verplicht halal vlees eten op openbare basisschool

12-03-2012 15:21 276 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn dochter vertelde onlangs nadat er op school gegeten werd ze verplicht werd om halal vleeswaren te eten en ze zich niet zo moest aanstellen.

Nu ben ik geen moslim en weiger ik en mijn gezin om halal vlees te eten. (Ik informeer er ook altijd na als ik uit eten ga) Enkele jaren geleden heb ik via de site van de partij voor de dieren, wat filmpjes gezien hoe bruut dat zo iets gebeurd. Ik ben er echt weken, zo niet maanden van slag geweest. Zag hoe koeien in en stalen bak gezet werden en onthoofd werden, hoe kleine geitjes aan een haak geslagen werden en de keel werden door gesneden terwijl ze nog steeds gillend onderste boven bengelden.Hoe tientallen schapen moesten toekijken hoe hun soortgenoten onderste boven in een bak werden gesmeten en de keel door werd gesneden Het was in een woord gruwelijk!! Ons gezin heeft zich voorgenomen om nooit halal te eten. We lijden nog liever honger bij wijze van spreken

Nu zitten er bij mijn dochter hooguit vier kinderen in de klas die moslim zijn en nu wordt de hele klas van 27 kinderen verplicht om op schoolontbijtjes en lunchjes en dineetjes halal vlees te eten.

Mijn dochter vertelde dat de boterhammetje al gesmeerd en belegd zijn en ze dus weinig of geen keuze heeft. Daarbij werd ook nog gezegd dat ze niet met iedereen rekening kunnen houden.En dus ook dat ze een aansteller is. Woest ben ik op deze intern begeleider. Er zitten nauwelijks moslim kinderen op die school.

Hooguit 10 procent. Zit er nu aan te denken om haar maar eens een paar van deze filmpjes toe te sturen waarop dit vreselijke leed staat en mijn dochter bij het lente ontbijt zelf een ontbijtje mee te geven.

Ik vind dat ze op een openbare school kinderen niet mogen verplichten om halal vlees te eten. Waarschijnlijk weten de meeste kinderen het niet eens dat ze dit eten. Maar mijn dochter en een klasgenootje hadden hier toevallig naar gevraagd. En kregen als antwoord dat alles halal was en ze niet met iedereen rekening konden houden. Wat vinden jullie?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 15:51:

[...]





Dan begrijp jij blijkbaar het principe van een openbare school niet. Een openbare school staat nl. open voor alle stromingen en religieën binnen onze samenleving dus ook de islam. Daarom kan ik het mij ook moeilijk voorstellen dat een openbare school verplicht tot het eten van halal vlees..Ik ken heel goed het principe van een openbare school.. Daar heb je als het goed is levenbeschouwing waarin ALLE geloven en stromingen aan bod komen.. Helemaal prima.. Maar waarom moet er dan nadruk gelegd worden op 1 geloof (in dit geval dus dat halal gebeuren.. voor zover het waar is).. Dát staat me dus niet aan..
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa wrote on 12 March 2012 @ 15:54:

[...]





Zullen we kerst dan ook even schrappen? Op elke openbare basiscchool die ik ken wordt daar iets aan gedaan, terwijl het toch een christelijk feest is en geen haan kraait ernaar.Maar wacht eens even, is die haan halal of haram?...
Alle reacties Link kopieren
quote:evelise schreef op 12 maart 2012 @ 15:55:

[...]





Worden kinderen dik van een boterham met kaas of een boterham met vlokken dan?Moet ik hier nou serieus antwoord op geven??
Ik vind dit verhaal maar apart eigenlijk. Sinds wanneer vraag je in een restaurant of iets halal geslacht is of niet?! Ik neem aan dat het in een 'gewoon' restaurant niet het geval is tenzij het erbij staat en bij een turks restaurant wel.



En ik vind het apart dat de school het ontbijt, lunch en diner verzorgd.. en als dat zo is neem ik aan dat er ook jam of iets dergelijks te krijgen is voor de kinderen die geen vlees mogen/lusten.



Woon je eigenlijk wel in Nederland?
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 15:56:

[...]





Idem met Pasen....zijn van oudsher toch Christelijke feesten.Ach weet je, dit soort non-argumenten gaan altijd erg goed zolang ze maar in hun eigen straatje passen. Ik vind het alleen maar ontzettend zielig, zoveel kortzichtigheid.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim wrote on 12 March 2012 @ 15:57:

Het is wel weer duidelijk dat de meeste mensen niet weten wat halal of kosher inhoudt.



In een gezelschap waar een paar mensen kosher of halal moeten eten, is het voor iedereen makkelijker om dan kosher of halal vlees te serveren, want dan kan iedereen gewoon mee-eten, dan om dat niet te doen.



Wat een gezeik om niks weer van de xenofoobjes.Ik vind ze dubbel zielig nu, want ze staan zichzelf ook al geen Nutella meer toe...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 15:55:

[...]





Je zegt dat je uit principiële redenen een

probleem met halal moslim-voedsel hebt. Ik vraag me echt af wat jij zo eet op een dag...Nou, inderdaad, die rare moslims met hun halal appels, zou direct gaan klagen bij school, hoor.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 15:57:

[...]





Ik ken heel goed het principe van een openbare school.. Daar heb je als het goed is levenbeschouwing waarin ALLE geloven en stromingen aan bod komen.. Helemaal prima.. Maar waarom moet er dan nadruk gelegd worden op 1 geloof (in dit geval dus dat halal gebeuren.. voor zover het waar is).. Dát staat me dus niet aan..Je zegt het zelf al we weten dus nog helemaal niet óf het waar is, maar wel beangstigend om te zien hoeveel forummers er anti-moslim zijn. Enge ontwikkeling vind ik dat.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 15:57:

[...]





Vieren je kinderen ook geen kerst op school dan? Want dat wordt je dan toch ook opgedrongen?





mijn kinderen zitten op een katholieke school.. dus dat is geen probleem.. eigen keuze.. Had ik geen geloof gehad of was ik bijv. Geformeerd dan had ik een andere keuze gemaakt..



Kerst is eigenlijk een wat lastig voorbeeld want dat heeft meerdere betekenissen.. dat is niet zo zeer voorbehouden aan de Katholieken..
quote:evelise schreef op 12 maart 2012 @ 15:57:

[...]





Kerst is niet alleen een christelijk feest, maar ook een feest dat in de Nederlandse cultuur nu eenmaal gevierd wordt. Omdat NL een christelijk/humanistische inslag heeft.Dat doet er niet toe toch? Als de ene religie op een school niet is "toegestaan" dan is een andere religie ook niet toegestaan. Wat voor inslag Nederland ook heeft. Wel consequent blijven he.
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 15:58:

[...]





Ach weet je, dit soort non-argumenten gaan altijd erg goed zolang ze maar in hun eigen straatje passen. Ik vind het alleen maar ontzettend zielig, zoveel kortzichtigheid.Ze slaan gewoon nergens op.
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter eet vlees,en heeft gewoon gevraagd tijdens een lunch die ze eens in de zoveel tijd op school heeft of het "gewoon" vlees was of halal. Vervolgens kreeg ze te horen dat alle vleeswaren halal waren. Ze vertelde vervolgens dat ze geen halal vlees wilt eten uit overtuiging toen kreeg ze te horen dat ze niet met iedereen rekening konden houden en ze zich niet zo moest aanstellen en dan eet je maar niet. En dat steekt.Op een school waar 1 op de 10 (wellicht nog minder) moslim of joods is.Ik vind dat je iemand daar niet toe mag verplichten. Net zo min als dat ik iemand die halal vlees eet zal verplichten om verdoofd vlees te eten.Het gaat om het principe. Met het paasontbijt geef ik haar deze keer haar eigen vleeswaren mee.quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 15:42:

[...]





Ik vraag me eerlijk gezegd heel erg af of het kind van TO echt gedwongen is om die boterham met halalvlees te eten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat het op die manier gegaan is.



TO, kun je hier wat meer duidelijkheid over geven?
toen ik de mensen leerde kennen,kreeg ik de dieren lief
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 15:55:

[...]





Je zegt dat je uit principiële redenen een

probleem met halal moslim-voedsel hebt. Ik vraag me echt af wat jij zo eet op een dag...Ongetwijfeld eten we regelmatig producten die halal of kosjer zijn goedgekeurd, maar het gaat mij om het feit dat er blijkbaar ingevoerd wordt dat er alleen maar halal voedsel mag aangeboden worden. Dán word ik ook principieel en wil in opstand komen tegen die minderheid die hier steeds meer voor 't zeggen krijgt met hun religieuze geneuzel.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 15:57:

[...]





Moet ik hier nou serieus antwoord op geven??Meen je dit serieus? Van een uitgebalanceerde voeding met voldoende beweging wordt geen kind dik hoor, ook niet als er eens boterhammetjes met kaas of vlokken worden gegeten.
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 15:57:

[...]





Maar wacht eens even, is die haan halal of haram?...



Geen flauw idee



Als hij elke ochtend naast mijn raam kraait wordt hij vakkundig zeer halal zijn nek omgedraaid denk ik
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 15:49:

[...]





het gaat erom dat er duidelijk de nadruk op wordt gelegd dat er a. halal vlees gegeten wordt.. en b. uberhaupt vlees. Als ik al kies om alleen nog maar vlees te eten wat afkkomstig is van op rituele wijze geslacht vee dan is dat mijn keuze en dat is prive.. dat hoort niet thuis op school. Halal en alles wat wat maar met geloof te maken heeft hoort niet thuis op een openbare school.. Welk geloof dan ook overigens.. Op een openbare school hoor je geen suikerfeest, paasfeest en alle andere religieuze feesten te vieren, dat doe je maar op de school met het geloof naar keuze..



Nu goed, zoveel mensen, zoveel meningen. Ik heb de mijne ondertussen wel duidelijk gemaakt en ik vind zo'n visie dan weer strak en rigide. Halal vlees opeten heeft werkelijk niets met wat voor geloof dan ook te maken, behalve als dat het enige vlees is dat je mag eten door je geloof.



Eet niemand hier ooit een lahmacun of een kebap? Of desnoods zelfgemaakt en basis gekocht in de supermarkt van Mekkafood? (veelal de enige aanbieder).
Alle reacties Link kopieren
quote:poldervrouw schreef op 12 maart 2012 @ 15:59:

[...]





mijn kinderen zitten op een katholieke school.. dus dat is geen probleem.. eigen keuze.. Had ik geen geloof gehad of was ik bijv. Geformeerd dan had ik een andere keuze gemaakt..



Kerst is eigenlijk een wat lastig voorbeeld want dat heeft meerdere betekenissen.. dat is niet zo zeer voorbehouden aan de Katholieken..Je snapt mijn punt niet. Jij wilt niks opgedrongen krijgen van welk geloof dan ook, kerst is - hoe je het wendt of keert - in de kern een Christelijke viering. Als jij dan echt principieel niks opgedrongen wenst te krijgen, dan moet jij je kinderen dat ook niet laten vieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 12 maart 2012 @ 15:57:

Het is wel weer duidelijk dat de meeste mensen niet weten wat halal of kosher inhoudt.



In een gezelschap waar een paar mensen kosher of halal moeten eten, is het voor iedereen makkelijker om dan kosher of halal vlees te serveren, want dan kan iedereen gewoon mee-eten, dan om dat niet te doen.



Wat een gezeik om niks weer van de xenofoobjes.



Hier ben ik het ook mee eens. Mensen die geen halal of kosher vlees eten, eten wel normaal vlees. En letten er dan ook niet op.



Mensen die wél halal of kosher eten, letten er dus op dat ze dat ook daadwerkelijk eten. Als er dus gewoon halal of kosher vlees geserveerd wordt, dan kan iedereen mee eten. Dat is praktischer.



Bij mij in ed familie zijn er twee familieleden die geen gluten mogen. Als we met zijn allen eten, wordt er standaard iets gemaakt waar geen gluten in zitten. Omdat iedereen dan gewoon mee kan eten. Dan ga ik ook niet zitten roepen van; Ik eet niet glutenvrij dus ik eet dat niet.
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 15:59:

[...]





Ze slaan gewoon nergens op.Mee eens.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelise schreef op 12 maart 2012 @ 16:00:

[...]





Meen je dit serieus? Van een uitgebalanceerde voeding met voldoende beweging wordt geen kind dik hoor, ook niet als er eens boterhammetjes met kaas of vlokken worden gegeten.Nee, hier ga ik ook verder niet op in.....teveel offtopic.
Alle reacties Link kopieren
quote:evelynsalt schreef op 12 maart 2012 @ 15:58:

[...]





Je zegt het zelf al we weten dus nog helemaal niet óf het waar is, maar wel beangstigend om te zien hoeveel forummers er anti-moslim zijn. Enge ontwikkeling vind ik dat.





nee.. ben niet anti moslim.. ik kan me ook niet vinden in bijv. de gereformeerden ... Ik heb moslim vrienden.. en respecteer hun gebruiken.. ik heb er zelf niets mee.. maar dat geeft toch niets ? In de vastentijd hou ik rekening met ze als ze bij mij komen en mochten ze mee eten dan maak ik iets wat ze mogen eten.. maar dat is dan MIJN keuze..



HEt gaat om het feit dat het opgedrongen LIJKT te worden... NU reageert TO niet meer.. dus ik vermoed dat het een ophits doel had dit topic.. en dat is zeker mijn bedoeling niet.. Ik bedoel nergens dat ik anti moslim ben.. Ik ben tegen alle geloven die Extremistisch zijn.. en welke smaak dat dan ook is.. Ik snap ook niets van mensen die bijv. helemaal de Paus te kiwi vinden.. met zijn ideologien uit het jaar kruik.. en zo zijn er vele voorbeelden te vinden in allerlei geloven..
Alle reacties Link kopieren
quote:nellaaa schreef op 12 maart 2012 @ 15:59:

[...]





Dat doet er niet toe toch? Als de ene religie op een school niet is "toegestaan" dan is een andere religie ook niet toegestaan. Wat voor inslag Nederland ook heeft. Wel consequent blijven he.Kerst is een onderdeel van de dominante cultuur in dit land, los van de religieuze betekenis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 12 maart 2012 @ 15:56:

[...]





Tjee, het betreft hier wel een hele grote school hè?... Geen idee of het hier een grote school betreft maar net zoals je Islamitische kindertjes geen varkensvlees voorzet, hoef je niet Islamitische kindertjes ook geen halalvlees voor te zetten. Wie ooit in een Islamitisch land is gewest (en al dan niet per ongeluk tijdens kurban bayram) weet ongetwijfeld wat ik bedoel. Het is echt niet leuk als er, midden in een grote stad (Izmir), een paar schapen onder je raam worden gekeeld en een eind verderop een koe aan haar achterpoten omhoog wordt getakeld om daarna half te worden onthoofd.
verba volant, scripta manent.
Van de andere kant: een school heeft vast procedures waarin vastgelegd is hoe het beleid is. Op het moment dat die niet gevolgd zijn, kun je bezwaar hebben. Zijn ze wél gevolgd, dan kun je geen bezwaar hebben.

Je kunt naar een andere school gaan, waar ze een ander beleid hebben...
Alle reacties Link kopieren
quote:schapekopje schreef op 12 maart 2012 @ 15:59:

Mijn dochter eet vlees,en heeft gewoon gevraagd tijdens een lunch die ze eens in de zoveel tijd op school heeft of het "gewoon" vlees was of halal. Vervolgens kreeg ze te horen dat alle vleeswaren halal waren. Ze vertelde vervolgens dat ze geen halal vlees wilt eten uit overtuiging toen kreeg ze te horen dat ze niet met iedereen rekening konden houden en ze zich niet zo moest aanstellen en dan eet je maar niet. En dat steekt.Op een school waar 1 op de 10 (wellicht nog minder) moslim of joods is.Ik vind dat je iemand daar niet toe mag verplichten. Net zo min als dat ik iemand die halal vlees eet zal verplichten om verdoofd vlees te eten.Het gaat om het principe. Met het paasontbijt geef ik haar deze keer haar eigen vleeswaren mee.

[...]

Het is toch ook aanstellerij? Omdat jij je kind hypocriete principes meegeeft mag de rest helemaal niet eten?
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven