Wat voor kamerplant?

01-04-2008 15:31 39 berichten
Na jaren van muffe kamers ben ik erachter: mijn vriend en ik hebben kamerplanten nodig!



Vriend en ik zijn echter allebei absolute leken op het gebied van planten. Bovendien zijn een heleboel kamerplanten die ik vind mooi te klein en te frutselig voor onze woonkamer. We hebben namelijk een grote, rechthoekige woonkamer met een grote, strakke art deco kast en lel van een zwarte hoekbank. Daar staat een rank potroosje of een vetplantje niet echt bij, vind ik tenminste. Mijn vriend kan echter weer niet tegen jasmijnen, passieflorabloemen en orchideeen (hij heeft vaak migraine: van de geur van die bloemen krijgt hij hoofdpijn). Geen geurende bloemen okee, maar alleen een stengel met wat groene blaadjes eraan vind ik weer zo suf! |-) |-) Als we dan planten nemen, moeten ze ook iets toevoegen aan de kamer. Bijvoorbeeld door een bijzondere kleur, een aparte vorm of textuur of zoiets.



We zijn dus eigenlijk op zoek naar een redelijk grote, coole plant met niet ruikende bloemen of alleen bladeren. Wie kent zo'n soort? En aangezien vriend en ik dus floraleken zijn: een plaatje erbij zou wel fijn zijn! :-]



Alvast bedankt!!
Alle reacties Link kopieren
planten horen buiten niet binnen, netals bloemen trouwens
Alle reacties Link kopieren
Vrouwentongen, lekker makkelijk in onderhoud.



Ik ben niet zo goed met plaatjes, dus hierbij de link...



http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrouwentongen
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
Festen schreef op 01 april 2008 @ 15:34:

planten horen buiten niet binnen, netals bloemen trouwens




Wat een onzin. Wat maakt het voor de plant nu uit of ie binnen of buiten staat (en dan ga ik er vanuit dat je 'm goed verzorgt)? Helemaal niets volgens mij.



TO: Ik zou even naar het tuincentrum gaan. Daar hebben ze veel mooie planten, kun je gelijk zien of planten geschikt zijn voor jullie kamer (schaduw, zon enz).
http://www.groen.net/uploadedImages/clip_image001(494).jpg



is dit wat??? het heet een hertshoornvaren ofwel Platycerium bifurcatum...





ikzelf vind ze wel mooi...



of een bromelia?? bepaalde soorten zijn wel leuk..heb je toch wat kleur als je dat leuk vind!





http://www.aujardin.info/img/upload/showbiz-bromelia.jpg



http://croque-choux.typepad.com/croquechoux/images/bromelia.jpghttp://www.bromelia.nl/mmbase/images/2610;jsessionid=C213BFAD1E6100CF7D557AACE3E0D438

http://www.bromelia.nl/mmbase/images/2611;jsessionid=C213BFAD1E6100CF7D557AACE3E0D438
Alle reacties Link kopieren
Bromelia's zijn erg mooi, maar als ze een keer uitgebloeid zijn zijn het echt onwijs lelijke planten! Het is mij nog niet gelukt om ze weer aan het bloeien te krijgen ('t zal ongetwijfelt mogelijk zijn)...
Alle reacties Link kopieren
of een bromelia?? bepaalde soorten zijn wel leuk..heb je toch wat kleur als je dat leuk vind!





hahahha borr ik krijg heel andere asociaties als ik die bromelia ziet
Surface2 schreef op 01 april 2008 @ 15:55:

Bromelia's zijn erg mooi, maar als ze een keer uitgebloeid zijn zijn het echt onwijs lelijke planten! Het is mij nog niet gelukt om ze weer aan het bloeien te krijgen ('t zal ongetwijfelt mogelijk zijn)...
dan moet je dat gekleurde gedeelte eruit knippen is mij verteld... hij is nieuwe scheuten aan het maken die er veelbelovend uit zien (4 ofzo)... maar geen idee of het me gaat lukken ik heb het nog niet opgegeven...t is nu een "gewone"groene plant die niet heel bijzonder is maar me verder ook niet stoort !
echt Fest?? ik niet vind ze wel mooi..
Alle reacties Link kopieren
@ Iduna, Ik kan je misschien wel helpen met het uitzoeken van planten voor in jullie woonkamer.

Heb je op dit moment helemaal geen planten in huis?? en waar ga je ze neerzetten? op de vensterbank? of midden in de kamer?

Je zegt zelf al dat een klein plantje niet staat, maar vaak is het de pot erom heen die het afmaakt.



Als je voor niet geurende bloeiende planten wilt gaan is de medinilla (deze moet wel goed licht staan en is roze van kleur) of de spatiphyllum deze mag iets donderder staan en heeft witte bloemen, mooi strak met meerdere in een pot bijvoorbeeld. ( geen idee hoe je hier een plaatje kunt toevoegen maar als je ze even in typt op internet vind je ze zo!

De bloeiende planten hebben wel wat meer verzorging nodig dan de vetplanten,

Wil je echt voor weinig verzorging moet je voor planten met een donker/ dik achtig blad kiezen, deze hebben 1x in de 2 weken water nodig. Dit kan bijvoorbeeld een mooie aloe zijn of een zamioculcas.



@ Fame, een vrouwentong is wel heel erg ouderwets!!!
Alle reacties Link kopieren
Borrie: dat heb ik ook gedaan, en er zitten heel vaak nieuwe scheuten in, maar die komen niet uit, er gebeurd weinig...
Alle reacties Link kopieren
een vingerplant is wel goed, best een strakke plant, vooral als je er 3 van dezelfde grootte neer zet, uiteraard groot en met grote potten bv van rvs, als ik het zo leest iduna heb je een strak interieur
Alle reacties Link kopieren
harina schreef op 01 april 2008 @ 16:10:

Als je voor niet geurende bloeiende planten wilt gaan is de medinilla (deze moet wel goed licht staan en is roze van kleur) of de spatiphyllum deze mag iets donderder staan en heeft witte bloemen, mooi strak met meerdere in een pot bijvoorbeeld. ( geen idee hoe je hier een plaatje kunt toevoegen maar als je ze even in typt op internet vind je ze zo!

De bloeiende planten hebben wel wat meer verzorging nodig dan de vetplanten,

Fame, een vrouwentong is wel heel erg ouderwets!!!




Spatiphyllum is inderdaad erg mooi. Ik heb er zelf ook twee, maar: dit is een plant die erg goed verzorgd moet worden, anders is ie snel dood. Een vrouwentong is misschien ouderwets, maar wel mooi!

De medinilla kende ik nog niet, een erg mooie plant wat ik net even heb gezien.
Alle reacties Link kopieren
http://www.geocities.com/mjkleinjan2003/dolomiti-27.jpg
Alle reacties Link kopieren
hahahhaa yo wat een truttigheid!
Alle reacties Link kopieren
:-p
Alle reacties Link kopieren
geraniums is toch wel het ergste soort, weg ermee naar buiten!
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zaterdag even naar het tuincentrum. Kun je kijken, kiezen, en advies vragen over het onderhoud.
Festen schreef op 01 april 2008 @ 15:34:

planten horen buiten niet binnen, netals bloemen trouwens
Cactussen schijnen het overigens heerlijk te vinden: de warme, droge lucht van de centrale verwarming. X-D
Alle reacties Link kopieren
Festen schreef op 01 april 2008 @ 16:20:

geraniums is toch wel het ergste soort, weg ermee naar buiten!




bladgeraniums heb je in verschillende kleuren en vormen, zijn niet zo truttig naar mijn idee.

n beetje behoorlijke yucca vult ook wel (is ook het enige positieve want ik vind er niet veel aan, n paar decenia geleden "moest" je zo'n plant in huis hebben,net als de vingerplant)

verder dus gewoon wat tuinwinkels afgaan, of even wachten op de braderieen, of is dat tegenwoordig niet meer, n kofferbak vol, voor een leuke aanbiedingsprijs
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
ik heb een bananenplant. Die worden lekker groot, mooie grote bladeren enzo.



Veel licht, 1 keer in de week veel water er in, en verder geen omkijken naar:)

Oh ja, af en toe een dood blad er af knippen.
Veel tips: keep it coming!! De medinilla is inderdaad erg mooi. Wat stoerdere planten vind ik ook leuk. De vrouwentongen en geraniums vind ik toch een beetje saai.



Ik ben al naar het tuincentrum (gigantische Tuinland) geweest, maar werd een beetje overdonderd door de hoeveelheid planten. Bovendien was er op dat moment alleen heel jong personeel aanwezig, dat mij niet echt veel verder kon helpen. Vandaar dit topic.



@Harina: het zijn inderdaad mijn eerste planten. Ik wou een paar in de vensterbank zetten waar tussen de middag best veel licht op kan staan. In de zomer is het best heet in ons huis, maar in de winter weer koud. Daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden. Maar ik wil ook nog een plant in de slaapkamer. Daar is het wat koeler en gematigder, omdat daar de verwarming niet aanstaat en het raam altijd een stukje open.
Alle reacties Link kopieren
@ iduna Zorg dat in de vensterbank de planten niet tegen het raam aan staan, hierdoor kan het blad verbranden of juist te koud worden. De hele erge zomerse zon, is bijna altijd funest voor de meeste planten, of zorgen voor een zonnewering of als er erg warm weer word voorspelt even uit de raampost halen en gewoon sávonds weer terug zetten.

Of kiezen voor goede vet planten, deze kunnen dit hebben, en van vetplanten heb je hele mooie soortjes, grijs achtige varianten maar ook mooie groene.

In de winter is de kou van de ramen niet zon groot probleem want meestal heb je de kachel aan, zorg dan alleen dat het blad niet tegen het raam staat.



@ surface, aleen de nieuwe variant van de vrouwentong is mooi

deze is erg strak en modern, te vinden op internet onder Sansevieria Cylindrica

en idd de spatiphylum heeft zeker 2 keer in de week water nodig, je kunt hem het beste in zijn eigen pot laten, en zo in een sier pot zetten, er dan 1 of 2 keer per week uithalen en in een laag water zetten een half uur laten drinken en dan weer terug zetten. Hierdoor neemt de plant precies op wat hij nodig heeft. en kun je nooit te veel geven.
Okee, misschien nu een uberdomme vraag. Blijven cactussen net zo klein als ze zijn als je ze bij het tuincentrum koopt? Of groeien ze daarna nog een meter ofzo? De cactusjes bij ons tuincentrum zijn echt iniminie. Daarvan moet ik er echt tien in een pot proppen om ze nog een beetje tot hun recht te laten komen in onze huiskamer.



@Harina: goede tips, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Cactussen groeien wel, maar heel langzaam. Ze zijn dus niet erg geschikt als je snel iets groots wil. Ik begrijp dat je nog niet veel met planten hebt gedaan, maar ben je wel bereid om er aandacht aan te besteden? Is elke week water geven een te grote opgave, of lukt dat wel? Bemesten? dat soort dingen? Of moet het echt een extreem onderhoudsvrije plant zijn?



Mijn ervaring is dat als je geschikte planten voor de locatie koopt, en ze ruim genoeg in een pot zet, ze het over het algemeen wel aardig doen. Ik zal eens een en ander voor je googlen aan kamerplanten die bij mij op vergelijkbare plekken staan. Is je raam op het zuiden of het noorden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven