Tips verhuizing gevraagd voor niet-stressbestendige vrouw

10-02-2012 21:40 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan over een maand verhuizen. Ik ben net begonnen met inpakken, volgende week krijgen we de sleutel, dan beetje opknappen en vervolgens gaan we over.



Nu ben ik niet erg stressbestendig, en ik zie even door de bomen het bos niet meer. Er moet ook nog best veel aangeschaft worden, boekenkasten, kledingkasten kinderen, bank, wil ik wel/geen bureau enz.



Ik wil een heel open vraag stellen: hebben jullie tips? Tips om de verhuizing zo soepel mogelijk te laten verlopen, tips voor het inpakken (wat kan ik nu al inpakken, wat als allerlaatste). Kamers op dozen klinkt leuk, maar omdat er ook nog weinig meubels hebben, weet ik van veel dingen nog helemaal niet waar ze naartoe moeten. Administratie, huiskamer of slaapkamer bijvoorbeeld?



Pff... Ook tips voor ontspanningsoefeningen zijn van harte welkom. We gaan de verhuizing trouwens zelf doen en blijven in dezelfde buurt.
Alle reacties Link kopieren
(Wat is het verschil tussen een huiskamer en een woonkamer? Ik woon niet zo groot)
Alle reacties Link kopieren
Had 't nét gewijzigd!
Alle reacties Link kopieren
Dan zet je gewoon administratie op de doos. Dan weet je in ieder geval wat er in zit.



BEGIN TIJDIG

Begin ruim op tijd. Begin met inpakken, zodra u Verhuisdozen of Opslagruimte hebt. Pak elke dag enkele dozen in.



ORGANISATIE

Pak elke kamer afzonderlijk in. Gebruik voor elke kamer aparte dozen. Dit komt van pas wanneer je weer gaat uitpakken. Zorg dat je veelgebruikte spullen snel kunt terugvinden.





NUMMEREN

Geef elke doos een nummer. Duid aan naar welke kamer de doos moet worden gebracht. Maak per kamer een lijst van de dozen en noteer ook het totaal aantal dozen. Het is een goed idee om wat ruimte op de lijst vrij te laten voor eventuele opmerkingen en vermelding van waardevolle spullen.





BELANGRIJKE DETAILS

Wasmachine alleen verhuizen met vastgezette trommel. Kleine planten bij elkaar in een verhuisdoos zetten. Hou belangrijke papieren in de handbagage.





VULMATERIAAL

Vul onvolledige dozen met vulmateriaal, zodat de inhoud van de doos niet kan verschuiven. Zorg ervoor dat je voldoende vulmateriaal hebt.





ORDE

Sluit alle dozen goed en kleef ze dicht. Zorg ervoor dat de dozen het gewicht kunnen dragen. Stop zwaardere spullen onderaan in een doos en lichtere spullen bovenin. Probeer de dozen niet te zwaar te maken (maximaal 20 kilo), dit vergemakkelijkt het verhuizen. Een vuistregel: hoe zwaarder de voorwerpen, hoe kleiner de doos moet zijn.





BUREAULADEN

Stop hier niet te veel in, want dat kan schade veroorzaken. Verwijder breekbare voorwerpen en voorwerpen die kunnen lekken. Doe kastjes op slot en hou sleutel in de handbagage.



GLAS EN SERVIES

Wikkel glaswerk, kopjes en borden apart in papier en stop ze in (kleine) dozen. Gebruik kleren of handdoeken om ze in tegen schokken te beschermen. De zwaardere spullen (borden) moeten onderaan in de doos. Rol tafelzilver in keukenrolpapier. Zet flessen altijd rechtop in verhuisdozen en pak geen scherpe dingen bij kwetsbare zaken. Geef op de dozen aan dat er breekbare spullen in zitten.



BRANDBARE GOEDEREN

Brandbare of licht ontvlambare vloeistoffen en spuitbussen mogen niet worden ingepakt. Deze en op andere manier gevaarlijke stoffen kun je het beste apart houden. Verandering in temperatuur en druk kan lekkage of zelfs explosie veroorzaken. Als je ze toch inpakt en ze verwonden mensen, dan ben jij hiervoor aansprakelijk.



LAMPEN

Verwijder gloeilamp en lampenkap. Rol het snoer op. Gebruik geen krantenpapier maar keukenrol om de lampenkap in te wikkelen. Plaats de lampenkap rechtop in de doos. Decoratieve knoppen en dergelijke plak je vast aan de binnenkant van de doos waar de lampenkap inzit.



KLEDEN EN GORDIJNEN

Verpak kostbare kleden in nette dozen. Gordijnen, dekens en kleding kunnen ook goed in plastic zakken. Kleding kun je zo uit de kast in garderobedozen hangen.



MEDICIJNEN

Plak de doosjes met plakband dicht. Steek ze in kleine dozen. Als je medicijnen nodig hebt, moet je het nodige apart houden voor de verhuisdag.



SPIEGELS EN SCHILDERIJEN

Pak spiegels, lijsten en schilderijen in en plaats ze op hun kant in zware, degelijke dozen. Spiegels, fotolijsten en schilderijen en andere breekbare spullen voorzichtig inpakken.



PC, VIDEO EN HIFI

Verpak waardevolle elektronische apparaten in hun originele verpakking als je deze nog hebt. Gebruik anders dozen en doe hier beschermende vulling in. Wikkel een deken of laken om het voorwerp en plaats het in de doos. Doe extra vulling in de doos zodat computer /videorecorder vast zit. Pak snoeren apart in en geef aan waarvoor ze dienen. Doe ze in een plastic zak.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Toch scheiden in kamers. Achteraf dozen sorteren is veel relaxter dan op de dag zelf allerlei besluiten te moeten maken als het hectisch is.



Zorg voor een paar steekwagentjes, scheelt weer voor je rug.



Maak 1 doos voor losse snoeren, dopjes van lampen, losse krammetjes ed. Scheelt een hoop gezoek. Wel even in zakjes doen.



Koop plastic servies, hoef je niet eerst alles uit te pakken voor je kunt eten.



Breng vast wat dozen met spullen die je niet gebruikt naar het nieuwe huis. Dan hou je meer ruimte over in het oude huis.
Verhuizer gehuurd? Dat scheelt dus namelijk echt een hele berg stress is mijn ervaring....



En inderdaad: merk je dozen goed. Zowel wat erin zit als waar ze heen moeten.



(hmmm, ik ben dol op verhuizen!)
Mijn tips? Nu alles uit de kasten inpakken. Alles weggooien wat je niet meer nodig hebt en nooit meer gebruikt. Hou een paar kleren en schoenen achter, de rest kan in dozen. Zet wel op de dozen voor welke kamer het is. Slaapkamer jantje, slaapkamer marietje, slaapkamer ouders, kleren man, kleren vrouw. Keuken, woonkamer, zolder, badkamer. Dat laatste kan je pas de laatste dag in een tas doen.



De verhuisdag zelf lijkt het me voor jou handiger om die dag niet aanwezig te zijn eigenlijk maar dat zal moeilijk gaan denk ik.

. Regel (warm) eten en drinken voor de verhuizers. Zorg dat het alvast wat warm is in het nieuwe huis. Zorg er voor dat je gordijnen van de slaapkamers als eerste opgehangen worden, dat daar licht is (ook in de badkamer) en dat de bedden in elkaar gezet worden. Die ga jij dan opmaken. Zorg dus dat het beddegoed apart gelabeld wordt en dat je die voor het grijpen hebt. Dan hang je een handdoekje in de badkamer, zet alles klaar voor de eerste avond douchen in je nieuwe huis.



Vergeet niet gelijk wc papier in de wc's te hangen/leggen. Je wilt echt niet meemaken dat er geen wc papier is.



De rest komt vanzelf wel.
Alle reacties Link kopieren
mijn tip: zet alles uit je hoofd en op papier. of liever nog, in excel.



maak een schema met een verticale kolom een lijst met wat je nog moet doen, en dan horizontaal een tijdslijn voor de komende 2 maanden. zo zie je wanneer iets af moet, en tegelijk haal je je hoofd leeg met alles waar je nog aan moet denken.



o ja nog iets: ga niet overhaast iets kopen omdat je nu verhuisd. Dan koop je snel iets in de haast waar je later spijt van krijgt. had je meer tijd genomen om het uit te zoeken dan had je ws iets heel anders gezocht. boekenkasten en burea's kunnen ook nog wel uitgezocht worden als je er twee maanden woont en de rust wat is terug gekeerd.
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net verhuisd en om het uitpakken van dozen goed te kunnen doen had ik op elke doos 2 labels. 1 bovenop de doos en 1 aan de zijkant. Zo konden we dus zien wat erin zat zowel wanneer ze opgestapeld stonden, als wanneer we ermee liepen te sjouwen.

Op elk label stond tot in detail wat erin zat. Dat was wat flauwe grappen waard, maar niks is zo irritant als je wezenloos lopen zoeken naar iets waarvan je niet meer weet in welke van de 40 dozen het zit.



Verder heb ik ruim de tijd genomen voor het inpakken. Wat ik logisch vond om bij elkaar in te pakken, zat bij elkaar. Ik zocht ook meteen uit wat ik wel en niet meer mee wilde verhuizen en wat wel en niet direct uitgepakt moest worden. Onderaan elk label stond waar de doos heen moest en het stond er duidelijk op als ze niet uitgepakt hoefden te worden.

(dat was ook omdat mijn moeder bijvoorbeeld per se wilde helpen met bijvoorbeeld de keukenkasten. Niet alles wilde ik terug zien in m'n kastjes...)



Alles waar we nog geen duidelijke bestemming voor hebben, staat op zolder. De woon- en slaapkamers zijn dus netjes. Ik word nerveus als ik tegen dozen aan zit te kijken .
Alle reacties Link kopieren
Gouden regel bij het inpakken: een jaar lang niet meer gebruikt = weggooien.

Ik was daar stiekem iets minder strict in dan BritMan....



O ja! En investeer in verhuisdozen! Dit was de 10e verhuizing voor mij en voorheen gebruikte ik allerlei tassen en bananendozen omdat ik geen verhuisdozen wilde kopen. Maar het is echt fijn als je alles gewoon netjes in allemaal dezelfde dozen hebt zitten. Op marktplaats kun je ze met stapels tegelijk inslaan.
Alle reacties Link kopieren
Pak je keukenspullen en schoonmaakspullen als laatste in en als eerste uit.



Maak een aparte weekend tas met je dagelijkse toiletspullen, schoon beddengoed en een set schone kleren.



Geef bij het GBA en diverse instanties vast je nieuwe adres door. Houd vervolgens bij welke post je nog op je oude adres krijgt en zorg dat je bij hen ook je adres verandert.



Houd een doos met wat bureaulampen en verlengsnoeren bij de hand, dat is handig voor als er geen plafondlampen hangen.



Meubels die je uit elkaar kunt halen zoals IKEA: de schroeven en pluggen per meubel in een boterhamzakje stoppen en aan een onderdeel vasttapen. Houd schroevendraaiers en (inbus)sleutels bij de hand.



Koop pakjes drinken, sultana's, krentebollen etc. Verhuizen maakt hongerig/ dorstig, en hierbij heb je geen borden of beleg nodig.



Hou niet halverwege op met het markeren van dozen omdat je denkt dat je het toch wel weet. Nummer ze en maak een lijst van welke doos naar welke kamer moet, dan kunnen de verhuizers ze naar de juiste kamer brengen.



En inderdaad: wcpapier!
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn maar wij hebben ze op de dag van de verhuizing bij een vriendje/vriendinnetje te spelen gebracht, ze zijn nog niet op een leeftijd dat ze mee kunnen helpen.



Zorg dat je vast een pakketje klaar maakt met spullen die je in het nieuwe huis gelijk nodig hebt, schoonmaakspullen, eten drinken toiletpapier vuilniszakken, etc.

Misschien kun je er vast een magnetron neer zetten een koffiezetter enzovoort, dan heb je daar in ieder geval ook de mogelijkheid iets warms te eten/drinken als nog niet je hele keuken in 1 keer ingericht is.



Verder, inpakken: alles van de zolder, de zomerspullen, boeken, alles van de muren/schilderijen etc, alle keukenspullen die je niet regelmatig gebruikt, de helft van het speelgoed Etc.



Een maand is best snel dus ik zou echt nu beginnen met zo veel mogelijk inpakken en alleen het hoognodige aan kleren/speelgoed,beddegoed keukenspullen etc nog niet inpakken.



En ik weet niet wanneer je de sleutel krijgt en of je dan de vloeren en muren nog moet doen, maar anders: zsm kasten gaan kopen en er neer zetten dan heb je tenminste kasten als je daar met je dozen aankomt.



Als je er tijd voor hebt inderdaad nu al zo veel mogelijk uitzoeken en weggooien/geven/naar de kringloopbrengen/te koop zetten etc.

Alles wat je niet mee hoeft te verhuizen is meegenomen.



Als je wat betreft inrichting nog veel moet uitzoeken, vloeren. gordijnen, kleuren op de muur etc. dan moet je daar ook nu mee beginnen, zodat je als je de sleutel krijgt niet dan nog allerlei beslissingen hoeft te nemen qua kleuren en je gelijk van start kan.



Hou de bouwmarkt folders in de gaten als je nog veel moet klussen.



Nou ja, zomaar wat me te binnen schiet.
Oh ja, en hang voor de verhuizing indien mogelijk gordijnen op, en wat lampen, dan hoef je niet als je slapen wil na een lange dag dat nog te doen.
Hou rekening met een eventuele levertijd van nieuwe meubelen. Als je nu al kunt kopen doe dat dan, dan hoef je in je nieuwe huis er niet zo lang op te wachten. Gordijnen bijvoorbeeld duren toch al snel twee weken. Zou een beetje zonde zijn als je zo lang zonder moet zitten/slapen.
Alle reacties Link kopieren
Zorg ervoor dat in elke kamer een werkende lamp is



Label de dozen goed en pak in per kamer



Maak van te voren (voordat je echt gaat verhuizen) al goed schoon en koop schoonmaakmiddelen, schoonmaakdoekjes, wc papier, keukenrol, vuilniszakken, gloeilampen, stekkerdozen, emmers, stoffer en blik en stofzuiger (kan ook even lenen van iemand) voor het nieuwe huis. Ik had alles in het oude en nieuwe huis liggen en dat is echt super handig. Het komt allemaal ooit wel op.



Zorg voor iets te eten en drinken (eigenlijk gewoon veel eten en drinken) voor op de verhuisdag



Pak al zoveel mogelijk in wat je niet dagelijks gebruikt



Zorg voor voldoende verhuisdozen en ga niet met tasjes/ bananendozen van de supermarkt/ vuilniszakken verhuizen. Dit kun je niet stapelen en labellen, is niet altijd schoon en niet stevig genoeg. Ik had 10 dozen voor 10 euro ofzo dus het loont niet om daar op te besparen.
Alle reacties Link kopieren
En bestel meubels die je zeker wil hebben op tijd! Wij wachten al 15 weken op een bed en liggen dus al weken op een matras op de grond. Geen grote ramp, maar wel irritant (vooral omdat de levertijd 6 tot 8 weken zou zijn)
Alle reacties Link kopieren
Maak je 1 lijst en nummer je dozen dat je straks weet:



Doos 1 tm 12 was de slaapkamer

Doos 12 tm 19 keuken etc



Scheelt je straks zoekwerk!
Alle reacties Link kopieren
Wat een goeie tips allemaal! Heel erg bedankt. Ik ga dit topic nog een paar keer doorlezen, er staat echt veel in.



Gordijnen! Geen seconde aan gedacht nog!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een vriendin geregeld die een warme lunch kwam verzorgen. Heerlijke soep en een stapel lekkere sandwiches. Heel gezellig om dat met z'n allen in een kring op te peuzelen, dat was voor mij echt even het broodnodige rustmoment in het midden van een hectische dag.

(De kleine lettertjes: we hadden wel een kleine strubbeling omdat mijn vriend deze lieve vriendin mét lunch naar het nieuwe huis had laten komen, dit daarna was vergeten en met zijn ploeg was teruggegaan naar het oude huis, waar ik ook nog was. Toen ik er achter kwam dat zij met haar pan soep helemaal naar het verkeerde huis was gekomen waar op dat moment niemand was, ben ik een partij laaiend geworden... Ten overstaan van mijn schoonouders en al onze vrienden, dat ook nog eens een keer. Hij is haar toen met de staart tussen de benen gaan ophalen met de auto. Maar toen ze er eenmaal was, hadden we een hele relaxte lunch Moraal van het verhaal: spreek dit soort dingen wel ff goed af met manlief...)
Ik heb een schurfthekel aan verhuizen (maar help altijd graag anderen) maar als het ooit weer zo ver komt (wat ik wel hoop), dan ga ik zeker dit topic lezen. Wát een goede tips worden hier gegeven!!



TO, sterkte en bedenk maar zo: over twee maanden woon je fijn in je nieuwe huis!!
Nog een tip. Blijf ademen. En blijf lachen. Je wéét van te voren dat het een drukke dag(en) gaat worden. Stel je daar op in. Het scheelt stress. Als je iets zo gauw niet kan vinden, ga dan wat anders doen en wind je niet op over dat ene dingetje. Dat komt wel.
Tip, gebruik op de viva de zoekfunctie, er is twee weken geleden ook topic geopend met zeer goede verhuistips.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het meeste serviesgoed wel van tevoren ingepakt en met een restje (serviesgoed, pannen, bestek) de laatste weken gedaan. Op de laatste dag dit restje in een doos en direct in de nieuwe keuken weer uitgepakt, zodat we daar meteen van alles wat klaar hadden staan.

Kleding ook gewoon een klein deel in een koffer ingepakt, voor iedereen wat ondergoed, sokken, bovenkleding, pyjama, zodat we de eerste week gewoon uit de koffer konden leven. Zo hadden we even de tijd om de kasten op te zetten.

En zorg voor hulptroepen die jou goed kennen. Ze kunnen je goed helpen met snel inrichten als ze een beetje weten hoe jij alles wil hebben.

En bedenk van te voren welke spullen je niet kunt missen, welke je een week kunt missen en welke je misschien een maand niet nodig hebt. In die volgorde kun je dan ook je dozen inpakken en ook weer uitpakken. Het belangrijkste als laatste in de doos en als eerste op een vaste plek in het nieuwe huis. De rest volgt dan vanzelf.

Zorg voor veel soep, brood, koffie en snelle maaltijden en voel je niet schuldig dat je een week "ongezond" eet. Ook die schade haal je wel weer in.
2012

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven