Doe het zelven: welke klus heb jij zelf gedaan..

03-02-2008 00:32 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey ladies. In het kader van 'wat mannen kunnen, kunnen vrouw ook...en zelfs beter' ben ik erg trots op mezelf.... heb vandaag de cylinder uit de achterdeur vervangen. er was wel een obstakel: de inbussleutel die ik moest hebben, ontbrak in mijn setje. Eerst wat geprutst met leukoplast over de te kleine sleutel in de hoop dattie zou passen...en toen naar de Praxis. Welke klussen hebben jullie recent gedaan in huis...? PS dit is niet bedoeld als topic over of mannen of vrouwen beter/handiger kunnen klussen. Mijn vriend kan helemaal niks op dat gebied en ik vrij veel. Vroeg me af wat er nog meer geklust wordt door vrouwelijk Nederland...
Alle reacties Link kopieren
als je over gipsplaten gaat behangen, moet je de gipsplaten wel voorstrijken met voorstrijkmiddel of een restje latex. Anders trek je het papieren "hoesje" van de platen af als je het behang ooit eraf haalt.....



En de naden tussen gipsplaten moet je met een flexibele glasvezeltape afplakken terwijl je eronder in de naden net geplamuurd hebt. Als het droog is nog een laagje plamuur erover en schuren, vooral schuren...... Vergeet ook de s chroefgaten niet...



Dan zou het echt glad moeten zijn,(tenzij de gipsplaten scheef staan ofzo), en heb je geen extra dik behang nodig.
Alle reacties Link kopieren
Kun je de naden tussen gipsplaten niet dichten met overschilderbare kit? Met een plamuurmes kun je dat heel strak trekken en het lijkt mij een goot voordeel dat het iets flexibel is.



Als reactie op to: wij zijn nu heftig aan het verbouwen en ik ben vooral opzichter, toeschouwer en controleur. Al ben ik ook aan het schuren, verf verwijderen (oa met fohn), aan het plamuren, kitten, muurverven, lakken etc...
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn net klaar met onze grote aanbouw, na een jaar lang hard werken, en ik kan vol trots melden dat ik bij bijna alles heb geholpen.

Fundering graven, bekisting zetten, beton storten, metselen (okee, ik deed een bloembak terwijl de metselaar zich met het huis bezig hield...), dakbeschot, kozijnen stellen, al het voorkomende plamuur- schuur- en schilderwerk, vloerverwarming en electra aanleggen.. Alles onder toeziend oog van vriendlief, dat dan weer wel. Het enige dat we echt hebben uitbesteed, is het plat dak en het stucwerk.

Verder hang ik lampen op, maak gordijnen en rolgordijnen op maat en monteer ze, help mee de tuin bestraten...

De zwaardere klussen doe ik nooit alleen, altijd met hulp van een paar sterke mannen, want hoewel ik erg mijn best doe ligt bij mij het tempo toch meestal een stuk lager (vanwege het te tillen gewicht, haha).
@ Ann Liv



Naden tussen gipsplaten met kit afwerken is niet zo handig. Kit blijf flexibel en dat betekent dat je heel snel een gat in je nieuwe behang kunt hebben als je ooit per ongeluk op een verkeerd punt met iets de muur raakt.
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn wasmachienne het niet meer deed,hij centrifugeerde niet meer,juist in het weekend,en ik met bergen en bergen was zat te kijken,heb ik het ding opengemaakt,op ineternet opgezocht wat het zou kunnen zijn,gevonden,naar de electrozaak gegaan en nieuwe koolborstels gehaald.Ben er een halve dag mee bezig geweest,maar tis gelukt,met 35 euro!! Ben ik wel trots op,want ben geen doehetzelver
Alle reacties Link kopieren
@ Nummerzoveel: klinkt logisch, vooral als je als afwerking voor behang kiest. Over het algemeen houd ik meer van een geverfde muur en de gipsplaten die wij op de muren hebben gemonteerd zijn gaan werken in de hoeken met het plafond. Dit heeft behoorlijke scheuren in het stucwerk veroorzaakt. Dit hebben we weggewerkt met kit, met als voordeel dat we een mooie afgeronde jaren '30 hoek konden maken! Is origineel in ons huis, maar was te duur om door de stucadoor te laten maken. Nu scheurt de verf wel een klein beetje in die hoeken, maar dat ziet er altijd beter uit dan een diepe scheur. Leuk en handig om zo ervaringen en tips uit te wisselen!



@ Daisybloempje: hulde!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven