Je eigen tuin ontwerpen

09-03-2008 22:12 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft dit wel eens gedaan? Zijn of haar eigen tuin ontworpen?



Ik was aan het zoeken naar freeware met betrekking tot tuinontwerp software, maar vooralsnog niet echt iets gevonden. Iemand tips?



En als je je eigen tuin wilt ontwerpen, wat zijn zinvolle stappen om te ondernemen? Aangezien ik niet erg creatief ben (volgens eigen zeggen), is het de vraag of ik het ontwerp niet alsnog ga uitbesteden, maar eigenlijk wil ik zelf toch eerst een poging wagen.



Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er niet aan beginnen (O) en ik kan het weten :rolling:

Heb nl een relatie gehad met een tuinarchitecte en er komt heel wat bij kijken ook dingen waar je nooit aan gedacht heb 8-.

Voor betrekkelijk weinig geld bespaar je je een heleboel ellende en werk, bovendien krijg je een tekening met de beplanting erin die helemaal voldoet aan jouw eisen en mogelijkheden van de situatie zodat je het zelf kan aanleggen :flower:

Als je meer info wilt stuur maar een pm :cheers:
Alle reacties Link kopieren
Nou zeg,

t is toch leuk om je eigen tuin te creeren?

Eigenlijk niemand in mijn familie of vriendenkring heeft een door een ander aangelegde tuin. Maar ja, ik zit ook wel in het organische zelluf doen kringetje. De tuinen zijn super, en Niet aangelegd trouwens. Meer ontstaan eigenlijk.
Alle reacties Link kopieren
Kan best hoor.



Ik zou eerst beginnen met heel veel inspiratie opdoen door veel tuinboeken en tijdschriften door te neuzen. Dan kan je ontdekken wat je leuk vindt.

Plaatjes van tuinsituaties die je aanspreken uitknippen als uitgangspunt.



Wat zijn je tuinwensen,ook in kaart brengen.

Wil je onderhoudsvriendelijk,of juist lekker tuinieren.

Heb je kinderen? ivm speelruimte in je tuin.



Bepaal waar je het meeste zon krijgt en je tuin en waar schaduw.

Creeer aan de hand daarvan zitplekjes in je tuin zodat je in en uit de zon kan zitten.



Kijk naar welke materialen je in de tuin wil gebruiken.

Steen; klinkertjes,of juist een groot formaat stenen,houten vlonders,grind etc.

Kies wat je geschrikt vind en zet de voor en nadelen op een rijtje.(bv,houten vlonders worden glad als het nat is,meer onderhoudt,maar wel een warme uitstraling,klinkers is landelijker,grote stenen is strakker)



voor beplanting kan je advies inwinnen bij een tuincentrum of een goed informatief boek.

Let op wat beter op een schaduwplek kan staan, welke plant geschikt is in de zon.Let op de bloeiperiode en wissel de beplanting af met verschillende bloeiperiodes.

Zet ook voldoende groenblijvende heesters in je tuin,zodat je in de winter en herfst ook wat kleur hebt.

Als je veel wil bestraten zijn verijdbare plantenbakken handig.



Bestrating zou ik overigens niet zelf doen,maar proffesioneel laten doen.



Heb je een grote tuin?

Ik ben ook bezig met mijn tuin te ontwerpen.

gewoon veel tekeningen maken.

Als je er echt niet uitkomt kan je altijd nog hulp inschakelen.

Hoewel dat aaok niet zaligmakend is,Ik ken genoeg prof. aangelegde tuinen die te triest zijn voor woorden.



maar begin maar eerst met tuintijdschriften in te slaan(of bij de bieb)



succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ga een keer naar de tuinen van Appeltern, om inspiratie op te doen! Echt heel erg leuk en heel veel te zien. Pen en papier mee, en een fototoestel!



Je kunt het best beginnen met hoe je je tuin functioneel in wilt richten. Waar wil je terras, waar wil je eventueel kinderspeelruimte, wil je schutting, muur, dat soort dingen. Als je dat weet, kun je gaan spelen met de vorm. Hoe groot moet alles worden en waar wil je beplanting? Wil je pergola's?



Dan vul je alles in, wat niet beplant wordt. Terras, welke stenen en inrichting? Speelplaats, hoe? Pergola's, welke en waar?



Daarna ga je kijken wat je wel of niet met de beplanting wilt. Wil je bloembakken, wil je potten, wil je boarders?



Zo teken je stapje voor stapje de tuin uit.



Als je helemaal de tuin naar je zin hebt, kun je met je plan naar een tuincentra gaan. Daar hebben ze mensen rondlopen die je kunnen helpen met welke planten je op welke plek kunt zetten. Hoog, laag, groen, kleur etc. Het is aan te raden van te voren op te schrijven, of je al voorkeur hebt voor bepaalde planten of plantvormen (hangend, boom, struik, bloeiend). Die kunnen ze dan een mooi plekje geven. ook kunnen ze je goed adviseren over de grondsoort waar je deze planten in kan zetten.



Ow leuk! Ik zou zo willen beginnen!
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Ow, en heel belangrijk, voor mij dan als kookgek: Ben je een een beetje kookgek? X-D Want dan is een eigen kruidentuin heel erg leuk. Misschien heb je zelfs de ruimte om wat groenten en fruit te telen, zoals kerstomaten, bessen, frambozen. Kruiden kunnen met enige creativiteit op heel weinig oppervlakte.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Gewoon doen maar neem er ruim de tijd voor.



Als je een idee van groote en oppervlak wil krijgen in je tuin, leg dat hetgeen je bedacht eens uit in tuinhout of karton. Krijg je een idee wat het doet met je oppervlakte en hoeveel plek je voor andere zaken overhoudt. Zo had mijn vriend een vijver bedcaht maar toen hij deze uitlegde in de tuin besloeg dat ongeveer de halve tuin, dat hebben we toen maar aangepast.



vergeet vooral niet van te voren te bedenken waar je water en stroom wilt hebben. Als je twijfelt, leg dan vast een kabeltje onder de grond naar achter in de tuin of de diverse hoeken. We hadden achteraf meer aansluitmogelijkheden gehad maar we gaan natuurlijk het straatwerk er niet meer uit halen.



succes ermee
Alle reacties Link kopieren
Leuke tips!



Ik ken wel mensen met een ontworpen tuin en die het ook hebben laten aanleggen, maar om nou te zeggen dat het dan extra bijzonder is? Het is wel een stuk makkelijker als je zelf niet enorm creatief bent....



Ik wil ook helemaal niks ingewikkelds, er moet ook niet te veel onderhoud aan vast zitten want ik ken mezelf: dat gebeurt maar af en toe. Momenteel heb ik een balkon en meestal ging ik daar 1x per jaar mee aan de slag om nieuwe planten erin te krijgen (eenjaarsplanten) en dan ging het prima.



Dus een tuin die bestraat is voor een deel en met één à twee terrasplekjes en voor een deel gezellig met planten... dan is het ok voor mij. Ik heb geen kinderen, maar een beetje kind-proof mag de tuin wel zijn (dus geen grind!).
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens goed om je heen. Lekker gluren bij de buren! Wat vind je mooi en wat vooral niet in andere tuinen. Ga eens bij een stenen handelaar kijken. Die heeft ook voorbeeld tuintjes. Het echt niet moeilijk om je tuin te ontwerpen. Ik zou wel een echte stratenmaker laten komen om je teras aan te laten leggen.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zelf ook tuinwontwerp gemaakt. Eerst idd kijken bij de buren en een heleboel boeken van de bieb opgehaald en toen plaatjes zitten kijken. Grof ontwerp is uiteindelijk geschetst door mij op een gewoon kladblok en gebruikt om de hovenier de beplanting te laten kiezen (hadden wel in tuincentrum gekeken wat we leuk vonden) Zijn erg tevreden met het resultaat..nu nog het lekkere weer en dan kunnen we eindelijk gaan genieten :)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees vol interesse mee voor de tips!



De volksuniversiteit hier in de buurt biedt een cursus tuinontwerp aan. Misschien is er bij jou in de buurt ook zoiets? Volgens mij volgen ze een stappenplan ala Poez & Iry, die je dus voor je eigen situatie invult. Hier krijg je ook steeds weer feedback op. Ik krijg meteen weer zin om het ook te gaan volgen, ze starten alleen vaak pas in de herfst...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het vier jaar geleden zelf gedaan en ben helemaal gelukkig met mijn eigen ontworpen tuin. Maar het heeft wel een tijd geduurd voordat alles af was omdat we de tuin ook zelf hebben aangelegt.



Ik heb eerst online en in boeken inspiratie opgedaan, gekeken wat ik het belangrijkste vond en dingen die ik absoluut niet wilde hebben. Ook geld speelt een rol, sommige stenen/beelden zijn zo duur dat er al gauw een hoop opties afvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb inmiddels al de nodige boeken uit de bibliotheek meegenomen en ben op internet gaan speuren naar voorbeeld tuinontwerpen.



Eentje sprong er daarbij voor mij best wel uit en op basis daarvan ben ik aan de slag gegaan voor een eerste idee op papier te krijgen. Erg leuk om te doen en nog erg ruw in opzet en verre van definitief, maar het gaat me er nu vooral om om ideeen te krijgen en beter voor ogen te krijgen wat ik wil en wat niet.



Nu vraag ik me wel af: ik heb in gedachten toch een stuk voor gras gereserveerd. Maar als ik dat noem tegen mensen krijg je al snel te horen: "zou ik echt niet doen hoor, dan moet je gras gaan maaien en in de zon wordt het al snel dor!". Is er nou echt een groot bezwaar aan gras? Dat je regelmatig gras moet maaien vind ik niet zo'n probleem. Dat ik regelmatig zou moeten besproeien zie ik ook nog niet als een probleem. Wat zou er verder nog problematisch aan gras kunnen zijn?



Tevens vraag ik me af hoe je het allemaal goed zou kunnen leggen (recht en zo) als je het zelf zou leggen in de tuin qua bestrating. Dat schijnt toch een karwei apart te zijn waarbij het resultaat best wel kan zijn dat alles nogal schots en scheef uitpakt.... Wat is het geheim van een nette bestrating? Toch een professional inhuren?
Alle reacties Link kopieren
Voor het straat werk hebben wij een prof. ingehuurd. Het ligt nu 6 jaar en nog altijd geen plassen in de tuin. Het verzakt niet en de afwatering is super. Het kost een paar centen meer, maar het is het echt waard. De buren hebben het zelf gedaan, en dat is te zien ook.
hoi hoi,



klik op tuinplanner om zelf te kunnen ontwerpen

http://www.in2lifestyle.nl/content.php?option=viewitem&id=17
Alle reacties Link kopieren
Gras heeft veel voordelen.

- wintergroen

- goedkoper in aanschaf dan bestrating

- lekker koel in de zomer aan je voetjes

- goed voor het grondwaterpeil i.t.t. bestrating

- toont ruim en al dat groen is rustgevend

- je hoeft niet te vegen

- niet kapot te krijgen



Tijdens de hittegolf in 2006 is ons gras helemaal geel geworden, en omdat we aan het verbouwen waren reden er zelfs regelmatig bouwbusjes overheen. We hebben niet een keer gesproeid, en toch is het gras weer helemaal vanzelf groen geworden. Gras kan een hoop lijen hoor, we sproeien nooit.



Maaien is inderdaad niet de vervelendste klus (vind ik dan). Zeker niet met een electrische maaier. Wist je dat er ook robotmaaiers zijn? Hoef je helemaal niets meer te doen. Of je zet er een paar konijnen of cavia's op, die maken wel korte metten met lang gras. Grasmaaisel kun je in border strooien. Zo blijft de aarde bedekt waardoor deze minder snel uitdroogt en onkruid minder kans krijgt. Tevens dient het gras als voeding.



Ik zeg: doen!
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ha Kiks,



Leuk hoor, je eigen tuin ontwerpen!

Ik denk dat je alles zelf kunt doen, afhankelijk van hoe kritisch je zelf bent.



Wij wonen in een nieuwbouwwijk, waarin een groot deel van de bewoners de tuinen heeft laten ontwerpen en laten aanleggen. En ik vind ze allemaal spuuglelijk. Hoewel de tuinen allemaal van verschillende ontwerpbureaus komen, is het toch eenheidsworst, gebaseerd op de 'onderhoudsvrije' trend. Oftewel, erg veel strakke bestrating (met grote tegels), grindbakken, kant-en-klare waterelementen, met slechts her en der een onderhoudsvrij haagje dat slechts één keer per jaar gesnoeid hoeft te worden. Ik had er allemaal geen verstand van, maar ik wist wel dat ik meer hield van een 'cottage'-tuin met weelderige beplanting.



Ik kwam uit een flat, waar ik alleen een balkonnetje had (waar ik overigens niks mee deed), naar nu een tuin van ongeveer 8x18. In financieel opzicht was het voor ons niet haalbaar om de tuin te laten aanleggen, dus zijn we gewoon zelf begonnen.



De bestrating hebben we zelf gelegd. Hij ligt niet perfect strak, maar dat wilden we ook niet (in tegenstelling tot de rest van de straat hebben wij kleine klinkertjes), het afschot is wel goed dus geen plassen water. Kwestie van goed aftrillen (meerdere keren, eerst op zandgrond en dan over de bestrating). Het was zwaar werk maar ik heb er veel eer van.



Ik heb zelf bloembakken/muurtjes gemetseld. Inderdaad, ook niet perfect recht. Maar het misstaat niet (ruwe stenen, her en der expres een gat gelaten waar nu een rotsplantje in groeit).



En wat planten betreft, leer ik gaandeweg steeds meer. Ik heb wel eens grove fouten gemaakt met snoeien bijvoorbeeld, maar de natuur blijkt flexibel en herstelt mijn fouten gewoon weer. Ik zaai, stek en deel nu planten zelf en weet over elke plant in mijn tuin wel iets te vertellen. Ik kweek verschillende kruiden in de tuin, en aardbeitjes.



Gras is tegenwoordig inderdaad 'uit', volgens mij vooral omdat het dus niet onderhoudsvrij is (je moet het inderdaad wekelijks maaien in de zomer). Als je dat niet erg vindt: vooral doen!



Ik heb er onverwacht een grote hobby bijgekregen en werk met veel plezier in de tuin. Mijn buurtjes hoeven dat dus niet: eenmaal per jaar snoeien en af en toe vegen, that's it. Als je niet al te kritisch bent over het eindresultaat en als het best een tijdje mag duren voordat het perfect naar wens is (wij hebben een pad bijvoorbeeld na een tijdje weer verlegd, omdat het toch niet handig bleek te liggen), dan zou ik zeggen ga vooral zelf aan de slag. Je leert gaandeweg.
Alle reacties Link kopieren
Heej ik ben daar nu ook mee bezig.

Wij hebben gewoon lange tijd in de buurt wat inspiratie op gedaan, maar ook op tv programma's gekeken die over tuinen gingen. Verder een aantal tuincentra afgestruind en ideetjes op gedaan.

We hebben toen bepaald dat het wel een beetje mediterraans moest worden. We wilden een vakantiegevoel in onze tuin creeeren en het hoefde niet per se onderhoudsvrij te zijn. Knus, mediterraans en vooral veel geur vonden we belangrijk.

Toen gekeken naar de mogelijkheden (en onmogelijkheden) van onze tuin. En nu zijn we bezig met planten uitzoeken die we er in willen gaan zetten, rekening houdende met licht/schaduw en de sfeer/kleur/geur.

Er hoeven geen nieuwe stoeptegels (wel van het groen ontdoen) in maar we willen wel een verhoogde border dus das nog wel een leuk werkje. En verder nog wat dingetjes opknappen.
Alle reacties Link kopieren
Vivafeelfree, jij bent een vrouw naar mijn hart :heart: . Gelukkig zijn er nog mensen die niet bang zijn voor een tuin met beplanting :) .



Die 'onderhoudsvriendelijke' buitenkamers is een trend die wat mij betreft zo snel mogelijk mag overwaaien. Vreselijk, die dichtbetegelde kale bedoeningen die er ieder seizoen hetzelfde uitzien. Vind je het vreemd dat we steeds minder vogels, egels en vlinders zien. Die hebben niets aan loungemeubels, buitenkeukens, felgekleurde tuinhuizen en jacuzzi's. (De bewoners zelf meestal ook niet. Het is driekwart van het jaar te koud, nat of winderig om te 'loungen').



Allemaal de schuld van die afschuwelijke gesponsorde tuinprogramma's. "Goh tuinman, wat ben je aan het doen?" "Hoi presentatiemiep, ik schilder een graancirkel op de schuttig, die de achtergrond wordt voor de goudkleurige boedha die ik gisteren gekleid heb. Het past helemaal in de Afro-Amerikaans Gaudhi Zenn-thematuin van deze week. Kom je helpen?" "Nee tuinman, ik heb het veel te druk. Ik moet nog allemaal tuttelemeuk bij de sponsor kopen. Maar als ik terugkom, dan maak ik een grote pan soep voor je O.o "



:'-(
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen!



Ik wil het redelijk eenvoudig houden, dus zeg maar met het voornaamste gedeelte terras (met tegels), looppad (met kleinere tegels naar het hek) en gras. En nog wat perkjes want ik hou van planten met bloemen, ik ben alleen niet geweldig in de goeie verzorging dus vandaar dat het redelijk onderhoudsvriendelijk moet ;-)



Waar haal je het beste je tegels en heb je fatsoenlijk aanbod en tegelijkertijd dat je niet meteen de hoofdprijs betaalt? Ik zie nu veel reclames van Praxis en Gamma en zo, maar zoek dus eigenlijk nog naar eventuele andere adresjes. En hoe kies je welke tegels je zou willen gebruiken?
Leuk dat je je eigen tuin gaat aanleggen, daar zijn wij op het moment ook mee bezig. Twee jaar geleden kochten we ons huis en de tuin (van ongeveer 10 bij 10) was zwaar verwaarloosd.

Omdat mijn droom een al heel lang het hebben van een tuin is geweest en ik daarvoor alleen een klein balkon had, heb ik de kans om de tuin zelf in te delen met beide handen aangegrepen.



Het eerste jaar hebben we de tuin gelaten voor wat het was. De verrotte boom laten kappen en een deel van de verwilderde begroeing weggehaald. Die winter heb ik gebroed op de voor ons ideale indeling.

Jammergenoeg hebben we maar erg weinig en kort zon in de tuin de mogelijkheden voor beplanting zijn dus wat beperkt. Ook wilde ik in het ontwerp rekening houden met onze peuterzoon.

We hebben er voor gekozen om een groot deel van de tuin te laten betegelen met gote tegels van 50x50 met daarin wat hoekjes gecreerd door middel van borders.



Het achterste gedeelte van de tuin waar de meeste zon komt hebben we deels gebruikt voor een lekker zitje met een bankje en voor een stuk groente tuin.

Verder een groot terras waar we kunnen eten en zoonlief naar hartelust op zijn driewieler kan rondrijden en hutten kan bouwen. Een uitsparing in een border voor de zandbak.

De borders varieren in diepte van één tot ruim 2,5 meter.



Deze winter heb ik me met de beplanting bezig gehouden. Vorig jaar voor snelle vulling gebruik gemaakt van 1 jarige bloeiers, nu in tuintijdschriften en boeken gezocht naar mooie beplanting voor een schaduwtuin, groenblijvende planten en kleurstellingen.

Ik houdt ook van een weelderige groene tuin en van de kleuren wit/ blauw/ paars en roze.

Komend weekend worden eindelijk nieuwe schuttingen geplaatst waardoor we deze zomer eindelijk privé in onze tuin kunnen zitten.

Ik kan niet wachten met de beplanting en kijk wat er nu al in staat bijna groot en groen... Kan ook vaak door de tuin lopen om een voorstelling te maken van hoe het wordt, bedenken dat bijvoorbeeld die ene plant toch beter ergens anders kan staan. Ben blij dat het tuinseizoen weer aanbreekt en ik straks weer lekker met mijn handen in de aarde kan. Al het voorbereidende werk is gedaan, ik sta te popelen.



In de vensterbank ben ik al het een en ander aan het opkweken. Tomaten, aubergine, komkommer en zonnebloemen zijn al gekiemd.



Succes met het uitzoeken van de bestrating, das toch enorm sfeer bepalend! Ben benieuwd waar je voor zal kiezen!
:-$

... lange lap!



Waar het hart vol van is...
Alle reacties Link kopieren
Leuk hè, FM X-D . Ik zit ook met smart op mooier weer te wachten. Bestel jij het zaad ook uit zaaigidsen? Ik krijg ze in de winter binnen en word er gewoon helemaal blij van als ik ze doorblader. (En ieder jaar blijkt weer dat ik voor drie groentetuinen zaden heb besteld :-$ ).



Kiks, met onderhoudsvriendelijke beplanting is niets mis hoor ;-] . Ik zou het in de heesters en bodembedekkers zoeken, daar hoef je niets tot bijna niets aan te doen. Klimplanten geven ook altijd een groot effect met weinig werk. Probeer erachter te komen welke grondsoort je hebt (zand, klei, veen, bosgrond) en zet de planten erop die zich op die grondsoort thuisvoelen. De planten zullen het beter doen en minder ziektegevoelig zijn. Met een lavendelplant in de natte klei of een camelia in kalkrijke grond maak je het jezelf onnodig moeilijk.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
kiks76 schreef op 19 maart 2008 @ 22:01:



Nu vraag ik me wel af: ik heb in gedachten toch een stuk voor gras gereserveerd. Maar als ik dat noem tegen mensen krijg je al snel te horen: "zou ik echt niet doen hoor, dan moet je gras gaan maaien en in de zon wordt het al snel dor!". Is er nou echt een groot bezwaar aan gras? Dat je regelmatig gras moet maaien vind ik niet zo'n probleem. Dat ik regelmatig zou moeten besproeien zie ik ook nog niet als een probleem. Wat zou er verder nog problematisch aan gras kunnen zijn?



Tevens vraag ik me af hoe je het allemaal goed zou kunnen leggen (recht en zo) als je het zelf zou leggen in de tuin qua bestrating. Dat schijnt toch een karwei apart te zijn waarbij het resultaat best wel kan zijn dat alles nogal schots en scheef uitpakt.... Wat is het geheim van een nette bestrating? Toch een professional inhuren?




Ik heb ook gras genomen, zelf gezaait, dat is helaas niet zo dekkend als ik had gewild maar ik vind het onderhoud erg meevallen. Naast maaien en watergeven zie ik er ook geen nadelen aan.



Het bestraten heeft mijn man gedaan, die had het nog nooit eerder gedaan. Het enige wat je moet hebben is heel veel geduld en wel netjes zijn. Maar overal op internet staan instructies dus moeilijk is het niet.
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ik ontwerp best wel wat tuinen, dit heb ik ook op school geleerd.

Begin altijd met een schets waarop je aangeeft waar het noorden is en wat je waar wilt hebben, dus speelplek, terras, etc etc.

Daarna kan je dit uitwerken tot een ontwerp met aangepaste maten, uiteindelijk kan je het zo mooi maken als je zelf wilt!

Succes en voor tips of hulp reageer dan!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven