Eigen huisje gekocht en onverwacht toch ineens relatie

02-04-2008 14:27 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb verleden jaar alleen een huisje gekocht dat ik heb gerenoveerd. Nooit gedacht dat ik opnieuw een vaste relatie zou krijgen. Heb al een klein jaar een vriend en hij is ondertussen bij me ingetrokken. Ik weet dat bij vele mensen de discussie ontstaat over de afbetaling van de lening. Mijn vriend wil echter de helft van de lening betalen (zogezegd huishuur aan mij). Maar hij wil meer doen. Hij zou ook een stukje willen bijbouwen en dat zelf ook financiëren. Ik zei hem nog dat we dit kunnen laten beschrijven bij de notaris maar daar wil hij niets van weten. Als we een kind krijgen is het huis toch voor ons kind.

En hoe werkt vruchtgebruik eigenlijk? Stel je voor dat ik kom te overlijden dan zou ik eigenlijk heel graag hebben dat mijn vriend (indien hij dat zou willen natuurlijk) in mijn huis kan blijven wonen, zeker als hij ook financieel een bijdrage heeft geleverd. Ik kom wel uit België. Ik vermoed dat de regelingen niet veel verschillen van Nederland.



Zijn er onder jullie die een huis hebben gekocht en hoe hebben jullie dat geregeld als ineens iemand bij je komt wonen?
Alle reacties Link kopieren
weet er niet veel van, maar ga eens bij de notaris vragen.

als het huis op jouw naam staat,gaan jouw bezittingen, dus ook het huis, naar jouw familie. (zolang er geen kinderen zijn dus he)

Het is allemaal heel lief van je vriend dat hij dat niet beschreven hoeft te hebben maar ook nogal kortzichtig dus.

Dus even van dat roze wolkje af en wat regelen.

voor zover ik weet gaat bij samenlevingscontract of huwlijk zonder kinderen de bezittingen naar de familie van de langstlevende. Komen jullie dan bv door een verkeersongeval allebei om, en je vriend leeft bewijsbaar langer (hoeftmaar heel even te zijn.) dan gaan de bezittingen naar zijn familie.

Allemaal toch wel iets om over na te denken
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk wil ik niet dat mijn moeder mijn huis zou krijgen, want zij kijkt al 20 jaar niet meer naar me om. Eén zus of liever gezegd haar kinderen zou ik mijn huis wel toewensen. Ik heb dat ooit 's gezegd tegen mijn notaris en hij zei me dat ik dan zo snel mogelijk een kind moest maken. Ik vraag me trouwens af of je je ouders kunt onterven. Ouders kunnen hun kinderen niet onterven.



Maar weet er iemand iets meer over vruchtgebruik?
Alle reacties Link kopieren
Het enige vruchtgebruik dat ik ken (is dus in de Nederlandse context) is dat jouw vriend na jouw overlijden jouw huis mag blijven gebruiken. Hij heeft dan vruchtgebruik. Als hij overlijdt, gaat het huis alsnog naar de erfgenamen. Ik ken het in de situatie dat een echtpaar een huis heeft en de man komt te overlijden. Dan heeft de vrouw vruchtgebruik, d.w.z. zij mag in het huis blijven wonen. Pas als zij overlijdt, kunnen de kinderen van dit echtpaar het huis verkopen en het geld onderling verdelen.

Maar zoals eerder gezegd, ga naar een notaris en laat je goed voorlichten over de optie's.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
nlies schreef op 02 april 2008 @ 14:52:

Komen jullie dan bv door een verkeersongeval allebei om, en je vriend leeft bewijsbaar langer (hoeftmaar heel even te zijn.) dan gaan de bezittingen naar zijn familie.
Daarvoor hebben wij een clausule laten opnemen. De een moet de ander met minimaal 30 dagen overleven. Mochten wij binnen 30 dagen na elkaar overlijden doen moeten beide families alles delen.
Alle reacties Link kopieren
Ja je kunt je ouders onterfen, zij jou niet. Je kunt een testament laten opmaken, waarbij je je vriend tot jouw enig en algemeen erfgenaam maakt. En evt iemand voor als hij niet meer leeft, bijv. de kinderen van je zus.

Het is wel handig als je daarnaast een samenlevingscontract hebt, want dat scheelt een berg successiebelasting ten opzichte van dat je niks hebt geregeld.



Je zou ook op huwelijkse voorwaarden kunnen trouwen en opnemen dat in geval van jouw overlijden wordt gedaan of jullie in gemeenschap waren getrouwd (heb je mooie bedingen voor) en dat dan het huis naar hem gaat.



Wij hebben mijn schoonvader middels testament onterft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in dat geval zeker alles goed in een testament laten vastleggen bij de notaris.



En voor wat betreft je vriend en investeren... de vraag is ook wat je zelf wilt. Mijn logica zou zijn dat als hij de helft betaalt en je bent van plan bij elkaar te blijven (duhuh), dat je dan ook de hypotheek op beide namen zet en een overlijdensrisicoverzekering erbij afsluit. Maar... het nadeel voor jou is dat het huisje nu dus helemaal van jou is maar als hij officieel erbij geschreven zou staan, dan is het niet meer helemaal van jou. Gezien de realiteit bestaat er een kans dat jullie uit elkaar gaan ooit... als je het dan op beider namen hebt staan dan is het dus niet vanzelfsprekend meer van jou.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens langsgaan bij een hypotheek-adviseur (bijv. geldXpert). Zij kunnen jullie adviseren en de mogelijkheden bekijken. Ik heb namelijk ook alleen een huisje gekocht (nog 4 weekjes :D) en sinds kort ook weer een relatie dus vroeg me dat bij het afsluiten van de hypotheek ook af (wat als er iemand bij komt wonen...)

Succes!!
Alle reacties Link kopieren
Ik ga antwoord geven op al je vragen.



+ het huis mede op naam van je vriend zetten moet je niet doen want dat kost hem 6% overdrachtsbelasting over de waarde in verhuurde staat. Is dus zonde.



+ dit betekent gelijk dat jouw vriend zelf geen hypotheek kan aangaan aangezien hij geen eigenaar is van de woning. Wat je wel kan doen is een nieuwe hypotheek afsluiten waarbij jij als hypotheekgever (eigenaar) en als geldnemer (schuldenaar) tezamen met je vriend het geld leent. Het vervelende is wel dat jullie dan hoofdelijk aansprakelijk zijn voor de gehele schuld. Dat betekent dat mocht jij met de noorderzon vertrekken je vriend hoofdelijk schuldig is voor een heel groot bedrag en daar geen huis tegenover heeft staan om te verkopen om de schuld in te lossen.



+ een samenlevingscontract is alleen van toepassing op de gezamenlijke spulletjes, dus alles wat van jou prive is gaat naar je ouders en broers en zussen gezamenlijk. Wil je dit niet dan moet je een testament maken. als je een kindje krijgt is hij of zij automatisch je erfgenaam en niet meer je ouders of broers en zussen dus die hoef je dan niet te onterven.



+ mocht je een kindje krijgen is het altijd raadzaam om een testament te laten maken, mede in verband met voogdij als jullie er allebei niet meer zijn. Tevens wil je niet dat een kind van 18 over ineens een heleboel geld kan beschikken dus dan zou ik een bewindstelling instellen totdat ie bv 25 is



+ als je je vriend niet enig erfgenaam wilt maken kan je een vruchtgebruik maken voor het huis zodat hij er kan blijven wonen totdat hij overlijdt. Als hij eerder het huis verlaat is het voor de erfgenamen.



+ meebetalen aan de schuld zou ik niet doen als het huis en de lening alleen van jou zijn. Ik zou dan hem de boodschappen en verzekeringen enz laten betalen en jij de kosten voor de woning. Dan heb je bij het verbreken van de samenleving ook niet de discussie dat hij recht heeft op de winst.



+ wat de successie betreft, als je voor fiscaal partnerschap gaat en je woont 5 jaar samen dan heb je ook de verhoogde vrijstelling.



+ het onterven van je schoonvader? die is zowiezo geen erfgenaam van je maar die van je vriend of man dus dat is een beetje raar.



Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust.
Alle reacties Link kopieren
+ het onterven van je schoonvader? die is zowiezo geen erfgenaam van je maar die van je vriend of man dus dat is een beetje raar.





ik bedoelde dat mijn vriend bij zijn testament zijn vader heeft onterfd.
Alle reacties Link kopieren
@dopey: jij weet er veel van zeg! Ben je notaris ofzo? Mag ik jou ook iets vragen over erfrecht?
Alle reacties Link kopieren
Heel erg bedankt voor de reacties. Ik heb een sociale lening aangegaan, binnen 4 jaar wordt mijn (ons) inkomen opnieuw bekeken en zal de rentevoet stijgen. Een minpuntje..



Het is misschien wel een goed idee Dopey om hem inderdaad andere zaken te doen betalen dan de lening, dan kan er later bij het verbreken van het samenlevingscontract of de relatie minder discussie zijn. We gaan in ieder geval voor een kind samen. Ik denk inderdaad ook aan vruchtgebruik indien ik zou komen te sterven.



Het tweede stukje dat je hebt geschreven begrijp ik eerlijk gezegd niet zo goed. Stel je voor dat mijn vriend 3000¤ kosten aan mijn huis doet, hoe regelen we dit het best?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven