Bloedluis bij kippen

12-07-2012 22:00 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb Google en ja ik heb al van alles gelezen

Ik hoop toch dat er mensen zijn die hobbymatig kippen houden en mij advies kunnen geven.

Mijn kippen hebben al enige tijd last van bloedluis in hun nachtverblijf.

Ik heb al allerlei sprays en poeders geprobeerd maar toen ik net voer ging aanvullen werd ik meteen besprongen door bloedluizen

Oftewel, ook de rookbom heeft maar kort effect gehad.

Ze slapen dus niet meer in hun nachtverblijf en soms laat ik ze dan ook 's nacht in de tuin.

Dit doe ik eigenlijk liever niet ivm ratten of katten.



Hoe kom ik nou van die onbeesten af?

Hok in de fik vind ik iets te drastisch
Alle reacties Link kopieren
Nieuw hok?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit hok nog niet zo lang en heel goedkoop was hij niet dus als ik dat kan voorkomen.

Plus dat ik denk dat ze via vogels weer opnieuw komen.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet precies waarom,maar mijn zus heeft haar kippenhok met witkalk helemaal wit gekalkt tegen bloedluizen.

Weet niet precies hoe het werkt ofzo,misschien effe googlen?
Alle reacties Link kopieren
Witkalk heb ik ook wat over gelezen, zal morgen maar weer eens naar de welkoop.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kippen hadden een paar weken geleden er ook last van een paar dagen dat ik alles ingespoten had met spray het hele hok leeggehaald en uitgeboent met citronel.

Nu gelukkig al een paar weken niets meer gezien of gemerkt.

Veel succes.
Alle reacties Link kopieren
Op m'n werk adviseren ze dit:Hok schoonmaken en met een verf afbrander er door heen. Alle gaatjes, kiertjes en naadjes dicht maken. Evt met witkalk het hok witten. Verder zijn luizen tegen bijna alle middeltjes bestand.

En als ze echt hardnekkig blijken een nieuw hok....
Alle reacties Link kopieren
Alles afkitten dus? Maar ja, er zit een deurtje en een luikje in het nachtverblijf dus dat gaat dan niet helpen denk ik?

Potver ze zijn echt hardnekkig
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips in ieder geval
Alle reacties Link kopieren
Bloedluizen houden zich overdag schuil in kleine kieren en naden. 's Nachts komen ze tevoorschijn en kruipen ze op de kippen. Als het hok wit geschilderd is kun je ze 's nachts beter zien lopen. Je kunt hiervoor ook gewone witte latex gebruiken.

Hier een paar tips:



- Alle naden en kieren dichtkitten met witte flexibele kit.

- Voorkom dat de luizen op de kippen of onder de zitstok kruipen, en smeer de uiteinden van de zitstok in met vaseline. De luizen blijven vastplakken en kunnen niet bij de kippen komen. De zitstok van mijn kippen heeft aan de uiteinden twee schroeven die op een verhoging rusten. Die schroeven smeer ik dan in.

- Haal bij Welkoop een doos gedroogde tabaksstelen. De geur houdt de luizen weg. Het werkt echt. Ze liggen trouwens in het schap van de duivenspullen. Leg ook een paar stelen in de legnesten.

- Kijk voor meer tips van kippenhouders op het forum van www.schutters.net/kippen



Ik heb al jaren kippen en ze hebben nog nooit bloedluis gehad
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Thanks! Ik hoopte al een beetje dat jij zou reageren hahaha

Tabaksstelen dus.

Maar die kieren, doe je dat zodat ze daar niet in kunnen gaan zitten?

Een stok hebben ze niet want daar willen ze niet op zitten

Ik ga er morgen mee aan de slag

Alvast bedankt namens de kippies!
Alle reacties Link kopieren
Mocht je toevallig een stoomreiniger hebben, dan kun je die ook nog gebruiken voordat je gaat witten. Dat zal die krengen leren!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Klopt! Je moet de bloedluizen geen schuilmogelijkheid geven. Ik kan je echt het kippenforum aanraden. Bij FAQ staan ook veel tips.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Zal eens kijken of ik die kan regelen.

Kippen zelf hebben er weinig last van omdat ze beneden slapen maar ik vind dat zo sneu voor ze.



Bij de dierenzaak gaven ze als advies: hok in de fik.

Sja daar hebben we dit hok gekocht, ik blijf niet bezig
Alle reacties Link kopieren
Ik zal er morgen eens aan kijken via de pc (forum nu mobiel).

Mijn dank is groot!
-krabt zich nog ns achter haar oor-
Ik heb niets nagelezen hier, maar mss een goede tip, zelf heb ik jaren kippen en gelukkig nooit geen bloedluis gehad, je hebt al tips geneog gekregen denk ik, maar als je alles schoon hebt, leg dan in het nachthok een leeg closetrolletje met daarin een opgerold stuk papier van een beschuitrol, dat geribbelde papier wat om de beschuit zit, dat doe je dan in dat closetrolletje en elke dag even controleren, want daar gaan ze overdag in, zodra je daar een bloedluis in zit dan meteen maatregelen nemen.dan heb je kans dat het geen explosie krijgt. Mijn dochter heeft ook bloedluis bij haar kippen en o,o je komt er zo moeilijk van af.
Alle reacties Link kopieren
Reoba, je komt er heel moeilijk van af

Maar ik hoop dat de tips gaan werken!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook natuurlijke vijanden van de bloedluis inzetten.

Die zijn in de handel te koop als Dutchy's.



http://www.refona.nl/refo ... dd7eb81d30f53c476e13a31f8
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Roofmijten idd, heb ik ook gehoord.

Ook maar eens achteraan.



Bedankt voor alle tips in ieder geval
Alle reacties Link kopieren
Roofmijt ja en witkalk verven

niet tegelijkertijd
In de tuin zitten ook bloedluizen, je zal echt opnieuw moeten bestrijden en het hok heel goed moeten schoonmaken, elke week!!!
Alle reacties Link kopieren
Even een goede spray bij de Welkoop halen.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 17-06-2018 22:53
Reden: spam
94.74% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven