Ervaringen met composiet vlonderplanken (vanaf 2012)

26-03-2013 10:24 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik overweeg om mijn terras van composiet vlonderplanken te maken. Ik zag verschillende bedrijven zoals top-vlondercomposiet en timberlux composiet.



Ik was echter verbaasd dat ik geen recenties en ervaringen kan vinden over deze bedrijven, maa ook geen recente ervaringen over de composiet planken zelf. De leveranciers verwijzen naar testen, maar die zijn onvindbaar.



Het is mij wel duidelijk dat in de periode 2006 -2009 er wel wat problemen waren met kromtrekken en dat dit inmiddels tot het verleden zou behoren. De bovenstaande leveranciers geven res. 25 en 15 jaar garantie.



Ik ben benieuwd naar recente (vaaf 2012) ervaringen en dan specifiek voo composiet vlonderplanken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben twee jaar geleden een vlonder laten leggen van composiet.

In het eerste jaar waren er 2 kapot gevroren, open gebarsten, dit zou niet moeten mogen en ze zijn dus gewoon weer vervangen.

Voor de rest hadden wij voornamelijk problemen bij het leggen. De liggers waren zo wijd uit elkaar geplaatst, dat het volgens de tuinman niks uitmaakte. Wel dus, na een paar maanden waren ze hier en daar flink doorgezakt en het wiebelde en zakte door als je er op liep. Vlonder hebben geheel op nieuw laten plaatsen op kosten van de leverancier met juiste stand tussen de liggers (+- 35 cm). En nu is het gewoon prima. Maar eigenlijk in een korte tijd, veel gedoe gehad. Ik moet ze ook elk jaar flink schoonspuiten net als hardhout. Verder hoef je ze niet te lakken maar ik ben eigenlijk wel benieuwd of ze toch niet verkleuren met de tijd.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben in september een vlonder van composiet in de tuin gelegd (3,5 bij 3,5m). Het voorwerk viel ons tegen: egaliseren van de grond, en daarna al die betontegels die precies recht moeten liggen, en niet te ver uit elkaar. dat zijn er toch flink wat. Uiteindelijk hebben we dat door een tuinman laten doen, het is de basis van je terras. Het leggen van het composiet hebben we zelf gedaan, is niet zo heel erg moeilijk. We hebben Elephant besteld via internet. Het ziet er erg strak uit. We moeten het wel schoonmaken in de lente (o wacht...het is al lente...) maar volgens mij is dat niet zo veel werk.



Ik heb nog geen ervaring met verkleuren of intensief gebruik. Het terras heeft iig de winter -vrieskou, regen, sneeuw etc- prima doorstaan.



nu nog een mooie lounge set kopen :-)
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
wij hebben in september een vlonder van composiet in de tuin gelegd (3,5 bij 3,5m). Het voorwerk viel ons tegen: egaliseren van de grond, en daarna al die betontegels die precies recht moeten liggen, en niet te ver uit elkaar. dat zijn er toch flink wat. Uiteindelijk hebben we dat door een tuinman laten doen, het is de basis van je terras. Het leggen van het composiet hebben we zelf gedaan, is niet zo heel erg moeilijk. We hebben Elephant besteld via internet. Het ziet er erg strak uit. We moeten het wel schoonmaken in de lente (o wacht...het is al lente...) maar volgens mij is dat niet zo veel werk.



Ik heb nog geen ervaring met verkleuren of intensief gebruik. Het terras heeft iig de winter -vrieskou, regen, sneeuw etc- prima doorstaan.



nu nog een mooie lounge set kopen :-)
The past may be in tatters
But today is all that matters
Alle reacties Link kopieren
.
it's a big club and you ain't in it
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de reacties zover. Het voorwerk snap ik en fabrikanten geven ook aan dat de liggers 30 cm uit elkaar moeten liggen. Daar zou ik niet op bezuinigen. Er zijn ook verschillende diktes in composiet (tot 25 mm). Ook zal er verschil zijn of er bamboe is gebruikt of ander hout.



Ben daarom benieuwd naar de merken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben elephant gebruik met hardhouten palen en liggers. Wonen aan water en we willen niet dat het snel gaat rotten.

Ja, inderdaad staat er 30cm aanhouden voor de liggers maar goed als leek denk je dat de profesional het wel goed zal hebben. Niet dus! Als je daar mee rekening hout is het verder wel mooi.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vorig jaar in de lente een composiet schutting geplaatst en de buren hebben ook een terras erbij aangelegd van hetzelfde materiaal. Ziet er mooi uit en houdt tot nu toe goed! De schutting ziet er nog uit als nieuw, dat kun je van de tegelijkertijd geplaatste houten schuttingen niet zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Heb ook wel ervaring met composiet maar mijn vlonder is gelegd voor 2012 dus ik tel niet mee haha!

Heb het bij gamma gekocht; merk onbekend maar wel prima ervaringen. En goede aanbiedingsprijs.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb laatst echt een goede deal gemaakt bij Tuinmaterialenkade.nl. Zij hebben composiet vlonderplanken van echt super goede kwaliteit. Omdat ze uit de voorraad van de groothandel leveren kunnen ze echt tegen bodemprijzen leveren. We konden het ophalen in Rotterdam maar ze bezorgen ook voor een vast bedrag door heel Nederland. Ons terras ligt inmiddels en we zijn heel tevreden, ik kan het iedereen aanbevelen!
Alle reacties Link kopieren
Begin in ieder geval NIET aan de composiet vlonderplanken van Garpgarant/Carpentier. Wij hebben de extreem dure Elements planken aangeschaft voor ons (overdekte) balkon. Vochtopname van deze planken is veel te hoog waardoor er na iedere regenbui flinke kringen (ziet eruit als grote opgedroogde cola vlekken) achterblijven die niet wegtrekken. Deze kringen moeten er echt uitgeschrobd worden. Deze planken komen uit Maleisie en zijn derhalve niet geschikt voor noord europese natte klimaten.



Bovendien is het percentage bamboe veel te hoog in deze planken. Helaas kwamen wij hier te laat achter. Carpgarant stelt dat waterkringvorming normaal is en komt niet eens kijken. Carpgarant/Carpentier geeft 10 jaar garantie MITS de planken niet verwerkt zijn. Eigenlijk krijg je dus 10 jaar garantie op niks!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vanaf 2012 een dakterras met deze Elephant vlonders. Vlonders gemonteerd op hardhouten balken (70x70) met een maximale tussenruimte van 30 cm. In twee jaar tijd 4 planken over de lengte gescheurd. Wel door de leverancier vervangen. Door temperatuurverschillen werkt dit materiaal behoorlijk. Na een aantal maanden zou je het hele terras opnieuw moeten herschikken en vastzetten. Anders veel spleten tussen de vlonders in. Ik heb ze wel gereinigd met de hogedrukspuit in het voorjaar. Dit is wel noodzakelijk anders worden ze toch wel vies. Wel oppassen met te hoge druk, anders beschadig je de planken. En uitkijken met vet, want dit trekt in de planken. Verder een mooi product wat bijna onderhoudsvriendelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Hi sjoerd,



Lastig om te zeggen. Ben zelf ook aan het twijfelen wat voor materiaal ik zelf ga gebruiken. (Binnenkort ga ik mijn bedrijfsterras verbouwen) Liet het de vorige keer bij http://www.swissdeck-webshop.nldoen. Weet alleen wel dat hun gespeciliseerd zijn in vloeren van bedrijven. Dus weet niet of dat een mogelijkheid is. Je zou op internet even wat prijzen moeten vergelijken. Zou overigens niet voor composiet vlonderplanken gaan. ;) Heb je niet een foto van je terras? en ook een vraag voor andere bezoekers. Zou graag wat inspiratie op willen doen
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven