel verpleeghuizen hebben die zelf. Het is wel echt veel praktischer bij de zorg en ze kon zo ook makkelijker in en uit bed stappen zelf.



Wat ook veel werk was is het uitzoeken en merken van alle kleding, handdoeken etc. Daarbij was het belangrijk om af te stemmen op de wasmachines daar, mijn oma droeg graag wol, en na het eerste jaar moesten we haar hele garderobe vervangen omdat er zo veel kapot gegaan of verwassen was.



We hebben ook veel aandacht besteed aan een mooie fotowand, met recente foto's van familieleden. Oudere foto's in albums in de kast. Mijn oma raakte anders makkelijk de weg kwijt in de tijd.
Hier de ervaringen van diverse oma´s die moesten verhuizen. Kasten en bedden waren overal voorhanden. Vloerbedekking en muren mocht de familie regelen, gordijnen ook.



Probeer zoveel mogelijk spulletjes waar je vader dagelijks mee te maken heeft mee te nemen. Denk hierbij aan servies, fotolijstjes, beddengoed. Je wilt waarschijnlijk nieuw spul kopen maar beter van niet, mijn oma´s wilden hun vertrouwde spulletjes om zich heen. Ze wilden ook zelf hun gordijnen en behang nog uitzoeken. Hun vertrouwde pyama, en die ene vaas, dat schilderij en deze asbak moest mee. Betrek je vader hierin, want hij moet heel veel inleveren (lees; accepteren dat jij driekwart van zijn spullen in de container mikt). De dingen die hij echt graag wil houden neem je mee.



Beide oma´s hadden een redelijke ruimte, er stond een bed, er hing een kast, er was een keuken (formaat caravankeuken, zonder gasfornuis), een kleine koelkast. Qua eigen spullen hadden ze allebei de eethoek, zodat het bezoek ook kon zitten. Oma 1 had er nog een 3-zitsbank en een salontafel in staan, plus een soort buffetkast, andere oma had liever iets meer ruimte en daar stond de eethoek in het midden van de kamer en een dressoir. Voor mijn ene oma was het belangrijk dat de foto´s van de kleinkinderen, die eerst boven de bank hingen, allemaal aan de muur kwamen, de ander had geen idee hoeveel foto´s, waar een collage van gemaakt is.
Zorg dat je een kast koopt voor je vader die op slot kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst eens de kamer gaan bekijken waar je vader terecht komt en dan kun je bekijken wat er wel en niet mee kan.!
Alle reacties Link kopieren
quote:Hoenuverder75 schreef op 10 januari 2012 @ 14:14:

De vraag is: wie heeft praktische tips, op basis van eigen ervaring met het verhuizen van een bejaarde?

Zorg voor een fotoalbum met foto's van vroeger en van z'n oude huis.

Zet foto's neer in lijstjes, of hang ze op.



Bestikker, of merk alles wat hij meeneemt. Alle kleding, maar ook z'n bril en eventueel gebit. Voor het merken van een gebit moet je langs een tandtechnicus.

Geen waardevolle spullen meegeven, behalve misschien een horloge waar hij erg aan gehecht is (ook merken).
In het verzorgingstehuis waar ik gewerkt heb, en waar mijn oma nu woont zijn een bed en ingebouwde kleding kasten met een koelkastje standaard aanwezig in de kamer. Ook heeft iedereen zijn eigen kleine badkamer en een heel klein "keuken" blokje.



De bewoners en/of de families mogen zelf de muren, de vloer en de gordijnen regelen. De meesten kiezen ervoor om laminaat of zeil neer te leggen, soms met een kleed in het midden van de kamer maar meestal niet. Dat is voor de huishouding ook veel makkelijker schoon te houden (ivm ongelukjes)



De kamers zijn vrij klein, wat er bij de meeste bewoners naast hun bed in staat is een klein eettafeltje met 2 of 3 stoelen, een lekkere leunstoel en kleine bijzettafel naast de leunstoel, een kast met daarin de tv, een kleine salontafel en dat was het over het algemeen wel. Erg veel loopruimte is er dan verder niet wat soms nogal onhandig kan zijn als er bezoek is, of als de bewoner een rollator of rolstoel nodig heeft.



Maar goed, het hangt er nog al vanaf hoe groot de kamer waar je vader in komt te wonen is.
Alle reacties Link kopieren
Geur is ook belangrijk om je thuis te voelen.

Gebruikt je moeder een specifiek parfum? Spray dat dan op een kussen.



Koop boeken met foto's van hoe de stad waar je vader vandaan komt er vroeger uit zag.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oma heeft inderdaad tot op het laatst veel plezier beleefd aan het bekijken van oude boeken met foto's (van steden en dergelijke). Ook haar eigen parfum en verzorgingartikelen waren prettig om te hebben. (goede tip stabiloboss)



Inderdaad, geen waardevolle spullen meegeven en alles goed merken (ook hoorapparaten, als die kwijt zijn is echt naar). De meeste van mijn oma's sieraden zijn helaas verdwenen. Sommige heeft ze zelf kwijtgemaakt (ze was nogal van het verstoppen), maar er is ook wel eens iets verdwenen waar ze zelf niet bij kon (een vakantiekracht werd toen door de zorg genoemd als mogelijke dader).
Alle reacties Link kopieren
Helenita, wat erg dat je schoonmoeder tijdens de verhuizing niet ergens anders kon worden ondergebracht. Mijn vader gaat al een paar dagen in de week naar een dagopvang. Het echte inpakken, verhuizen en inrichten willen we in één dag doen terwijl hij bij de dagopvang is. Daarom is de voorbereiding ook zo belangrijk. We houden het oude huis nog wel even aan, zodat we eventueel nog wat prullen op kunnen halen als hij die onverwachts erg blijkt te missen.



Waar hij komt te wonen weten we al, de kamers zijn er gelukkig groot, eerder vergelijkbaar met die in een verzorgingshuis. Hij zal dit jaar aan de beurt komen, maar in welke kamer precies is afwachten. Het is in een van de huizen van deze formule. Daar zijn niet alle kamers even groot. Zijn eigen bed nemen we gewoon mee, om het wat vertrouwder te maken. Mocht hij ooit lichamelijke problemen krijgen dan is het nog vroeg genoeg om een verstelbaar bed aan te schaffen.



Ik denk dat we in eerste instantie ook voor vloerbedekking gaan. Laagpolig is inderdaad een goed idee! En zo'n fotowand is inderdaad ook heel goed, hij heeft nu overal in huis fotolijstjes op kastjes en bijzettafeltjes staan. Ik denk dat we daar ook wel samen met hem een mooie collage van kunnen maken de komende tijd. En geuren, daar was ik nooit op gekomen, dat is ook fijn inderdaad.



Met deze en de andere tips die jullie allemaal hebben gegeven gaan we zeker aan de slag. Bedankt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven