Wat moet ik allemaal aanvragen?

19-03-2008 14:28 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende maand heb ik eindelijk een woning voor mijn zoontje en mij. Helaas kom ik in de bijstand terecht omdat ik nog geen werk heb. :-(

Mijn ex en ik hadden geen samenlevingscontract, waren niet getrouwd en we hebben samen een zoon van 6 jaar.



Ik moet alles regelen en ik ben al bezig met de toeslagen. Is kinderkorting en eenouderkorting nu ook een toeslag? En wat moet ik allemaal nog meer aanvragen zoals belastingen van de gemeente enz.??



Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
huurtoeslag, zorgtoeslag, kinder(opvang)toeslag: kijk eens op www.toeslagen.nl



Belasting van de gemeente vraag je niet aan, die krijg je opgelegd en valt vanzelf op je deurmat (als je op je adres bij de gemeetne staat ingeschreven). In zo'n aanslag zit een boekje met aanwijzingen als je in aanmerking komt voor kwijtschelding. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Mijn (van-horen-zeggen) ervaring is dat het langer duurt om vanalles bij de gemeente geregeld te krijgen, dan dat het duurt om een baan te vinden. En aangezien je toch al op zoek bent naar werk (of lees ik je post verkeerd?) zou ik daar mijn tijd/energie aan besteden.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Kletsbets: het duurt misschien lang, maar ze heeft er wel recht op zolang ze geen werk heeft. Ik zou het dus wel aanvragen, want stel dat het haar toch niet lukt om snel werk te vinden?



DeniseFlower: ik heb helaas niet echt tips voor je. Misschien zijn er andere forumers meer in thuis.
Alle reacties Link kopieren
Manderley schreef op 19 maart 2008 @ 15:04:

Kletsbets: het duurt misschien lang, maar ze heeft er wel recht op zolang ze geen werk heeft. Ik zou het dus wel aanvragen, want stel dat het haar toch niet lukt om snel werk te vinden?

Ja, da's dan ook weer zo!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds kort ook alleen en heb vanalles moeten regelen. Eerst bij de belasting alle toeslagen aanvragen (huurtoeslag, zorgtoeslag, kinderopvangtoeslag, kinderkorting enz.) Hou er rekening mee dat je inkomsten over 2008 inclusief vakantiegeld is en je hebt geen fiscaal partner.) Voordat je alle toeslagen binnen hebt, kan wel 6 tot 8 weken duren. Doe de komende tijd wat zuinig aan.

Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met combinatiekorting, een-ouderkorting enz. Of je dat pas volgend jaar kan aanvragen. Misschien weet een ander dat.



Heel veel succes de komende tijd. Ik weet hoe het is om alleen je zaakjes te moeten regelen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt volgens mij pas iets gaan doen als je daar gaat wonen, dus uitgeschreven bent van je oude adres.

Bel even de gemeente en zij kunnen je beter verder helpen.

Je hebt recht op bijstand en zal dat ook krijgen, maar verwcaht niet dat je dat al op dag 1 hebt... gewoon 'netjes' aan het einde van de maand.

Zij zullen je verder helpen met allerlei aanvragen, ook van de toeslagen en zullen zij je 'verplichten' om de eventuele alimentatie die je ex voor jullie kindje zal moeten gaan betalen (als er genoeg draagkracht is) te gaan achterhalen.

Ik weet dat hier in de gemeente het zo was dat die kosten (advocaat) ook door de gemeente werden vergoed, omdat ik door hen werd verplicht dat aan te vragen.



Ga naar de gemeente i.p.v. zelf alles aan te vragen e.d. zij helpen je echt verder met alles.

En de gemeentelijke belastingen komen helaas altijd vanzelf.

Op de kinderkorting heb je recht, maar dat is al jaren en is per 1 januari kindertoeslag geworden.

De alleenstaande ouderkorting heb je ook recht op, maar de gemeente weet dit allemaal en vraagt dit absoluut in opdracht van jou aan hoor!

Het is wel zo dat er een minimum voor alleenstaande ouders is en de eventueel te ontvangen alimentatie en alleenstaandeouderkorting wordt ook als inkomsten gezien. Dus dit is komt niet nog eens boven de uitkering.



Ik heb wel één tip:

KOPIEER alles wat je verstuurt en bewaar dat goed.

Ik kreeg 1 jaar terug nl. geen huurtoeslag omdat het verkeerd ingevuld was... Bleek dat iemand bij de belasting de kruisjes had veranderd en binnen 2 dagen was alles wel rond, waar ik 4 maanden op heb moeten wachten :-|.. Dankzij de kopietjes.



Succes met alles te regelen!
Alle reacties Link kopieren
Hi,



Ik zit er momenteel ook midden in. (Heb wel een baan). Je kan ook even bij belastindienst.nl kijken en daar een berekening doen bij de voorlopige teruggaaf. Daar staat iig waar je recht op hebt.



Heel veel succes!



Groeten,



30-



Ps: als je al een poosje alleen woont heb je al recht op bepaalde toeslagen.
Wie zonder zonde is gooie de eerste steen
Alle reacties Link kopieren
Kinderkorting bestaat sinds 1 januari niet meer, dat heet nu kindertoeslag. Bel even met de belastingtelefoon: 0800-0543, kies voor afd. toeslagen en vraag gewoon om informatie. Die geven wij (mijn collega's en ik) namelijk graag. Of kijk inderdaad even op onze site: www.toeslagen.nl, daar kun je proefberekeningen maken en digitaal aanvragen.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven