badkamer schoonmaken?

11-01-2013 13:27 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



sindskort heb ik een nieuwbouwwoning (3mnd) en probeer alles goed bij te houden met de schoonmaak.

Ik ben er inmiddels wel achter dat de badkamer poetsen echt een rotwerk is maar probeer het zo goed mogelijk te doen.



Ik doe na het douchen alle tegels af met een trekker.

Daarnaast poets ik de badkamer 1x per 2 weken grondig met allesreiniger en speciaal badkamerspul (tegen kalk)

Toch zie ik nu al n beetje schimmel tussen de voegen (de naad tegen tegels aan).... ik heb een borstel gekocht en ben gaan schrobben maar het gaat niet weg!



doe ik iets verkeerd ofzo?

ik erger me er best wel aan omdat de woning nog zo nieuw is en ik elke 2 weken zeker 2 uur besteed aan het poetsen van een badkamer van 4 m2.

heeft er iemand tips?

hoe maken jullie de badamer schoon, hoe vaak en hoe lang doen jullie er dan over?
Alle reacties Link kopieren
Is het schimmel of heb je een laagje voegenwit weggeborsteld?
verba volant, scripta manent.
Ik lees mee, ik heb dit ook!!
Alle reacties Link kopieren
Is dat alleen de naad waar de kit in zit? Misschien is de verkeerde kit gebruikt. Je hebt kit waar snel schimmel in zit (gek genoeg heet die volgens mij sanitairkit) en je hebt siliconenkit, daar komt geen schimmel op.

Je kunt de kit eruit snijden/trekken en er andere kit indoen. Of de badkamerbouwer erop aanspreken. (dat zou ik doen)
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de onderdelen van de badkamer los van elkaar, dat houdt het leuk. ;)

De wc doe ik tegelijk met de wc beneden. Dat kost me tien minuten op vrijdag. Zaterdagochtend dweil ik even de badkamervloer (3 minuten). De muren hoeven niet vaak, maar de douche en wastafel doe ik op donderdag als ik uit mijn werk kom even met allesreiniger (5 minuten). Als je elke week met allesreiniger over de douchetegels heen gaat en de douche een beetje afdroogt na iedere keer douchen (halve minuut, gewoon even de druppels weg, meer niet), hoef je hoogstens twee keer per jaar met de antikalk door de badkamer. Vaak hoeft zelfs dat niet eens.



Ook door regelmatig gebruik gaat de kalk weg. Beneden hadden we een wc die niet werd gebruikt door de vorige bewoners. Nu wij deze wel gebruiken, is de kalkkring verdwenen zonder dat we hiervoor de antikalk hebben hoeven gebruiken.



Wij kregen trouwens wel schimmel doordat er een ventilatieprobleem was. Het ventilatieprobleem is gelukkig opgelost. Tot die tijd hebben we als noodoplossing de badkamer zoveel mogelijk laten luchten door de badkamerdeur en een raam van een andere kamer open te zetten na het douchen. Anders wordt het plafond heel lelijk, dus dat is wel belangrijk!
Alle reacties Link kopieren
Nu al schimmel in een net nieuwe badkamer terwijl jij het goed poetst? dat lijkt me geen schimmel hoor, kan het geen kalk laagje zijn? Kalk ontstaat door het water.

Je zou het kunnen proberen met HG, dat merk heeft middeltjes tegen schimmel of tegen kalk en ik geloof dat ze ook nog een speciale voegenreiniger hebben.

Mijn ervaring is dat schimmel in de badkamer er uit ziet als zwarte plekjes.

Goed ventileren is trouwens ook belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Heb je na het gebruiken van de badkamer (douchen) wel een raam open staan? Of een goede afzuiging? Als je zo snel schimmel krijgt, dan blijft het te lang vochtig denk ik.

Sowieso zit er in nieuwbouwhuizen veel vocht. Misschien moet je de verwarming flink hoog zetten om alles goed te laten drogen. (niet erg milieu-verantwoord overigens...)
Alle reacties Link kopieren
Dasty.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
".....Daarnaast poets ik de badkamer 1x per 2 weken grondig met allesreiniger en speciaal badkamerspul (tegen kalk)."



Badkamerspul tegen kalk tast ook je voegen aan, deze zijn immers ook van kalk, dus wees daar voorzichtig mee.

Ik gebruik altijd groene zeep, klodder zeep op een schuurspons, beetje water en poetsen maar.De schimmel kun je takkelen door bv. HG voegenreiniger (niet voegenwit of hoe dat ook maar heet!) of gewoon pure bleek erop wrijven, uurtje wachten en dan afspoelen.

Verder altijd en elke dag ventileren (raam open) om de schimmel tegen te gaan. Bij een inpandige badkamer de deur wat open laten staan.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Het ligt ook aan de hardheid van je water en de tegels. Ruwe tegels zijn lastiger met schoonmaken. Voor de hoekjes gebruikt ik wel eens een tandenborstel en dan is het vuil zo weg.

Zijn het geen zeepresten die je ziet? De muren nat maken en een badkamerspray even laten intrekken kan helpen en anders een scrobber ipv doekje gebruiken.

Wij hadden een keer schimmel op een muur bij de overloop en toen hielp hg schimmelreiniger heel goed. Dat kan ook voor de.badkamer staat er op.
Alle reacties Link kopieren
Het eerste wat ik dacht was ook: ventileren!

Dus hoe zit dat bij jou?

En laat je verder geen dure meuk aan anti-schimmel aansmeren.

Wat hier al gezegd is: chloor/bleek doet precies hetzelfde. Even in laten trekken en wegspoelen.
Alle reacties Link kopieren
huppa:

fles chloor er tegen aan en weg!



wel goed ventileren idd. maar dat zou je eigenlijk altijd moeten doen na een douche of bad gebruik...
Alle reacties Link kopieren
Is dat badkamerspul tegen kalk wel bedoeld voor de tegels? Kijk even op de verpakking, daar staat het meestal wel op. Ik vermoed dat het alleen is bedoeld voor de (bad)kuip, de douchewand, douchekop, kraan, wastafel.



Verder altijd ventileren tijdens en na het douchen of badderen.
Alle reacties Link kopieren
waarom neem je geen acryl douchecabine? Nat microvezeldoekje en klaar.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Hebben je buren het zelfde huis en is de badkamer door hetzelfde bedrijf gezet? Anders hen eens vragen of ze er ook last van hebben en hoe ze ventileren.
Kun je je badkamer goed luchten? Kun je na het douchen een raam openzetten? Of laat je de badkamer deur openstaan na het douchen? Ik denk namelijk aan slechte ventilatie bij zulke snelle schimmelvorming.



Ter prefentie van schimmelvorming gebruik ik antikal. Als er al schimmel aanwezig is, dan gebruik ik schimmel verwijderaar van HG.
Alle reacties Link kopieren
quote:Broodbak schreef op 11 januari 2013 @ 13:36:

Is dat alleen de naad waar de kit in zit? Misschien is de verkeerde kit gebruikt. Je hebt kit waar snel schimmel in zit (gek genoeg heet die volgens mij sanitairkit) en je hebt siliconenkit, daar komt geen schimmel op.

Je kunt de kit eruit snijden/trekken en er andere kit indoen. Of de badkamerbouwer erop aanspreken. (dat zou ik doen)het gaat niet om de kit, maar echt om de voegen.. het zijn wel van die zwarte puntjes, maar hoe hard ik nu ook poets (in heyt begin nam ik het gewoon met allesreiniger af) het gaat niet weg...
Alle reacties Link kopieren
quote:Splinter02 schreef op 11 januari 2013 @ 13:39:

Heb je na het gebruiken van de badkamer (douchen) wel een raam open staan? Of een goede afzuiging? Als je zo snel schimmel krijgt, dan blijft het te lang vochtig denk ik.

Sowieso zit er in nieuwbouwhuizen veel vocht. Misschien moet je de verwarming flink hoog zetten om alles goed te laten drogen. (niet erg milieu-verantwoord overigens...)





naast het afdoen van de tegels staat tijdens en ruim half uur na het douchen de ventilatie op maximaal. Dat was ook het advies vanuit d eoplevringe. Overigens staat ook als we koken de ventilatie op maximaal (centraal systeem dus alles wordt dan meer doorgelucht).

we hebben geen raam wat open kan, de badkamer is inpandig.
Alle reacties Link kopieren
quote:haarspeld schreef op 11 januari 2013 @ 13:45:

Het ligt ook aan de hardheid van je water en de tegels. Ruwe tegels zijn lastiger met schoonmaken. Voor de hoekjes gebruikt ik wel eens een tandenborstel en dan is het vuil zo weg.

Zijn het geen zeepresten die je ziet? De muren nat maken en een badkamerspray even laten intrekken kan helpen en anders een scrobber ipv doekje gebruiken.

Wij hadden een keer schimmel op een muur bij de overloop en toen hielp hg schimmelreiniger heel goed. Dat kan ook voor de.badkamer staat er op.





we hebben gladde tegels..Had ik dus expres gekozen. matte tegels leek me juist vatbaarder voor aanhechting van vuil...

het lijken me geen zeepresten, het is echt zwarte puntjes en zit ook zeg maar aan de overkant van de douche (waar geen zeep komt, maar het wel vochtig wordt)
Alle reacties Link kopieren
verder bedankt voor de reacties... Het gebruikte schoonmaakmiddel kon ook op tegels.



Overigens zijn het geen hele grote plekken maar wel van die puntjes..

ik heb ook even navraag gedaan bij medebewoners (is nieuw appcomplex, dus iedereen hetzelfde en door zelfde bedrijf gedaan) en er waren mensen die al schimmelvorming hadden in wk/slk maar niet badkamer, maar die ventileerden dus inderdaad nauwelijks...



Misschien toch eens met bleek proberen dan



en rionyriony,, er was standaard een inloopdouche, wat ook mooier is en nieuwbouw is al erg duur, dus helaas geen geld om tegen de badkamer aan te smijten :(
Alle reacties Link kopieren
Dan naar de bouwer van de badkamer gaan. Misschien wel een verborgen gebrek. Als je lid bent van vereniging eigen huis, die bellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe de badkamer hooguit 1 x per maand, met Dasty en allesreiniger...

Wel ga ik altijd met een trekker en handdoek over de tegels, glasplaat en kraan na het douchen..

Ben er meestal klein uurtje mee bezig, inclusief wasbak en alle kleine spulletjes afnemen die op een plankje staan.
Alle reacties Link kopieren
nouja waarschijnlijk zegt de bouwer dat we niet moeten zeuren... dat doen ze namelijk met alles... heb al superveel gedonder gehad.



Jet betaalt bakken met geld maar krijgt er nix voor terug bij de bouwer behalver een boel gezeik...pff dan los ik het liever zelf op m,et antischimmel ofzo

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven