Zelf vinyl leggen, is dat moeilijk?

02-03-2008 18:26 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Mijn zoontje is bijna jarig en voor zijn verjaardag ben ik zijn kamertje een beetje aan het opknappen en pimpen. Nu zou ik eigenlijk het liefst ook nieuwe vloerbedekking in zijn kamer willen leggen, maar ik wil er zo min mogelijk aan uitgeven (omdat ik hier hopelijk niet al te lang meer zal wonen).



Er ligt nu hoogpolige vloerbedekking in zijn kamer die volgens mij verlijmd is. Maar ik wil graag iets anders wat makkelijker schoon te maken is. Omdat zijn kamertje niet zo groot is, zag ik toevallig zaterdag een mooi - en spotgoedkoop - reststukje vinyl bij een woonwinkel dat groot genoeg is voor zijn kamer.



Maar hoe moeilijk is het om dat zelf te leggen? Legkosten zouden duurder worden dan de vloerbedekking zelf, en bovendien zou ik het het liefst nog komende week klaar willen hebben.



Is dat te doen? En zo ja, hoe doe ik dat? Met mijn boerenverstand denk ik: ouwe vloerbedekking eruit rukken, nieuwe vinyl erin leggen, netjes afsnijden langs de randen, klaar. Klopt dat?
Am Yisrael Chai!
Ja, zo hebben wij het wel gedaan. Voor de stevigheid is het handig om de randen van het vinyl vast te maken aan de ondervloer met dubbelzijdig tapijttape bijvoorbeeld, zodat het ding niet loskomt. Maar zeker als het niet zo'n grote ruimte is, is het prima zelf te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Vier bij zesenenhalf is moeilijk, man, wat heb ik lopen tobben met dat enorme vel vinyl, was dus ook moeilijk om netjes af te snijden langs de randen. Het wilde niet recht liggen -is wel gelukt hoor, maar die randjes zijn niet zo mooi.

Een ondervloer kan nuttig zijn. Ik heb dat niet gedaan en zijn dus allerlei oneffenheden door het vinyl heen gescheurd. Verzeker je er dus van dat de vloer glad is.
Yep, klopt. Doodgemakkelijk. Dubbelzijdig tapijttape. Randen snijden met een krom stanleymesje. Als je dat nog nooit gedaan hebt, krijg je het waarschijnlijk niet helemaal recht, maar dat zie je als je het gelegd hebt en daarna niet meer.
Wat Mamzelle zegt, van die oneffenheden, dat klopt wel dat die er op den duur doorheen komen. Maar als je er toch niet al te lang meer woont, zou ik me daar niet al te druk over maken.
Alle reacties Link kopieren
Onderdezon schreef op 02 maart 2008 @ 18:32:

Voor de stevigheid is het handig om de randen van het vinyl vast te maken aan de ondervloer met dubbelzijdig tapijttape bijvoorbeeld, zodat het ding niet loskomt.




Au, doe je een beetje rustig aan met me?

Enne.. het ding? Ik ben nog nooit zo beledigd!



:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Onder de huidige vloerbedekking ligt een - toentertijd behoorlijk prijzige - ondervloer. Maar ik heb geen idee of dat kan blijven liggen, ik weet niet hoe het eruit ziet als het tapijt erafgaat. Over het tapijt heenleggen is waarschijnlijk geen optie? Want ik moet isoleren ivm onderburen.
Am Yisrael Chai!
Je kunt het proberen over het tapijt heen te leggen. Ik denk wel dat het dan veel sneller stuk gaat, en dat je er wat betreft schoonmaken ook niet veel mee opschiet. Als het geen hoogpolige vloerbedekking was, zou ik het er wel op gokken, maar over hoogpolig heen, dat gaat denk ik niet.



Als die ondervloer vrij prijzig was, lijkt het me niet dat je hem meteen stuktrekt. Wat er wel kan gebeuren is dat er veel hobbelige lijmresten op blijven zitten. Als je de vloerbedekking er niet makkelijk af krijgt, zet er dan een breed plamuurmes onder. (Ik geloof dat ik linoleum wel eens makkelijker los heb gekregen door er een fohn op te zetten, maar of dat bij vloerbedekking ook werkt?)

Weet je wat voor ondervloer het is? Zijn het losse platen of is het gegoten?
anoniem_23909 wijzigde dit bericht op 02-03-2008 19:27
Reden: aanvulling
% gewijzigd
Over hoogpolig tapijt heen gaat niet, dat wordt een bende. Tapijt eruit, vinyl erop. Als de ondervloer beschadigd is, kan je er nog een soort van isolatieplastic (bij bouwmarkt) overheen leggen, of hele dunne ondervloer delen. (Hardboard, bijvoorbeeld).



Ik heb zelf he zeil in mijn keuken gelegd en heb eerst het oude zeil eruit gehaald, nieuwe zeil in woonkamer neergelegd, oude zeil erop, netjes omtrekken met een stift en dat eerst grof uitgeknipt. Toen in keuken gelegd en netjes afgewerkt. Vervolgens besloten dat als ik ooit geld had, ik een vakman zou uitnodigen, want die 36 hoekjes en nisjes in mijn jaren 30 huis, waren niet aan mij besteed. Wat een kutklus!



Het zeil in de huidige babykamer is door mijn schoonouders gelegd. Was een half uurtje werk, maar ja, dat is dan ook een redelijke rechtoe-rechtaan kamer.
Hardboard platen kan inderdaad ook nog. Kost bijna niks en zijn makkelijk te verwerken.
Vinyl schreef op 02 maart 2008 @ 18:52:

[...]





Au, doe je een beetje rustig aan met me?

Enne.. het ding? Ik ben nog nooit zo beledigd!



:rofl:




Vinyl, mijn excuses! Ik had je nooit zo als object mogen behandelen, hoe onnadenkend van me! :-$ Ben je niet te erg gekwetst? Ik zal mijn vinyl voortaan met alle egards behandelen! :worship:



:rofl:
Alle reacties Link kopieren
Onderdezon schreef op 02 maart 2008 @ 20:27:

[...]





Vinyl, mijn excuses! Ik had je nooit zo als object mogen behandelen, hoe onnadenkend van me! :-$ Ben je niet te erg gekwetst? Ik zal mijn vinyl voortaan met alle egards behandelen! :worship:



:rofl:




Nou, het doet nog wel pijn, maar ik vergeef het je!

X-D
Als het huidige tapijt niet volledig op de ondervloer verlijmd is, maar in stroken, is het overigens nog steeds geen probleem, denk ik. Dan heb je maar incidenteel lijmresten op je ondervloer en die zijn wel zo te bewerken dat ze niet te hobbelig zijn. Als je vinyl van een beetje kwaliteit is (sorry, Vinyl, doe ik het weer! Natuurlijk is hij van de allerhoogste kwaliteit! ;-) ) dan zullen kleine oneffenheden op de ondervloer het zeil niet zo gauw beschadigen.



Mocht het tapijt wel volledig verlijmd zijn, dan wacht je een gezellige zondag ;-) . Of ondervloer eruit, en hardboard erin, zoals Korenwolf zegt!
Alle reacties Link kopieren
wij hebben het in de berging liggen. We hebben hem erin gelegd en toen de randen afgesneden met een stanley mes. Als je de vinyl goed aandrukt dan krijg je vanzelf een soort snijrandje.



Ik zou het zelf niet over het tapijt leggen. Ik weet niet of ze het tapijt hebben vastgelegd aan de ondervloer maar als hij vastgelijmd zit haal je de ondervloer er waarschijnlijk met het tapijt uit.
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
Onderdezon schreef op 02 maart 2008 @ 20:33:

Als je vinyl van een beetje kwaliteit is (sorry, Vinyl, doe ik het weer! Natuurlijk is hij van de allerhoogste kwaliteit! ;-) )
Lig in een deuk hier!
Alle reacties Link kopieren
ik vind mijn vinyl de allermooiste van heel de wereld, ook al is het een restje dat we waarschijnlijk bij dezelfde woonwinkel als fashionvictim hebben gekocht



en ow ja, ook ik ben helemaal niet zo handig maar het leggen was bij mij zo gepiept
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Alle reacties Link kopieren
itsme26 schreef op 02 maart 2008 @ 20:36:

ik vind mijn vinyl de allermooiste van heel de wereld
:heart:
Of ondervloer eruit, en hardboard erin, zoals Korenwolf zegt!


Korenwolf zegt niet: ondervloer eruit, maar: als ondervloer erg beschadigd is, eventueel platen eroverheen.

Ondervloer is waarschijnlijk bedoeld als geluidsisolatie voor de onderburen. Hardboard met vinyl erover houdt geen geluid tegen, is hard op hard. Als je hardboard over de oude ondervloer heen legt, kan het zijn dat het nog wel een beetje geluid isoleert, afhankelijk van wat voor ondervloer het is.
en als de randjes niet zo mooi zijn, kun je altijd nog even een flexibele kit aanbrengen.

en als het echt nergens naar lijkt doe je er een mooie plakplint overheen.....
korenwolf schreef op 02 maart 2008 @ 20:47:

[...]



Korenwolf zegt niet: ondervloer eruit, maar: als ondervloer erg beschadigd is, eventueel platen eroverheen.





:-$ Ik lijk wel een olifant in een porseleinkast. Mijn excuses Korenwolf! In mijn Vinyl-beledigen-onderwijkend-gedrag stampte ik bruut over de inhoud van je post heen!



Ik ga nu preventief mijn laminaat knuffelen.



*trekt zich schielijk uit Vinyl-topic terug*
anoniem_648d867ac9e9b wijzigde dit bericht op 02-03-2008 21:15
Reden: Mijn emotionele staat toegevoegd
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onderdezon schreef op 02 maart 2008 @ 21:06:

[...]





Ik lijk wel een olifant in een porseleinkast. Mijn excuses Korenwolf! In mijn Vinyl-beledigen-onderwijkend-gedrag stampte ik bruut over de inhoud van je post heen!



Ik ga nu preventief mijn laminaat knuffelen.



*trekt zich schielijk uit Vinyl-topic terug*
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in vorige huis Vinyl zelf gelegd. Dat ging best goed. Wel soort joga-strech oefeningen moeten doen en met zware dingen gezeuld om alles op z'n plek te houden dus tape wel goede tip. Succes! Kamer pimpen is leuk.

Hoe is het trouwens met je? Langs niet gezien op het forum :smooch:



Vinyl, ik wist gewoon dat er een Vinylnickgerelateerdereactie in zou staan ;-)
Wat Supersmollie zegt vind ik ook :)
Alle reacties Link kopieren
Inad schreef op 02 maart 2008 @ 23:01:



Vinyl, ik wist gewoon dat er een Vinylnickgerelateerdereactie in zou staan ;-)




Ja, het kon niet anders he? ;-)

Maar ja, als ze me gewoon op de man afvragen of het dik of dun vinyl is.... :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Je hebt een soort van handig hulpmiddel wat je in de bouwmarkt kan kopen. Volgens mij kost het tien euro ofzo. Ik weet niet hoe het heet, maar je kan het gebruiken als je vloerbedekking wilt leggen en wilt behangen.



Je moet het zeg maar tegen de plint aanleggen en dan leg je het vinyl erover heen. Vervolgens snij je langs de rand van dat hulpmiddel en dan past het exact tegen je muur/plint. Ik weet echt niet hoe het heet, maar weet wel dat het verdomde handig is. Het ziet eruit als een lineaal en daar zit een rand op.

Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven