Tegels verven: mooi?

04-03-2008 21:47 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi klussers, ik heb een klein vraagje: in ons nieuwe huis hebben we wat tegeltjes om het wc-fonteintje die we niet zo mooi van kleur vinden. Is het een idee om ze met witte tegelverf te verven? Wordt dat mooi? Mij lijkt het van niet, maar misschien is het toch te proberen? Ben benieuwd!
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nog niet van iemand gehoord dat het mooi is geworden, tegels verven. Proberen kan natuurlijk nooit kwaad ( in het kader van weer een ervaring rijker) maar ik weet alleen van voegen dat die op te knappen zijn met voegenfris of hoe heet dat spul.

De verf die je voor een natte omgeving nodig heb is behoorlijk duur, dus voor een " probeersel" zou ik het niet doen. Mijn huis is uit 1935, woon er 11 jaar, nog steeds niet klaar, dit is om je moed in te spreken :>)



Opnieuw tegelen is trouwens erg leuk om te doen, ook voor een leek c.q. beginner.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de tegels in mijn keuken geverfd. Eerst met een soort tegelgrondverf en daarna overgeschilderd met gewone lak. Ik vind het zelf erg mooi geworden. Ik merk wel dat er nu, na een jaar, alweer plekjes zijn waarbij de oude verf er weer doorheen komt.
Alle reacties Link kopieren
Er is ook een speciale tegelverf, die heb ik op de wandtegels in het toilet gesmeerd. Is netjes geworden maar net rond het fonteintje niet. Je kunt met de roller natuurlijk niet achter het fonteintje komen en afplakken is ook niks en... dus kijk even goed of alle plekjes die je wilt schilderen met een klein rollertje bereikbaar zijn.

Met die tegelverf-grondverf en dan gewone lak erover heb ik ook geprobeerd (in een ander huis) en dat ging sneller slijten: je zag gauw plekjes en butsjes. Dus ik zou die speciale tegelverf adviseren, die kun je gewoon bij de Gamma en Praxis kopen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties! Mmm..misschien laten we die tegels dan wel met rust als het resultaat niet denderend is...zo lelijk vind ik ze zelf ook weer niet (ze zijn een soort van beige-vrij neutraal), maar m'n vriend vindt ze lelijk en wil dan iig dat de kleuren ergens 'terugkomen'...moeilijk, mannen met een mening! :-)
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ze geschilderd met gewone lak, en het ziet er geweldig uit!



De toilet helemaal, de keuken ook.



Super!



Al 2 jaar is het ok. We sparen voor een badkamer, toilet en keukenverbouwing en deze zomer gaat dat gebeuren en komen overalnieuwe tegels. Tot die tijd hebben we die tegels (die elk een andere kleur hadden....vreselijk) geschilderd. En het is echt prachtig, iedereen staat er ook versteld van.



In mijn vorige huis hadden we megadure tegelverf gebruikt, maar dat was idd knudde! Bladderde na een jaar al helemaal af.
Alle reacties Link kopieren
Ontvetten (water met ammoniak... Ik weet het, super milieu-onvriendelijk, maar het werkt), tegelgrondverf, goed laten drogen, opnieuw ontvetten en tegellak.

Uiteindelijk blijft het op deze manier het langst zitten.



Afbladderen van verf heeft vaak te maken met de ondergrond; geen juiste basis, niet goed ontvet, enz.

Je kunt duizend voorbeelden noemen waarbij dat na een jaar, of misschien nog wel wat langer, niet zo is, maar voor de echt lange termijn zul je het toch op de juiste manier aan moeten pakken.



Vrienden van mij hebben per ongeluk alkyd(hout)verf op een muur gesmeerd. En tuurlijk komt dat er niet met een week weer vanaf bladderen, maar inmiddels... mooi is anders! (is anderhalf jaar geleden).



Gewone verf kun je ook op radiatoren aanbrengen, hoef je echt geen speciale radiatorverf voor te hebben. Sta alleen niet gek te kijken als het na verloop van tijd gaat verkleuren (hoewel de verven wel steeds beter worden :-)).



En 'megadure tegelverf' kan idd ook afbladderen. Maar dan is er of met de ondergrond iets niet in orde, of het is van tevoren verkeerd behandeld (niet voldoende ontvet, bijv.).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in de keuken op aanraden van de verfspeciaalzaak grondverf voor kunststof gebruikt en daaroverheen hoogglanslak voor buiten. Het is inderdaad wel belangrijk de ondergrond goed voor te bewerken en tussen de lagen door ook nog eens licht op te schuren en te ontvetten. Maar het ziet er prima uit hoor.
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Hier hebben we ook plannen om binnen een weekje of zo de keukentegels een kleurtje te geven, alleen.......welke verf raden jullie aan? Het merk bedoel ik dan? De één zegt die is goed, de ander vind die dan weer niet goed......weet het niet goed meer O.o
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ooit mijn bruine keukentegeltjes wit geverfd met speciale tegelverf.

Het reseltaat was super netjes en fris! misschien wel even 2laagjes doen, en met een kwast voor de goede dekking. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn vorige woning mijn badkamertegels geverfd. Was heel mooi geworden. Je moet het wel zeker 2 keer doen om het goed dekkend en mooi te krijgen. Of iig bij mij was dat zo. Ik heb opgezet met een kwast en direct er achteraan met een roller om een mooier egaal effect te krijgen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven