verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
En het is toch logisch dat als het voor het dierenwelzijn geen reet uitmaakt (en dat doet het niet) je gewoon halalvlees serveert, omdat moslims er wél problemen mee hebben gewoon vlees te eten en niet-moslims geen problemen met halalvlees? Want het argument van de slacht vind ik echt een non-argument. En je wordt niet opeens moslim van halalvlees eten en ze nemen ook niet opeens heel Nederland over hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Iloveholiday schreef op 12 maart 2012 @ 15:31:

Onacceptabel, ik vind niet dat kinderen kunnen worden gedwongen om vlees te eten. Trek aan de bel bij de school en klaag hierover.

Hoe oud is je dochter en is het precies zo gegaan als zij zegt?Kinderen hebben nog wel eens een rijke fantasie, dus probeer er eerst achter te komen wat er werkelijk gebeurd is.Eens!! Vooral die rijke fantasie.. ze kunnen misschien het een en ander opgevangen hebben en daar hun eigen invulling aan gegeven hebben..
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Alle reacties Link kopieren
Typisch dat je niet reageert op de rest van de berichten TO. Maar goed, nogmaals, ik ben het met je eens dat een openbare school niets kan verplichten wat dat betreft. Mag je dochter trouwens wel koosjer vlees?...
quote:werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellenDat zeggen ze dan maar lekker tegen de moslims dat ze zich niet zo moeten aanstellen. Die zijn immers in 'n westers land dus passen zij zich maar aan of zorgen zelf voor hun eigen voedsel ipv hun culturele eigenaardigheden hier af te dwingen. Dan eten ze maar kaas of nutella als ze geen normaal vlees willen.
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 15:37:

Als mijn kind dat zou MOETEN dan zou mijn kind niet langer op die school blijven.. Ik ben geen moslim/joods (die slachte ook ritueel meen ik).. en wil dat ook niet worden.. Of , wanneer en wat voor een soort vlees mijn kind eet, bepaal ik (en ik mijn kind) en school zeker niet..



Nog los van de discussie over hoe het dier geslacht is of geleefd heeft..Ik vraag me eerlijk gezegd heel erg af of het kind van TO echt gedwongen is om die boterham met halalvlees te eten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het op die manier gegaan is.



TO, kun je hier wat meer duidelijkheid over geven?
Alle reacties Link kopieren
quote:evelise wrote on 12 March 2012 @ 15:39:

Het is toch logischer dat die vier moslimkindjes kaas of vlokken nemen, dan dat de hele klas zich moet aanpassen omdat er een kleine minderheid halal eet?Och, als je het bekijkt vanuit het welzijnsoogpunt: halal vlees zal vele malen gezonder zijn voor kinderen die verder worden volgepropt met varkens- en separatorvlees...
Ik vind het ook de omgekeerde wereld.



Bij ons op school gebeurde het ook wel eens dat we gingen lunchen met z'n allen. Ik had ook moslim meiden in mijn klas, maar wij zorgden ervoor dar er EN 'gewoon' vlees was EN halalvlees.

Vind het een rare doelstelling van de school om dit zo te doen....
Alle reacties Link kopieren
Ritueel slachten hoort snel en nagenoeg pijnloos te gebeuren. Dieren horen ook een goed leven te hebben gehad.



Dieren mogen in prencipe ook bedwelmd worden voor de slacht, en dat gebeurt in veel situaties ook.



Het is dus onjuist dat ritueel slachten per defenitie ontzettende dierenleed meebrengt, integendeel.



De bio-industrie als geheel brengt natuurlijk wel enorme dierenleed met zich mee, ongeacht of er sprake is van wel of niet ritueel slachten. Het enige 'goede' vlees is biologisch vlees, waarbij de dieren in ieder geval een goed leven hebben gehad.
quote:_ninthe_ schreef op 12 maart 2012 @ 15:42:

Vind het een rare doelstelling van de school om dit zo te doen....Voorlopig is dit alleen nog maar het verhaal van geen-idee-hoe-oud dochter van TO. Als ik TO was zou ik toch echt even gaan informeren op school hoe het nou echt in elkaar zit. Kinderen hebben soms een levendige fantasie.
Alle reacties Link kopieren
ozin grote onzin. Ik weet zeer betrouwbare bron dat halal vlees ook gewoon uit mega stallen afkomstig is. Het gaat mij in dit geval om de wijze van slachten. En ja ik ben al jaren vegetarier.quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 15:32:

Ik snap je niet zo goed. Wat denk je dat er met geen halal geslachte beesten gebeurt dan? Juist dierenwelzijn is belangrijk bij halal. Dat vlees is vele malen diervriendelijker dan alle kiloknaller troep.



En ik neem aan dat je niet vegetarisch bent in het algemeen als ik je bericht zo lees.



Maar als het je zo tegen staat, dan neemt ze toch lekker een boterham kaas of flokkûh? Dr zal ook wel iets zijn voor kinderen die vegetarisch zijn namelijk?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
quote:herfstig schreef op 12 maart 2012 @ 15:40:

En het is toch logisch dat als het voor het dierenwelzijn geen reet uitmaakt (en dat doet het niet) je gewoon halalvlees serveert, omdat moslims er wél problemen mee hebben gewoon vlees te eten en niet-moslims geen problemen met halalvlees? Want het argument van de slacht vind ik echt een non-argument. En je wordt niet opeens moslim van halalvlees eten en ze nemen ook niet opeens heel Nederland over hoor.Ik heb uit principiele redenen 'n probleem met halal moslim-voedsel. We wonen hier in een westers land met westerse normen en waarden. Wie dat niet zint gaat lekker terug naar z'n moslimland. Of ze nemen zelf hun lunch maar mee als de westerse lunch niet goed genoeg is voor hen.
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 15:37:

Als mijn kind dat zou MOETEN dan zou mijn kind niet langer op die school blijven.. Ik ben geen moslim/joods (die slachte ook ritueel meen ik).. en wil dat ook niet worden.. Of , wanneer en wat voor een soort vlees mijn kind eet, bepaal ik (en ik mijn kind) en school zeker niet..



Nog los van de discussie over hoe het dier geslacht is of geleefd heeft..



Je wordt echt geen Moslim van het eten van halal vlees hoor....



Ik snap dit werkelijk niet. Ik zou ook alleen halal vlees aanbieden op zo'n school. Dat is dan namelijk het enige vlees dat iedereen kan eten (bhv vega's). Omgedraaid niet. Het kind dat 'alles' mag eten wordt er niet slechter van en eet beter vlees dan de gemiddelde kiloknaller.
Alle reacties Link kopieren
Misschien ben ik naiëf hoor, maar bij het slachten van een dier is het netto-eindresultaat uiteindelijk toch hetzelfde? Je krijgt hoe dan ook een gebraden dood beest op je bord....



Anyway: vreemd dat een openbare school dat verplicht. Ik zou er zeker een gesprek aan wagen en niet vanwege het halal vlees, maar omdat we simpelweg geen enkel geloof aanhangen. Ik zie dan ook niet in waarom mijn kind verplicht zou moeten worden om halal vlees te eten.
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo wrote on 12 March 2012 @ 15:41:

[...]



Dat zeggen ze dan maar lekker tegen de moslims dat ze zich niet zo moeten aanstellen. Die zijn immers in 'n westers land dus passen zij zich maar aan of zorgen zelf voor hun eigen voedsel ipv hun culturele eigenaardigheden hier af te dwingen. Dan eten ze maar kaas of nutella als ze geen normaal vlees willen.



Volgens mij is het toch echt de schoolleiding die dit heeft besloten. Moslimknuffelen vind ik ook niet werken hoor, daar niet van.

Ik snap trouwens niet hoe je dit kunt scharen onder culturele eigenaardigheden. Die hebben we al heel lang in Nederland, maar geen haan die daarnaar kraait. Maar ja, dát zijn geen moslims...
Alle reacties Link kopieren
Ligeia, ik weet niet wat er gezonder is uit het oogpunt van dierenwelzijn. Dus dat argument laat ik even buiten beschouwing want daar weet ik niet genoeg vanaf.

Maar ik vind het zo raar dat een hele klas zich moet aanpassen aan die vier kinderen die geen gewoon vlees mogen eten. Die vier kinderen kunnen toch ook kaas of nutella pakken?
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 15:44:

[...]





Voorlopig is dit alleen nog maar het verhaal van geen-idee-hoe-oud dochter van TO. Als ik TO was zou ik toch echt even gaan informeren op school hoe het nou echt in elkaar zit. Kinderen hebben soms een levendige fantasie.en inderdaad ook dit als ik TO was, zou ik voor nu eerst wederhoor toepassen bij de betreffende school. Iets met soep enzo
Alle reacties Link kopieren
quote:xantippe schreef op 12 maart 2012 @ 15:29:

En filmpjes die je zag over de Westerse manier van dieren slachten, vond je niet gruwelijk?Die vindt ze misschien ook gruwelijk..... maar daar gaat de discussie toch niet over?
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo wrote on 12 March 2012 @ 15:44:

[...]



Ik heb uit principiele redenen 'n probleem met halal moslim-voedsel. We wonen hier in een westers land met westerse normen en waarden. Wie dat niet zint gaat lekker terug naar z'n moslimland. Of ze nemen zelf hun lunch maar mee als de westerse lunch niet goed genoeg is voor hen.Gut, je eet waarschijnlijk je leven lang al halal voedsel zonder dat je het weet. Halal is niet per se een bereidingsmethode hoor...
Alle reacties Link kopieren
quote:schapekopje schreef op 12 maart 2012 @ 15:44:

ozin grote onzin. Ik weet zeer betrouwbare bron dat halal vlees ook gewoon uit mega stallen afkomstig is. Het gaat mij in dit geval om de wijze van slachten. En ja ik ben al jaren vegetarier.

[...]





dan snap ik je punt al _helemaal!_ niet. Als je vegetarisch bent eet je toch überhaupt geen vlees? Wat boeit het dan of het Halal is?



Overigens is dierenwelzijn een van de grootste verantwoordeljikheden die God de mensheid heeft gegeven. Daarom wordt er vaak rekening gehouden met het fokken, transport, onderdak, voedsel bij Halal dieren.

Dus dat is geen onzin, grote onzin. Laat je beter voorlichten.



Oh, en ik ontken niet dat er vast ook wel dieren wat minder diervriendelijk behandeld zijn, maar erger dan de bio-industrie (wat ze dus wel zou mogen eten?) kan niet.
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 15:45:

[...]





Volgens mij is het toch echt de schoolleiding die dit heeft besloten. Moslimknuffelen vind ik ook niet werken hoor, daar niet van.

Ik snap trouwens niet hoe je dit kunt scharen onder culturele eigenaardigheden. Die hebben we al heel lang in Nederland, maar geen haan die daarnaar kraait. Maar ja, dát zijn geen moslims...Zolang ze hun eigen plan trekken en dan hun eigen voedsel meenemen, geen probleem. Maar je gaat niet jouw eigenaardigheden invoeren in 'n land waarin de meerderheid die eigenaardigheid niet aanhangt. Zeker met religieuze nonsens vind ik het een zeer slechte zaak om daarin mee te gaan. Dat geeft 'n signaal af dat je achter die religie staat en ik denk dat veel westerlingen erg anti-islam zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 15:40:

Typisch dat je niet reageert op de rest van de berichten TO. Maar goed, nogmaals, ik ben het met je eens dat een openbare school niets kan verplichten wat dat betreft. Mag je dochter trouwens wel koosjer vlees?...Lijkt mij ook niet. Als dit zo is dan zou dat wel heel erg het openbare karakter van de school aantasten.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 15:45:

[...]





Volgens mij is het toch echt de schoolleiding die dit heeft besloten. Moslimknuffelen vind ik ook niet werken hoor, daar niet van.

Ik snap trouwens niet hoe je dit kunt scharen onder culturele eigenaardigheden. Die hebben we al heel lang in Nederland, maar geen haan die daarnaar kraait. Maar ja, dát zijn geen moslims...Geen haan die in NL kraait naar NL'se culturele eigenaardigheden, omdat we in NL leven. In Saudi-Arabie kraait er ook geen Arabier naar hun eigen culturele gebruiken, logisch toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:zazu_ schreef op 12 maart 2012 @ 15:44:

[...]





Je wordt echt geen Moslim van het eten van halal vlees hoor....



Ik snap dit werkelijk niet. Ik zou ook alleen halal vlees aanbieden op zo'n school. Dat is dan namelijk het enige vlees dat iedereen kan eten (bhv vega's). Omgedraaid niet. Het kind dat 'alles' mag eten wordt er niet slechter van en eet beter vlees dan de gemiddelde kiloknaller.het gaat erom dat er duidelijk de nadruk op wordt gelegd dat er a. halal vlees gegeten wordt.. en b. uberhaupt vlees. Als ik al kies om alleen nog maar vlees te eten wat afkkomstig is van op rituele wijze geslacht vee dan is dat mijn keuze en dat is prive.. dat hoort niet thuis op school. Halal en alles wat wat maar met geloof te maken heeft hoort niet thuis op een openbare school.. Welk geloof dan ook overigens.. Op een openbare school hoor je geen suikerfeest, paasfeest en alle andere religieuze feesten te vieren, dat doe je maar op de school met het geloof naar keuze..
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 12 maart 2012 @ 15:48:

[...]



Zolang ze hun eigen plan trekken en dan hun eigen voedsel meenemen, geen probleem. Maar je gaat niet jouw eigenaardigheden invoeren in 'n land waarin de meerderheid die eigenaardigheid niet aanhangt. Zeker met religieuze nonsens vind ik het een zeer slechte zaak om daarin mee te gaan. Dat geeft 'n signaal af dat je achter die religie staat en ik denk dat veel westerlingen erg anti-islam zijn.Dit is géén moslim bash topic he?! Wel even bij de les blijven!
Alle reacties Link kopieren
quote:evelise wrote on 12 March 2012 @ 15:45:

Ligeia, ik weet niet wat er gezonder is uit het oogpunt van dierenwelzijn. Dus dat argument laat ik even buiten beschouwing want daar weet ik niet genoeg vanaf.

Maar ik vind het zo raar dat een hele klas zich moet aanpassen aan die vier kinderen die geen gewoon vlees mogen eten. Die vier kinderen kunnen toch ook kaas of nutella pakken?Tuurlijk! Nutella zeker, kaas hangt ervan af...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven