Strijken- hoe gaat dit het snelst

24-02-2008 18:35 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder vertelde dat door de overhemden op een kledinghanger te hangen, je minder tijd kwijt bent met strijken. Mijn moeder zegt dat het niet uitmaakt of het gedroogd wordt op een kledinghanger of aan de lijn. Het gaat meer om de stof. Ik ervaar weinig verschil.

Volgens mij maakt het dus niet uit, maar heeft een van jullie hier ervaring mee? Doe ik iets niet goed?
Ik wapper altijd heel hard met mijn blousen en hang ze dan op de hanger. Niks strijken, daar heb ik helemaal geen zin in. Die kreukels zijn er na een half uur dragen wel uit ;-)
Alle reacties Link kopieren
ik strijk blouses meestal als ze net uit de wasmachine komen, hang ze vervolgens gestreken op een hanger om verder te drogen
Alle reacties Link kopieren
Ook ik strijk de blousen direct als ze uit de wasmachine komen en laat ze hangend verder drogen,en dat werkt prima.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan helaas stoffen die zich moeilijk laten strijken. Mijn halve trouwboek had zo een hemd, dat heb ik 2x gestreken en toen 'perongeluk' met wassen zwaar verknoeid.....

Er zijn met dat soort stoffen 2 mogelijkheden; ofwel je strijkt het vochtig, ofwel je brengt dat soort spullen bij de wasserette waar ze ook kunnen persen.



Er bestaat strijkspray (kr--dvat), dat scheelt ook. De was goed uitkloppen voordat je het ophangt of in de droger gooit. En heel belangrijk; doe je wasmachine niet te vol. Als je handdoeken en ondergoed erin gooit, geen punt. Maar strijkspul kun je beter wat meer ruimte geven. Als je het daarna droogt in de droger, meteen als ie klaar is de was eruit halen en vouwen. T-shirts bijvoorbeeld hoef je dan (bijna) niet te strijken.
Alle reacties Link kopieren
als je geen droger hebt: idd direct vanuit de wasmachine strijken.... kan je er ook niet zo tegenop zien.
Alle reacties Link kopieren
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/c/ce/Stoomstrijkijzer.JPG/800px-Stoomstrijkijzer.JPG



Hij is misschien wat duurder, maar met zo'n stoomstrijkijzer maakt het weinig uit hoe je het ophangt. Een overhemd of blouse in echt in een mum van tijd perfect gestreken ;-)
anoniem_29296 wijzigde dit bericht op 02-03-2008 21:12
Reden: aanpassen foto grootte
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kreuken worden onder andere gevormd door waterstof bruggen. Dus je hebt er altijd een beetje stoom voor nodig om die te verbreken. Naast temperatuur en druk. Hoe hoger de temperatuur en druk hoe beter het gaat, maar voor sommige kreukels heb je wel stoom nodig, anders krijg je de kreuken er niet uit.



Ik weet dat in het buitenland er goedjes bestaan om die bij de was te gooien. Waardoor je (bijna) niet meer hoef te strijken. In nederland heb ik die nog nooit gezien. En ik bedoel niet zoiets als Robijn strijk en Fijn.



Voor de liefhebbers een plaatje van een waterstof brug (stippellijntje) tussen 2 water moleculen:

http://www.aljevragen.nl/media/sk/waterstofbrug_B.jpg
Als je de was in de droger gooit, zorg er dan voor dat de was niet in de droger blijft liggen als deze eenmaal uitgedroogd is. Juist dan komen er namelijk veel kreukels in. (De meeste modernere drogers hebben een systeem waarbij de gedroogde was regelmatig wordt gedraaid totdat deze er uit gehaald wordt, dat telkens opschudden zorgt er ook voor dat er minder kreukels in de was komen).



Droog je de was "aan de lucht", zorg er dan voor dat je de was flink uitslaat (of strijkt) voordat je het droogt en laat het drogen op een hangertje.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n ding heb ik ook yoyo, werkt perfect.
Zuss duimt zich suf voor Bambi. Het gaat helemaal goed komen, dat weet ik zeker!
http://members.chello.nl/~m.jaartsveld/STRIJKEN.jpg
Alle reacties Link kopieren
Zo een strijkijzer heb ik ook, en werkt perfect !!
Alle reacties Link kopieren
Kijk,

en dit vind ik dus de uitvinding van de eeuw!

Blouse erover, knopje drukken en het 'lijfje' stoomt en blaast zichzelf op, het wordt er bijna leuk van!



Helaas kost deze topuitvinding rond de 800 euro,

best veel... :cry:



x

Appel

http://www.internetshop.nl/_images/Bosch/thb1000.jpg
Ik denk altijd goed na voordat ik iets stoms zeg...
OK maar dan nu mijn vraag.. die ik niet durf te stellen aan de huishoudster in mijn ouderlijk huis (die jarenlang mijn kleertjes streek) aangezien ze hoogstwaarschijnlijk in huilen zou uitbarsten, van geluk, van verdriet of van het lachen.....



Hoe gebruik ik de stoom functie van mijn "gewone' strijkijzer nou goed? Er zit een soort van schuifknop op, van weinig naar veel stoom, maar ook nog een drukknop met een stoomwolkje. Iets in mij denkt dan dat ik die schuifknop hoog moet zetten en vervolgens die drukknop in moet drukken maar het resultaat is vooral grote stoomwolken op het moment dat ik het strijkijzer weer optil van het kledingstuk en kantel om neer te zetten.... niet echt een goede timing dus... om nog maar te zwijgen van het rsi-effect op de duim. Ik weet het het klinkt stom en het meest logische antwoord is"lees de gebruiksaanwijzing' maar die heb ik niet meer....



Anyone?
Alle reacties Link kopieren
Dat knopje gebruik je voor extra sterke kreukels. Eigenlijk zou je bij normaal spul zoals t-shirts minder stoom kunnen gebruiken, en bij dikke stoffen, zoals jeans, meer. Bij mij staat ie altijd vol open. Als ik een kreukel in goede kleding weg wil hebben dan gebruik ik die extra stoomknop wel eens. Maar bij mijn doordeweekse kloffie vind ik het niet echt noodzakelijk om kreukloos door het leven te gaan.



En waarschijnlijk zit er nog een knop, met een 'sproeier' afgebeeld, dan sproei je water (een beetje plantenspuitidee). Vochtig strijken is wel eens handig, vooral bij linnen. Het is dan wel zo dat je je ijzer vaak moet bijvullen. Het water van de droger is hiervoor trouwens heel goed, omdat het onthard is.
Alle reacties Link kopieren
Wat ook helpt is een goede hoes om je strijkplank, ik heb reuma dus veel pijn bij het strijken af en toe. Ik heb een hoes met iets van een aluminiumlaag die warmte goed vasthoudt waardoor de kant die je niet strijkt ook gladder wordt. Scheelt een boel met strijken moet ik zeggen.
Beetje slordig dat ik zo laat reageer... dank voor de uitleg en tip Mamalelie en Mik. Ik zal binnenkort (lees: de dag voor mijn eerstvolgende sollicitatie ;) ) eens experimenteren. Een aluminiulaag-hoes is nog een beetje een grote investering vrees ik.



o/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven