Schuur & overkapping in de tuin, maar waar...en hoe.

27-03-2013 12:13 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Kunnen jullie mij helpen met brainstormen, ik wil deze zomer een schuur in de tuin plaatsen en ook een overkapping (hoeft niet perse aan elkaar). Maar ik weet niet goed wat ik nu wil.



Zal eerst even de situatie uitleggen:



Tuin is pal op het noorden en ongeveer 10 bij 10. Aan de westkant hebben we buren, aan de oostkant een straat (overigens staat er overal schutting). Aan de zijkant van het huis heb ik ook nog een tuin (nou ja betegeling) die ik nu niet gebruik (en ook niet te zien is van de achtertuin, want er loopt een schutting op de rand van het huis). De zijtuin is ongeveer 4 meter breed en 8 meter lang, de laatste 4 meter daarvan is eigenlijk ook voortuin. De voortuin met zijtuin is een soort L-vorm van 8 bij 8.



Ik ben een zonaanbidder en hou van de zon in mijn tuin. De laatste 4 meter heeft eigenlijk de hele dag zon. Het terras heb ik op het zuidoosten, zodat ik 's avonds tot een uur of 7 (in de zomer) nog in de zon kan zitten en eten.



Aan de westkant van de tuin (aan het huis vast), is een uitbouw (wat onze badkamer is). In eerste instantie wou ik daar de schuur laten bouwen + de overkapping. Ik zit dan alleen een beetje met de zon, vooral 's avonds. Want dat betekent dat over de gehele diepte van de tuin er bebouwing komt aan de westkant en ik veel sneller in de schaduw kom (en ja, dat vind ik echt erg ).



Een optie is ook om de schuur wel op die plek te zitten, maar de overkapping direct tegen het huis aan. Dat betekent dat ik vanuit het raam in de keuken in de 'hut' kijk. Ik heb gehoord dat het echt een stuk donkerder kan worden als je een overkapping plaatst voor een raam.

Ik vraag me af in hoeverre dat bij ons het geval is, de woonkamer zit namelijk aan de voorkant (pal op het zuiden) en krijgt altijd veel licht (raam daar is ook een stuk groter). De keuken ligt pal op de noordkant en daar komt al minder licht binnen.



Nog een andere optie is om de zijtuin te gebruiken (ik wil op termijn sowieso dat deel erbij betrekken, maar ivm $ is dat nog niet gebeurd. Door de schuur en/of de overkapping daar te plaatsen.

Nadelen:

- ik weet eigenlijk niet of dit mag ivm die erfgrens regels

- het is aan de zijkant van het huis, dus je kunt het niet zien (ook niet als er wat uit wordt gestolen)

- Zijtuin en voortuin hebben alleen een laag hekje , als we de overkapping willen plaatsen, moeten we ook iets van fatsoenlijke afscheiding plaatsen, ik wil namelijk niet pal in het zicht in mijn hut zitten.



Hmmm...hoop dat het beeld een beetje duidelijk is zo....en foto of plattegrond zou natuurlijk veel handiger zijn.



Wat zouden jullie doen?



Dan het volgende probleem, we hebben een gering budget, maximaal 1500 tot 2000 voor beide. Nou heb ik wel een handige man en hele lieve vrienden, die veel zelf kunnen. De overkapping weet ik bijvoorbeeld zeker dat die zonder problemen gemaakt kan worden.

Over de schuur twijfel ik nog: hout of steen? Is een stenen schuur uberhaupt wel haalbaar voor dit budget? Als het dan hout wordt: bouwpakket of zelf aan de slag.
In de meeleesstand, willen een overkapping of garage achterin de tuin maar weten ook niet hoe/wat. Gelukkig wel een 'kleiner' project dan dat van jullie.
Alle reacties Link kopieren
Houd minimaal een meter vrij tussen de uitbouw en de openbare weg of het openbare groen. Hebt u een hoekhuis, dan mag u soms ook vergunningvrij aan de zijkant uitbouwen. Voorwaarde is dat uw zijerf niet grenst aan de weg of het openbaar groen. Bovendien moet u een meter vrijhouden tussen de aanbouw en het voorerf en tussen de aanbouw en het erf van de buren.



Misschien een hele domme vraag, maar mijn tuin grenst dus aan een stoep en weg. Geldt een stoep als openbare weg? Zo ja, een overkapping van 3 meter breed zou dan wel naast het huis mogen (want dan nog 1 meter vrij) of dat ook niet?
Alle reacties Link kopieren
@ jusa: haha, nou ik wil er ook niet zo'n groot project van maken hoor. Niets super ingewikkelds ofzo, gewoon een schuur voor de fietsen en om wat spullen op te bergen en een overkapping om lekker te zitten/liggen. Die laatste in ieder geval zelf gemaakt (van hout).
Volgens mij wel *zoekt linkje met duidelijke uitleg*



Edit: http://www.klusmeester.nl ... %20en%20overkappingen.pdf
Een stenen schuur is erg prijzig! Afhankelijk van de ondergrond, zul je daar bijv ook voor moeten hijen. Dat gaat dus zeker niet binnen jouw budget lukken. Een houten schuur is wellicht wel mogelijk (ik betwijfel alleen of dat lukt naast de overkapping) maar voor jouw budget zal de kwaliteit van het hout dan waarschijnlijk ook niet top zijn en dat betekent dat je hem zelfs bij goed onderhoud na een jaar of wat alweer zou moeten vervangen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je budget veel te klein is voor deze 2 dingen.

Ookal doe je alles zelf: hout is duur, en als je geen hardhout gebruikt moet je de boel ook nog goed in de verf zetten lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
Oke, stenen schuur valt af in dat geval.



De overkapping heb ik al wel een beter idee van en kost ongeveer 300 euro, de rest 1200 tot 1700 is dus voor de schuur. Ik snap wel dat we daar geen super schuur voor krijgen, maar daar moeten toch wel een fatsoenlijke schuur voor te krijgen/bouwen zijn?
Alle reacties Link kopieren
Even los van de prijs (als het inderdaad allemaal toch veel duurder is dan verwacht, sparen we OF nog even door OF doen we alvast 1 van de 2).



Welke plek?
Alle reacties Link kopieren
Qua schaduw aan de wetskant, dat ligt er natuurlijk ook aan hoe hoe de schuur wordt. Staat er nu een schutting bijvoorbeeld?



Je wilt onder de overkapping gaan zitten, wil je daar ook zon? Ik heb een overkapping incl zijwanden en kan daardoor nu buiten zitten ondanks de wind. In de zomer wordt het er echter snel warm.



Naast het huis, dan kijkt de overkapping over de voorkant en de straat? Lijkt mij niet praktisch.



Alles zelf maken is een stuk goedkoper dan een schuur kopen. Hout koop je dan bij een houthandel bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Er staat aan de westkant nu een schutting inderdaad. De buren hebben er ook een overkapping staan die nog een stuk boven de schutting uitsteekt. Nu heb ik dus 's avonds alleen op het terras (4x4) zon. Als ik zelf wat ga bouwen aan de westkant valt daardoor extra schaduw en dan heb ik geen zon meer.



Als ik de overkapping aan de zijkant van het huis doe, dan kijkt hij uit op de achterkant. 1 kant heeft dan sowieso muur. Wat ik met de kant aan de voorkant en straatkant doe, weet ik nog niet. Als schutting komt er waarschijnlijk een haag (aangezien je voor de schutting daar ook een bouwvergunning nodig hebt. Ik denk dat ik het dan leuker vind om aan de straatkant in ieder geval geen wand neer te zetten, maar vlakbij het groen te zitten, met een paadje er langs ofzo (die ene meter die ik toch niet mag gebruiken).



Wat zijn goede afmetingen?

Voor de overkapping wil ik in ieder geval een fatsoenlijke bank en 2 lekkere stoelen.



Voor de schuur moeten we de fietser erin kwijt en gereedschap/tuinspullen.
Alle reacties Link kopieren
In de overkapping hoeft geen zon, wil die juist ook om beschut te zitten. Uit de zon (vooral op warme dagen), maar ook uit de wind. Wil er bijv. ook kunnen zitten als het in de zomer regent
Alle reacties Link kopieren
Als je de schuur west plaats, dan wordt de overkapping richting oosten? Vaak als het mooi weer is waait de wind uit het oosten, zoals bijvoorbeeld vandaag.
Alle reacties Link kopieren
Ja, klopt.



Inderdaad, ook op het terras best veel last van wind, omdat er aan de oostkant (behalve onze eigen schutting) geen beschutting is, omdat er geen huizen meer naast staan.



Maar dat is eigenlijk zo op alle mogelijke plekken, tenzij we er een wand in aan laten brengen. Dat kan alleen als we de overkapping direct achter of naast het huis plaatsen. Of door met een soort van die gordijnen te werken die je open en dicht kan doen. Vind ik er ook nog eens knus uitzien.
Alle reacties Link kopieren
Niemand nog meer goede ideeen of tips?
Had ook gehoopt op mooie tips met foto's voor inspiratie.



Voor jou, vroeg me af of het een idee is om schuur aan de zijkant te doen omdat je dan het minste zon verliest en dan de overkapping apart?



Als je trouwens alleen afscherming voor de zon wilt is het ook een idee om sunsails op te hangen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik denk inderdaad dat ik ze apart gaan doen, ik weet alleen niet of het handig is om de schuur naast het huis te doen ivm de regels. Weet ook niet wat handig is qua grootte. Vind dat allemaal zo lastig in te schatten.



Qua sfeer twijfel ik tussen natuurlijk en pastel. Ik hou echt van pastel, maar vraag me af of het dan niet snel 'te' wordt. Hierbij nodig ik ook iedereen uit om plaatjes te plaatsen, haha
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een overkapping "boven" onze keukendeur. Houten palen met een dak van doorzichtige golfplaten. Alleen als het sneeuwt is het donker in de keuken. Verder merk je het niet. Maar wel handig om bijvoorbeeld je oud papier te stallen of lege flessen of iets en droog te houden. Of voor eventuele rokers om

Droog te staan.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad ook nog een optie, wij willen echt wel een overkapping waar je lekker kan zitten. Kan qua ruimte niet zo goed inschatten hoeveel dat dan moet zijn (3 bij 3 ofzo?)

Ik vind golfplaten alleen niet zo mooi, past niet helemaal bij de stijl die ik wil.



Voor de rokers lijkt het me inderdaad ook fijn, want hier binnen mag echt absoluut niet meer geroken worden (ben zwanger).



Ik ben op zoek naar een bepaald plaatje wat ik vorig jaar heb gezien, echt zo'n romantisch overkapping (half tuinhuis zeg maar) in pasteltinten. Kan het alleen nergens meer vinden, zucht. Is echt een beetje mijn droomplekje, alleen denk ik dat het in het echt wel een beetje te veel van het goede is.

Sommige dingen zijn alleen leuk op plaatjes



*ga nog even verder zoeken naar dat plaatje*
Alle reacties Link kopieren
Tuinhuis bij deze stijl (niet dat mijn tuin er zo uit ziet (verre van helaas), maar daar wil ik uiteindelijk naar toe.



Heb de overkapping gevonden die ik bedoel (schrik niet, veel mensen vinden het 10x niks)Foto 1 en Foto 2
Alle reacties Link kopieren
Of meer zoiets (maar dan in ieder geval boven wel goed dichtgemaakt, zodat je er ook kunt zitten als het regen).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven