Zelf (kinder)kleding maken

24-02-2013 21:42 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik kwam in een ander topic een leuke webwinkel tegen met kleurrijke kinderkleding. In plaats van het te kopen, lijkt het me een leuke hobby om iets soortgelijks te proberen te maken.



Ik ben best handig, kan breien, haken en goed overweg met naald en draad. Met een naaimachine heb ik nog nooit gewerkt.



Is zoiets makkelijk te leren? Hoe kom je aan patronen? Wat is een goede machine?



Veel vragen, maar mijn jongste vraagt niet meer de hele dag aandacht en ik kan weer langzaam eens een uurtje iets voor mezelf doen. Dit lijkt me gewoon heel erg leuk!
Alle reacties Link kopieren
Op pinterest staan ontzettend veel gratis patronen en tutorials om stap voor stap kinderkleding te maken. Daar en op you tube zijn ook filmpjes te vinden over hoe je een naaimachine gebruikt, welke steek je waarvoor gebruikt etc. Wel vooral in het Engels.



Leuk hoor, succes!
Alle reacties Link kopieren
Oh, mijn Engels is prima, dus dat moet wel lukken. Pinterest dus, ga er morgen eens snuffelen.



Ik wil ook graag op zoek naar een handige tweedehands machine. (Zonde om nu meteen een nieuwe te kopen denk ik.)
Alle reacties Link kopieren
Is een Singer een goed merk bijvoorbeeld?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik zo lees, dan heb je het naaien in no time onder de knie. Ik begon tijdens het laatste trimester van mijn zwangerschap en wist nog niet hoe ik een draad moest inrijgen op de machine.



Nu maak ik van alles, met paspelbandjes, sierbiesjes, etc. Ik gebruik geen patronen, ik haal te klein geworden spullen uit elkaar. Mijn zoontje is smal, dus ik hoef alleen maar lengte erbij te knippen. Het heeft er ook voor gezorgd dat ik goed kan zien hoe kledingstukken in elkaar zitten, en in welke volgorde ik het in elkaar moet zetten.



Goede sites: eloleo.be (klik op 101 gratis patronen), iammamahearmeroar, sewmamasew en levenmetliv. En pinterest.



Maar kijk uit, voor je het weet werk je alleen nog met designerstofjes en ben je bij lange na niet goedkoper uit ;).

Voor meisjes kun je nog wel iets leuks op de markt vinden, maar voor jongens is het droevig gesteld (als je net als ik een voorkeur hebt voor kleurrijk)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik werk nog steeds met een goedkope van Toyota (Toyota jeans, van de Blokker).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Het gaat me echt niet om goedkoper, het lijkt me oprecht heel leuk om te doen. Ik merk het al bij breien dat ik toch voor meer kwaliteit ga ipv de goedkope acrylwol van de Zeeman.
Alle reacties Link kopieren
Zou dit een goede machine zijn om mee te starten?



http://www.denaaimachines ... 06738/Singer-Promise.html
Alle reacties Link kopieren
quote:meryan schreef op 24 februari 2013 @ 23:08:

Het gaat me echt niet om goedkoper, het lijkt me oprecht heel leuk om te doen. Ik merk het al bij breien dat ik toch voor meer kwaliteit ga ipv de goedkope acrylwol van de Zeeman.



herkenbaar. Heb zojuist leuke stofjes besteld voor zomerbloesjes te maken. Omgerekend kosten die bloesjes 35 euro per stuk.

Maar ja, het is ook tevens mijn hobby, dus dan is het een stuk goedkoper dan de hobbies van mijn man .
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Qua naaimachines: ik heb indertijd google geraadpleegd. Persoonlijk vind ik dat er weinig steken op die slinger zitten.

Met name de variaties in stiksteken vind ik weinig (en daar hik je al snel tegenaan als je zwaardere stoffen hebt zoals jeans). Elastische stiksteken mis ik ook, ook wel fijn als je tricot broeksbanden wilt gebruiken voor shorts of rokjes.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Heb je iemand die je op weg kan helpen met de naaimachine?



Ik ben zelf vorig jaar begonnen. Eerst wat kleine knutseldingen en daarna kleding voor mijn zoontje gaan naaien. Ik vind de patronen van ottobre fijn. Fijner dan de knippie. Ik kan echt niet zonder een patroon naaien, zelfs een patroon aanpassen vind ik al lastig. Ik volg liever de opdracht



Goede naaimachines zijn duur. Je kunt beter een tweedehands machine kopen dan een nieuwe singer of Toyota oid. Bijvoorbeeld een husqvarna, Pfaff, lewenstein of bernina.
Alle reacties Link kopieren
Een goede website om een tweedehandsmachine te kopen is naaimachinewebwinkel.nl zeker als je 150 euro wilt uitgeven kan je echt een goede tweedehands kopen. De mevrouw van die winkel kan je ook adviseren welke geschikt is. En misschien eens een naaimachinewinkel in de buurt binnen lopen. Die hebben ook vaak een aantal tweedehands machines.
Alle reacties Link kopieren
Als beginner zijn husqvarna en bernina heel fijne machines. Ik aas al een tijdje op de husqvarna van mijn moeder
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik heb pas trouwens een lijstje met webwinkels voor stofjes gepost in het naaitopic. Leef je uit
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een husqvarna. M'n moeder ook. Eigenlijk heb ik er 2. Ik ben begonnen met een oude. Goede zware machine, maar toen ik kleding ging maken miste ik toch wel wat stretchsteken. Daarna dus een splinternieuwe gekocht. Hele fijne machine maar die oude is veel sterker en steviger.
Alle reacties Link kopieren
Nog tips waar ik op moet letten bij de aanschaf van een tweedehandsje? Het is toch een risico natuurlijk.



Ik zou mijn schoonmoeder kunnen vragen om me te helpen, die heeft in een grijs verleden veel met de naaimachine gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er toen bewust 1 gekozen met garantie omdat ik nog nooit wat genaaid had, ook geen idee waar ik op moest letten. (en nu nog niet echt hoor)



Ik zou in ieder geval iets kiezen met een aantal strechsteken, dat is fijn met shirtjes naaien. Als je in de winkel wilt kopen mag je zelf even proberen, dan een beetje dikke stof (zelf meenemen) en die een paar keer dubbel, kijken wat ie doet. Vaak ligt er een dun katoentje, dat is natuurlijk een makkie voor een machine.
Alle reacties Link kopieren
En als je dan toch stofjes meeneemt: neem een lapje jeans mee. En je schoonmoeder. Heel fijn als iemand met ervaring mee gaat. Die weten waar ze op moeten letten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ok, dus via marktplaats is niet echt handig denk ik.



Jammer, moet ik eerst eens uitzoeken waar er hier in de buurt een winkel zit. Die zaken gaan een voor een over de kop lijkt het wel.
Alle reacties Link kopieren
Och, als je op MP een redelijke machine ziet staan: google het type. Lijkt het je wat, kun je toch met je schoonmoeder langs? Ik heb laatst een lockmachine via MP gekocht. Ben er heel tevreden over, en de man die hem verkocht had volgens mij geen idee van de prijzen (spullen uit nalatenschap). Iemand met ervaring kan ook zo zien of het spoelhuis even schoongemaakt moet worden, of dat het helemaal uit het lood staat.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat is een lockmachine?
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op Sancho forum.

Is zo leuk.

Je kunt er vragen stellen over alles wat met naaien, patronen e.d. te maken heeft.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
Alle reacties Link kopieren
Een lockmachine is een machine waarmee je zo'n rekbare steek als je aan de binnenkant van een tshirt vindt. De steken blijven rekbaar anders dan een gewone rechte steek.

Ik ben nu een trui aan het maken voor mijn zoon. Hij heeft hem zelf "ontworpen" (=gekleurd).



Breien kan ik weer helemaal niet. Ik kan rechtdoor breien maar heb geen idee hoe je een breipatroon moet lezen of hoe je steken moet vermeerderen of verminderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg deze te kopen:



http://www.muldernaaimach ... =article&aid=1760&lang=NL



Toch een nieuwe, want dan heb ik er een paar jaar garantie op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven